خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران

خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگرانReviewed by balanian on Jan 23Rating: 4.5خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران
خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران

خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران

آموزش هیپنوتیزم به صورت مرحله مرحله از رهاسازی ذهن شروع شده، سپس به آرامسازی بدن می‌رسد و سپس فرد وارد خلسه شده و آماده تلقین‌پذیری می‌گردد.

هیپنوتیزم از دور شاید خیلی اسرارآمیز به نظر بیاید اما در واقع امروزه هیپنوتیزم مدرن برای درمان مشکلات رفتاری مانند عدم اعتماد به نفس، اضطراب، عادت‌های ناپسند، ترس و انواع فوبی به کار می‌رود. همچنین از هیپنوتیزم برای تقویت حافظه، کاهش وزن و ترک سیگار نیز استفاده می‌کنند.
در ادامه با هیپنوتیزم قدری آشنا شده و سپس مراحل آموزش هیپنوتیزم به روشی ساده را شرح می‌دهیم.

هیپنوتیزم چیست؟

هیپنوتیزم یا خوابگری شاخه‌ای از علم روانشناسی است که در آن به وسیله تلقین، شخص در حالت خاصی از هوشیاری قرار می‌گیرد. حالتی طبیعی از ذهن که طی آن، ذهن روی موضوع خاصی متمرکز می‌گردد، آگاهی محیطی کاهش می‌یابد، تغییرات مفیدی در امواج مغزی ایجاد می‌شود و تلقین پذیری در مورد موضوعات مورد توافق فرد افزایش می‌یابد.

هیپنوتیزم، یک حالت طبیعی ست که تقریبا همه، آن را تجربه نموده‌اند. وقتی غرق مطالعه یک کتاب، گوش کردن به موسیقی دلخواه، تماشای یک فیلم یا هر فعالیت مورد علاقه دیگری می‌شوید و ارتباط تان با محیط اطراف کاهش می‌یابد، در حالت هیپنوتیزم طبیعی قرار گرفته‌اید. در چنین حالتی ممکن است کسی شما را صدا بزند اما حتی متوجه او نشوید و صدایش را نشنوید. کسانی که توانایی هیپنوتیزم پذیری مناسبی دارند، هر وقت به شدت روی موضوعی متمرکز می‌شوند (آن چنان که جذب موضوع گردند)، به طور خودکار به حالت هیپنوتیزم طبیعی فرو می‌روند.

علت اصلی اثربخشی هیپنوتیزم، آن است که وقتی شخص در حالت هیپنوتیزم قرار می‌گیرد، ذهنش آمادگی بیشتری برای پذیرش پیشنهادات و تلقینات درمان‌گر دارد. در حالت هیپنوتیزم، تلقینات مثبت و درمانی به لایه‌های عمیق
ذهن (جایی که یادگیری واقعی اتفاق می‌افتد) نفوذ می‌کنند.

  • پژوهش‌ها نشان داده که نمی‌توان سوژه تحت هیپنوتیزم را وادار به انجام رفتاری برخلاف ارزش‌های اخلاقی او نمود. بنابراین هیپنوتیزم نمی‌تواند ابزاری برای اعتراف گرفتن یا سواستفاده باشد.
خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران
آموزش هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزم

هیپنوتیزم به دو صورت خودهیپنوتیزم و دگرهیپنوتیزم قابل اجرا است. خودهیپنوتیزم یعنی آن که شما خودتان را هیپنوتیزم کنید، این کار فقط با تمرکز و تفکر خود فرد صورت می‌پذیرد. بعضی افراد چنان در نگرانی ها وتنش ها غرق
شده‌اند که به راحتی قادر به هیپنوتیزم نیستند. برای اینکه هیپنوتیزم شوید باید بتوانید خودرا آرام سازید، مغز خود را از افکار رها کنید و به هیچ چیز فکر نکنید، درست مانند کاری که در مراقبه انجام می‌دهید.

آموزش هیپنوتیزم به صورت گام به گام

مراحل زیر آموزش هیپنوتیزم و خودهیپنوتیزم به طور ساده است ونیاز به تمرین زیادی ندارد. توصیه می‌کنیم که این کار را اول روی خود و بعد روی دیگران انجام دهید.

  1. به‌صورت راست و ۹۰ درجه روی یک صندلی راحتی بنشینید، چشمان خود را ببندید و دستانتان را در طرفین یا روی پاهایتان قرار دهید، تکان نخورید و فقط یک دقیقه آرام آنجا بنشینید.
  2. ذهنتان را از همه نا آرامی‌ها و مشغله‌ها پاک کنند (کافیست که یک گنجه فلزی بزرگ را در ذهن خود تجسم کنید، بعد آن را باز کنید و تمام افکارتان را، تک، تک در آن قرار دهید؛ اقساط، ناکامی‌ها، دغدغه‌ها، کارها و هر چیزی که ممکن است فکرتان را به خود مشغول کند. سپس در گنجه را ببندید، آن را قفل کنید و آن را از ذهنتان بیرون نمایید.
  3. حالا برای مدتی آرام و بدون فکر بنشینید. قبل از اینکه به مرحله بعد بروید، به خود تلقین کنید که، به هر قسمت از بدنتان توجه خواهید کرد و آرام و راحت‌تر می‌شود. باید این را حتما به خود تلقین کنید.
  4. آرامسازی را از سرتان شروع کنید. تجسم کنید که تک، تک اجزای سرتان آرام می‌شوند. ابتدا چشم‌ها، سپس گوش‌ها، دهان وبقیه اجزا. خوب روی هر جز وقت بگذارید تا مطمئن شوید آن قسمت کاملا آرام شده است.
  5. حال گردنتان را رها و آرام سازید و مشابه همان کارها را با گردنتان انجام دهید.
  6. سپس به سینه وشکم خود بپردازید وبا قلب خود شروع کنید، نفس عمیق بکشید و آن را آرام کنید. سپس سینه و شکم خود را آرام، راحت وسبک نمایید.
  7. حال دستانتان را آرام نمایید وشل شدن آنها را احساس کنید. تک اعضای دستتان، حتی انگشتانتان را آرام کنید.
  8. حال تمام اعضای کشاله ران را آرام وسبک نمایید.
  9. اکنون این کار را با بقیه اجزای پای خود انجام دهید؛ از ران‌ها گرفته تا تک، تک انگشتان پا.
خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران

حالا شما باید کاملا آرام، شل، منبسط و رها باشید. قسمت اصلی آموزش هیپنوتیزم از مرحله‌ای است که وارد خلسه می‌شوید و خواهید دید که این تکنیک واقعا جواب می‌دهد.

  1. به خود تلقین کنید که، دست راستتان سبک و سبک‌تر می‌شود. به تلقین کردن ادامه دهید و سبک شدن آن را احساس کنید. به خود تلقین کنید که دستتان آنقدردارد سبک می‌شود که شروع به بلند شدن از روی پاههایتان می‌کند.
    در حالی که این احساس را به خود تلقین می‌کنید، بلند شدن آن را حس کنید. دستتان هرلحظه سبک وسبک‌تر می‌شود تا آنجا که کاملا بالا می‌آید و در هوا قرار می‌گیرد.
  2. وقتی که مرحله قبل کامل شد و دستتان در هوا معلق شد، می‌توانید به خود تلقین کنید که دوباره دستتان سنگین می‌شود، پایین‌ترمی‌آید و روی پاهایتان قرار می‌گیرد. سپس به خود تلقین کنید که با فکری راحت، پر انرژی، وشاداب بیدار خواهید شد.
  3. در این مرحله از آموزش هیپنوتیزم چشمان خودرا باز کنید وآنچه را که انجام داده‌اید مرور کنید. تجربه خود را در یک دفتر یادداشت کنید. اگر موفق نشدید یک بار دیگر تلاش کنید و آنقدر به تلاش خود ادامه دهید تا راضی شوید. اگراین روش هیچ وقت روی شما کار نکرد ممکن است شما جزو کسانی باشید که هیپنوتیزم نمی‌شوند.
  4. این روش را می‌توانید روی دیگران نیز اجرا کنید. این کار را روی بهترین دوستتان انجام دهید. در اینجا شما باید به آنها تلقین کنید که اجزای بدنشان آرام می‌گردد. سپس قسمت جالب بالا رفتن دست را به وی القا کنید.
    به خاطر داشته باشید که وقتی قسمت‌های بدن آنها را آرام می‌کنید به او تلقین کنید که آرامتر و خواب آلودتر می‌شود. اگرتوانستید آنها را هیپنوتیزم کنید می‌توانید آنها را به کارهای سخت‌تری نیز وادارید. به خاطر داشته باشید که آنها را هرگز به کارهایی که به خودشان یا دیگران ضربه می‌زند وادار نکنید.

چند توصیه و راهنمایی

  • برای خودهیپنوتیزم کامل حدود یک ساعت وقت لازم است. اگر وقت کافی برای انجام این کار ندارید، می‌توانید تمرینات را قسمت بندی کنید (این کار در هر صورت پیشنهاد می‌شود). مثلا مراحل آرام کردن ذهن را سه روز و به
    مدت روزی ۵ دقیقه تمرین کنید. پس از سه جلسه تمرین مدت زمان “آرام کردن ذهن” را به ۲ دقیقه کاهش داده و مرحله بعدی، یعنی آرام کردن بدن را به آن اضافه نموده و به مدت ۵ دقیقه تمرین کنید و به همین شکل بقیه مراحل آموزش هیپنوتیزم را قسمت بندی وتمرین کنید. هر چه جلوتر می‌روید مدت زمان مراحل قبلی را کاهش دهید.
  • پس از به اتمام رساندن برنامه تمرین بالا می‌توانید با شمارش مثلا ۷ تا ۱ وارد خود هیپنوتیزم شوید. برای این کار کافیست که به جای مرحله بالا بردن دست به خود تلقین کنید که: «با شمارش هفت شماره معکوس آرامش من بیشتر و بیشتر خواهد شد و بعد از گفتن هر شماره عمیق‌تر شدن خواب وافزوده شدن آرامش خود را به وضوح حس خواهم کرد. در هر بار تنفس بین شماره‌ها، خلسه‌ام بهتر و عمیق‌تر خواهد شد».
  • برای بیدار شدن از خواب مصنوعی نیز می‌توانید از ۱ تا ۷ شمرده و از تلقینات معکوس (بر تصویر تلقینات بالا) استفاده نمایید.
  • شما می‌توانید از این آموزش هیپنوتیزم برای به خاطر سپردن چیزهای مختلف یا برنامه ریزی برای کم کردن وزن یا بهتردرس خواندن و… کمک بگیرید.

مسلما رفتن به حالت ریلکسیشن و اعمال مشابه برای عوض کردن اجتماع یا آدم‌های اطرافتان نیست بلکه روشی است تا شما را با روحتان آشتی دهد و قدرت‌های نامتناهی که خداوند متعال در اختیارتان قرار داده را به کنترل شما درآورد تا به‌وسیله آنها بتوانید در برابر محیط، موقعیت‌ها، فرصت‌ها و افراد پیرامونتان بهترین تصمیم و تصویر العمل را به کار بندید.

خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران

 

خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران

خودهینوتیزمی به صورت گام به گام همراه با آموزش هیپنوتیزم دیگران

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment