برنامه های تلویزیونی نوروز ۹۵ + جدول پخش سریال ها

برنامه های تلویزیونی نوروز ۹۵ + جدول پخش سریال هاReviewed by بلانیان on Mar 14Rating:

 ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه‌های سیما عمدتا از ۲۹ اسفند آغاز می شود اما برخی از شبکه ها کلید پخش نورزوی را از چند روز قبل از رسیدن به دقایق تحویل سال ۹۵ زده‌اند.

برخی از این برنامه‌ها به شرح زیر است:

در نوروز ۹۵ شبکه یک با ترکیبی از برنامه های شاد و مفرح، به استقبال بهار خواهد رفت.

«یک یک» عنوان ویژه برنامه تحویل سال ۱۳۹۵ شبکه است. اجرای این برنامه که علی اکبر کریمیان را تهیه کنندگی می کند، بر عهده سیدعلی ضیاء است. «یک یک» از ساعات پایانی آخرین شب سال ۹۴ آغاز می شود و تا ساعت ۱۰ صبح سال ۹۵ ادامه دارد و در آن هنرمندان و مهمانان مختلفی حضور خواهند داشت. در این برنامه به مصادیق همدلی در سال ۱۳۹۴ پرداخته می شود و مهمانانی نیز در این خصوص به برنامه دعوت خواهند شد.

در شب‌های نوروز مجموعه تلویزیونی «فروشگاه بزرگ» به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه کنندگی محمود رضوی هر شب ساعت ۲۲:۱۵ به روی آنتن خواهد رفت. در خلاصه داستان این مجموعه آمده است: قالیشویی مشتاق تعطیل شده و فیروز در آستانه عید نوروز به خاطر حفظ اعتبار قالیشویی، سعی می کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را ادامه دهد. او که با انبوهی از فرش های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد. درمجموعه «فروشگاه بزرگ» هومن برق نورد، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی، مجید یاسر، ‌نصرت میرعظیمی، شهین تسلیمی و بازیگر خردسال زینب فلاحت پیشه به ایفای نقش می پردازند.

«نشان مهربانی» به تهیه کنندگی حسین ربانی غریبی تولید مشترک جمعیت هلال ‌احمر و گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که در ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از اول فروردین ۹۵ بعد از مجموعه شبانه به روی آنتن خواهد رفت. ایثار، از خودگذشتگی و فعالیت‌های بشردوستانه و عام‌المنفعه از جمله مباحثی هست که هر شب با حضور یکی از هنرمندان و امدادگران جمعیت هلال احمر به آن پرداخته می شود. اجرای نشان مهربانی بر عهده عبدالله روا خواهد بود.

در نوروز ۹۵ مسابقه فینال فینالیست ها برنامه آشپزی «دستپخت» پخش می شود. در این مسابقه از بین۸۱ نفر سرآشپز که در پنج ماه گذشته با یکدیگر رقابت کردند ۹ سرآشپز به مرحله نهایی رسیدند که برای معرفی سرآشپز سال ۹۴ در ایام نوروز با هم مسابقه می دهند. مسابقه «دستپخت» به تهیه کنندگی شاهرخ امیرمعزی و کارگردانی سید وحید حسینی تولید می شود. سامان گلریز، کامران سروش، الهه سلامی، معین معینی و جلال زواره داوران بخش فینال مسابقه بزرگ دستپخت هستند.

مسابقه «زیر زنگ» به تهیه کنندگی مجید بهرامی که با مشارکت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با محوریت امدادرسانی و اطفای حریق به روی آنتن خواهد رفت. «زیر زنگ» مسابقه ای اکشن و پرتحرک است که در آن ماموران آتش نشان با یکدیگر رقابت می کنند.

حمید گلی، محمد مسلمی و علی فروتن در برنامه «هفت سین و بچین» با اجرای قطعات طنز نمایشی و دعوت از مهمانان نام آشنا، بینندگان را سرگرم کنند. این سه بازیگر خوب تلویزیون قرار است برنامه های نوستالژی دوران گذشته و کودکی اعم از کارتن، سریال تلویزیونی و فیلم های سینمایی را بازنمایی کنند. تهیه کننده این برنامه علیرضا آقایی است.

برنامه «زنگ نقاشی» به تهیه کنندگی فرشید یحیوی، ویژه کودکان و خردسال است که در ایام نوروز در ۱۳ قسمت ۲۰ دقیقه ای از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این برنامه شخصیت های مداد رنگی طراحی شده است که این مدادها در هر برنامه نقاشی های ارسالی بچه ها را معرفی می کند. بچه ها برای ارسال نقاشی با مراجعه به سایت www.naghashi.ir و ارسال نقاشی هایشان، امکان معرفی و پخش نقاشی های ارسالی خود را از شبکه یک فراهم می کنند. گفتنی است در پایان برنامه سیزدهم از بین۲۱ نقاشی برتر جایزه و نشان مداد طلایی به نفر برتر اهدا می شود. در این برنامه همچنین امکان راه اندازی نمایشگاه مجازی نقاشی در سایت با نام انتخابی خود بچه ها فراهم شده است بدین صورت که با ورود به بخش راه اندازی نمایشگاه و تکمیل اطلاعات، نقاشی های خود را ارسال و این نمایشگاه به نام خود بچه ها ماندگار خواهد شد. برنامه «زنگ نقاشی» هر روز ساعت ۱۱ مهمان کودکان ایرانی خواهد بود.

به منظور آشنایی و معرفی بهتر آیین های قدیمی ایرانیان در نوروز، برنامه «شادیهای بهار، آیین های ماندگار» به تهیه کنندگی محسن کرمی و با اجرای رسول نجفیان به روی آنتن خواهد رفت. این برنامه از روز اول فروردین ۹۵ و قبل از بخش خبری ساعت ۱۹ در ۱۲ قسمت ۲۰ دقیقه ای، رسم و آیین ایرانیان قدیم از جمله نوروزخوانی، سبزه نشانی، دید و بازدید و خرید عید، روز طبیعت و گلریزان را در بخش های نمایشی و با حضور بازیگران در دکوری جذاب نمایش خواهد داد. روح الله انصاری کارگردان و مرتضی افضلی مدیر تولید برنامه شادیهای نوروزی هستند.

برنامه «استودیو بهاران» به تهیه کنندگی مشترک مقداد مومن نژاد و مجید خواجه نژاد به پوشش کامل کاروان های راهیان نور در جنوب کشور می پردازد. این برنامه که از ۲۰ اسفند تا ۱۲ فروردین روی آنتن شبکه یک خواهد رفت هر روز در سه نوبت ۱۵ دقیقه ای و بصورت زنده اخبار و برنامه های راهیان نور را اطلاع رسانی می کند. اجرای همایش ها، برنامه اعزام ها، یادمان ها، معرفی شهدا و نمایش مناطق عملیاتی خوزستان از بخش های اصلی برنامه استودیو بهاران است. اقبال واحدی و محمدرحمان نظام اسلامی اجرا خواهد شد.

در تعطیلات نوروز ۹۵ سری سوم برنامه «نقش تازه» به تهیه کنندگی حمید نوبهار با موضوع فرزندآوری به روی آنتن خواهد رفت. سری سوم «نقش تازه» از اول فروردین قبل از بخش خبری ساعت ۱۴ در ۱۳ قسمت ۱۵ دقیقه ای با هدف ترغیب و تشویق خانواده ها به فرزندآوری پخش خواهد شد. ساختاری ترکیبی این برنامه شامل نریشین، نمایش، گفتگو با بچه های زیر شش سال و نتیجه گیری است و در آن از حضور روانشناسان، جامعه شناسان، پزشکان و کارشناسان مذهبی استفاده شده است. «نقش تازه» با مشارکت گروه معارف اسلامی شبکه یک و موسسه تحقیقات راهبردی ژرفا وابسته به معاونت فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تولید شده است.

برنامه «خاطره» به تهیه کنندگی و اجرای لعیا عباس میرزایی از ۲۷ اسفند هر شب بعد از بخش خبری ساعت ۱۹ در ۲۶ قسمت ۱۷ دقیقه ای به روی آنتن می رود. در برنامه «خاطره» تصاویر نوستالژی از جمله مستندهای اواخر دهه۵۰ تا ۷۰، سریال های قدیمی مانند «طاق نصرت» و «ازدواج پرماجرا» و فیلم های سینمایی از جمله «بی بی چلچله» و «هارولد و اسپیدی» پخش خواهد شد. پخش تصاویر روز ۱۳ بدر سال ۱۳۵۸ همراه با مصاحبه های مردمی، هفت سین شهدا، مستند ضرب سکه ۲۰ ریالی برای سفره های هفت سین و مصاحبه های مردمی سال ۱۳۶۰ همزمان با جنگ تحمیلی از بخش های برنامه «خاطره» را تشکیل می دهد. پخش اولین سری برنامه کلاه قرمزی، قصه قصه و نماهنگ های دهه ۷۰ که از شبکه یک پخش شده بود از دیگر بخش های برنامه زیبای «خاطره» است. جالب است که خیلی از این تصاویر را مردم در دهه های گذشته به صورت سیاه و سفید تماشا کرده بودند که در برنامه «خاطره» در ایام نوروز این تصاویر بصورت رنگی به نمایش در می آید. «خاطره» در روز مادر و ۱۲ فروردین هم تصاویر نوستالژی مرتبط با این ایام را پخش می کند.

ویژه برنامه نوروزی «آفتاب شرقی» به تهیه کنندگی سعید عباسی شامل ۱۰ برنامه است که از روز دوم فروردین قبل از اذان ظهر پخش می شود. در چهار برنامه اول حجت الاسلام علوی درباره دعای تحویل سال صحبت خواهد کرد. سه برنامه بعدی هم با حضور ابوالفضل بهرام پور درخصوص آیت الکرسی سخن خواهد گفت. در سه برنامه منتهی به ولادتبا سعادت حضرت زهرا (س) با حضور خانم حاجی عبدالباقی درباره زندگی و خصوصیان این بانوی بزرگ اسلام گفتگو می کند. ندا ملکی و علی جباری مجریان نوروزی «آفتاب شرقی» هستند.

فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی با عناوین «پاییز، گمیجی، مردان آفتاب، دریا سالار، حامی گرگ، آقای هلمز، برف و شمشیر، دریای سیاه، مرد مورچه ای، کلاهبردار، خبرنگار، سرقت بزرگ قطار، میان بر بزرگ، افشاگر، سفر به کوهستان» ویژه نوروز ۹۵ هر روز ساعت ۱۶ از شبکه یک سیما پخش می شود.

«سخنرانی های مذهبی» با موضوعات متنوعی همچون سبک زندگی، بهار زندگی و … از دیگر برنامه های شبکه یک سیماست تا تعطیلات نوروز را هر چه پربارتر کند.

برنامه ترکیبی «شادیهای نوروزی» از تولیدات گروه تاریخ و فرهنگ وهنر شبکه یک سیماست که با موضوع نوروز خوانی به تهیه کنندگی محسن کرمی در۱۳قسمت ۲۰ دقیقه ای پخش می شود.

پوشش سفر کاروان های «راهیان نور» به مناطق جنوبی کشور از دیگر برنامه های ترکیبی شبکه یک سیماست. در این برنامه که با همت مرکز بسیج سازمان روی آنتن خواهد رفت، حضور مردم کشورمان در خاک حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس به تصویرکشیده می شود. برنامه ای که غیرت و ایثار مردان و زنان سال های جهاد و دفاع را روایت می کند.

شبکه دو سیما به مناسبت آغاز سال نو و عید نوروز با ویژه برنامه های متعددی با اوقات فراغت مخاطبان همراه خواهد شد تا از این طریق اوقاتی دلپذیر برای آنان فراهم کند.

مجموعه نوروزی شبکه دو «زعفرانی» نام دارد که ویژه ایام نوروز ۹۵ تهیه شده است و از ۲۹ اسفند ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن شبکه دو می رود. این مجموعه مضمونی خانوادگی و طنز دارد که توسط سعید جلالی، حامد محمدی و آزاده محسنی نوشته شده و به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی ایرج محمدی برای نمایش در ایام نوروز آماده شده است.

در خلاصه داستان مجموعه «زعفرانی» آمده: ۹۹ درصد، کمی بیشتر و کمتر فرقی نمی کند. اگر زعفرانی باشی همه چیز درست پیش می رود. خانواده ناصر و نسرین که زندگی شان عطر و طعم زعفرانی دارد، از این قاعده مستثنی نیستند.اگر چه صد تا دوست دارند و البته یک دشمن…

مهدی هاشمی، مهران احمدی، حسین سلیمانی، حدیث میرامینی، لیدا عباسی، هادی کاظمی، ستاره اسکندری، نرگس محمدی، شیدا خلیق و حسام محمودی از جمله بازیگران مجموعه «زعفرانی» هستند. در ایام نوروز بیش از ۱۵ فیلم سینمایی از ساعت ۱۸ در قالب باکس عصرگاهی پخش خواهد شد.

دو مسابقه «دست پخت های خودمانی» و «ثانیه ها» از جمله تدارک های شبکه دو برای نوروز ۱۳۹۵ است. «دست پخت های خودمانی» مسابقه ای مفرح به تهیه کنندگی و کارگردانی فریدالدین نیکجو و با اجرای نسرین مقانلو و آرش ظلی پور است که هر شب ساعت ۲۰ پخش می شود. این مسابقه چهره های عرصه های مختلف خوانندگی، بازیگری و فوتبال را طی یک مسابقه آشپزی در استودیو گرد هم آورده تا طی ایام نوروز برنامه هایی شاد و ویژه این ایام را به مخاطبان خود ارایه کند.

همچنین مسابقه «ثانیه ها» با رویکردی آگاهی محور و سرگرم کننده هر روز ساعت ۱۵ به روی آنتن شبکه دو می رود. «محله گل و بلبل» با ساختاری نمایشی برای مخاطبان رده سنی کودک و نوجوان در شبکه دو سیما تهیه و تدارک دیده شده است. در این برنامه همه ماجراها در یک محله خیالی متشکل از خانه‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مغازه‌ها و شهروندانی که هر کدام دغدغه‌های متفاوتی دارند، پیگیری می‌شود. «محله گل و بلبل» هر روز عصر ساعت ۱۷ برای گروه سنی کودک و نوجوان پخش خواهد شد.

