کاهش استرس با ماساژ درمانی

کاهش استرس با ماساژ درمانیReviewed by بلانیان on Mar 9Rating:

استرس Massage-Therapy

اکثر مردم مجبورند هر روز با استرس‌شان مقابله کنند. زندگی مدرن به معنای داشتن یک سبک زندگی سریع است و این مسئله می‌تواند به استرس منجر شود. استرس، یک واکنش بیولوژیکی است که از “پاسخ مبارزه یا پرواز” بدن ما نشأت می‌گیرد.

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که هورمون استرس یعنی کورتیزول و آدرنالین در طول شرایط استرس‌زا در بدن جاری می‌شوند.

پاسخ مبارزه یا پرواز به اجداد ما کمک کرد که از شرایط سخت آب و هوایی، حیوانات وحشی و جنگ با هم نوعان‌شان جان سالم به در ببرند. این روزها ما نوع متفاوتی از استرس را تجربه می‌کنیم: استرس ناشی از کار، کارهای خانه، مسئولیت‌ها، درگیری‌ها، صورتحساب‌ها و غیره.

اثرات استرس

تغییرات روانی و رفتاری

افراد استرسی، مستعد انفجار خشم، انزوا طلبی و حتی خوردن استرسی هستند. استرس در برخی موارد به سوء مصرف مواد مخدر یا الکل منجر می‌شود. سطوح پایدار کورتیزول آدرنالین در بدن می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو از جمله اضطراب، افسردگی، عدم تمرکز یا تحریک پذیری نیز بشود. همچنین می‌تواند منجر به افسردگی، نداشتن انگیزه و بی قراری گردد.

تغییرات فیزیکی

به غیر از تغییرات روانی و رفتاری، استرس بیش از حد می‌تواند به بدن نیز آسیب برساند. استرس باعث سردردهای میگرنی، درد عضلانی، خستگی مزمن و اختلال خواب می‌شود. همچنین استرس می‌تواند باعث مشکلات باروری، بیماری‌های دستگاه گوارش و حتی بیماری‌های قلبی عروقی گردد.
سطح بالای کورتیزول در جریان خون، قلب و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. این مسئله، شما را نسبت به بیماری قلبی، اختلالات شریانی و عفونت‌ها آسیب پذیرتر می‌سازد.

تاریخچه ماساژ درمانی

صدها راه برای مقابله با استرس وجود دارد اما هیچ یک از آن‌ها به اندازه گرفتن یک ماساژ، آرامش بخش نیست. ماساژ، آن‌قدر محبوب است که حتی افراد استرسی که سرشان شلوغ است طوری برنامه ریزی می‌کنند که یک روز را در اسپا بگذرانند. رهایی از استرس به بازگرداندن شور و نشاط کمک کرده و در عین حال ذهن را پاکسازی می‌کند و برای تقویت روح، چه راهی بهتر از یک ماساژ آرامش بخش!

عجیب است اما ماساژ درمانی، یک درمان باستانی است. ماساژ اولین بار در ۲۵۰۰ سال پیش در چین بنیان نهاده شد. بقراط، شفادهنده یونانی نیز در ۴۰۰ سال قبل از میلاد، از ماساژ درمانی برای درمان رگ به رگ شدگی و درد عضلانی استفاده می‌کرد. روش‌های درمان جایگزین مانند طب سنتی چینی و آیورودا برای درمان مشکلات سلامتی مختلف، نسخه‌های ماساژدرمانی خودشان را دارند.

مزایای ماساژ درمانی

آرامش را افزایش می‌دهد

یکی از مهم‌ترین مزایای یک ماساژ خوب، افزایش آرامش است. ماساژ درمانی، عضلات خسته و سفت را تسکین می‌دهد و باعث آرام شدن اعصاب فرسوده می‌گردد. ماساژ، یک درمان مورد تأیید برای استرس، اضطراب و افسردگی نیز می‌باشد.

اندورفین را افزایش می‌دهد

یک راه برای خنثی کردن سطوح بالای کورتیزول و آدرنالین در بدن، یک ماساژ آرامش بخش است. ماساژ درمانی به غیر از تسکین دادن اعصاب فرسوده، مقدار زیادی اندورفین، دوپامین و سورتونین در بدن ترشح می‌کند. اندورفین‌ها، هورمون‌هایی هستند که خلق و خو را بهبود می‌بخشند و آرامش را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل است که شما هر باری که ماساژ می‌گیرید، احساس شادی و آرامش می‌کنید.

قلب را سالم نگه می‌دارد

مطالعات نشان می‌دهد که یک ماساژ ۱.۵ ساعته، به طور مؤثری ضربان قلب را کند می‌سازد، استرس را پراکنده می‌کند و سطوح کورتیزول را کاهش می‌دهد. همچنین ماساژ به تنظیم سطح انسولین کمک می‌کند. تمامی این‌ها، قلب را سالم نگه می‌دارد و مقاومت در برابر بیماری را افزایش می‌دهد.

درد و تیر کشیدن را کاهش می‌دهد

شما خواه آسیب دیده باشید یا از درد مفاصل رنج می‌برید، ماساژ درمانی به کاهش درد و تیر کشیدن‌های حاد و مزمن کمک می‌کند. ماساژ به تسکین عضلات خسته و آسیب دیده و همچنین اعصاب دردناک یا تاندون‌های ملتهب کمک می‌کند.

About Author

Add a Comment