زنانی که جهان را شکل دادند و تاریخ ساز شدند را بشناسید!

زنانی که جهان را شکل دادند و تاریخ ساز شدند را بشناسید!Reviewed by balanian on Jan 30Rating: 4.5زنانی که جهان را شکل دادند و تاریخ ساز شدند را بشناسید!

زنانی که جهان را شکل دادند و تاریخ ساز شدند را بشناسید!

وی در سال ۲۰۱۴ برنده ی جایزه صلح نوبل شد تا جوان ترین برنده‌ی جایزه نوبل هم لقب بگیرد. ملاله بدون شک از موثرترین زنان جوانی است که به موفقیت های قابل توجهی در زندگیش دست یافته و در ادامه نیز موفقیت‌های بیشتری در پیش روی اوست ؛ لذا بدون شک باید به عنوان یکی از موثرین زنان تاریخ از او نام برد که همواره منبع الهام خواهد بود.

کاترین دی مدیچی

کارتین در سالهای ۱۵۱۹ تا ۱۵۸۹ می زیست که از توانمندترین زنان منطقه‌ی اروپا بود. او از خاندان میدیچی، از پرنفوذترین خاندان منطقه‌ی فلورانس بود . در ۱۴ سالگی با مرد جوانی ازدواج کرد که چندین سال بعد هنری دوم و پادشاه فرانسه شد. کاترین و هنری دوم صاحب ۱۰ فرزند بودند که سه پسر آنها بر فرانسه سلطنت کردند.

الینور د آکیتن

الینور د آکیتن یکی از ثروتمندترین ، توانمندترین ، تاثیرگذارترین و صد البته واجد شرایط ترین زنان اروپا در طول دروه‌ی حیاتش در قرن ۱۲ میلادی بوده است. در نوجوانی وی یک داچس شد و با لویی هفتم پادشاه آینده‌ی فرانسه ازدواج کرد. پانزده سال این زندگی مشترک ادامه داشت. چند هفته بعد از جداییشان الینور برای دومین بار ازدواج کرد. همسر دوم او بعدها هنری دوم و پادشاه انگلستان شد. وی ۱۰ فرزند از این دو ازدواج داشت که سه تن از آنها به پادشاهی رسیدند. یکی از فرزندان او ریچارد اول بود که به “ریچارد شیر دل” شناخته می شد.

الینور نفوذ فراوانی در حکمرانی پسرانش داشت و می توان نتیجه گرفت که بر منطقه ی اروپا تاثیرات زیادی گذاشته است. این نکته آنجایی مهم می‌شود که می‌دانیم در قرون وسطا معمولاً زنان فاقد قدرت و اهمیت در ابعاد حکومتی بودند.

ماری کوری

دانشمند زاده‌ی لهستان که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ می زیست و به موفق ترین زنان حوزه‌ی علم بدل شد. وی پیشگام عرصه علوم رادیو اکتیو و اشعه ایکس بود که بدون تلاش های او دنیای امروز ما می‌توانست متفاوت باشد. تحقیقات او به کشف عنصر پولونیوم انجامید که وی آنرا با توجه محل تولدش لهستان(Poland)  پولونیوم نام نهاد.

ماری کوری جایزه نوبل فیزیک و شیمی را به ترتیب در سالهای ۱۹۰۳ و ۱۹۱۱ بدست آورد که نام او را در کتاب رکوردها نیز قرار داد. او اولین و تنها زنی است که دو جایزه ی نوبل را دریافت می‌کرد و تا این لحظه تنها فردی است که جایزه ی نوبل را در دو رشته‌ی متفاوت بدست آورده است. او در یک خانواده‌ی کاملا علمی بزرگ شد که پنج نفر از آنها توانستند جایزه ی نوبل کسب کنند.

کلئوپاترا

کلئوپاترا آخرین فرعون سرزمین مصر باستان بود که صدها سال پیش بین سالهای ۶۹ تا ۳۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرد. شهرت او در رابطه‌اش با مارک آنتونی است ، همچنین او با دو برادر خود ازدواج کرده بود و نیز با جولیو سزار ارتباط داشت. او سلطنت خود را با برادرانش و نیز پدرش تقسیم کرده بود ولی در عمل نهایتاً خود نقش اصلی حاکم را بر عهده داشت.

کلئوپاترا خودش را از خاندان بطلمیوسی خارج کرد. اجداد او یونانی بودند و زبان مادریشان را برای حکومت به جای زبان مصری انتخاب کرده بودند ولی او تصمیم گرفت تا زبان مصری را یاد گرفته و از آن استفاده کند. همچنین او لباس و ظاهر خود را مطابق الهه‌ی ایسیس انتخاب نمود که حد کمال زنانگی و مادری است.  کلئوپاترا به شکل قابل توجهی قدرتمند و در عین حال محبوب بود ولی در انتها تصمیم به مرگ خویش گرفت. در افسانه ها می‌گویند که او اجازه داد تا مار کبری وی را گاز بگیرد تا از مسمومیت آن بمیرد.

مادر ترزا

مادر ترزا که در سالهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۹۷  زندگی می‌کرد ، به اقدامات بشر دوستانه اش مشهور است. در سال ۱۹۵۰ بنیان یک انجمن مبلغین خیریه را نهاد، که اقدامات بسیار مهمی را برای بی خانمان ها ، کودکان بی سرپرست، کودکان نیازمند، بیماران و سایر نیازمندان به انجام رسانید.

هیجده سال قبل از مرگ ، برای دریافت جایزه ی صلح نوبل برگزیده شد و این در حالی بود که انتقادهایی به وضعیت آسایشگاه های او وجود داشت. پس از مرگ او ، مسیر اسطوره شدنش شروع شد تا جایی که یک معجزه از وی کافی است تا این مسیر به اتمام برسد.

مارگارت تاچر

اولین نخست وزیر زن بریتانیا که ۱۱ سال در این مسند قرار داشت و دهه‌ی ۱۹۸۰ را به طور کامل در این مقام بود. وی بیشترین زمان نخست وزیری قرن بیستم را نیز به خود اختصاص داده است که در آن حزب محافطه کاران به مدت ۱۵ سال به طور چشمگیری قدرتمند بودند.

تاچر به بانوی آهنین ملقب بود و او را به عنوان یک رهبر تفرقه افکن معرفی میکنند. زنی که فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بریتانیا را به طور مشخصی تغییر داد و به دنبال کاهش نرخ بیکاری، خصوصی سازی شرکت های دولتی و کاهش تاثیرات اتحادیه های صنفی بود. برخی از بحث برانگیز ترین اقدامات او مربوط به تعطیلی معادن زغال سنگ در ولز و شمال انگلستان و همچنین نزاع فالکلند بود.همه‌ی اینها نشان می‌دهد قدرت و نفوذ او به همه جای کره خاکی رسیده است.

ملکه الیزابت اول

ملکه الیزابت اول، دختر شاه هنری هشتم و آنه بولین بود. وی آخرین پادشاه از خاندان سلطنتی تودور بوده که در سالهای ۱۵۵۸ تا ۱۶۰۳ حکمرانی می‌کرده است. شاه ادوارد ششم و ملکه ماری اول از پیشینیان وی بودند که خواهر و برادر ناتنی‌اش بودند و فرزندان پادشاه هنری هشتم بودند. ملکه الیزابت اول ، هیچگاه ازدواج نکرد و هیچ فرزندی نیز نداشت. مشهور است که وی باکره بود و با عنوان “ملکه باکره” نیز شناخته شده بود.

ملکه الیزابت یک انسان بسیار مستقل بود؛ همسری نداشت و هیچ رابطه ی سیاسی با سایر کشورها هم ایجاد نکرده بود ، در تصمیمات حکومتی بر خود استوار بود و کشورش را با اهداف خود اداره می‌کرد. از اولین اقدامات وی سوق دادن کشور به سمت یک دولت پروتستان بود. حکومت او همزمان با وقایع حساس و مهمی برای تاریخ بریتانیا بود ؛ مثلاً شکست ناوگان اسپانیا توسط بریتانیا در زمان او اتفاق افتاد و سروالتر  رالی منطقه ی آمریکا را کشف کرد و ویلیام شکسپیر در سرآغاز شهرتش بود. تاثیر این زن بر دنیای پس از خودش یقیناً انکار ناپذیر است.

اپرا وینفری

بدون شک باید گفت که اپرا وینفری از توانمند ترین زنان دنیای مدرن است؛ البته اگر نگوییم توانمندترین زن کل تاریخ. این حقیقت زمانی مهم‌تر می‌شود که بدانیم او در یک خانواده مرفه بدنیا نیامد، بلکه در دوران کودکی با فقر دست و پنجه نرم کرد و مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفت. نوجوان بود که در یک ایستگاه رادیویی مشغول به فعالیت شد و از همان جا امپراطور دنیای رسانه شد.

در حال حاضر، اپرا مهمان همیشگی برنامه تلویزیونی خود با عنوان اپرا وینفری است ، مدیر عامل شبکه اپرا وینفری، صاحب امتیاز شرکت محصولات هارپو، صاحب امتیاز مجله O  و از خیرین مطرح آمریکا . رییس جمهور آمریکا، باراک اوباما مدال “آزادی ریاست جمهوری” را به او اعطا کرد که مهمترین عنوان برای یک شهروند آمریکایی محسوب می‌شوند. این تنها مدال افتخار اپرا نیست. او ثروتمندترین فرد آمریکایی-آفریقایی قرن بیستم است و با  دارایی چند میلیارد دلاری تنها میلیاردر آمریکایی-آفریقایی دهه اخیر است. پیشرفت و موفقیت اپرا به معنای واقعی کلمه خیره‌کننده است و توانمندی و نفوذ او را باید از میلیاردها انسانی که زندگیشان با اپرا گره خورده است جویا شد.

النور روزولت

النور روزولت همسر رییس جمهور اسبق آمریکا ، فرانکلین روزولت و بانوی اول آمریکا برای طولانی ترین دوره بود . همگام با همسرش درگیر مناقشات سیاسی جهان بود  و نقش فعال و تاثیر گذاری نیز داشت. این در حالی است که چنین جایگاهی برای همسران رؤسای جمهور معمول نبود. وی سخنرانی هایی را برای حمایت از همسرش انجام میداد و البته در مواردی نیز در اجتماعات برای مردم از اختلافش با بعضی سیاست‌های همسرش صحبت می‌کرد.

پس از مرگ فرانکلین روزولت، الینور برای ایجاد یک فعالیت تاثیرگذار برای خودش اقدام کرد. وی به طور گسترده‌ای درگیر فعالیت‌های سازمان ملل شد و نماینده آمریکا و نیز رییس کمیته‌ی حقوق بشر سازمان ملل بود. وی از پیشگامان اعلامیه جهانی حقوق بشر بود ؛ سندی که نه تنها بر زندگی انسان‌های آن زمان تاثیرگذار شد؛ بلکه دنیای همه‌ی انسان ها در همه جای جهان را تا به امروز شکل داده است.

ملکه ویکتوریا

ملکه ویکتوریا با ۶۳ سال و ۷ ماه پادشاهی ، طولانی ترین دوران پادشاهی بریتانیا را برای خود به ثبت رسانده است. سلطنت او از ۱۸۳۷ آغاز شد و تا ۱۹۰۱ ادامه داشت؛ دورانی که تحت عنوان “عصر ویکتوریا” از آن یاد می‌شود. دورانی که به انقلاب های باور نکردنی و پیشرفت‌های عظیم بریتانیا از حیث قدرت، اقتصاد ، صنعت و علم معروف و مشهور است.

قدرت و نفوذ ملکه ویکتوریا در سایر نقاط جهان هم باورنکردنی بود. سلطنت بریتانیا تا به کانادا و استرالیا گسترده شده بود.  بزرگترین و قدرتمندترین امپراطوری تاریخ جهان و ملکه ویکتوریا که حاکم صدها میلیون نفر در این امپراطوری بود. نمی‌توان انکار کرد که دوران بسیار طولانی حکومت او ، نیز قدرت و عظمت امپراطوریش جهان امروز ما را شکل داده است.

زنانی که جهان را شکل دادند و تاریخ ساز شدند را بشناسید!

About Author

Add a Comment