داریوش فرضیایی،‌ بهنوش بختیاری،‌ نادر سلیمانی، حدیث فولادوند،‌ امیر نوری،‌ امیرمحمد متقیان،‌ امیر سهیلی، نعیمه نظام دوست، ابراهیم شفیعی،‌ آرش میراحمدی، عرفان برزین و حمید کاشانی به ترتیب در نقش‌های عموپورنگ‌، خانم میوه فروش،‌ نانوای محل،‌ کتابفروش سیار،‌ گل فروش محل،‌ گلدون خان، بلبل خان، ‌مادر عموپورنگ،‌ پدر عموپورنگ، شاگرد نانوا،‌ بچه مردم و قلهک بازی می‌کنند. تهیه‌کننده برنامه مسلم آقاجان‌زاده، کارگردان: احمد درویش علیپور، مجری: داریوش فرضیایی، نویسنده: محمد درویش علیپور و مدیر تولید: محمدحسین خلیفه است.

همچنین «مسابقه محله» نیز در لیست برنامه های نوروزی شبکه دو قرار دارد. این برنامه‌ای تلویزیونی مخصوص گروه کودک و نوجوان است که با اجرای مسعود روشن‌پژوه اجرا می‌شود. پخش این برنامه که جنبه مسابقه‌ایی- ورزشی- سرگرمی دارد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است در ایام عید نیز هر روز ساعت ۱۳:۴۵مهمان مخاطبان خود می شود.

«جیب جیب» عنوان تولید ویژه ای است که پخش آن از عید نوروز برای مخاطبان خردسال این شبکه آغاز می شود. این برنامه با ساختار رئال انیمیشن دو کاراکتر فانتزی دارد که به همراه یک کودک و عروسکش در هر برنامه موضوعی جدید را برای این رده سنی با نگاهی متفاوت بازگو می کند. هر قسمت این برنامه حدود ۸ دقیقه است و هر روز ساعت ۱۳:۳۰ به مخاطبان خردسال این شبکه ارائه می شود. تهیه کننده و سرپرست نویسندگان: آزیتا رضایی، کارگردان: مجتبی ظریفیان، آهنگساز: فرزاد ورزنده آذر، بازیگران: مجتبی ظریفیان، آزیتا رضایی و طراح بک ها و ابجکت ها: فرناز منصوری.

برنامه «دانش نما» که هر روز ساعت ۱۴:۳۰ پخش می شود، تولید دیگر این شبکه است که با ساختاری نمایشی و قالبی آموزشی شگفتی هایی از آزمایشات علمی را به نمایش می گذارد. این آزمایش ها در مکان های مختلفی مثل کارخانه، رستوران، موزه علمی و … اتفاق می افتد. هدف این برنامه رسیدن به این نکته است که علم جذاب، دوست داشتنی و فهمیدنی است و مهم تر از همه اینکه علم به ما توانایی می دهد.

تیم طراح و سازنده دستگاه آزمایشات تیم دانش بیان فن آموز هستند. مدیر تصویربرداری: فرشید فرجی، تدوینگران: امید خسروی، صابر خسروی و ابوالفضل حاجیان، مدیریت علمی: مجید محسنی، مدیر تولید: محمدرضا بغیری، تهیه کننده، کارگردان و نویسنده: سیدمحسن حسینی.

برنامه «شهر به شهر» به بررسی آداب و رسوم مناطق مختلف ایران با حضور نوجوانان هر منطقه خواهد پرداخت. در این برنامه که ساعت ۱۴:۱۵ از شبکه دو سیما پخش می شود، یک نوجوان به عنوان نماینده یک شهرستان انتخاب می شود و آداب و رسوم شهر محل سکونتش را به منظور آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با منطقه مورد بحث برخواهد شمرد. تهیه کننده این برنامه جواد خانی است.

پویانمایی «تاریخ از این ور» به تهیه کنندگی مرکز مطالعات و تولیدات فیلم انیمیشن حوزه هنری در مرکز پویانمایی صبا برای گروه سنی نوجوان تولید شده است که در ایام نوروز ساعت ۱۴به روی آنتن شبکه دو خواهد رفت. در خلاصه این انیمیشن آمده: آقا بهادر نگهبان موزه است. او روزی برحسب اتفاق در میان محوطه موزه به خری به نام خرمن برمی‌خورد که می‌تواند صحبت کند.خرمن در پالانش یک طومار سخنگو دارد که اخبار تاریخ را به آنها می‌دهد. بهادر، سوار بر خرمن، راهیِ زمان می‌شود و در تاریخ، ماجرای مربوط به یکی از اشیاءِ درون موزه را دنبال می‌کند…

همچنین «کوی محبت» در این ایام دو برنامه مناسبتی ویژه ولادت حضرت زهرا (س) را به همراه ارائه گزارشی از افتتاح فاز اول صحن حضرت فاطمه زهرا (س) در نجف اشرف تهیه کرده است. سری جدید برنامه های «نما دو» و «راهیان نور» نیز از جمله برنامه های در نظر گرفته شده ویژه ایام نوروز است که مهمان خانه های مخاطبان خود خواهد شد.

احسان علیخانی امسال نیز در لحظه تحویل سال با دعوت از مهمانان به مدت پنج ساعت مهمان خانه‌های مردم کشورمان است. در کنار ویژه برنامه سال تحویل شبکه سه، هر روز برنامه‌ای تفریحی را روی آنتن خواهد برد که در آن پخش قطعات شاد و مفرح در نظر گرفته شده است.

سعید آقاخانی امسال مجموعه تلویزیونی «بیمار استاندارد» را برای شبکه سه سیما کارگردانی کرده است. این مجموعه درباره فردی تحصیل کرده رشته بازیگری به نام بهنام است که با این شیوه درمانی درگیر می شود و وارد ماجراهایی می شود که تا به حال تجربه شان نکرده…

«بیمار استاندارد» به نویسندگی بهرام توکلی توسط مسعود ردایی در ۱۴ قسمت ۴۵ دقیقه ای برای پخش در نوروز ۹۵ در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی رسانه ملی تهیه و تولید شده است.

شبکه سه همچنین برای ایام نوروز برنامه ای ترکیبی با عنوان «دست انداز» را روی آنتن می برد. در این برنامه دو مجری بازیگر در گفت و گویی طنز و با استفاده از ضرب المثل ها و اصطلاحات شیرین فارسی بر اصالت فرهنگ و ادب فارسی تاکید می کنند.

سیده معصومه پورحسینی تهیه کننده برنامه ای با عنوان «مهمان ما باشید» است که با حضور تمام نمایندگان استان های کشور مخاطبان خود را با فرهنگ مناطق بکر گردشگری در سراسر ایران آشنا می کند. برنامه «دوربین مخفی» نیز در ایام نوروز روی آنتن می رود. در این برنامه دو تن از بازیگران کشورمان با ایجاد شرایطی خاص عکس العمل شهروندان را به تصویر می کشند.

مسابقه «آقای گزارشگر» از پرطرفدارترین مسابقه های چند سال اخیر است که با هدف استعدادیابی و تربیت گزارشگران ورزشی به خصوص در رشته های والیبال و کشتی تهیه و پخش می شود و توانسته مخاطبان بسیاری را مجذوب نماید.

همچنین با هدف آشنایی بینندگان شبکه سه با مناطق جذاب گردشگری برنامه «اقلیم» به تهیه کنندگی موسی جابری تولید و پخش می شود. در این مستند تلاش شده تا با نمایش جذابیت های گردشگری کشورمان در مخاطبان شبکه که عموما جوان هستند، حس غرور و افتخار به سرزمین زیبایمان به وجود آید. همچنین «اقلیم» به فرهنگ‌سازی بهبود اوضاع زیست محیطی گوشه چشمی دارد.

برنامه «سه شو» در رویکرد نوروزی خود مسایل و موضوعات عیدانه را مورد تاکید قرار می دهد و مجریان آن در آیتم های کوتاه از موضوعات مبتلا به در این ایام با مردم سخن می گویند.

بیان خاطرات خلبانان نیروی انتظامی در خصوص عملیات ها و نحوه کمک رسانی به آسیب دیدگان در برنامه «مستند هواناجا» به تصویر در می آید. «هواناجا» به تهیه کنندگی کاظمی کلجاهی در هر قسمت از عملکرد نیروی هوایی و ماموریت های آنان حین خدمت رسانی و اورژانس گزارشی به بینندگان ارائه می کند.

برنامه «مشتاق دیدار» اعضای خانواده چهره های فرهنگی را به تلویزیون آورده تا ویژگی های شخصیتی آنها را از زبان اعضای خانواده شان بشنویم. این برنامه با هدف ترویج سبک زندگی و آداب و رسوم ایرانی اسلامی در عید نوروز روی آنتن می رود.

شبکه چهار سیما با ویژه برنامه های متفاوتی به استقبال عید نوروز می رود.

«دلشدگان» عنوان برنامه ترکیبی ویژه تحویل سال ۱۳۹۵ گروه دانش شبکه چهار سیماست که به تهیه کنندگی و کارگردانی سیاوش صفاریان پور تقدیم بینندگان می شود.

مستندهای کوتاه از زندگی عکاسی که در جستجوی بهار است و مجموعه واگویه هایی که ما را به لحظه لحظه تحویل سال نزدیک می کند، به همراه موسیقی و تصویر و حضور مهمانان و کارشناسان عرصه های مختلف فرهنگی، علمی، هنری و…. روی آنتن خواهد رفت.

«صد برگ» عنوان برنامه ای ترکیبی است که به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد صوفی منصور ضابطیان پخش می شود.

اجرای این برنامه را رشید کاکاوند، منصور ضابطیان، امیرعلی نبویان و شاهین شرافتی با رویکرد فرهنگی بر عهده دارند که در هرشب به یک موضوع خواهند پرداخت.

برنامه گفتگو محور ۱۴ قسمتی «سیم و زر» به تهیه کنندگی سید محسن مناجاتی، کاری از گروه فرهنگ و اندیشه چهار سیماست.

موضوعاتی درخصوص لذت و شادی در معنای زندگی انسان معاصر و هنر دینی و … با رویکرد پرسش و پاسخ با اجرای علی درستگار روی آنتن می رود.

ویژه برنامه گفتگو محور«معرفت» از تولیدات گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی سید محسن مناجاتی و کارگردانی اسدالله ایمن در ۱۳ قسمت۴۵ دقیقه ای پخش می شود.

در این برنامه با اجرای اسماعیل منصوری لاریجانی از ۱تا ۱۵ فروردین، موضوعات فلسفی و عرفانی بررسی می شود.

کتاب و کتابخوانی از موضوعاتی است که در فهرست برنامه های شبکه چهارسیما از جایگاه ویژه ای برخوردار است، برنامه ترکیبی «فانوس» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما با اجرای عصمت همتی روی آنتن می رود.

این برنامه به تهیه کنندگی محمد رحیمی و کارگردانی محمد اسماعیل هدایت، در ایام نوروز روزهای زوج به معرفی کتاب ویژه نوروز می پردازد.

برنامه ترکیبی «تالار تجربه» از تولیدات گروه دانش به تهیه کنندگی و کارگردانی صفاریان پور و اجرای اسماعیل میرفخرایی روی آنتن خواهد رفت.

در هر برنامه با یکی از مشاهیر علم، فن، ادب و هنر گفتگو می شود و ابعاد مختلف شخصیتی او بررسی می شود.

پرداختن به موسیقی نواحی و بومی فاخر از جمله تدارک شبکه چهار سیما برای ایام نوروز است که در قالب برنامه ترکیبی

«نغمه ها» در ۱۵ قسمت۶۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی و کارگردانی حبیب الله ذوالفقاری پخش خواهد شد.

برنامه ترکیبی «هنرنامه» کاری از گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد علی بازی روی آنتن می رود.

تاثیر نوروز و طبیعت بهار در هنرهای تجسمی کشور با اجرای مهسا ملک مرزبان در این برنامه ۱۵ قسمتی به مدت ۴۵ دقیقه بررسی خواهد شد.

«چهارنما» عنوان برنامه ترکیبی گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی و کارگردانی حمیدرضا مسعودی است.

فیلم های کوتاه مستند و داستانی برگزیده از کارگردان های برجسته و قدیمی مانند خسرو سینایی، منوچهر طیاب، فرشاد فدائیان، احمد ضابطی جهرمی و… از این برنامه به مدت۶۰ دقیقه پخش می شود.

برنامه ترکیبی «جویبار» به تهیه کنندگی و کارگردانی کوروش انصاری در ۱۵ قسمت ۶۰ دقیقه ای برای پخش در نظر گرفته شده است.

در هر برنامه با یک شاعر با اجرای سعید بیابانکی کاری از گروه ادب و هنر گفتگو می شود.

پخش مستندهای جذاب و دیدنی در ایام نوروز از برنامه ریزی های شبکه چهار سیما در قالب سری جدید برنامه «چهارسوی علم» است.

«طراحی های عظیم»، «دانستنی های علمی»، «نبرد در قلمرو حشرات» و «چشم انداز زمین از فضا» عناوین مستندهایی است که موضوعات مختلف علمی در حوزه های شیمی، پزشکی، مهندسی، نمایش مستندی از منظر فضانوردان از درون ایستگاههای فضایی به کره زمین و معرفی ویژگیها و مختصات کره زمین در کهکشان راه شیری و همچنین مستندهایی از زندگی حشرات پخش می شود.

سری جدید برنامه ترکیبی«و هنری دیگر» به تهیه کنندگی علیرضا جنیدی با موضوع آموزش نقاشی رنگ روغن در۱۳قسمت ۳۰ رقیقه ای پخش می شود.

آموزش تکنیک های رنگ روغن نقاشی در طبیعت با سوژه های متفاوت با اجرای سعید پناه زاده (مدرس نقاشی) در ایام نوروز ۹۵ برای علاقه مندان به این رشته هنری در نظر گرفته شده است.

سخنرانی های علمی کوتاه در قالب برنامه «سخنرانی تد» در۱۳قسمت ۱۵ دقیقه ای در ایام نوروز پخش می شود.

در «سینما۹۵» شبکه چهار سیما فیلم های سینمایی برجسته و روز سینمای ایران و جهان برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته شده است.

مستند «نوروزی» با موضوع معرفی طبیعت و گردشگری استان مازندران در ۱۳ قسمت۳۰ دقیقه ای روی آنتن می رود.

معرفی میوه های نوبرانه منطقه شمال کشور، استفاده مردم از این میوه ها و کاربرد آنها، به تصویرکشیدن مناطق سرسبز مازندران و… از جمله بخش های این برنامه کاری از تامین برنامه شبکه چهار سیماست.

ویژه برنامه زنده «راهیان نور» هر روز به مدت ۱۵ دقیقه با برقراری ارتباط با تیم اعزامی روی آنتن خواهد رفت.

پنج ساعت برنامه «ویژه سال تحویل» اولین عیدی برنامه سازان این شبکه به مخاطبان خود است که در آن تلاش می شود همراه با هنرمندان، ورزشکاران، خانواده شهدا و ایثارگران لحظات سال تحویل برای بینندگان شبکه خاطره انگیز و فراموش نشدنی شود.

شبکه پنج با محوریت اقتصاد و گذر در پسابرجام در جنگ شبانه «سالی نو» از کارآفرینان و نخبگان اقتصادی دعوت کرده است تا اندیشه های پویای خود را در اختیار عموم قرار دهند.

در مسابقه «آتش نشان» علاقمندان به حرفه آتش نشانی می توانند مهارت های خود را در مورد این شغل پرخطر به رقابت گذارند.

«ساعت ۲۵»، «هم خانواده»، «من او» و «اقتصاد ۹۴» از جمله برنامه های جذابی است که بینندگان شبکه پنج در ایام نوروز می توانند در این شبکه پربیننده دنبال کنند.

«حرفه‌ای‌ها» به تهیه‌کنندگی علی هشامی عنوان مسابقه ای از گروه اقتصاد و جامعه شبکه پنج سیماست که با رویکرد کارورزی و معرفی قهرمانان مهارتی کشور در ایام نوروز پخش می‌شود.

این مسابقه در ۱۳ قسمت ۵۰ دقیقه ای تولید می شود که در هر قسمت ۱۲ شرکت کننده در قالب دو گروه ۶ نفره حضور دارند. مبنای این مسابقه بر پایه مسابقات ملی مهارت است. در واقع برگزیدگان که در مسابقات ملی مهارت مدال طلا دریافت کرده اند، در این مسابقه به عنوان شرکت کننده حضور دارند.

در هر برنامه از شرکت کنندگان سه نوع سوال در حوزه کارآفرینی و مهارتی در هر رشته تخصصی، اطلاعات عمومی و سبک زندگی پرسیده می‌شود. یعنی هر برنامه یک برنده دارد. در پایان دو گروه بر اساس امتیازاتی که دریافت می‌کنند، باقی می‌مانند. در پایان یک گروه فینالیست‌ می‌شود.

یک مسابقه پیامکی هم وجود دارد که مخاطبان را با مهارت های فنی و حرفه‌ای آشنا می کند و بینندگان و مخاطبان در این مسابقه به شرکت‌کنندگان امتیاز می‌دهند و در تعیین گروه‌های برنده تاثیر می گذارند.

شبکه پنج متناسب با ماموریت اقتصادی خود، این برنامه را با همکاری و مشارکت سازمان فنی و حرفه ای طراحی و تولید کرده است.

این مسابقه درصد گسترش فرهنگ کارورزی، مهارت آموزی و خود اشتغالی درکشور است.

شبکه آموزش برنامه های «مشاعره دانش آموزی»، «من می توانم»، «تماشای کتاب» و «اقامتگاه همیشه خونه» و همچنین گلچین برنامه «حریم مهرورزی» از برنامه هایی است که در ایام نوروز از شبکه آموزش سیما روی آنتن می رود. «مشاعره دانش آموزی» به تهیه کنندگی امیرحسین آذر با رویکرد نوروزی در گروه آموزش های رسمی تولید شده و هر شب از این شبکه پخش می شود.

برنامه «قندپهلو» به تهیه کنندگی امیر قمیشی با حضور طنزپردازان ایرانی و فارسی زبان تاجیک تولید شده و در نوروز ۹۵ به آنتن شبکه آموزش سیما می رسد. برنامه «تماشای کتاب» درگروه آموزش های عمومی شبکه آموزش سیما تولید شده که به مبحث کتابخوانی می پردازد. در این برنامه با نمایش خلاصه یک فیلم سینمایی که به موضوع کتاب و کتابخوانی پرداخته با حضور کارشناس رسانه و کارشناس حوزه کتاب، این فیلم تحلیل و بررسی می شود. برنامه گفتگو محور «سلام» به تهیه کنندگی سید رامین موسوی ملکی از ویژه برنامه های نوروز است که با دعوت از ورزشکاران، کارآفرینان و افراد موفق جامعه به مسائلی که منجر به موفقیت علمی و کاری برای فرد شده را بازگو می کند. همچنین برنامه «اقامتگاه همیشه خونه» به تهیه کنندگی امیر عباس حدسنی با رویکرد مسائل خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی در ایام نورورز هر شب به جز جمعه ها از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

برنامه «صبحی دیگر» نیز در ایام نوروز در قالب پنج ویژه برنامه تولیدی پخش خواهد شد. از دیگر برنامه های نوروزی شبکه آموزش برنامه «من می توانم» به تهیه کنندگی حمیدرضاعلیزاده، تولید گروه مهارت های تخصصی و عمومی است. این برنامه با رویکرد مهارت و دانش و شناخت حرف موجود به منظور آشنایی جوانان با مشاغل مختلف در جهت کسب امنیت مالی از طریق کار کردن تولید شده است.

همچنین برنامه «معیار» به تهیه کنندگی علیرضا میراحسنی با موضوعات استاندارد حلال و وسایل بازی کودکان به روی آنتن می رود. مجموعه «خانه های رویایی» با گذر از نواحی مختلف کشور انگلستان برخی از هیجان انگیزترین و مبتکرانه ترین سازه هایی را که در حال حاضر در حال ساخت هستند را انتخاب کرده و برای اولین بار دردسرها، سختی ها و سخت کوشی هایی که در طراحی و ساخت با آنها دست و پنجه نرم می کنند را به نمایش می گذارد؛ این برنامه در نوروز ۹۵ از شبکه آموزش سیما مهمان خانه های ایرانی است. مستند «دور دنیا با ۸۰ گنجینه های خارق العاده» سفری پنج ماهه به دور تا دور زمین و کشف ۸۰ مورد از با ارزش ترین گنجینه های ساخت بشر خواهد داشت که به بیش از هزاران سال پیش برمی گردد.

همچنین نمایش عروسکی «نوروز عروسک های ایرانی» با توجه به فرهنگ کهن فارسی و نمایش های عروسکی در ایران در ایام نوروز، با زنده کردن این فرهنگ و آداب و رسوم زیبای ملی و مذهبی نمایش های عروسکی بومی ایران را به نمایش می گذارد و در این ایام در شبکه آموزش به آیین های نوروز به روایت عروسک های ایرانی می پردازد. در ادامه برنامه های نوروزی شبکه آموزش، برنامه «ما مردها» که مشکلات مربوط به آقایان و مسائل عمومی مردها در رابطه با زندگی را در قالب طنز بیان می کند، از این شبکه پخش می شود. گفتنی است، برنامه «دکتر سلام»، «گل آموز»، «دوربین هفت»، «سفید»، «زنگ هفت»، «کارنامه ۲۰» ومسابقه «مسیر پرواز» نیز در فروردین ماه رنگ و بوی نوروزی می گیرند.

همزمان با ساعات پایانی سال ۱۳۹۴ شبکه مستند در نظر دارد سه ساعت از جدول پخش خود را به صورت ویژه تقدیم مخاطبان و همراهان همیشگی شبکه کند. این ویژه برنامه از ساعت ۷ تا ۱۰ صبح یکشنبه اول فروردین به نمایش درخواهد آمد،چند تن از مجریان منتخب شبکه اجرای را بر عهده دارند.

مصاحبه با زوج های مستندساز، چهره های برتر فیلم های مستند سال ۹۴، همسران شهدای مستندساز و شهدای هسته ای، میان برنامه های ویژه آرشیوی از نوروز در جبهه ها، سفری معنوی به حرم امام رضا (ع) و اکران مستندهای کوتاه و جذاب، بخش های مهم این ویژه برنامه است.

«با ما ببینید» با عنوان های گلستانه، اینجا ایران است، نمایی از ایران، پلک ۲، شادباش و هنر دست در ایام نوروز پخش می شود.

گلستانه (۱۰۰ قسمت حدود ۵ دقیقه‌ای): نمایش تصاویر خاطره انگیز نوروزی و شاد شش دهه اخیر کشور

اینجا ایران است ( ۵۰ قسمت حدود ۸ دقیقه ای) گزارش های کوتاه با هدف معرفی مکان های دیدنی، جاذبه های گردشگری، هتل ها، مکان های اقامتی، صنایع دستی، موسیقی های بومی، بازی ها و غذاهای محلی ایران

نمایی از ایران (۴۵ قسمت ۷ دقیقه‌ای): روایت بصری جذاب از مکان های مختلف و دیدنی ایران در قالب فیلم های مستند

پلک ۲ (۸ قسمت ۴ دقیقه‌ای): مستندهای کوتاه از حال و هوای شهرها و نشاط و حضور مردم در آستانه نوروز

شادباش (۱۳ قسمت ۲ دقیقه‌ای): تبریک عید نوروز توسط مستندسازان و مدیران فرهنگی کشور

هنر دست (۱۰ قسمت ۵ دقیقه‌ای): مجموعه ای جذاب از معرفی مشاغل و هنرهایی که توسط استادکاران ماهر رشته های مختلف که صرفاً با دست تولید می شوند.

مستندهای ویژه نوروزی

سبزه “کمند امیر سلیمانی” . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: شنبه ۲۹/۱۲/۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

در این مستند با خانم کمند امیر سلیمانی همراه می شویم و در واپسین روزهای سال به دیدار استاد ایشان محمد علی کشاورز رفته و بنا به رسم و رسوم گذشته در کمک به بزرگترها و تکریم آنان در چیدن سفره هفت سین برای استاد ، همراهیشان می کنیم.

رو به زندگی ۵ قسمت ۲۰ دقیقه ای – پخش: از شنبه ۲۹/۱۲/۱۳۹۴ تا چهارشنبه ۰۴/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰ از تولیدات جدید شبکه که به وضعیت معماری روستاهای بی نظیر ایران می پردازد. امروزه تلاش برای نجات میراث فرهنگی و روستایی کشور به یک وظیفه ملی تبدیل شده است. این گونه فیلم های مستند از روستا ها و میراث فرهنگی سعی دارد یادگاری از آنها برای نسل آینده بر جای گذارد.

عمو اوغلی . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای – پخش: شنبه ۲۹ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

از تولیدات جدید شبکه مستند که به معرفی برادران عمو اوغلی از تولید کنندگان مطرح و شناخته شده فرش دستباف ایرانی می پردازد؛ و به علاوه نگاهی نیز به تولید و صنعت فرش دستباف ایرانی دارد.

هنر دستان . ۱۳ قسمت ۱۰ دقیقه ای – پخش: از شنبه ۲۹ /۱۲ /۹۴ تا پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۵ این مجموعه تعدادی از صنایع دستی سنتی و بومی ایران را که بر اثر تهاجم فرهنگی و تأثیرات منفی مصرف گرایی رو به فراموشی و نابودی است معرفی می کند. در ساخت این مجموعه سعی شده تا این هنرهای بومی احیاء و دوباره با معرفی مورد استفاده قرار بگیرد.

ماریا . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: یکشنبه ۰۱ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

این تولید جدید شبکه مستند سرگذشت پیرمرد تاجیکی است که قریب به ۲۳ سال از یک توله خرس نگهداری کرده است. وی نام این خرس را ماریا گذاشته است. پیرمرد با نمایش گذاشتن این خرس خرج و مخارجش را در می آورد و در انتها مریض شده و ماریا را به باغ وحش شهر دوشنبه می سپارد و …

عیدانه . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: یکشنبه ۰۱ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰

این مستند نگاهی به سرگذشت واقعی یک نوجوان کرد سنندجی دارد. “بختیار” که پدرش را از دست داده و نزد مادر بزرگش در خانه ای قدیمی زندگی می کند؛ وی علاوه بر تحصیل و درس خواندن در یک کارگاه پنجرگیری کار می کند.

تمام سعی این نوجوان جوانمرد سنندجی این است تا با دستمزدی که می گیرد برای مادربزرگش لباسی تهیه کند، با نقاشی خانه سر و رویی به آن بدهد، سفره عید را با ماهی و شیرینی و میوه هایی که می خرد بچیند و با این کارها موجبات شادی و خوشحالی مادربزرگش در لحظه تحویل سال شود.

میراث ایران . دو قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: یکشنبه ۰۱ /۰۱ /۱۳۹۵ و یکشنبه ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰ از تولیدات جدید شبکه؛ که به چگونگی شناسایی و رمز گشایی آثار به جای مانده و اکتشاف شده از گذشتگان می پردازد. این مستند از باستان شناسی های صورت گرفته در ایران و اسرار و نا گفته های تاریخی نکات جدیدی را بیان می کند. به علاوه منجر به کشف آثار باستانی در مناطق مختلف ایران می شود.

نوروزنامه . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: شنبه ۲۹ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

در منطقه ‌ی نطنز در روستاهای مزده و طامه و شهر طرق رود به شیوه و رسم و رسوم خاصی به پیشواز نوروز می روند. در روستای طامه برای پرباری درختان آئین جل جلانی برگزار می شود و در روستای مزده با رسیدن باد بهاری، آش نوروزی می پزند و در شهر طرق رود نمایش میرنوروزی انجام می شود.

جم و شید . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: چهارشنبه ۰۴ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

این مستند روایتی از مردمان خوب ایل قشقایی و از افسانه جمشید و چگونگی پدید آمدن رسوم و آداب نوروزی در بین اعضای آن دارد.

همچنین در این مستند نقش این باور و افسانه کهن در نقوش و نقشه قالی، قالیچه، و دست بافته های زنان این ایل به تصویر کشیده شده است.

چراغ بران . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: دوشنبه ۰۹ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

“چراغ دلت روشن” این دعایی است که پیران، مهتران و بزرگان هر خانواده و خاندان برای جوان تر های جمع و فامیل خود دارند؛ به همین خاطر هست که از دیر باز رسم روشن کردن چراغ در یکی از اماکن مقدس شهرها همیشه رایج بوده و در شهرکرد نیز در ساعاتی قبل از سال تحویل مردم معتقد به این رسم به امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون (علیهم السلام) این شهر می روند و بعد از زیارت و طلب خیر و همت برای سال جدید چراغی را روشن کرده و به خانه می برند تا به این ترتیب نور و روشنایی رو به خانواده های خود هدیه کنند.

در لرستان . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: پنجشنبه ۰۵/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

در این مستند مراسم‌هایی همچون شال انداختن (مراسمی که توسط کودکان در آغاز فصل بهار و در پیشاپیش آمدن نوروز برگزار می شده)، سنت برافروختن اجاق مصیبت دیدگان، رقص و بازیهای لری و فالهایی همچون «چهل سرور» که خاص منطقه لرستان است؛ به تصویر کشیده شده است.

سین مثل سرخ و سیاه . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

در این مستند با یکی از ورزشکاران استان قزوین که ووشو کار بوده و در حال حاضر بنابر علاقه به تئاتر و نمایش های خیابانی می پردازد؛ و حاجی فیروز شهر شده است همراه می شویم.

او از چگونگی گرایش و علاقه اش از یک سبک جدی و دقیق ورزشی به نمایش شاد و مفرح حاجی فیروز شدن می گوید؛ و همچنانی که آنقدر باید خواند و شادی کرد و از زیبایی ها و خوبی ها بگوید تا گل از گل مردم و مخاطبانش بشکفد در این مستند گریز و اشاره اصلی به نوروز و طبیعت و فصل بهار است.

سورجامگان . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: سه شنبه ۱۰ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

این مستند به آیین های نوروزی که سال نو در بین اهالی شمال کشور وجود داشته و دارد می پردازد. آیین هایی که هرچند کمرنگ شده اند، اما همچنان در منطقه مازندران و تنکابن در بین مردم دارای اقبال و زنده است. این آیین ها از جمله رسومات قدیمی، کهن و ریشه داری است که در بین ایرانیان با وجود ظهور رسانه های نوین همچنان پابرجاست؛ و خبر از آمدن نوروز و گسترش نیکی و استمرار آنهاست. از جمله این آیین ها: نوروزی نوسال، روشن کردن شمع بر سر مزار درگذشتگان، شب عیده پولا (داخل غذا دو سکه می گذارند و در بین مهمانان هر کسی بیابد برای او خوش یمنی دارد) و …

پنجه . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: چهارشنبه ۱۱/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰

این مستند به آیین های نوروزی که با نو شدن سال در بین اهالی نائین وجود دارد می پردازد. سال ۳۶۵ روز است ولی بر طبق یک آیین و رسم قدیمی سال را ۳۶۰روز می دانند و در ۵ روز آخر هر روز را به یک کار خاص اختصاص می دهند که به ایام “پنجه” معروف و مشهور است.

سیاهان جنوب . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای – پخش: یکشنبه ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

این مستند در ارتباط با تاریخچه و اصالت اهالی جنوب کشورمان می باشد که از کجا وارد خاک ایران شده‌اند و چگونه با فرهنگ و آداب آنجا طی سال ها خو گرفته‌اند. همچنین تأثیر حضور آنان در این مناطق و تبادل فرهنگی بین ساکنین قدیم این خطه و پدران و بزرگان قدیم این عزیزان را مورد بررسی قرار می دهد.

بالاتر از خطر . یک قسمت ۱۵ دقیقه ای – پخش: دوشنبه ۰۹ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

شهر گلوگاه در مازندران معروف به شهر دکل بندان است. حدود دو هزار نفر در کل کشور هستند که شغل شان دکل بندی است. اکثرشان زاده این شهر هستند که کارشان در ارتفاع است و با خطرهای برق گرفتگی روبرو هستند.

همیشه در اوج . یک قسمت ۱۵ دقیقه ای – پخش:چهارشنبه ۱۱ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

سید اکبر میری خلبان ایرانی که بیشترین میزان ساعات پرواز در دنیا را دارد در این مستند به زندگی کاری و خانوادگی این خلبان می پردازد.

آزاد راه . یک قسمت ۶۰ دقیقه – پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

همان طور که از نامش پیداست نگاهی دارد به روند طولانی مدت ساخت آزاد راه تهران- شمال و دلایل عدم تحقق وعده‌های مدیران در مورد راه اندازی به موقع این آزاد راه. گفته شده بخشی از دیدنی‌ترین نماهای” آزاد راه” جایی است که تصاویری از وضعیت اقامت کارگران ایرانی فعال در این پروژه را نشان داده و مقایسه‌ای انجام می‌دهد میان زندگی این کارگران و نیروهای پیمانکار چینی این آزاد راه. “آزاد راه” از جمله مستندهایی است که تصاویری بکر و هلی شات را از زیبا‌ترین مناطق طبیعی شمال ایران نشان داده و می‌کوشد به نوبه خود بر سبد تصویری مرتبط با این منطقه بیفزاید.

گنجینه : مجموعه ای که جام بود . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: چهارشنبه ۰۴ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰ این اثر ساخته منوچهر عسگری نسب است. جام طلای حسنلو یکی از آثار باستانی برجسته ایران است که در جریان کاوش‌های رابرت دایسون در تپه حسنلوی نقده یا همان سولدوز در سال ۱۳۳۶ کشف شد. این اثر قدمتی ۳۲۰۰ ساله دارد و احتمالا نقش به سزایی در شکل ‌گیری هنر دوره بعدی یعنی دوره مادها داشته‌ است.

گنجینه : یک سرزمین، یک روز، یک راه . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: چهارشنبه ۱۱/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰

فیلم ۳۵ میلیمتری – رنگی به کارگردانی خسرو سینایی درباره کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر ایرا است.

چشمه خورشید . یک قسمت ۱۵ دقیقه ای – پخش: سه شنبه ۱۰ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

در جنوب ساری در مناطق مرتفع کوهستانی در کنار روستایی به نام سورت، چشمه هایی وجود دارد که به خاطر وجود املاح و آهن در منطقه باعث شده زمین منطقه به رنگهای زرد، نارنجی و قرمز به خود بگیرند و آبی که از این چشمه خارج می شود در حوضچه های طبقاتی وارد می شود. نام این چشمه باداب سورت می باشد.

سیزده به در” مریم سعادت” . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۰۰ در این مستند با مریم سعادت همراه می شویم و با رفتن به حوالی منطقه لواسان در تهران و حضور در طبیعت این منطقه از رسم سیزده بدر و رسومات این روز و یادی از خاطره های گذشته می کنند. همچنین نکاتی را برای حفظ محیط زیست از زبان این بازیگر می شنویم.

نقش جان . یک قسمت ۷۰ دقیقه ای – پخش: جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

از تولیدات جدید شبکه مستند که به تاریخچه فرش ایران می پردازد. ایران به عنوان مهد بافت فرش در دنیا معروف است. دلیل این مسأله هم یک قطعه فرش ایرانی است که در سیبری کشف شده و سابقه بافت آن را به ایران نسبت داده‌اند. نقش جان نگاهی تاریخی به طراحی نقش های فرش ایرانی دارد.

دایره کوچک ما . یک قسمت ۴۰ دقیقه ای – پخش: شنبه ۲۹ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۱۵

این مستند داستان پسر معلول ۹ ساله ای را شرح می دهد که به هنر عکاسی علاقه‌مند است. این کودک معلول ۹ ساله اصفهانی با سعی و تلاش خود توانسته سومین نمایشگاه عکاسی خود را نیز برگزار کند.

دسترنج .۱۰ قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: از یکشنبه ۰۱ /۰۱ /۱۳۹۵ تا پنجشنبه ۰۵ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰ و از یکشنبه ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ تا پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

از مجموعه های تولیدی جدید شبکه مستند که در تلاش است مشاغل گوناگون (کشاورزی، کفاشی، حکاکی، نجاری، خیاطی، بنایی و… ) را از گذشته تا به حال به شکلی هنرمندانه به تصویر بکشد و از زوایای مردم شناسی و روانشناسی آن را مورد بررسی قرار دهد.

جنگل رمز حیات . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای پخش: جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

در این مستند تلاش شده به فرهنگ سازی درباره رفتار درست با طبیعت به عنوان سرمایه ملی بپردازیم. ضمن استفاده از تصاویری زیبا از کلاردشت و جنگل های عباس آباد و رامسر با ساکنان آنجا نیز گفتگو شده است. همچنین در این مستند درباره ساخت و ساز بی رویه در جنگلها و مراتع که باعث تغییر طبیعت شده، هشدار می دهیم؛ و به معضل دفن زباله ها در شمال کشور نیز پرداخته شده و در حد بضاعت راهکارهایی را مطرح کرده است.

سنجد “امیر حسین رستمی” . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: دوشنبه ۰۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت .۱۳:۳۰ . در این مستند با امیر حسین رستمی، هنرمند تئاتر و سینمای کشور همراه می‌شویم و با گفتگو با وی از کارهایی که برای آغاز سال نو در حال تهیه و تدارک است با خبر می شویم. با او همراه شده و به یک مرکز خیریه و نگهداری کودکان بی سرپرست می رویم.

باتلاق وان . یک قسمت ۴۵ دقیقه ای – پخش: سه شنبه ۰۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

مستند “باتلاق وان” نگاهی اجتماعی به مهاجرت های غیرقانونی انسانها دارد. افرادی که به خیال زندگی بهتر، بی هدف تصمیم به مهاجرت از ایران می گیرند و به صورت غیرقانونی از خطرناک ترین مسیرهای سرنوشت می گذرند تا به بهشت خیالی شان برسند، اما در پایان ماجرا مجبور به زندگی در ترکیه می شوند.

جی جی ویجی “مهدی فقیه” . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: چهارشنبه ۰۴/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰ . در این مستند با مهدی فقیه همراه می شویم و در آستانه فصل بهار و نوروز به همراه نوه خود در شهر شیراز گشت و گذاری می کنیم و علاوه بر معرفی مختصر تعدادی از صنایع دستی موجود در این شهر توریستی و حضور در محل آثار باستانی و مکان های گردشگری آن از جمله حافظیه و سعدیه و مسجد وکیل؛ مقداری از رسم و رسوم نوروز را در این شهر با گویش محلی شیراز با ما در میان می گذارند.

قایقی باید ساخت . یک قسمت ۱۵ دقیقه ای -پخش: پنجشنبه ۰۵ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

این مستند روایت مردم و اهالی روستای واریان است؛ اهالی این روستا تا دهه ۴۰ همانند بقیه روستاها و آبادی های ایران با روستاها و مکان های اطراف امکان ارتباط از طریق جاده های زمینی و آسفالته را داشتند. خارج از آن محدود شده است؛ و تنها راه ارتباطی این روستا از طریق آب و استفاده از قایق های کوچک است.

روزگار بهروز . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای – پخش: چهارشنبه ۰۴ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

از تولیدات جدید شبکه مستند سیما که زندگی و فعالیت های حرفه ای بهروز رضوی، گوینده پیشکسوت رادیو و تلویزیون را به تصویرمی کشد.

هم نورد (دوبرار) . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای -پخش: پنجشنبه ۰۵ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

این اثر به یک پیمایش کوهنوردی می پردازد که مربوط به قللی به نام «دو برار» است. قله هایی که ۴۱۵۰و ۴۲۵۰ متر ارتفاع دارند و در این مستند دو کوهنورد که با هم برادر هم هستند فتوحاتشان را به نمایش می کشند. دوبرار در البرز شرقی حد فاصل جاده هراز و فیروزکوه قرار گرفته و نام اصلی آن در تعبیر امروزی دو برادر است.

شهر زیرزمینی . یک قسمت ۱۵ دقیقه ای – پخش: جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

از تولیدات جدید شبکه مستند که به شهر زیر زمینی نوش آباد در ۲۵ کیلومتری کاشان که حدود دو دهه پیش کشف شد، می پردازد. قدمت نوش آباد به دوره اشکانیان می رسد. ساکنان آن این شهر را به این جهت ایجاد کرده بودند که در زمان حمله دشمنان و یاغیان، مردم غیر نظامی و عادی شهر بتوانند تا مدت زیادی در آن با امنیت و آرامش پناه بگیرند و به زندگی شان ادامه دهند. این شهر زیر زمینی دارای تمام امکانات یک شهر بوده و دارای اتاق ها و حجره هایی کاملاً مجزا برای سکنی گزیدن خانواده ها به صورت کاملا جدای از بوده که امکان زندگی را برای مدت زیادی فراهم می کرده است.

باغ های گمشده . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای -پخش: جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰ و جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

این مستند از تولیدات جدید شبکه مستند سیما می باشد که به موضوع نابودی و تخریب باغ های شهر تهران می پردازد. در این مستند تلاش دارد به حفظ محیط زیست از سوی شهروندان کمک کند. همچنین تاریخچه باغ های شهر تهران را بازگو می کند.

همسرم همسفرم . یک قسمت ۱۵ دقیقه ای -پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

این مستند روایتی از خانم فاطمه رجبی تنها راننده زن کامیون در ایران است. او به خاطر شغل همسرش که راننده کامیون سنگین است؛ و برای همراهی بیشتر با او و مهر و محبت زیادی که به او دارد؛ با سعی و تلاش بسیار موفق به گرفتن گواهینامه پایه یک می شود و به همراه همسر خود به شغل رانندگی ترانزیت روی می آورد. آنها هریک دارای یک کامیون مجزا هستند که رانندگی آن را برعهده دارند. علاوه بر این زندگی موفقی داشته و توانسته اند فرزندان خوبی هم تربیت کنند.

روستای سرخ . یک قسمت ۲۰ دقیقه ای -پخش: سه شنبه ۱۰/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰

این مستند روایت حضور و سفر یک استاد اسپانیایی به روستای زیبا و تاریخی ابیانه است. وی پس از بازدید از این شهر پیشنهاداتی را برای ارتقا و حفظ بافت قدیمی و سنتی روستا پیشنهاد می دهد.

هیجان . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای -پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

از تولیدات جدید شبکه مستند که به موضوع هیجان می پردازد. هیجان بخشی از زندگی و یکی از مشخصات بارز و ظاهر جوانان به حساب می آید. این مستند به انواع هیجان در دوره جوانی می پردازد. هیجان های مثبت و منفی و راه هایی که می تواند آن را در خدمت اهداف جوانان قرار بدهد و نگاهی علمی و اجتماعی به این موضوع دارد.

سرخدار . یک قسمت ۱۵ دقیقه ای -پخش: یکشنبه ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

این مستند از تولیدات جدید شبکه با موضوع یک نوع درخت خاص است که در مناطق محدودی از جمله ناحیه خزری جنگلهای هیرکانی ایران و در آمریکای شمالی وجود دارد. میزان پراکندگی بسیار کمی داشته و در آستانه زوال و نابودی است. غلامرضا امیری تصمیم گرفته که این درختان را از نابودی و انقراض نجات دهد. یکی از ویژگی های این درخت صمغی است که صرفاً مصرف صنعتی دارد.

مردی با جین آبی . یک قسمت ۷۰ دقیقه ای -پخش: یکشنبه ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

محمود خسروی وفا بیش از سی سال است که ریاست فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان را برعهده دارد. یعنی توانسته با بیشتر دولت های پس از انقلاب کار کند. چند سالی هم عضو شورای شهر تهران بوده و همزمان سمت های دیگری هم داشته است. قبل از انقلاب در چندین رشته ورزشی فعالیت داشت اما انقلاب اسلامی و نیز وقوع جنگ تحمیلی مسیر زندگی این جوان محله «تیر دو قلو» را تغییر داد.

شاه جهان . یک قسمت ۴۵ دقیقه ای -پخش: جمعه ۲۸ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰ و جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

این مستند به نقش پرویز شاه جهان، تاجر پارسی، در قیام مشروطه خواهی ایران می پردازد. داستان از این قرار است که شاه جهان در دوران محمدعلی شاه که مجلس را به توپ می بندند و استبداد آغاز می شود، به تهیه تفنگ، فشنگ و پول نقد برای مشروطه خواهان می پردازد . از طرفی او یک حرکت بزرگ دیگر نیز در تاریخ معاصر ایران انجام داده و آن این است که تجارت خانه ای تحت عنوان تجارت خانه جهانیان راه اندازی می کند که این تجارت خانه ابتدای حرکت بانک ملی ایران بوده است. آن زمان بانک استقراض انگلیس و روس در ایران فعالیت داشتند که مبالغ هنگفتی به دربار پرداخت می‏کردند و امتیازاتی از آنها می گرفتند مثلا امتیاز تاسیس راه آهن در همان دوران شکل گرفت.

سپیدار . یک قسمت ۴۵ دقیقه ای – پخش: جمعه ۲۸ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰

از تولیدات جدید شبکه مستند که زندگی یک مهندس مجتهد که پس از سالها اقامت در آمریکا به زادگاهش نیشابور برگشته است را به تصویر می کشد. این مهندس با چوب درختان، مسجدی زیبا و چوبی . می سازد. این مستند به بررسی یک فضای سبز ایجاد شده و همچنین استفاده از چوب تزئینی درختان در جهت ساخت عبادتگاه مذهبی و ایجاد یک منطقه توریستی و گردشگری می پردازد که در جهت خود برای مخاطب تاثیرگذار است.

تالاب سیرانگلی . یک قسمت ۳۵ دقیقه ای – پخش: دوشنبه ۰۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت : ۱۴:۰۰

مستند «تالاب سیرانگُلی» در قالب مجموعه «سینما حقیقت» به گروه دوستداران طبیعت سولدوز می پردازد که به خاطر احیای تالاب های دشت نقده از سوی سازمان ملل تقدیر شده اند. «دوستداران طبیعت سولدوز» یک گروه مردمی زیست محیطی در منطقه نقده استان آذربایجان غربی اند که به فعالیت مشغول هستند. آنها موفق شده اند با کمک سازمان ملل تالاب های دشت نقده را احیاء کرده و پروژه ای موفق در سطح داخلی و بین المللی رقم بزنند.

این تالاب هایی که خشک شده بود و زیبایی سابق را نداشت و خبری از فلامینگوها و پرندگان مهاجر در آنجا نبود؛ پس از همت اهالی نقده و پیگیری آنها به بیش از نیم قرن زیبایی اش همچنان ادامه می دهد.

راننده و روباه . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای -پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰

محمود کیانی فلاورجانی راننده کامیونی است که فیلم نیز می سازد. فیلم‌های او از هرجهت منحصر بفرد است زیرا معمولاً فیلم‌هایش با بازی گرفتن از حیوانات گوناگون پدید می‌آید. او بعد از چند سال دوری از فیلم‌سازی تصمیم می‌گیرد با کمک پزشک روانشناسش فیلمنامه‌ای بنویسد و ساخت آن را آغاز کند برای این منظور نیازمند پیداکردن حیواناتی است تا با آموزش و بازی گرفتن از انها کار ساخت فیلم را شروع کند.

زندگی در قلب دنا . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای – پخش: یکشنبه ۰۱ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۵

رشته کوه زاگرس زیستگاه گونه های مختلف جانوری شامل پرندگان، خزندگان و … است . در این مستند سعی شده زندگی این گونه ها و شرایط زیست محیطی، تغذیه و تولید مثل آنها به تصویر کشیده شود. این مستند معرف حیات وحش دناست بیش از ?? گونه جانوری اعم از پرندگان، جوندگان، خزندگان و پستانداران زیستگاه بین المللی دنا را تصویر می کند. چهار فصل سال و ترتیب شکل گیری طبیعت دنا در این چهار فصل همچنین تغییراتی که با جا به جایی فصول در زندگی حیوانات این منطقه رخ می دهد، از ویژگی های خاص این مستند است .

ایران فوق العاده است . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای -پخش: یکشنبه ۰۱/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

این مستند روایتگر زندگی زنی فرانسوی است که به همراه همسر رومانیایی تبار و دو فرزند کوچکشان به ایران می آید. مرد پیش از این در ایران زندگی کرده است و تجربیات جالبی از زندگی در ایران دارد . او به همراه خانواده اش به تمام نقاط ایران سفر می کند تا تجربه متفاوت گذشته اش را این بار به همراه خانواده اش تکرار کند. آن ها در ایران تجربه متفاوتی را از سر می‌گذرانند که سوژه این مستند است.

خوان نوروزی . ۶ قسمت ۳۰ دقیقه ای -پخش: از شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ تا پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰٫ مهمترین و اصلی ترین سنت نوروزی، گستردن خوان نوروزی یا همان گستردن سفره هفت سین نوروزی است. در گذشته اتاقی را جهت پهن کردن سفره آماده می کردند که اتاق فروردین نامیده می شد.

دیوارهای این اتاق را حتماً سفید می کردند و بر روی میزی گلدان گُل و کوزه ی آب و ظرفی آتش می گذاشتند. در این مستند به بررسی تاریخ گذار و نو به نو شدن این سنت کهن می پردازیم.

همین زخم هایی که نشمرده ایم. یک قسمت ۵۵ دقیقه ای- پخش: دوشنبه ۰۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰ این مستند در مورد محیط زیست و آسیب هایی است که توسط انسان به طبیعت و مخصوصاً به جنگل ها و درختان بلوط منطقه لرستان وارد شده است.

هنر ایرانی . ۱۵ قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: از پنجشنبه ۲۷ /۱۲ /۱۳۹۴ تا پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰ در این مستند دختری فرانسوی به واسطه ایرانی بودن پدر خود به کشور ایران سفر می کند و با تمام هنرهای ایرانی با موضوعات مختلف آشنا می شود.

همسفر . ۱۲ قسمت ۱۵ دقیقه ای – پخش: از دوشنبه ۰۲ /۰۱ /۱۳۹۵ تا جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۵ . این مجموعه هر هفته به معرفی جاذبه های توریستی، گردشگری، تفریحی، صنایع دستی و ویژگی های یک شهر می پردازد. هر هفته برنامه به یک شهر اختصاص داده شده است. معرفی شهر، جاذبه های تاریخی، صنایع دستی، کشاورزی، غذاهای بومی، محلی و سنتی، روستاگردی، ویژگی های گردشگری، نقاط دیدنی معروف و ظرفیت های آن شهر از نقاط قوت این برنامه است.

هیرکان . یک قسمت ۵۵ دقیقه ای- پخش: جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰

این مستند درباره کوه البرز است و قصد دارد زیبایی های زندگی و تمدن خاص مردم این منطقه و دیار را به تصویر بکشد. هیرکان در متون و نقشه های باستانی، سرزمینی باستانی در ایران شامل ناحیه ی جنوبی و جنوب شرقی دریای خزر است که در اوایل دوره هخامنشیان جزء سرزمین ماد بود و بعدها جزء متصرفات هخامنشی گردید. از آن پس این ناحیه و تمدن خاص و ویژه آن به هیرکان معروف شد.

لیر؛ خانه سنگی .یک قسمت ۳۰ دقیقه ای -پخش: جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰

مستند “لیر” اثری قوم شناسانه درباره طایفه ای از بختیاری های استان لرستان است. مستندی که کوچ فصلی این عشایر را دستمایه اصلی قرار داده و همدلی های یک معلم عشایری که دلسوزانه دانش آموزان این ایل را همراهی می‌کند و می کوشد شرایط بهتری برای تحصیل آنان فراهم آورد را عاملی برای جذابیت روایت قرار داده است. کوچ عشایر در طول تاریخ سینمای مستند ایران بارها مورد توجه مستند سازان داخلی و خارجی قرار گرفته است. “لیر” هم کوشیده نسخه ای تازه از آداب و رسوم و فرهنگ و شرایط زیستی این ایل را به تصویر می کشد. شخصیت معلم و رفتار مسئولانه و دلسوزانه اش در قبال شاگردان جذابیت کافی را برای تعقیب فیلم ایجاد می کند.

داستان تهران . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای – پخش: جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

این مستند می کوشد سیر تحولات تاریخی پایتخت ایران را با به تصویر کشیدن بخش هایی از جلوه های ایران اسلامی آن به مخاطب معرفی کند. در این مستند آمیزه ای از تنوع اجتماعی، فرهنگی و تاریخی زندگی در یکی از بزرگترین کلان شهرهای جهان با ویژگی های خاص خود از زبان کارشناسان برجسته و بر اساس مستندات موجود ارائه شود.

سکوت طولانی . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰

مستند سکوت طولانی به کارگردانی زنده یاد ابراهیم اصغرزاده در شبکه مستند به نمایش در می‌آید. این مستند پرتره ای از یک مهاجر ایرانی ساکن فرانسه است که به تماشای مسابقه ایران و آمریکا می رود. مسابقات جام جهانی فرانسه سبب می شود تا بابک که سال ها دور از وطن خود زندگی می کرده به ریشه خود پی ببرد.

بیجار سری . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای -پخش: دوشنبه ۰۹ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰

این مستند به بیان مشکلات امروزی کشاورزان ساکن در مناطقی از شمال کشور از جمله روستاهای پیرهرات و خاله سرای ۵۷ و ۵۹ می پردازد. این مستند ساخته نادر شیخ الاسلامی است.

پدر بلوط . یک قسمت ۴۵ دقیقه ای -پخش: جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰

مستند پدر بلوط درباره کارهای بزرگوار افشار پدر بلوط لرستان است که با کاشت بلوط (به جای درختان سوزنی غیر بومی به خاک و گیاهان ایرانمان آسیب می زنند) از فرسایش خاک جلوگیری کرده و همچنین فرهنگ نگهداری از درختان را به فرزندان ایران در مدارس می آموزد.

من می خوام شاه بشم . یک قسمت ۷۰ دقیقه ای -پخش: شنبه ۲۹ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۰

در یکی از روستاهای ایران؛ عباس با تلاش و سختی خانه اش را به یک مرکز پذیرایی برای توریست‌های خارجی تبدیل کرده است. او با کمک همسر و فرزندانش کسب و کار موفقی در گردشگری دارد. عباس آدم بلند پروازی است که آرزو دارد یک ایل جدید با سلیقه خودش تأسیس کند و خان ایل باشد. به همین خاطر می‌خواهد با یک دختر عشایری دوباره ازدواج کند تا رؤیایش را عملی کند. اما همسر و خانواده‌اش مخالفان جدی او هستند.

دغدغه های یک زوج کهنسال . یک قسمت ۳۰ دقیقه ای – پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰ این مستند روایتی از زندگی جذاب و خاطرات شنیدنی یک زوج کهنسالی است که حدود ۶۰ سال از زندگی مشترکشان می گذرد.

سیمای پنهان دنا . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای -پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰

این مستند به معرفی ناشناخته های بلندترین قله رشته کوه زاگرس می پردازد. سیمای پنهان دنا به سراغ مکان هایی رفته که به راحتی دیده نمی شود. علاوه بر این تصاویری از غارهای این قله نیز برای شما به نمایش گذاشته شده است.

آب و جان . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای -پخش: شنبه ۲۹ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵

این مستند ضمن پرداخت به علل و عوامل تخریب زیستگاه های حیات وحش زاگرس، عمده ترین مشکلات حیات وحش این زیستگاه که دسترسی به آب در گرمای تابستان و دسترسی به علوفه در زمستان های سرد و پر برف است را نشان می دهد. این مستند مناطق گرم مانند شهرستان های کهگیلویه، گچساران، ممسنی، رستم و بهبهان و همچنین مناطق سرد و کوهستانی زاگرس از کردستان تا کناره های خلیج فارس را در بر می گیرد.

سفر به آمادای . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای -پخش: دوشنبه ۰۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰

آمادای، نخستین نام همدان است که در کتیبه پیلسر سوم پادشاه آشور، به محل تجمع و زندگی مادها به عنوان اولین قوم آریایی اشاره شده است. این فیلم در یک ساختار زمانی چهار فصلی و در یک بازه مکانی بیست هزار کیلومتر مربعی، بیش از ۳۰ گونه جانوری مختلف ایرانی را به تصویر می کشد. «سفر به آمادای» ضمن نمایش چرخه حیات طبیعی این سرزمین، اسرار شگفت انگیزی از زندگی موجودات مختلف در زمستان جانفرسا، تابستان سخت و خشک، پاییز هزار رنگ و بهار پر هیاهوی آن را بازگو می کند.

خارپوستان خلیج فارس . یک قسمت ۴۶ دقیقه ای – پخش: پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰ این مستند به معرفی گونه های مختلف جانداران و مخصوصاً سخت تنان و خارپوستان خلیج فارس در قالب مستندی موضوعی و علم محور بپردازد. تصاویر این مستند در اعماق به وسیله دوربین های ویدئویی ضد آب فیلمبرداری شده است .

