نگرانی ها درباره انقراض موز!!

نگرانی ها درباره انقراض موز!!Reviewed by balanian on Dec 25Rating: 4.5نگرانی ها درباره انقراض موز!!
نگرانی ها درباره انقراض موز!!
هرچند غیر ممکن به نظر می آید اما موز درحال انقراض است. به همین دلیل دانشمندان مشغول بررسی راه های مختلف برای حفظ آن هستند.
نگرانی ها درباره انقراض موز!!

به گزارش بالاسری، هرچند غیر ممکن به نظر می آید اما موز درحال انقراض است. به همین دلیل دانشمندان مشغول بررسی راه های مختلف برای حفظ آن هستند.

نگرانی ها درباره انقراض موز!!

به نقل از سان ست، خطر انقراض موز یک تهدید واقعی برای کشاوران است. نوع خاصی از قارچ که به نام Tropical Race ۴ یا TR۴ شناخته می شود،  تهدیدی برای ذخایر موزهای «کاوندیش» یا موزهای معمولی است که در سراسر جهان شناخته شده هستند. « Gros Michel »آخرین گونه موزی بود که منقرض شد و نسبت به موزهای کاوندیش محبوب تر و مرغوب تر بود.
این قارچ که به نام «بیماری پاناما» نیز شناخته شده، به ریشه گیاه حمله می کند و قبل از آنکه گیاه کشت شود، آن را از بین می برد. از سوی دیگر چون موزهای کاوندیش مانند بقیه گونه ها ترکیب نشده اند، احتمال زیادی وجود دارد که ذخایر آن در سراسر جهان به شدت کاهش یابد.
اما با وجود تهدید واقعی انقراض موز، هنوز دانشمندان امیدوارند. محققان کشاورزی مشغول خلق روشی برای ترکیب کشت موز با گیاهان دیگر هستند تا به این ترتیب آن را در برابر بیماری پاناما مقاوم تر کنند. به این ترتیب ویژگی های ژنتیکی جدیدی به موز افزوده خواهد شد. در جهان حدود هزار نوع موز  وجود دارد که ویژگی های ژنتیکی  محافظتی قدرتمندی در برابر قارچ ها دارند.
 البته انواع دیگر موز طعم خوبی ندارند، بیشتر آنها هسته دارند، بافت شان سخت تر است یا به طور کلی قابل خوردن نیستند. اما اگر ترکیب ژنتیکی موزها موفقیت آمیز باشد می توان موزی قابل خوردن با مقاومت بیشتر در مقابل بیماریهای مختلف مانند بیماری پاناما تولید کرد.
منبع: مهر

About Author

Add a Comment