کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف بیشتر فیبر

کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف بیشتر فیبرReviewed by بلانیان on Feb 20Rating:

Fruit

یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد، دختران نوجوان و زنان جوانی که رژیم غذایی سرشار از فیبر، مثل میوه و سبزیجات، دارند ممکن است کم‌تر در معرض خطر سرطان سینه باشند.

طی یک مطالعه‌ی بیست ساله محققان متوجه شدند زنانی که مقادیر زیادی از فیبر در اوایل دوران بلوغ مصرف کرده‌اند، ۱۲ تا ۱۹ درصد کم‌تر در معرض سرطان پستان قرار دارند در مقایسه با زنانی که فیبر کمی در اوایل دوران بلوغ مصرف کرده‌اند.

و زنانی که مقادیر زیادی از فیبر در دوران نوجوانی مصرف کرده‌اند حدود ۲۴ درصد کم‌تر از کسانی که فیبر کمی مصرف کرده‌اند در معرض سرطان پستان پیش از دوران یائسگی قرار دارند.

مریم فَروید، نویسنده‌ی ارشد این مطالعه، و دانشمند مدرسه‌ی سلامت عمومی هاروارد اچ.تی چان گفت: “این مطالعه تاثیر تغذیه‌ی سال‌های اولیه‌ی زندگی‌مان را روی سلامتی ما در باقی عمر، یادآوری می‌کند. اگر زنان میزان مصرف فیبر را در سال‌های اولیه‌ی زندگی‌شان افزایش بدهند، ، خدمت بزرگی در زمینه‌ی پیش‌گیری از سرطان پستان به خود می‌کنند.”

در این مطالعه، محققان داده‌هایی را از ۹۰۵۰۰ زن بین سنین ۲۷ تا ۴۴ سال و برنامه‌ی غذایی معمول‌ آنها را بررسی کردند، و این داده‌ها را به مدت بیست سال پی‌گیری کردند. در قسمتی از مطالعه، رژیم غذایی این زنان در زمان دبیرستان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در طول مطالعه مشخص شد ۲۸۳۳ نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان هستند.

محققان این مطالعه متوجه شدند که مصرف فیبر بیش‌تر، سبب کاهش خطر سرطان پستان شده‌است.

فَروید گفت، مطابق با یافته‌ها “مصرف هر ۱۰ گرم فیبر در روز- برای مثال، حدودا یک سیب و دو برش نان گندم کامل، یا حدود نصف فنجان پاستای تولید شده از غلات کامل همراه با نصف فنجان لوبیای پخته شده- در دوران بلوغ خطر سرطان پستان را تا ۱۴ درصد کاهش می‌دهد.”

او به “لایو ساینس” گفت، بنابراین، یافته‌های اخیر نشان می‌دهند “انتخاب یک برنامه‌ی غذایی دارای فیبر بالا برای دریافت روزانه‌ی ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در سنین پایین به طور قابل ملاحظه‌ای خطر سرطان پستان را در میان‌سالی برای زنان کاهش می‌دهد.”

این مطالعه یک وابستگی را – و نه یک رابطه‌ی علی و معلولی- میان خوردن فیبر و داشتن خطر کم‌تر ابتلا به سرطان پستان کشف‌کرد. مشخص نیست چه مکانیسمی این دو را به هم پیوند می‌دهد، اما محققان گفتند هنوز درباره‌ی نقش فیبر در کاهش سطح استروژن در خون که خود با ایجاد سرطان پستان مرتبط است، تردید دارند.

دکتر والتر ویلِت، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در مدرسه‌ی سلامت عمومی هاروارد اچ.تی چان در بیانیه‌ای گفت، “از روی مطالعات فراوان دیگر، می‌دانیم که بافت سینه به طور خاص تحت تاثیر مواد سرطان‌زا و ضدسرطان در طول دوران کودکی و نوجوانی است. اکنون شواهدی داریم مبنی بر این‌که غذایی که در این دوران به فرزندان‌مان می‌دهیم، نقش بزرگی در خطر ابتلا به سرطان در آینده دارد.”

About Author

Add a Comment