چگونه برای کارآفرین شدن خلاق و نوآور باشم؟

چگونه برای کارآفرین شدن خلاق و نوآور باشم؟Reviewed by balanian on Jan 2Rating: 4.5چگونه برای کارآفرین شدن خلاق و نوآور باشم؟

چگونه برای کارآفرین شدن خلاق و نوآور باشم؟

مقدمه :

خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی ، امروزه جامعه نیازمند آموزش مهارت هایی است که با کمک آن بتواند با توسعه علم و فناوری به پیش برود .هدف باید پرورش انسان هایی باشد که بتوانند با مغری خلاق با مشکلات روبرو شده و به حل آنها بپردازند. به گونه ای که انسان ها بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با بهره گیری از دانش جمعی و تولید افکار نو مشکلات را ازمیان بردارند .امروزه مردم ما نیازمند آموزش خلاقیت هستند که با خلق افکار نو به سوی یک جامعه سعادتمند قدم بردارند .

چگونه برای کارآفرین شدن خلاق و نوآور باشم؟

تعریف خلاقیت :

خلاقیت یعنی تلاش برای ایحاد یک تغییر هدفدار در توان اجتماعی یا اقتصادی سازمان ، خلاقیت به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است .

مراحل تفکر خلاق :

ایجاد و پرورش ابداع خلاقیت ، معمولا دارای مراحلی است که نه بعنوان یم روش علمی و فرموله شده بلکه به بعنوان یک راهنما می تواند برای افراد در همه جا مفید باشد .

اسبورن فرایند خلاق حل مسائل را شامل سه مرحله اصلی می دانست :

۱-حقیقت یابی

۲-ایده یابی

۳-راه حل یابی

۱-عناصر خلاقیت :

خلاقیت دارای عناصر و اجزایی است که باهم خلاقیت را می سازند و بین آنها تعامل و ارتباط برقرار است .

۲-انگیزه :

خلاقیت ارتباط بسیار نزدیکی با انگیزه دارد . انگیزه را می توان نیروی محرک فعالیت های انسانی و قوه جریان خلاقیت او دانست . انگیزه را به موتور و فرمان خودرو  تشبیه کرده اند . در این مقایسه نیروی ذهنی انسان و تعیین جهت آن مفاهیم عمده انگیزه هستند زندگی افراد بسیار خلاق این نکته را تاکید می کند که آنها برای عرضه ی کارهای اصیل انگیزه عالی دارند .

۳-استعداد :

یکی ازعوامل مهم سازنده خلاقیت استعداد است . افرادی که از استعداد ذهنی مناسب و معمول برخوردار نباشند. در اصل آمادگی ارائه ی ایده های نو و خلاق را ندارند .

در بحث خلاقیت هرچند گفته می شود که هوش بالا چندان تاثیری در خلاقیت ندارد اما وجود هوش متوسط لازمه خلاقیت و نوآوری است .

۴-تلاش و پشتکار :

هیچ پدیده ای را در زمینه خلاقیت و نوآوری نمی توان جانشین پشتکار مداوم کرد . پشتکار یعنی انجام هر تعهدی تلاش و کوششی پی گیر داشتن با وجود موانع و مشکلات با وجود موانع و مشکلات هدفی را به طور دائم و خستگی ناپذیر ادامه دادن .

سخت کوشی در خلاقیت به حدی مهم است که گفته اند که تنها ده درصد از خلاقیت ناشی از الهام و نود درصد حاصل از تلاش و کوشش است .

۵-دانش و اطلاعات :

دانش و اطلاعات یکی از عوامل اساسی خلاقیت و در واقع ماده خام آن بشمار می آید . اگر یک قطب خلاقیت را جریان و فعالیت ذهنی بدانیم ،قطب دیگر آن معلومات و اطلاعات از اشیاء و امور است .

۶-تجربه :

تفکر خلاق در خلاء صورت نمی گیرد و به هر شکلی و نوعی که باشد از شرایط و موفقیت هایی متاثر می شود . یکی از این شرایط تجربه است . تجربه شامل مجموعه ای از اندوخته ها و برداشت های ذهنی است که در ارتباط با محیط حاصل می شود .

۷-تصور و خیال :

پایه و اساس تفکر خلاق تصور و خیال است ، همه ما توانایی ایحاد تصورات مختلف را در ذهن خود داریم . با تجسم خلاق می توان تصویر خلاقیت و موفقیت را ایجاد کرد می توان تصویر ذهنی حاکی از موفقیت ها را عملا به موفقیت تبدیل کرد ،تفکر خلاق در حقیقت شکل عالی تخیلات آزاد است .

ویژگی های افراد خلاق :

۱- سلامت روانی و ادراکی :

توانایی ایجاد تعداد زیادی ایده بطور سریع

۲-انعطاف پذیری ادراک:

توانایی دست کشیدن از یک قاعده و چارچوب ذهنی

۳-ابتکار:

توانایی در ایجاد و ارائه پیشنهادهای جدید

۴- ترجیح دادن پیچیدگی نسبت به سادگی:

توجه کردن و در نظر گرفتن چالش های جدید مسائل پیچیده .

۵- استقلال رای و داوری :

متفاوت بودن از همکاران در ارائه نظرات و اندیشه های نو ، عده ای از روانشناسان ویژگی های افراد خلاق را به صورت زیر دسته بندی می کنند:

۱-خصوصیات فردی :

کنجکاوی، دادن ایده های زیادی درباره ی یک مساله ، ارائه ایده های غیرعادی،توجه جدی به جزئیات ،دقت و حساسیت نسبت به محیط به خصوص به نکاتی که در نظر دیگران عادی به شما می روند .

۲-خصوصیات عاطفی:

آرامش و آسودگی خیال ، شوخ طبعی ، علاقه به سادگی بی تکلفی در نوع لباس و جنبه های گوناگون زندگی ، دلگرمی و امید به آینده توانایی برقراری ارتباط عمیق و صمیمانه با دیگران اعتماد به نفس و احترام به خود شهامت.

۳-خصوصیات اجتماعی :

پیش قدمی در قبول و رویارویی با مسائل مسئولیت پذیری توانایی سازمان دادن به فعالیت های گوناگون قدرت جلب حس اعتماد و اطمینان دیگران .

نتیجه گیری :

همه سازمانها برای بقا نیازمند اندیشه های نو و نظرات تازه اند. ایده های خلاقانه  و ایده های نو چنان به هم درآمیخته اند که ارائه تعریف مستقلی از هرکدام دشوار است. خلاقیت، پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر نو است درحالی که نوآوری عملی ساختن آن اندیشه و فکر است.
برای آنکه ایده جدیدی خلق شده و توسعه یابد، باید نیروهای پیش برنده بر نیروهای بازدارنده غلبه کنند و شرایط به گونه ای باشد که نیروهای پیش برنده ما را به سوی نظر و شیوه جدید رهنمون گردد.

با تشکر از توجه شما امیدواریم از مقاله خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی لذت برده باشید .

منبع:سایت ماهان تیموری

About Author

Add a Comment