تغذیه برای مادران باردار

تغذیه برای مادران باردارReviewed by balanian on Oct 8Rating: 4.5تغذیه برای مادران باردار

تغذیه برای مادران باردار

تغذیه برای مادران باردار

 محققان دریافتند که ارتباط موثری بین رژیم غذایی مادر و تولد نارس وجود دارد : میوه ها، سبزیجات مرتبط با کاهش خطر زایمان زودرس در ارتباط هستند.

 زنان بارداری که از یک رژیم غذایی ‘محتاطانه’ سرشار از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و  نوشیدن آب  کافی بهره میبرند بطور طور قابل توجهی  از خطر زایمان زودرس در امان خواهند بود.یک مطالعه نشان می دهد الگوی غذایی “سنتی” از سیب زمینی آب پز، ماهی و سبزیجات پخته شده نیز تاثیر قابل توجه در کاهش خطر زایمان زود رس دارد.

زایمان زودرس (قبل از هفته ۳۷ حاملگی) تقریبا ۷۵٪ از تمام مرگ و میر نوزادان را شامل میشود.

شواهد نشان می دهد که عادت های غذایی مادر به طور مستقیم می تواند به نوزاد متولد نشده اش تاثیر بگذارد، بنابراین محققان در سوئد، نروژ و ایسلند شروع  در حال بررسی ارتباط بین رژیم غذایی مادر و زایمان زودرس هستند.

عواملی که ممکن است نتایج  را تحت تاثیر قرار دهد از جمله سن مادر، سابقه زایمان زودرس و آموزش و پرورش در نظر گرفته شدز.ایمان زودرس بین هفته  ۲۲ ۳۷ حاملگی در نظر گرفته شد.

محققان سه الگوی رژیم غذایی مشخص، با عنوان “محتاطانه” (سبزیجات، میوه ها، روغن، آب به عنوان یک نوشیدنی، غلات سبوس دار، مرغ، سرشار از فیبر نان), “غربی” (تنقلات شور و شیرین، نان سفید، دسر، محصولات گوشتی فرآوری شده) و “سنتی” (سیب زمینی، ماهی، استفاده نا مشروع، سبزیجات پخته شده، شیر کم چرب(  را در نظر گرفته اند.

در میان ۶۶۰۰۰ زن باردار، زایمان زودرس در ۳۵۰۵ (۵٫۳ درصد) رخ داده است.

پس از بررسی های دقیق  این تیم نشان داد که الگوی غذایی محتاطانه” به طور قابل توجهی خطر زایمان زود رس را کاهش می دهد.

آنها همچنین دریافتند که الگوی رژیم غذایی “سنتی” تاثیر قابل توجهی در کاهش خطر زایمان زود رس دارد. با این حال، الگوی رژیم غذایی “غربی”  به طور مستقل با زایمان زودرس در ارتباط است.

این یافته ها به عنوان پیشگیری از زایمان زودرس از اهمیت عمده ای در میان زنان، برخوردارهستند.

در سرمقاله استاد Lucilla Poston در کینگز کالج لندن، می گوید: تغذیه سالم در دوران بارداری است که همیشه یک ایده خوب است.

او به مطالعات متعددی که به نفع رژیم غذایی غنی از میوه و / یا سبزیجات در پیشگیری از تولد نوزاد نارس پیشنهاد کرده اند اشاره می کند و می گوید نتایج تحقیقات متخصصان بهداشت نشان می دهد که زایمان زودرس در واقع ممکن است توسط رژیم غذایی مادر اصلاح شود.

 

About Author

Add a Comment