ماه پنجم بارداری

ماه پنجم بارداریReviewed by بلانیان on Jan 18Rating: 5.0

کوچولوی شما اگر چه هنوز در این ماه چشمانش بسته است، اما مژه‌هایش تشکیل می‌شوند و چشم‌هایش را زیباتر نشان می‌دهند.

شکم مادر در این ماه بزرگ‌تر شده و با پیشرفت بارداری رحم گرد و مدور و به شکل تخم‌مرغ می‌شود که دلیل آن رشد طولی سریع رحم است. مادران در این زمان احساس گرمای شدیدی می‌کنند که دلیل آن هم افزایش خون است.

در ماه پنجم به بعد با رشد جنین، پوست کشیده می‌شود و ممکن است خطوطی روی سینه و شکم مادر ایجاد گردد که نشانه‌های کشش هستند، اما متاسفانه همه آنها بعد از پایان بارداری از بین نمی‌روند و ممکن است بعضی از ترک‌ها یا شاید بیشتر آن بعد از به دنیا آمدن فرزندتان همچنان باقی بمانند، اما می‌توانید برای جلوگیری از زیاد شدن آنها از ماه سوم بارداری تا پایان آن مرتب پوست شکم خود را چرب کنید.

از ماه پنجم به بعد فشار خون کاهش می‌یابد، پس حواس خود را جمع کنید که به سرعت از جایتان بلند نشوید تا دچار سرگیجه نگردید، همچنین وقتی می‌خواهید از حالت دراز کشیده به نشستن یا ایستادن تغییر وضعیت بدهید به آرامی این کار را انجام دهید و برای پایین آمدن از تخت، ابتدا پاهایتان را از تخت آویزان کنید و بعد از چند دقیقه به آرامی بلند شوید.

دقت کنید که برای کمتر شدن این سرگیجه‌ها همیشه آب کافی بنوشید و هر دو ساعت چیزی بخورید تا از فشار پایین و سرگیجه و قند خون پایین جلوگیری کنید.

مساله دیگر که در این دوران ممکن است شما را آزار دهد بی‌خوابی است که نباید نسبت به آن احساس نگرانی داشته باشید و همچنین نباید از هیچ‌گونه قرص خواب‌آور یا حتی داروی گیاهی برای رفع این مشکل استفاده کنید، بلکه باید بدانید که این وضعیت تا حدودی طبیعی است و برای کاهش ناراحتی‌های به وجود آمده از آن فقط از دوش آب گرم قبل از خواب و نوشیدن یک لیوان شیر گرم و روش‌هایی از این دست استفاده کنید و همچنین از خوردن هرگونه مواد حاوی کافئین مثل چای و قهوه چند ساعت قبل از خواب خودداری کنید.

About Author

Add a Comment