در پناه بلوط . یک قسمت ۵۵ دقیقه ای -پخش: پنجشنبه ۰۵ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰

مستند «در پناه بلوط» فیلمی درباره سنجاب‌های ایرانی است، فیلمی که عرصه‌های جدیدی در فیلمسازی حیات وحش ایران گشوده است. این مستند به بخش مسابقه هفتمین جشنواره سینما حقیقت راه یافت. این فیلم مستند به بررسی و شیوه زندگی سنجاب ایرانی در جنگل‌های بلوط استان ایلام و همچنین خطرهایی که از سوی انسانها از جمله شکار و از بین بردن محیط زندگی و در معرض انقراض قرار دادن سنجاب‌هاست، می‌پردازد.

ایران؛ ویژه برنامه نوروز . دو قسمت ۳۰ دقیقه ای -پخش: جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ و جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰ این مجموعه تلفیقی است از مستندهای کوتاه گزارشی با مضامین فرهنگی، گردشگری که توسط مستند سازان جوان در شهرهای مختلف ایران تولید می شود. هر قسمت تلفیقی از چند مستند کوتاه در خصوص مکان های دیدنی، جاذبه های گردشگری، هتل ها، مکان های اقامتی، صنایع دستی، بازی های محلی، موسیقی های بومی و غذاهای محلی ایران است.

شکار .هفت قسمت ۶۰ دقیقه ای -پخش: شنبه و یکشنبه ۲۹ /۱۲ /۱۳۹۴ و ۰۱ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰ از دوشنبه ۰۲ /۰۱ /۱۳۹۵ تا جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰ . این مجموعه در مورد شکارچیان حرفه ای در عالم وحش می باشد؛ و چگونگی شکار هر یک از این شکارچیان قدرتمند به تصویر کشیده شده است.

در جستجوی آزادی . یک قسمت ۹۰ دقیقه ای – پخش: شنبه ۲۹ /۱۲ /۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰

در این مستند به بررسی میل و اشتهای سیری ناپذیر انسان برای رسیدن به اوج لذت رهایی و توانایی رها شدن از ناتوانی در ورزش هایی همانند اسکی، موتور سواری، اسکی روی آب، موج سواری و سایر ورزش ها می پردازد.

دریچه؛ ناخوانده . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای- پخش: پنجشنبه ۰۵ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

این مستند ما را به آلمان حدود ۷ دهه پس از جنگ رفتن و شاهد نفوذ و قدرت ایالات متحده هنوز بر آلمان خواهیم بود.

دریچه؛ دانه های تلخ . یک قسمت ۶۰ دقیقه ای – پخش: پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

این مستند روایت تلخ صنعتی شدن جوامع بشری است. بیشترین تعداد کشاورزان در جهان را کشور هندوستان دارد؛ در هند با ورود شرکت های چند ملیتی و بزرگ اصلاح بذر و دانه های کشاورزی بذرهای اصلاح شده ای صرفاً در دسترس مردم قرار دارند و وجود دارد که هم قیمت گزافی داشته و هم هر ساله باید خریداری شوند. هزینه های جانبی دیگری نیز به کشاورزان تحمیل می شود از جمله کود خاص ؛ که همین باعث شده بیشتر کشاورزان متضرر شوند و از عهده پرداخت وام بر نیایند و در آخر مستأصل یا خودکشی می کنند و یا همه چیزشان که زمین است را باید از دست بدهند. با توجه به وضع موجود این کشور با یک بحران انسانی روبرو است که در تاریخ بشر بی سابقه است.

استارت .۱۴ قسمت ۳۵ تا ۹۰ دقیقه ای – پخش : از پنجشنبه ۲۷ /۱۲ /۱۳۹۴ تا جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۵ . پخش : از شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ تا پنجشنبه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰ .مجموعه جدید استارت که در آن سه مجری این برنامه تمام اتومبیل‌های تولید شده در جهان را رانده و تست کرده‌اند. حالت‌های متنوع تست اتومبیل‌ها، تنوع مکان‌ها و خلاصه همه لحظات این مستند دیدنی است. «استارت» به معرفی آخرین مدل‌های ماشین می‌پردازد و مجری برنامه در پیست مخصوص، خیابان‌های شهر و یا بیابان (یا هر جای متناسب با ماشین) آن را تست می‌کند و توضیحات کاملی می‌دهد.

قلمرو میمون ها .یک قسمت ۹۰ دقیقه ای – پخش: یکشنبه ۰۱ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

قلمرو میمون ها مستندی از طبیعت آمریکا محصول سال ۲۰۱۵ است. این مستند، در مورد گروهی از میمون ها است که در خرابه هایی باستانی در جنگل های پولو نارووا در سریلانکا زندگی می کنند. در جنوب آسیا، میمونی به نام مایا و پسرش کیپ به حفظ بقا در قلعه راک در تلاشند. خانواده مایا دارای شخصیت های متنوعی هستند و مایا آرزو دارد پسرش از رتبه خانوادگی بالایی برخوردار باشد. مایا با استفاده از هوش ذاتی و ابتکار و خلاقیت خود، رهبری اعضای گروه را به دست می‌گیرد و گروه را به محلی جدید راهنمایی می کند و گروه را به جایی بکر در میان موجوداتی جدید و محیطی نا آشنا هدایت کند.

به من گوش بده مارلون .یک قسمت ۹۰ دقیقه ای – پخش: دوشنبه ۰۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

مستندی است که با استفاده از صدها ساعت صدای«مارلون براندو» به بازخوانی زندگی این هنرپیشه بین المللی می پردازد.

تنهایی های رونالدو .یک قسمت ۹۰ دقیقه ای -پخش: سه شنبه ۰۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

کریستین رونالدو بازیکن مشهور و معروف باشگاه رئال مادرید اسپانیاست. این مستند ورزشی برای اولین بار شما را به پشت درهای بسته ی زندگی او می برد، یک فوتبالیست حرفه ای که هم اکنون در تیم رئال مادرید توپ می زند. در این مستند با زندگی او به عنوان یک دوست، یک پدر و یک همسر بیشتر آشنا خواهید شد.

یک کار خوب .یک قسمت ۶۰ دقیقه ای -پخش: شنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

این مستند به بررسی زندگی یک آتش نشان خلاق و از جان گذشته می پردازد. وی که در پی یک آتش سوزی با ابتکار عمل به موفقیت های بزرگی دست می یابد.

نگاه سکوت .یک قسمت ۹۰ دقیقه ای-پخش: چهارشنبه ۰۴ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

این مستند در مورد خانواده ای است که نسل کشی در اندونزی را تجربه کرده اند. آنها با کسانی که یکی از برادرهایشان را کشته اند، مواجه می شوند.

ویرونگا .یک قسمت ۹۰ دقیقه ای -پخش: پنجشنبه ۰۵ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

یک گروه افراد نترس و پر دل و جرأت به دنبال حفظ آخرین بازماندگان نسل گوریل های کوهی دنیا هستند. در میانه جنگ داخلی کنگو، آنها در پی حفظ منابع طبیعی این کشورند.

مِرو . یک قسمت ۹۰ دقیقه ای- پخش: جمعه ۰۶ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

مرو تولید سال ۲۰۱۵ و مستندی است که اولین صعود از “باله کوسه را” در مسیر قله‌ای هیمالیا در هند را نشان می دهد. این مستند به کارگردانی زن و شوهر کوهنوردی به نام جیمی چانه و الیزابت چای ساخته شده و جایزه ویژه تماشاگران مستند ایالات متحده در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۵ را به دست آورد.

کوچ . ۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای -پخش: شنبه و یکشنبه ۰۷ /۰۱ /۱۳۹۵ و ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰ . در این مستند یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین حوادث طبیعی جهان هستی به تصویر کشیده می‌شود. ذوب کوه های یخی قطبی، مهاجرت بزرگ ماهی های قزل آلا، کوچ عظیم حیوانات دشت وسیع آفریقا، مهاجرت عظیم ماهی های ساردین، سیل عظیم در صحرای آفریقای جنوبی و ضیافت عظیم وال ها در اقیانوس آرام، آنچه هست که در این مجموعه شاهد آن هستید.

داستان حیات . ۵ قسمت ۵۰ دقیقه ای -پخش: از دوشنبه ۰۹/۰۱/۱۳۹۵ تا جمعه ۱۳/۰۱/۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰ . در این مستند ۶ قسمتی که در ژانر حیات وحش تولید شده است، دیوید اتنبرو ما را با زندگی تک تک حیوانات دنیا آشنا می کند؛ داستانی از بزرگترین ماجراهای حیات موجودات زمین. این مجموعه به ما نشان می دهد که حیوان ها چطور چالش هایی که برایشان ایجاد می شود را با تلاش خود پشت سر می گذارند تا بتوانند به زندگی ادامه دهند…

در اعماق یخ ها . یک قسمت ۵۰ دقیقه ای-پخش: یکشنبه ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰

یک روستا در قطب شمال وجود دارد که تغذیه اهالی آن در فصل زمستان صدف هایی است که از حفره هایی تا عمق ۹ متر تهیه می شوند، اما گرم شدن بیش از حد باعث ناپایداری جو شده است که باعث خطرناکتر شدن این کار است.

راز پایداری . یک قسمت ۹۰ دقیقه ای- پخش: دوشنبه ۰۹ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

سفر تکان دهنده و با این حال جالب و خنده دار یک دوستدار محیط زیست است که به دنبال راه‌حل‌های واقعی برای حل مشکلات پیچیده‌ محیط زیست و رسیدن به مسیر ثبات و پایداری است.

قلمرو سحر آمیز . یک قسمت ۹۰ دقیقه ای-پخش: سه شنبه ۱۰ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

یک فیلم مستند در رابطه با طبیعت است که در آن شما به همراه تیم تولید کننده وارد سفری خارق العاده به قلمرو طبیعت خواهید شد تا متوجه شوید که طبیعت غریب تر، جادویی تر و اسرار آمیزترین چیزی است که شما در زندگی خود خواهید دید. این فیلم مستند با جنگل های محسور کننده شروع می شود و تا اعماق دنیای زیرین زمین خواهد رفت، شما شاهد گیاهان ماوراء طبیعه ای خواهید بود که هر شخصی در طول زندگی شانس دیدن آنها را نخواهد داشت و در ادامه وارد اقیانوس شگفت انگیزی خواهید شد. پس از آن به تماشای کوه های آسمانی خواهید نشست و از آنجا به تند آب ها سفر خواهید کرد و سرانجام به تماشای جشن جادوی طبیعت خواهید پرداخت که بزرگترین گردهمایی حیوانات وحشی بر روی زمین است.

غار کن . یک قسمت ۴۵ دقیقه ای-پخش: چهارشنبه ۱۱ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

این مستند روایتی است از تلاش و کوشش خستگی ناپذیر Ra Paulette است. وی یکی از غارهای نیومکزیکوی شمالی را با هنر خود به یک مکان خاص و دیدنی تبدیل کرده مراحل و سیر فعالیت های او در گفتگو و همراهی با وی و از زبان نزدیکانش در این مستند به تصویر درآمده است.

انسان . یک قسمت ۱۲۰ دقیقه ای-پخش: پنجشنبه ۱۲ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

این مستند شامل مجموعه ای داستان هایی از چهره و ماهیت دنیای ماست که به ما می‌فهماند معنای واقعی انسان بود یعنی چه. داستان هایی سرشار از عشق و شادی و همچنین تنفر و خشونت. مستند “بشریت”(انسان) به ما اجازه می دهد کمی به جهان اطرافمان بنگریم و درباره انسان بودنمان کمی تأمل کنیم.

نمک زمین . یک قسمت ۹۰ دقیقه ای-پخش: یکشنبه ۰۸ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

این مستند پرتره ای از زندگی و کار«سباستیانو سالگادو» عکاس است که چهل سال تمام زندگی جوامع محروم را در گوشه های پنهان جهان به تصویر کشیده است.

کلیسای ساینتولوژی، زندان عقاید . یک قسمت ۱۲۰ دقیقه ای-پخش: جمعه ۱۳ /۰۱ /۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰ . این مستند نگاهی عمیق به فعالیت های درونی کلیسای سانتولوژی (علم گرایی) دارد. کلیسای ساینتولوژی فرقه ای است که در چند دهه فعالیت خود هزاران انسان بیگناه را گرفتار کرده است .

شبکه افق ویژه برنامه های «فرمانده ۳»، «بهاریه»، «مردان سایه»، «بگو بخند»، «کدبانو»، «از رودخانه تا دریا»، «جایی که نمی‌شناختیم»، «تهران تقاطع سئول»، «هوای تازه»، «سفری دیگر»، «خانه ما» و «دیدار» را برای ایام نوروز تدارک دیده است.

مستند مسابقه «فرمانده ۳» به کارگردانی حسام اسلامی و تهیه کنندگی حسین افشار در ۱۲ قسمت ۵۰ دقیقه ای هر روز از شبکه افق پخش می شود. شرکت کنندگان در این مسابقه در قالب ریلیتی شو در خصوص عملیات تکاوری، تفنگداری دریایی و نظامی شامل تیر اندازی، چتر بازی، نجات و … زیر نظر فرماندهان سپاه به رقابت می پردازند.

برنامه ترکیبی «بهاریه» به کارگردانی و تهیه کنندگی امیرحسین نوروزی با موضوع گفتگو با مادران شهدا در۱۳ برنامه ۵ دقیقه ای هر روز از شبکه افق روی آنتن می رود.

سریال تلویزیونی «مردان سایه» محصول سال ۲۰۱۱ میلادی به فساد سیاسی و اخلاقی در کشور فرانسه می پردازد. این سریال ۱۲ قسمتی به مدت ۵۲ دقیقه روزهای زوج پخش می شود.

برنامه ترکیبی «بگو بخند» به کارگردانی محمدرضا شفاه و تهیه کنندگی حوزه هنری با موضوعات طنز در قالب استندآپ در۱۰ قسمت ۵ دقیقه ای هرروز پخش می شود.

برنامه ترکیبی «کدبانو» در۱۰قسمت ۲۰ دقیقه ای به کارگردانی و تهیه کنندگی هاشم تفکری، هرروز از شبکه افق پخش می شود. پخت و معرفی شیرینی یک منطقه توسط خانواده شهدا و ذکر خاطره ای از شهیدان موضوع این برنامه در ساختار مستند است.

مستند «از رودخانه تا دریا» به کارگردانی و تهیه کنندگی سامان لطفیان در ۶ قسمت۳۰ دقیقه ای با موضوع آشنایی با زندگی مردم در مسیر رودخانه های ایران در ایام نوروز روی آنتن می رود.

مستند «جایی که نمی شناختیم» به کارگردانی و تهیه کنندگی یاسر عرب در ۱۰قسمت ۵ دقیقه ای هر روز پخش می شود. اماکن مسافرتی ناشناخته با هدف شناساندن زیبایی های کمتر دیده شده ایران و معرفی ابنیه ناشناخته تاریخی و رصد اجمالی بیم ها و امیدهای محیط زیستی و منابع طبیعی مناطق بکر بویژه استان های جنوبی کشور در این برنامه معرفی می شوند.

مستند «راهیان نور» به تهیه کنندگی محمد حبیبی در چهار برنامه ۲۶ دقیقه ای در گفتگو با فعالان راهیان نور، تاریخچه این حرکت فرهنگی را به تصویر کشیده می کشند.

مستند «تهران تقاطع سئول» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه کنندگی مجید عزیزی در ۱۰قسمت ۲۶ دقیقه ای هر روز به تاریخچه صنعت خودرو در ایران می پردازد.

برنامه ترکیبی «هوای تازه» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی وفایی زاده در نوروز ۹۵ روزهای پنجشنبه به مدت ۵۲ دقیقه پخش خواهد شد. در هر برنامه یکی از افرادی که در کشور فعالیت خاص در حفظ محیط زیست دارند در قالب گزارش معرفی و موضوع برنامه به بحث گذاشته می شود .

(سری جدید) مستند «سفری دیگر» به تهیه کنندگی رضا فرهمند در ایام نوروز در ۴قسمت ۲۶ دقیقه ای پخش می شود.

این برنامه روایت گر زندگی توریست های جوانی است که در ایران دست به تجربه های منحصر به فرد می زنند.

برنامه اذان گاهی «قرار» با موضوع ترویج سبک زندگی دینی که مهدی دزفولی تهیه کنندگی آن را برعهده دارد هر روز در مدت زمان ۵۶ دقیقه روی آنتن می رود.

مستند مسابقه‌ «خانه ما» با رویکرد مصرف بهینه در خانواده، به کارگردانی حسام اسلامی و تهیه کنندگی مهدی مطهر به مدت ۴۸ دقیقه پخش خواهد شد. مستند هفت قسمتی «دیدار» به تهیه کنندگی احمد جان میرزائی با موضوع شعرای فارسی زبان هند و پاکستان در ایام نوروز پخش می شود.

شبکه مردم ایران در بهار ۹۵ با تهیه ویژه برنامه های متنوع و جذاب به استقبال عید نوروز می رود.

برنامه زنده شبانگاهی «شب چراغ» با موضوع موسیقی محلی، فرهنگ و آداب و رسوم هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن می رود. در این ویژه برنامه که از سه شنبه بیست و پنجم اسفند پخش آن آغاز می شود با مراکز استانهای خلیج فارس، کهگیلویه بویر احمد، مهاباد، آبادان، گیلان، آذربایجان شرقی، لرستان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان شمالی، بوشهر، گلستان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان غربی، مازندران، کرمان، اصفهان، اردبیل، کرمانشاه، قزوین و… ارتباط زنده برقرار می شود.

جشنواره فیلم های تلویزیونی نوروزی شبکه شما نیز از سه شنبه بیست و پنجم اسفند ۹۴ تا سیزدهم فروردین ۹۵ ساعت ۱۴ روی آنتن می رود.

فیلم های تلویزیونی «خان ننه، خانه خوشبخت، بارون با بارون فرق داره، پولکی، نارگیله، خونه پا، حرفه ای، از راه رسیده، فرزندان، آفتاب پس از باران، کلاه تو کلاه، گمشده، سین هشتم، سین نهم، سین دهم، مار پله، کیمیا و بابا بهار» در قالب جشنواره رنگارنگی از تولیدات صداوسیمای مراکز استانها در ایام نوروز پخش خواهد شد.

مجموعه نمایشی «هفت پیچ» تولید مرکز فارس، برنامه ترکیبی «شرح پریشانی»کاری از مرکز یزد و مستندهای دیدنی از دیگر تدارک شبکه برای این ایام است.

شبکه قرآن سیما برای ایام نوروز ویژه برنامه های «دیدار»، «چشم روشنی»، «یاد خدا»، «فردوس»، «مسیر زندگی»، «یک صفحه نور»، «نقد فیلم» و «ستاره ها» را تدارک دیده است.

ویژه برنامه تحویل سال ۹۵ شبکه قرآن سیما با نام «هوای عید» به تهیه کنندگی اکبر صمصامی و میثم ریاحی روی آنتن می رود.

ویژه برنامه تحویل سال با حضور شخصیت های دینی، قرآنی و فرهنگی و بررسی ابعاد قرآنی نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب و تجلیل از شهدای مدافع حرم و بیان رفتارهای اجتماعی دینی در مراسم تحویل سال نو و ارتباط زنده با حرم نورانی ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در دو بخش از ساعت ۲۱ تا ۲۴ شب بیست ونهم اسفند و ساعت ۶ با مداد تا ۱۰ صبح اول فروردین پخش می شود.

برنامه گفتگو محور «دیدار» از تولیدات گروه علوم قرآنی به کارگردانی شهریار ضیا آذری در۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه ای از ساعت ۲۰:۰۰ پخش می شود.

در این برنامه با علما و چهره‌های قرآنی و معارفی کشور که تهیه کنندگی آن بر عهده حسین عطار است، گفتگو می شود.

ویژه برنامه ترکیبی «چشم روشنی» کاری از گروه تلاوت شبکه قرآن ساعت ۱۷:۰۰ روی آنتن می رود.

این برنامه به تهیه کنندگی رحمان حاصلی وکارگردانی وحید مرتضوی با هدف حفظ سوره حشر و آموزش تکنیک های حفظ قرآن، تجوید و مفاهیم ویژه ایام نوروز پخش خواهد شد.

تلاوت‌های برگزیده به درخواست بینندگان شامل گفتگوی تلفنی و پخش تلاوت به درخواست مخاطبان به تهیه کنندگی احمد لیایی در قالب برنامه «تلاوت درخواستی» ویژه نوروز هر شب ساعت ۲۲ به طور زنده با اجرای محمد هادی صلح جو و هادی ربیعی روی آنتن می رود. این برنامه ترکیبی کاری از گروه تلاوت شبکه قرآن است .

برنامه ۱۳ قسمتی «آرامش بهاری» به تهیه کنندگی اکبر صمصامی و محسن رنگینی در مدت زمان ۵۷ دقیقه ساعت۹:۳۰با معرفی امامزادگان و بقاع متبرکه کشور و تشریح فعالیت های قرآنی و فرهنگی در قالب گفتگو با مسئولان سازمان اوقاف کشور پخش خواهد شد.

مسابقه تلفنی «فردوس» کاری از گروه محافل به تهیه کنندگی امیر کفاش در ۲۶برنامه ۳۰ دقیقه ای به طور زنده با طرح سوالات قرآنی و معارفی در دو بخش ساعت۱۱:۳۰و ۱۶ روی آنتن می رود.

«مسیر زندگی» عنوان برنامه گروه علوم قرآنی شبکه قرآن سیما به تهیه کنندگی مهری سرخیل است که در ایام نوروز ساعت ۲۱:۵۵ به مدت ۵ دقیقه پخش خواهد شد.

در این برنامه داستان‌های کوتاه قرآنی با موضوعاتی همچون سالمندان، همسایه، احسان، فرزند، نیکی، مزاحم، مطب، دخترک، مداد، تصادف، گل‌فروش، بنزین، سیگار، مدرسه، نابینا، آژانس، تلویزیون، جاده، واکس زدن، مسجد و… با تکنیک شنی برای مخاطبان تصویرسازی می شود.

برنامه ترکیبی «آنسوی سراب» در۱۳برنامه ۴۵ دقیقه ای به تهیه کنندگی حسین نطنزی ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن می رود.

در این برنامه آثار سینمایی آخرالزمانی مانند «نوستروداموس، اینک آخرالزمان، کتاب ایلای، نابودگر۴، روز پس از فردا، آگاهی، طالع نحس، لژیون، روز استقلال، من افسانه ام، فیلم نه، آرماگدون، دکتر فرانکشتاین، ترمیناتور، ماتریکس، مرد عنکبوتی، بتمن(آغاز)، بتمن(سلطان تاریکی)، بتمن (بازگشت سلطان تاریکی)، تبدیل شونده ها، مرد آهنین ۱و۲ ، پسر جهنمی، عنصر پنجم، جنگ ستارگان ۱،۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ ، سیاره میمون، غارتگر و…» از تولیدات گروه علوم قرآنی نقد و بررسی می شود.

شبکه قرآن سیما در ایام نوروز هر روز به مدت ۱۵دقیقه ساعت ۱۱:۱۵و ۱۶:۴۵ گزارش هایی از اردوهای راهیان نور و حضور مردم در آن مناطق پخش می کند.

از دیگر برنامه های شبکه قرآن سیما برای ایام نوروز می توان به برنامه «مروری بررویداد های قرآنی سال ۹۴» به تهیه کنندگی امید ملکوتی کاری از تامین برنامه در ساعت ۱۵:۳۰ ، گقتگو با حافظان و قاریان و فعالان قرآنی کشور های اسلامی در برنامه

«بشری» به تهیه کنندگی محمود قمری و اجرای مهدی صفری هر روز ساعت ۱۸ و « نغمات دینی » با موضوع صلوات خاصه امام رضا، دعای تحویل سال و جمع خوانی قرآن کریم توسط گروه هم خوانی محمد رسول الله در حرم رضوی و…. در سه بخش ساعت ۱۲:۵۰، ۱۴:۲۰ و ۱۶:۳۰ اشاره کرد.

برنامه ترکیبی «ستاره ها» کاری ازگروه تلاوت به تهیه کنندگی رحمان حاصلی ، در۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه ای در ایام نوروز از ساعت ۲۱:۰۰ به معرفی برترین حافظان قرآن کریم با رویکرد تأثیر اجتماعی و فرهنگی حضور حافظان در جامعه خواهد پرداخت.

  • شبکه کودک و نوجوان

شبکه تلویزیونی کودک و نوجوان برای ایام نوروز ۹۵ ویژه برنامه های متنوعی همچون «دنیای فرشته‌ها»، «آفتابگردون»، «نقاشی نقاشی»، «ورجه و ورجه» و «باشگاه امید» را برای پخش در نظر گرفته است.

ویژه برنامه تحویل سال شبکه کودک با عنوان«دنیای فرشته‌ها» به تهیه کنندگی مهران رسام روی آنتن می رود.

در این ویژه برنامه می بینیم: پدر و مادر بزرگی در یک خانواده پر جمعیت بنا به درخواست فرزندان خود نوه های خرد سالشان را مراقبت می کنند. پدر بزرگ به همراه عروسک های خانه در این مدت با بچه ها بازی هایی را برای آموزش تدارک سال تحویل انجام می دهند و وقتی پدر مادر ها در زمان سال تحویل به خانه پدر بزرگ می آیند، متوجه تغییر در رفتار بچه ها و کارهای بزرگی که انجام داده اند می شوند.

برنامه ترکیبی «آفتابگردون» به تهیه کنندگی مهدی نیک‌روش ویژه خردسالان با پرداختن به موضوعات دینی در ایام نوروز روی آنتن می رود.

انیمیشن «نقاشی نقاشی» به تهیه کنندگی غلامرضا حبیبی، با موضوع نمایش نقاشی خردسالان توسط دو کاراکتر فانتزی مداد و پاک کن برای خردسالان پخش می شود. در این انیمیشن اخلاق و رفتار مثبت خردسال به همراه نمایش نقاشی او در برنامه، به همراه وله، موسیقی و صدای فانتزی و کارتونی دوبلورهای حرفه ای انیمیشن به زبانی ساده به تصویر کشیده می شود.

داستان کتاب های گروه سنی خردسال در انیمیشن «شهر قصه» به تهیه کنندگی محمدمهدی مشکوری روایت می شود.

برنامه ترکیبی «ورجه و ورجه» به تهیه کنندگی سید حمید امامی در ایام نوروز به مدت ۱۳ دقیقه روی آنتن می رود.

در فواصل برنامه های شبکه در آیتم های کوتاه طنز با استفاده از کودکان به عنوان مجری برنامه «ورجه و ورجه» با تکنیک موشن گرافیک پخش می شود.

برنامه ترکیبی «باشگاه امید» به تهیه کنندگی محمود سلامیان ویژه نوجوانان به مدت ۳۰ دقیقه برای پخش در نظر گرفته شده است.

در این مجموعه با حضور نوجوانان در استودیو تولیدات اعضای باشگاه رسانه ای امید معرفی و پخش می شود.

«شکر آباد۲» به عنوان یکی از پرطرفدارترین مجموعه های نمایشی سال های اخیر در برنامه های نوروزی شبکه نسیم گنجانده شده است. در «شکر آباد» معضلات و کمبودهای اجتماعی با استفاده از شبیه سازی شخصیت‌های درجه سه و چهار سیاسی و یا مترادف سازی با افراد دیگر به صورتی طنازانه هر روز از ساعت ۱۸ بیان می شود.

برنامه ترکیبی «ویتامین خ» با آیتم هایی همچون نمایش عکس های خنده دار و جالب، تریبون خنده و دوربین مخفی تهیه شده است و به وسیله های پلاتوهای مجری به هم مرتبط می‌شود و بینندگان می توانند در ایام نوروز از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۹ به تماشای آن بنشینند.

مجموعه نمایشی «مرد نقره ای» مردی با قدرت ماورایی را به تصویر می کشد که برای رفع مشکلات مردم و از بین رفتن معضلات جامعه تلاش می کند. این برنامه به تهیه کنندگی ابوالفضل همراه، ساعت ۲۰:۱۵ روی آنتن می رود.

سری جدید برنامه پربیننده «خندوانه» با پلاتوهای مجری در مورد خندیدن و فواید آن، استندآپ کمدی، حضور میهمان و گپ و گفت با آنها، گزارش در یافتی از خارج از کشور و شهرستانها، آیتم‌های نمایشی کوتاه و مسابقه داخل استودیو و پیامکی برای نوروز آماده شده است. این برنامه هر روز به جز پنجشنبه ها ساعت۲۲ با هدف ترویج نشاط در جامعه با تمرکز برخنده و مهارت خندیدن پخش می شود.

شبکه نسیم با هدف سرگرم کردن مخاطبان خود در ایام تعطیلات جنگ تلویزیونی «دورهمی» را با حضور تماشاچیان و به صورت تئاتر صحنه پخش می کند. در «دورهمی» به تهیه کنندگی هاشم رضایت و کارگردانی پیمان قاسم خانی موضوعات و مسایل روز جامعه در قالب نمایش و گفت وگوی طنز در نظر گرفته می شود. این ویژه برنامه با اجرای مهران مدیری هرشب از ساعت ۱ بامداد برای محاطبان پخش خواهد شد.

نمایش خطرات عملیات بدل کاری در پروژه های سینمایی برنامه «بدلکاران» هر شب به مدت ۳۰ دقیقه از ساعت ۲ بامداد پخش می شود. «هیجان در ساعت صفر» منتخبی از مسابقات خاطره انگیز شبکه های سیما، سری جدید مجموعه نمایشی «دی دی»، جاذبه های دیدنی ایران در «اینجا ایران است، سرزمین ماندگار»، منتخب برنامه های خاطره انگیز شبکه‌های مختلف در «نسیم یادها» و «خورجین» و فیلم های ارسالی مردم در «نسیم شما» از جمله برنامه‌هایی است که مخاطبان شبکه نسیم می توانند دنبال کنند.

پخش موسیقی های سنتی، پاپ، قومی و بومی در «نسیم آوا»، نمایش آیتم های طنز و مهیج در «نسیم نما» و تماشای رقابت خوانندگان تازه نفس از برنامه «شب کوک ۳» به کارگردانی و اجرای باربد بابایی و «سریال طنز ایرانی» با موضوع طنز اجتماعی از دیگر برنامه های این شبکه است که در اوقات خوش نوروزی با مخاطبان همراه خواهند شد.

مستندهای جذاب خارجی از «دنیای مستند»، تماشای تصاویر جذاب و دیدنی در«رنگارنگ»، تصاویر جذاب بازی با توپ در«چشم تو چشم»، «نقش تازه» با موضوع سبک زندگی، روایت برنامه های طنز رادیو در«نسیم رادیو جوانی»، «قاصدک» به تهیه کنندگی حمیدرضا توسلی و اجرای حسین اکبری، مسابقه هوش و اطلاعات عمومی در«هوش برتر»، «دیدنی ها»، «نسیم آفرینش»، تماشای اماکن دیدنی از طریق برنامه «دیدنی های جهان»، آزمایش های جذاب با تصاویر حرکت آهسته در «هزاران فریم در ثانیه»، «دوربین مخفی» و پخش «کارتون» های جذاب از جمله عیدانه شبکه نسیم شبکه نشاط و سرگرمی برای هموطنان است.

شبکه نمایش همچون سال های گذشته برای ایام نوروز با تهیه و پخش فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی جذاب و متنوع در قالب «سینمای کلاسیک، سینمای هند، مجموعه های دنباله دار، فیلم های خانوادگی وفیلم های جذاب» اوقات خوشی را برای بینندگان فراهم خواهد کرد.

فیلم های سینمایی «سینگهام، بازگشت سینگهام، تاریکی، قیام، گاهی خوشی، گاهی غم، شاهدا، باغبان، قطار چنای، میلیونر زاغه نشین، پسر سردار، قانون، سرکار، دیوار و ظاهر-زارا» محصول سینمای هندوستان وانگلستان از ۲۹ اسفند ۹۴ تا ۱۳ فروردین ۹۵ به همراه معرفی عوامل تولید فیلم ساعت ۱۷ پخش می شود.

شبکه نمایش برای علاقه مندان به مجموعه های دنباله دار فیلم های سینمایی «کیت و لئوپولد، زورو، نقاب زورو، افسانه زورو، پارک ژوراسیک ۱،۲ و۳ ، سریع و خشن ۱،۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و۷ » را برای پخش در ساعت ۱۹ تدارک دیده است.

فیلم های سینمایی «شکار هیولا، تصمیم ورونیکا، ابر ستاره، زندگی به روایت نینو، گمشده و عشق، قصیده ای برای پدرم، مردی که خیلی می دانست، ۲۷ متر برف، خورشید تابان، زندگی ابدی، هوابرد، در دل طبیعت، یادداشت های یک سامورایی و خدا نگهدار مادر» محصول سال های ۲۰۰۷،۲۰۰۹،۲۰۱۲،۲۰۱۴،۲۰۱۵ کشورهای آمریکا، چین، فرانسه، هلند، کره جنوبی، سوئد، ژاپن و اتریش در ژانر خانوادگی ساعت ۲۱ پخش خواهد کرد.

«کارآموز، شتاب، دریا سالار، سیکاریو، مک فارلند، بین ستاره ای، سرزمین ماه، انفجار عظیم، امپایر استیت، ترور، هووی، قلعه ای در آسمان، قطعات یدکی و گروه سارقین» عناوین باکس سینمایی های جذاب شبکه نمایش است که در ایام نوروز ساعت ۲۳ پخش می شود.

فیلم های سینمایی «پرندگان، شمال از شمال غربی، مارنی، سرگیجه، ربکا، دردسر هری، بیگانه ای در ترن، مرد عوضی، داج سیتی و…» ساخته آلفرد هیچکاک، مایکل کورتیز و… ساعت ۱ بامداد از برنامه «سینمای کلاسیک» روی آنتن می رود.

همچنین تامین برنامه شبکه «هنر دوبله»، مجموعه های نمایشی ایرانی و خارجی را برای نوروز ۹۵ آماده پخش کرده است.

ویژه برنامه های «نوروز فوتبالی (شب های فوتبالی)»، «کشتی ایرانی»، «تاریخچه المپیک»، «رویای فوتبال»، «منتخب ورزش ایران و جهان» و «پرچم داران المپیک» در ایام نوروز ۹۵ از شبکه تلویزیونی تخصصی ورزش پخش می شود.

برنامه ترکیبی « نوروز فوتبالی (شب های فوتبالی)» به تهیه کنندگی مقداد مومن نژاد و مجید خواجه نژاد در ۱۳ قسمت۱۲۰ دقیقه ای در ایام نوروز ساعت ۲۳ روی آنتن می رود.

تحلیل لیگ برتر فوتبال در سال گذشته و انتخاب بازیکنان سال براساس نظر بینندگان موضوع این برنامه با اجرای عبدالله روا است.

برنامه گزارشی ۱۳ قسمتی «کشتی ایرانی» در ایام نوروز ساعت ۱۰:۴۵ به مدت ۴۰ دقیقه مسابقات کشتی قدیمی و خاطره انگیز ایران و جهان را پخش می کند.

مجموعه ای از مسابقات مهم ورزشی سال گذشته ایران و جهان، در نوروز ۹۵ هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۸۰ دقیقه از برنامه گزارشی «منتخب ورزش ایران و جهان » پخش خواهد شد.

برنامه ترکیبی «پرچم داران المپیک» به تهیه کنندگی محمد رضا بالاپور و با اجرای علیرضا حیدری ساعت ۲۱ روی آنتن می رود.

در این برنامه ۱۳ قسمتی با ورزشکاران و پرچم داران المپیک مصاحبه شده است.

اخبار ورزشی روز ایران و جهان، مرور روزانه برخبرهای ورزشی همراه با حضور ورزشکاران، خانواده ها با ایجاد فضایی مفرح و شاد از میان برنامه زنده «استودیو ورزش» پخش می شود.

مستند «تاریخچه المپیک»، برنامه گزارشی «رویای فوتبال»، مستندهای ورزشی جذاب و جدید، کلیپ های شاد ورزشی و پخش مسابقات ورزشی ایران و جهان در ایام نوروز شامل فوتبال لیگ های اروپایی و دوستانه جهان به صورت زنده از برنامه های شبکه ورزش در ایام نوروز است.

شبکه سلامت سیما برای سال تحویل دو ویژه برنامه «شب عید» و «روز عید» را برای پخش در ساعت ۲۲ بیست ونهم ااسفند و ۷ صبح اول فروردین تدارک دیده است. ویژه برنامه ۱۵ قسمتی «گل بهار» از ۲۷ اسفند تا ۱۳ فروردین هرشب ساعت ۲۲ از دیگر تدارک شبکه است.

برنامه‌های روتین «حال خوب»، «ضربان»، «مادر،کودک، تندرستی» در ایام نوروز با فضای بهارانه هر روز به ترتیب در ساعت های ۱۰، ۱۶ و۲۱ روی آنتن می رود.

برنامه‌های کوتاه «به‌زیست» و «تغذیه-تندرستی» در قالب انیمیشن به موضوعاتی مانند نکات تغذیه در سفر، موضوعات ااجتماعی مرتبط با ایام نوروز، … خواهد پرداخت.

با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و مراسم چهارشنبه آخر سال، ویژه برنامه های «فردا دیر است» در چهار قسمت ۶۰ دقیقه ااز ۲۲ تا ۲۵ اسفند هر روز ساعت ۱۹:۰۰ و مستند «چهارشنبه سوری» در فواصل برنامه¬ها پخش می¬شود.?

شبکه جهانی جام جم با فرا رسیدن سال نو و آغاز فصل بهار با تهیه و تدارک ویژه برنامه هایی عید نوروز را با ایرانیان خارج از کشور جشن می گیرند.

ویژه برنامه تحویل سال شبکه با نام «نوبهار» به تهیه کنندگی مجتبی کشاورز، محمدجوادعبدالرحمنی، مسعود ساکت اف و حسن صدخسروی از ساعت ۲۱ شب بیست ونهم اسفند برای هموطنان خارج از کشور روی آنتن می رود.

فیلم های سینمایی انیمیشن ویژه گروه سنی کودک، سریال «آب پریا»، مستند «سفری دیگر»، «عروسی اقوام»، مسابقه «دستپختهای خودمانی»، فیلم های سینمایی نوروزی، مجموعه های نمایشی«فروشگاه بزرگ» و«زعفرانی» و برنامه خندوانه نوروزی از دیگر برنامه ریزی های جدول پخش شبکه جام جم است.

ویژه برنامه تحویل سال نو ۹۵ شبکه تهران سیما به مدت ۱۵۰ دقیقه برنامه با بخش های متنوعی همچون توپ سال تحویل، نوروزخوانی، اجرای موسیقی توسط خوانندگان کشورمان و پخش کلیپ های ویژه ، صلوات خاصه امام رضا (ع)، ساز و دهل سال تحویل، پیام نوروزی مقام معظم رهبری ،ویژه برنامه تهرانگرد، درشهر، راهیان نور، معرفی برنامه‌های نوروزی، تبریک نوروزی چهره های هنری و فرهنگی، کلیپ بوی عیدی فرهاد، دابسمش مرتضی احمدی و… که با حضور عوامل شبکه وخانواده هایشان روی آنتن خواهد رفت در ساعات ابتدایی فصل بهار با مردم پایتخت ایران همراه خواهند شد.

فیلمهای سینمایی «روز شیطان، گاهی به آسمان نگاه کن، طلا و مس، یک حبه قند، مهمان مامان، ابر و آفتاب، ورود آقایان ممنوع، خواب سفید، دیگه چه خبر، مجسمه، من ترانه ۱۵ سال دارم، زرد قناری، خواهران غریب، روز فرشته و اجاره نشین‌ها»، کارتون های «پاندای کونگ فوکار ۱و۲، آقای روباه شگفت‌انگیز، لاک پشت‌های نینجا، آستریکس گالی، آستریکس و نبرد بزرگ، شرکت هیولاها، دانشگاه هیولاها، فرار مرغی،شکارچیان اژدها، والی ای ، دامبو، عصر یخبندان۱و۲و۳ » و مستند های «سیاره زمین ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و خانه ۱و۲ » از برنامه ریزی های شبکه تهران برای ایام نوروز مخاطبان است که از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین در جدول پخش قرار گرفته است.

این مرکز به عنوان یکی از مهمترین واحدهای تولید انیمیشن برای کودکان و نوجوان تولیدات متنوعی برای نوروز ۹۵ در دستور کار دارد.

۸ برنامه «پلانکی»، «گوبولا»، «سمعک»، «تاریخ از این ور»، «قصه ها و پندها»، «دوستان جنگل ۴»، «داستان های مبارک» و «ابزار ماهی ها» در ساختار کات اوت تولید شده است. در برنامه «پلانکی» کودکان با رنگ ها و نحوه غذا خودن و لباس پوشیدن آشنا می شوند.

«گوبولا» با هدف آموزش پیشگیری از بیماری ها و آشنایی کودکان با بیماری های مختلف تولید شده است و در آن از نحوه مبارزه با این بیماری ها نیز سخن گفته می شود.

بیان پندهای عبرت آموز از گذشتگان به زبان طنز و اشاره به رویدادهای تاریخی دوران معاصر به ترتیب در برنامه «سمعک» و «تاریخ از این ور» آمده است.

همچنین آشنایی نوجوانان با داستان های زندگی جوانمردان و پهلوانان در انیمیشن دوبعدی «پهلوانان» دنبال می شود. این برنامه در هر قسمت از جوانمردی یکی از افراد مشهور سخن می گوید. داستان حماسه آفرینی‌های خلبانان جان برکف هوانیروز در انیمیشن «شجاعان» نیز در ۳۲ برنامه ۳۰ دقیقه ای و به صورت سه بعدی تولید شده است.

«قلب خورشید» طریقت جوانمردی و آیین فتوت و پهلوانی را در قالب ماجرایی جذاب برای نوجوانان به تصویر می کشد، همچنین مهارت های اجتماعی و نکات مربوط به آاداب معاشرت را می توان در انیمیشن «مهارت های زندگی» آموخت.

محمد صادق کریمیان نیز روایات قرآنی را در داستان «پیامبران» آورده است. در این برنامه تلاش می شود تا درس های اخلاقی و نکات آموزنده علاوه بر جنبه تاریخی و مذهبی به مخاطب داده می شود.

پی بردن به وجود خالق یکتا و تداوم زندگی و ترویج کتاب‌خوانی و تشویق کودکان و اهمیت دادن به موجودات زنده در «کلیپ موزیکال» دو بعدی مخصوص خردسالان به تصویر کشیده می شود.

از دیگر تولیدات این مرکز «قهرمانان مدرسه»، «گلستان سرزمین من»، «پسر کاغذی»، «دنیای توپی ها»، «پیمان و گلمپک ها»، «رنگ نیرنگ»، «روباه کلک، خروس زیرک»، «قند و شکر»، «کلاغ خوش شانس»، «ماجراهای حاکم و حاتم»، «مغز پسته ای»، «مهمان های ناخوانده» و «مینا و دوستان» است که برای پخش در ایام نوروز از شبکه های مختلف در نظر گرفته شده است.

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment