کودک بیمار را کی باید به اورژانس برد…؟

کودک بیمار را کی باید به اورژانس برد...؟Reviewed by بلانیان on Sep 20Rating:

کودک بیمار را کی باید به اورژانس برد
بسیاری از مسائلی که برای فرزندتان پیش می آید با در آغوش گرفتن او حل می شود اما این احتمال وجود دارد که در کسری از ثانیه کودک خندان شما دچار دردسر شود و وضعیتی پیش بیاید که شما نیاز به دخالت پزشکی را احساس کنید. درست وقتی که احساس می کنید فرزند دلبند تان جلوی چشمان تان بی تاب است، باید بتوانید خونسردی خودتان را حفظ کرده و واقع بینانه به ماجرا نگاه کنید. برای مثال اگر کوچولوی شما مواد شیمیایی حتی در اندازه کم خورده باشد، باید بدانید این وضعیت اورژانس است. اما اگر از دوچرخه بیفتد و خراشی سطحی روی پاش باشد نباید واکنش قبلی را تکرار کنید. بهتر است راهنمای زیر را مطالعه کنید تا بهتر با وضعیت های اورژانسی کودک تان آشنا شوید.

تبی که طول می کشد!

نگران کننده است اگر:

در صورتی که کودک شما کمتر از ۳ ماه داشته باشد و دمای مقعدی او ۳۸ درجه یا بیشتر باشد، نیاز به مراقبت پزشکی دارد و باید او را به اورژانس برسانید. تب در نوزادان تازه به دنیا آمده می تواند بسیار جدی باشد زیرا آنها هنوز تعداد زیادی از واکسن هایشان را دریافت نکرده اند و اگر عفونتی وجود داشته باشد خیلی سریع بیمار می شوند.بیشترین نگرانی در این زمینه مننژیت است؛ یک عفونت بالقوه کشنده در قشر پوشاننده مغز. در این حالت پزشک آزمایش انجام می دهد و اگر نوزاد کمتر از ۴ هفته داشته باشد، مایع نخاع او گرفته می شود تا از نظر مننژیت بررسی شود.

نگران کننده نیست اگر:

در صورتی که فرزند شما بیشتر از ۳ ماه داشته باشد و اولین واکسن هایش را دریافت کرده باشد و واکسن سه گانه را که به منظور پیشگیری از مننژیت موثر است، دریافت کرده باشد، جای نگرانی نیست. هرچند اگر فرزند شما تب بالای ۳۹ درجه داشته باشد پزشک درصدد درمان برمی آید.

افتادن از بلندی

نگران کننده است اگر:

در صورتی که فرزند شما از بلندی بیفتد و نفس نکشد باید خیلی سریع با اورژانس تماس بگیرید یا او را به نزدیک ترین بیمارستان محل برسانید. حتی اگر کودک نفس می کشد اما جواب شما را نمی دهد، بهتر است او را به اورژانس برسانید. از آنجا که افتادن ممکن است منجر به شکستگی و جراحت شود، اجازه دهید رفتار فرزندتان شما را برای اقدام بعدی راهنمایی کند. تمام بدن او را چک کنید تا در صورت مشاهده هرگونه علامت ناشی از جراحت اعم از قرمزی، ورم، دردی که در اثر لمس ایجاد می شود، خونریزی یا دیگر علائم نگران کننده مانند گریه، استفراغ یا حرکات غیرطبیعی چشم، او را به بیمارستان ببرید. اگر او ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از حادثه نتواند بازو یا پایش را تکان بدهد، به راحتی از خواب بیدار نشود و سرگیجه و تهوع داشته باشد، به سرعت به اورژانس مراجعه کنید و وقت را تلف نکنید.

نگران کننده نیست اگر:

در صورتی که شما بتوانید گریه فرزندتان را آرام کنید و او به ظاهر طبیعی برسد نباید بترسید. حتی استفراغ بعد از گذشت ۱۲ ساعت از حادثه نمی تواند نگران کننده باشد. بعد از ضربه به سر معمولا مغز دچار آسیب جزئی می شود و به همین دلیل استفراغ بعد از گذشت ۱۲ ساعت کاملا طبیعی است هر چندکه پیامی از آسیب به مغز را می دهد. اما حواس تان باشد جایی از بدن فرزندتان ورم یا کبودی نداشته باشد و دست و پایش را به راحتی تکان دهد. ۲۴ ساعت اول که بگذرد دیگر کوچولوی تان مشکلی نخواهد داشت.

اجسامی که خورده می شوند

نگران کننده است اگر:

در صورتی که فکر می کنید فرزندتان شیء کوچکی مانند یک تکه از اسباب بازی اش را قورت داده است و نمی تواند نفس بکشد یا حتی باتری خورده است با اورژانس تماس بگیرید.

نگران کننده نیست اگر:

در صورتی که شیء بلعیده شده سمی نباشد، او را به سرفه نیندازد یا استفراغ سبز رنگ(که نشانه انسداد روده ای است) نداشته باشد و در مجموع فرزندتان به راحتی نفس بکشد و رفتار طبیعی داشته باشد، لازم نیست نگران باشید. با تمام این احوال ممکن است پزشک بخواهد برای اطمینان عکس رادیوگرافی انجام دهد تا از موقعیت جسم خارجی آگاه شود و تشخیص دهد که منتظر دفع طبیعی آن بماند یا به صورت فوری آن را خارج کند. این احتمال هم وجود دارد که فرزندتان با سرفه بتواند جسم خارجی را از دهان خارج کند. در این حالت شما با خم کردن او باید کمک کنید تا راحت تر جسم را خارج کند. اگر راه هوایی او به طور کامل بسته شده باشد باید به او تنفس دهید.

وقتی از دماغ خون جاری می شود

نگران کننده است اگر:

در صورتی که خون دماغ در اثر زمین خوردن یا برخورد با فرد دیگر و… بعد از تحریک با سرما متوقف نشود یا حتی بعد از فشار آوردن همچنان ادامه داشته باشد یا چیزی در دماغ گیر کرده باشد، باید به اورژانس مراجعه شود.

نگران کننده نیست اگر:

در صورتی که با تحریک سرما در ناحیه بینی و پیشانی خون دماغ قطع شود، جای نگرانی نیست. می توانید حدود ۵ دقیقه به دماغ کودک فشار بیاورید و در این مدت کودک از راه دهان نفس بکشد.

حساسیت به مواد غذایی

نگران کننده است اگر:

در صورتی که بینی فرزند شما قرمز شده باشد یا زمان تنفس به خس خس بیفتد، لب هایش متورم شده باشد یا حتی کبود شود باید بدانید که کوچولوی تان یک واکنش جدی حساسیتی به نام آنافلاکسی نشان داده که می تواند خیلی زود راه های تنفسی او را ببندد. سعی نکنید چنین مشکل جدی را خودتان در خانه حل کنید زیرا پزشک باید او را معاینه کند. ضمن آنکه شما نمی دانید واکنش فرزندتان به این حساسیت چگونه است و چقدر ممکن است اوضاع وخیم تر شود.

نگران کننده نیست اگر:

در صورتی که حساسیت خیلی سریع تنفس کودک شما را تحت الشعاع قرار ندهد، نباید نگران باشید. واکنش های حساسیتی ملایم تر طیف وسیعی را شامل می شود و از بی علامت بودن تا اگزما، ریفلاکس یا اسهال را می تواند متنوع باشد. این علائم معمولا می تواند درکلینیک رفع شود. فقط باید با پزشک مشورت کنید تا با انجام آزمایش های خاصی علت حساسیت مشخص شود.

کیف کمک های اولیه

تمام پدران و مادرانی که فرزند کوچک در خانه دارند، پیش از هر چیز باید یک کیف کمک های اولیه مجهز در خانه داشته باشند تا در صورت هرگونه حادثه بتوانند روی آن حساب کنند. ما به شما می گوییم در این کیف چه چیزهایی باید باشد: او آر اس

آنتی بیوتیک

آنتی هیستامین برای حساسیت

سرم شست و شو

روغن گلیسیرین

پاراستامول

باند در اندازه های متفاوت

پد گاز استریل

نوار چسب

قیچی
دماسنج

اسپری بینی

اسهالی که خوب نمی شود

نگران کننده است اگر:

در صورتی که کودک بیش از ۵ تا ۷ بار در روز مدفوع آبکی داشته باشد(برای نوزاد ۳ ماهه در سومین یا چهارمین مدفوع آبکی) و همراه با استفراغ باشد باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

نگران کننده نیست اگر:

در صورتی که بعد از خوراندن او آر اس و مایعات دیگر از جمله آبمیوه و البته شیر مادر، علائم بهبود پیدا کرد، نیازی نیست بترسید. البته باید دقت داشته باشید درباره میزان او آر اسی که به کودک تان می دهید باید با پزشک مشورت کنید زیرا باید براساس وزنش این دارو را دریافت کند. برای مثال برای نوزاد ۹ کیلوگرمی۳ تا ۵/۳ میلی لیتر از محلول، سه بار در روز مناسب است.

کتری که می سوزاند!

نگران کننده است اگر:

در صورتی که محل سوختگی وسیع باشد و ناحیه سوخته تاول زده باشد و به لایه های عمقی تر پوست نفوذ کرده باشد، باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

نگران کننده نیست اگر:

در صورتی که سوختگی تنها ناحیه بیرونی پوست را درگیر کرده باشد و در صورتی که محل سوختگی را ۵ دقیقه زیر آب سرد قرار دهید و دمای ناحیه سوخته پایین بیاید و البته کودک آرام بگیرد، جای نگرانی نیست. همچنین می توانید از کرم آلوورا برای ناحیه سوخته هم استفاده کنید.

About Author

Add a Comment