درمان شپش سر ساده است اگر!

درمان شپش سر ساده است اگر!Reviewed by balanian on Dec 27Rating: 5.0درمان شپش سر ساده است اگر!
درمان شپش سر ساده است اگر!
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: ابتلا به شپش فاجعه‌ای بزرگ نیست و ممکن است حتی تمیزترین فرد نیز درگیر آن شود،از این رو نباید بابت آن خود را سرزنش کردبلکه باید فوری برای درمان به پزشک مراجعه کرد.
درمان شپش سر ساده است اگر!زینب آریانیان متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر بیمارستان روحانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار کرد: شپش سر یک مشکل شایع بهداشتی بوده و عامل این بیماری حشرات کوچک خاکستری رنگی هستند که روی پوست سر انسان زندگی کرده و از خون آن تغذیه می‌کنند  ولی انتقال دهنده هیچ بیماری عفونی دیگری نیستند.

ابتلا به بیماری شپش دلیل بر عدم رعایت  بهداشت و نظافت نیست و هر کسی از هر طبقه اقتصادی و اجتماعی و با هر سطح  سوادی ممکن است مبتلا شوند.

متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر بیمارستان روحانی بابل با اشاره به این‌که بیشترین شیوع در بچه‌های سنین مدرسه و دختر بچه‌هاست، تصریح کرد: سرایت آن بسیار سریع و از فردی به فرد دیگر است و اگر فرد مبتلا به موقع به پزشک مراجعه  کند چرخه انتقال سریع بیماری شکسته شده و از درگیری سایر افراد جلوگیری می‌شود.

خوشبختانه درمان شپش سر بسیار ساده بوده و مثل گذشته‌های دور نیازی به تراشیدن موی سر نیست.

این متخصص، علایم این بیماری را به صورت خارش شدید پوست سر برشمرد و یادآور شد گاهی اوقات این خارش به حدی شدید است که سبب عفونت پوستی می‌شود.

آریانیان با اشاره به این‌که درمان آن شامل شامپوهای حاوی مواد شیمیایی است که سبب مرگ شپش‌ها و جداشدن تخم‌ها از ساقه‌های مو می‌شوند، اضافه کرد: از جمله معروف‌ترین این شامپوها به نام پرمترین و لیندان بوده که بهتر است در دو نوبت با فاصله از یکدیگر استفاده شود.

بعد از یک بار مصرف شامپو، قدرت انتقال شپش از بین می‌رود و پس از یک بار مصرف آن رفتن به مهد کودک و مدرسه بلامانع است و نیازی نیست به مدت طولانی بچه‌ها از رفتن به محیط بیرون منع شوند ولی تکرار آن جهت از بین رفتن تخمک‌های چسبیده به مو الزامی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: نکته مهم، استفاده همه افراد خانواده حتی کسانی که درگیر نشده‌اند از این شامپو است که برای موفقیت درمانی ضروری است.

باید البسه‌هایی که با موهای فرد مبتلا در تماس بوده یا ملحفه و رو بالشتی در آب داغ شسته شود و مواردی که با شستشو ممکن است خراب شود در کیسه‌ای دربسته به مدت یک هفته نگهداری شود ضمن اینکه نیازی به ضد عفونی کردن و شسشتشوی مبل، فرش و سایر وسایل زندگی نیست.

این متخصص  با اشاره به این‌که استفاده از درمان‌های سنتی مثل استفاده از سرکه رقیق شده در کنار درمان کمک کننده خوبی است، خاطر نشان کرد: درمان این بیماری ساده بوده و جهت پیشگیری از انتقال آن به سایر افراد، باید درمان را جدی گرفت و به موقع به پزشک مراجعه کرد.

تماس نزدیک با فرد آلوده به شپش، استفاده از کلاه، حوله، شانه، روسری و مقنعه فرد آلوده به شپش است.

وی ادامه داد: خارش شدید و آزاردهنده سر، برجستگی‌های کوچک و قرمز برروی سر، گردن و شانه‌ها که این برآمدگی‌ها ممکن است پوسته پوسته شده و یا ترشح داشته باشند و وجود ذره‌های سفید که در واقع تخم شپش هستند برروی پایه موها که بسختی کنده می‌شوند از علائم این بیماری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به درمان‌های ساده، در دسترس و کم دردسر موجود به والدین هشدار داد؛ از درمان‌های بی‌پایه و اساس علمی و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک همچون سموم کشاورزی در درمان این بیماری ساده پرهیز کنند.

درمان شپش سر ساده است اگر!

About Author

Add a Comment