آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه و گزارش تصویری

آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه و گزارش تصویریReviewed by بلانیان on Aug 29Rating:
به بهانه استقرار امنیت در مرزهای جنوبی یا اشغالگری شمال سوریه؟

آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه و گزارش تصویری

دولت بن‌علی یلدریم و مشخصا مولودچاووش اوغلو توانسته‌اند ارتش و اردوغان را قانع کنند که ارتش ترکیه به صورت مستقیم به خاک سوریه وارد کند.

سرویس بین الملل فردا: ساعتی قبل، ترکیه عملیاتی را کلید زد که در روزهای اخیر بسیاری انتظار آن را داشتند: «حمله از خاک ترکیه به شهر جرابلس در شمال سوریه». البته این عملیات یک غافلگیری بزرگ را به همراه داشت: «حضور مستقیم نیروهای ترکیه بدون واسطه مزدوران سوری»!
فوری- آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه به بهانه مبارزه با داعش + تانک های ارتش ترکیه، از دیروز در مرزهای سوریه (شهر جرابلس) آرایش نظامی و تهاجمی گرفته بودند.
 طی روزهای اخیر گمانه زنی های زیادی در مورد حمله به شهر جرابلس از طریق خاک ترکیه مطرح شد؛ اما فضل مشترک این مجموعه تحلیل ها، رقابت بین دو گروه «نیروهای سوریا الدیمقراطیه» و «ارتش آزاد سوریه (واحد شمال)» بود. به نظر می رسد دولت بن علی یلدریم و مشخصا مولود چاووش اوغلو ، وزیر خارجه جدید ترکیه توانسته اند نظر خود را به کرسی بنشانند و ارتش و اردوغان را قانع کنند که به جای دل بستن به گروه های معارض سوری، ارتش ترکیه به صورت مستقیم به خاک سوریه وارد کند تا بتواند امتیازات بیش تری برای آینده سوریه دریافت کند.
جرابلسنقشه سوریه و تقسیم بندی مناطق تحت سیطره آن
در این نقشه، شهر جرابلس و فاصله آن از ترکیه کاملا مشخص است.
مناطق زرد رنگ: تحت کنترل نیروهای کرد و نیروهای سوریه دموکراتیک
مناطق قرمز رنگ: تحت کنترل نظام بشار اسد
مناطق سیاه رنگ: تحت کنترل داعش
مناطق سبز رنگ: تحت کتنرل ارتش آزاد سوریه و جبهه النصره و متحدان
ارتش ترکیه ساعات اولیه صبح امروز چهارشنبه به وقت محلی (حدود ساعت ۸:۳۰ به وقت تهران) با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا، مرزهای قانونی سوریه را نقش کرد تا به تعبیر خود «شهر مرزی جرابلس را از اشغال داعش خارج کند.» مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه آنکارا، علت این عملیات را این چنین عنوان کرد: «جرابلس و منطقه اطراف آن، مرزهای اصلی داعش با ترکیه هستند و ما برای امنیت خاک ترکیه مجبوریم این شهر را از اشغال داعش آزاد کرده و بعد از تثبیت امنیت، به نمایندگان واقعی ملت سوریه تحویل دهیم.»
خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) در خبری فوری اعلام کرد واحد توپخانه ارتش ترکیه مستقر در نقطه صفر مرزی، تمام مراکز و سنگرهای «اشغالگران داعش» را از دقایقی قبل زیر آتش سنگین خود قرار داده است. با توجه به این که از عصر روز قبل، تانک های ارتش ترکیه در نقطه صفر مرزی آرایش هجومی به خود گرفته بودند، این خبر از سوی بسیاری از کارشناسان به منزله آغاز حمله تهاجمی ترکیه ارزیابی شد. به همین علت، خبر مزبور تنها ظرف چند ثانیه، به تیتر اول بسیاری از رسانه های بزرگ جهان و منطقه تبدیل شد.

جرابلس

تنها به فاصله ۱۰ دقیقه بعد، شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه TRT و خبرگزاری آناتولی در خبری فوری اعلام کردند جنگنده ها و بمب افکن های ارتش ترکیه بر فراز آسمان شهر جرابلس و مناطق اطراف در حال پرواز بوده و «تمام مراکز و ساختمان های وابسته به اشغالگران داعش» را هدف ضربات سنگین خود قرار داده اند. انتشار این خبر کفایت می کرد تا همه رسانه ها از قطعی شدن آغاز عملیات زمینی ارتش ترکیه خبر دهند؛ زیرا سرعت و حجم این حملات در کنار آرایش نظامی تانک ها ثابت می کرد حمله زمینی آغاز شده و این حملات هوایی صرفا نقش “پیش زمینه” و مقدمه برای عملیاتزمینی و اشغال خاک سوریه به دست ترکیه محسوب می شود.
فوری: آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه/ بالاخره عملیات حمله به جرابلس کلید خورد
نمونه ای از پوسترهای تبلیغاتی هواداران اردوغان در حمایت از این عملیات
دقیقا ۱۲ دقیقه بعد از خبر مزبور، شبکه تلویزیونی CNN به میدان آمد! دوربینهای اختصاصی شبکه سی ان ان در شهر مرزی «قرقمیش» در خاک ترکیه مستقر شده و شهر جرابلس را نشان می داد. طبق این تصاویر، دود های سفید رنگ غلیظی از سطح شهر به آسمان می رفت که نشان دهنده شدت حملات بود. در جریان کودتای ضداردوغان، شبکه سی ان ان تصاویر اختصاصی اردوغان را نشان داد که از هواداران خود دعوت می کرد به خیابان ها بریزند. در آن زمان CNN ثابت کرد تعامل و ارتباط بسیار نزدیکی با اردوغان و نزدیکان وی دارد. به نظر می رسد این بار نیز حلقه نخست تصمیمگیران آنکارا امیدوارند از ظرفیت و اعتبار بالای CNN برای جریانسازی خبری چه در داخل ترکیه و چه در سطح جهان به نحو احسن استفاده کنند.
فوری: آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه/ بالاخره عملیات حمله به جرابلس کلید خوردنقشه وضعیت میدانی اطراف شهر جرابلس
مناطق قهوه ای رنگ: داعش
مناطق زردرنگ: کردها و ائتلاف سوریه دموکراتیک
مناطق سبزرنگ: ارتش آزاد و جبهه النصره و متحدان
مناطق نارنجی رنگ: نظام سوریه و متحدان
خبرگزاری آناتولی در خبر جدیدی اعلام کرد نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در این عملیات حضور داشته و هم اکنون در کنار نیروی هوایی ارتش ترکیه در حال بمباران مقرهای مختلف داعش در سطرح شهر جرابلس و مناطق اطراف هستند. این خبر هنوز از سوی مراجع رسمی تأیید نشده است!
«نیروهای ویژه تکاوری نیروی زمینی ارتش ترکیه وارد عملیات شدند.» این خبر جدیدی است که خبرگزاری آناتولی و شبکه تلویزیونی الجزیره که مهم ترین رسانه عربی حامی اردوغان در میان کشورهای عربی است به صورت مشترک اعلام کردند. این نخستین دیتای رسمی است که از ورود نیروی زمینی به خاک سوریه خبر می دهد.
فوری: آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه/ بالاخره عملیات حمله به جرابلس کلید خورد
 چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گروه YPG را از نظر تروریستی بودن مانند داعش و PKK خواند و اعلام کرد هرگز اجازه نمی دهد نیروهای سوریه دموکراتیک برای فتح جرابلس پیش دستی کنند.
 شبکه سی ان ان در گزارش تصویری خود از مناطق مرزی نشان داد موج جدیدی از آوارگان به سمت مرزهای ترکیه حرکت کرده اند. یکی از فرماندهان میدانی ارتش ترکشه در مصاحبه با سی ان ان، از پیش بینی حضور بیش از ده هزار آواره در مرزها خبر داد و اعلام کرد در این زمینه تمهیداات لازم اندیشیده شده و آوارگان به سرعت به نقاط امن انتقال داده می شوند. این مقام نظامی ترک حاضر نشد به این پرسش پاسخ دهد: «آیا از ورود آوارگان بیش تر استقبال می کنید؟»
تروریست های داعش در واکنش به حمله ترکیه به جرابلس، شهر مرزی «قرقمیش» (کرکمیش) را هدف حملات خمپاره ای خود قرار دادند. شبکه سی ان ان با انتشار تصاویری از این حملات، مدعی شد دقت خمپاره ها پایین بوده و تا کنون تلفاتی را به دنبال نداشته است. از سوی دیگر الجزیره اعلام کرد این حملات خمپاره ای از شب گذشته آغاز شده است. با این حال منابع محلی می گویند ارتش از ساکنان این شهر خواسته به پناهگاه ها رفته و از حضور در سطح شهر و حتی خانه ها خودداری کنند.
جرابلسداعش در واکنش به حمله ترکیه به جرابلس، به شهر قرقمیش (کرکمیش) در ترکیه خمپاره شلیک کرد.
همزمان با این تحولات، گروهی از سران گردان های ارتش آزاد سوریه در شمال اعلام کردند از آمادگی کافی برخوردارند تا در کنار ارتش سوریه وارد جرابلس شوند. هنوز در مورد حضور واقعی این نیروهای پیاده نظام اردوغان در جرابلس، سندی منتشر نشده است.
گفتنی است مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای مجاریاعلام کرد: «نیروهای ارتش ترکیه از آمادگی و توان کافی برای آزادسازی جرابلس برخوردارند. ما هرگز اجازه نمی دهیم این شهر در اشغال گروه های تروریستی باقی بماند. از نظر ما هم داعش یک گروه تروریستی است؛ هم PKK و YPG که می خواهند به نام نیروهای سوریه دموکراتیک، این شهر را اشغال کنند.»
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
اردوغان تهدید کرد گروه مسلح کرد سوریه (YPG) از نظر تروریست بودن تفاوتی با داعش ندارد.
او همچنین هدف از عملیات را نابودی تروریسم در مرزهای جنوبی ترکیه خواند.
یکی از فرماندهان ارتش ترکیه در مصاحبه زنده تلویزیونی با شبکه سی ان ان ترک اعلام کرد تا به حال ۶۳ هدف در داخل شهر جرابلس و اطراف آن به وسیله موشک ها و خمپاره های ارتش ترکیه تخریب و منهدم شده است. او در این مصاحبه اعلام کرد هدف از این عملیات، صرفا آزادسازی شمال خاک سوریه از اشغال داعش است و در صورتی که عوامل داعش به سمت جنوب فرار کنند، به آن ها حمله نخواهد شد!!
قرارگاه فرماندهی ارتش ترکیه در بیانیه ای، حمله به جرابلس را «عملیات سپر فرات» نام نهاد.
خبرگزاری آناتولی اعلام کرد تنها در ۵ ساعت ابتدایی عملیات، ۲۹۴ موشک و خمپاره به سمت مقرهای داعش شلیک شده که طی آن ۸۱ مقر و هدف منهدم شده اند. همچنین دو فروند بمب افکن فوق پیشرفته F-16 به صورت هوایی در حال گشت زنی و پشتیبانی از نیروهای ارتش ترکیه هستند تا هر تهدیدی را دفع کنند. نوع هواپیمای انتخاب شده نشان می دهد این یک اقداام پیشدستانه در برابر واکنش احتمالی ارتش سوریه بوده است.
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
اپوزیسیون اردوغان به صورت مشروط از عملیات ارتش ترکیه حمایت کرد

دولت قانونی بشار اسد در دمشق رسما حمله ترکیه را محکوم و آن را نقض قوانین بین المللی خواند. با این حال، روسیه و ایران به عنوان مهم ترین متحدان منطقه ای و بین المللی دمشق، از اظهار نظر رسمی در مورد این عملیات خودداری کرده اند.

تانک های ارتش ترکیه و یگان های وابسته به ارتش آزاد سوریه و گروه تروریستی «نور الدین الزنکی» ۳ کیلومتر در عمق خاک سوریه پیشروی کردند.

 رجب طیب اردوغان در سخنانی اعلام کرد هدف از عملیات سپر فرات، پاکسازی مرزهای جنوبی ترکیه از گروه های تروریستی است. او بار دیگر تأکید کرد که از نظر تروریست بودن، تفاوتی میان «داعش» و YPGوجود ندارد و باید همه این ها نابود شوند.
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه حضور گسترده عوامل گروهک تروریستی نور الدین الزنکی در کنار ارتش ترکیه برای حمله به خاک سوریه
چاووش اوغلو نخست وزیر ترکیه در مورد اظهارات اردوغان مبنی بر نابودی کل گروهک های تروریستی و عدم تمایز میان داعش و YPG از نظر تروریست بودن، اظهار داشت: «ما از همان عملیات منبج با آمریکا توافق کردیم که نیروهای YPG در کنار نیروهای سوریه دموکراتیک منحصرا در بخش شرقی فرات حضور داشته باشند. حضور آنان در سواحل غربی فرات از نظر ما غیر قابل قبول است و نسبت به این مسأله مسامحه نخواهیم داشت! با این حال، هدف فعلی این عملیات در مرحله کنونی، بیرون راندن داعش از مرزهای سرزمین ترکیه است.»
افکان آلا وزیر کشور ترکیه نیز در سخنانی اعلام کرد غیر ممکن است که ترکیه با حضور گروه های تروریستی در مرزهای جنبوی خود کنار بیاید. هم اکنون ۹ خمپاره از داخل خاک سوریه به سمت شهر قرقمیش شلیک شده و این نشان می دهد مرزهای ما بدون پاکسازی داخل خاک سوریه ناامن خواهد ماند.
آلا در مصاحبه مطبوعاتی خود در دفتر خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: «خطر وجود گروه های تروریستی در مرزهای جنوبی ترکیه، یک خبر واقعی و غیر قابل تسامح است و رفتار مسئولانه دولتی ترکیه ایجاب می کند برای ایجاد امنیت، به صورت مستقیم ورود کند.»

بخشی از عوامل ارتش آزاد سوریه که به مزدوری ترکیه مشهورند اعلام کردند روستای «ککلیجه» در داخل خاک سوریه و در فاصله ۵ کیلومتری جرابلس را فتح کرده اند.

 گزارش تصویری
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
 آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه
آغاز حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه +نقشه

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment