گزارش وزیر بهداشت پیش از خطبه‌های نماز جمعه

گزارش وزیر بهداشت پیش از خطبه‌های نماز جمعهReviewed by بلانیان on Jan 30Rating:


سید حسن هاشمی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران با اشاره به فواید طب سنتی و همچنین افراط و تفریطی که در این حوزه شده است، اظهار داشت: طب سنتی که در عطاری‌ها وجود دارد مورد سودجویی و بداخلاقی شده است و به نوعی از عدم اطلاع مردم در جهت منفعت‌جویی سوء استفاده می‌کنند که زیان‌های بسیاری نیز وارد می‌کند در حالیکه طب سنتی ایرانی از زمان ایران باستان بوده و پس از اسلام نیز از طریق ائمه جزو افتخارات ما به حساب می‌آید.

به گزارش بالاسری، وی ادامه داد: متاسفانه در دهه‌های گذشته طب سنتی مورد کم‌توجهی قرار گرفته است همچنین افراط و تفریط در طب صورت پذیرفته زیرا یک عده‌ای از طب مدرن منکر اثربخشی طیب سنتی هستند در حالیکه مردم با‌ آموزش‌های سینه به سینه از این طب بهره‌مند شده‌اند کما اینکه افراط و تفریط در این طب مخرب است و ما شاهد مراجعه بیماران و ویزیت آنان بر اثر عوارض همین داروهای گیاهی هستیم.

هاشمی تصریح کرد: به هر حال بخشی از داروهایی شیمیایی نیز ماده اولیه آن همین گیاهان دارویی است. بنابراین باید مراقبت کرد. از آن طرف نیز برخی‌ها منکر اثربخشی طب سنتی هستند کما اینکه عمومیت ندارد و از طرفی نیز برخی‌ها در طب سنتی منکر طب نوین هستند که هیچ کدام از این دو گروه روششان درست نیست. به هر حال برخی از بیماری‌ها را نمی‌توان با طیب سنتی درمان کرد مانند مجروحان تصادفات که باید جراحی شوند یا آپاندیس، وضع حمل و سرطان‌ها. بنابراین برخی‌ها مردم را گمراه می‌کنند و از عدم آگاهی مردم سوء استفاده می‌کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: بنابراین همانطور که برخی‌ها در طب نوین اثربخشی طب سنتی را منکر می‌شوند و برخی‌ها نیز تمام درمان‌ها را منوط به طب سنتی می‌دانند هر دو مسیر خطایی می‌روند ما نیز مسیر خطایی رفتیم در حالیکه باید طب سنتی ایرانی بیش از سه دهه گذشته احیاء می‌شد و مانند چین باید دانشگاه‌های متعددی ایجاد می‌کردیم و حتی یک سازمان ملی در این حوزه راه‌اندازی می‌شد ولی با این وجود از وزرای گذشته که در این موارد تلاش کردند و تاکنون ۱۷ دانشکده و سلامت‌کده ایجاد شده است تشکر می‌کنم. کما اینکه سرعت ما کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه باید به جای عطاری‌ها داروخانه‌های گیاهی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: امروزه کسانی اجازه طبابت در طب سنتی دارند که ۷ سال دوره پزشکی عمومی گذرانده و ۳ تا ۴ سال نیز به صورت تخصصی طب سنتی را فراگرفته‌اند. ما نیز تلاش می‌کنیم طب سنتی را تقویت کنیم ولی باید همیشه مراقبت کنیم تا افراط و تفریط در بین طب مدرن و طب سنتی رخ ندهد.

هاشمی با پرداختن به حوزه بهداشت اظهار داشت: در طول پیش از سه دهه گذشته در این حوزه تا به امروز بالغ بر ۲ هزار خانه بهداشت ساخته شده است و بسیاری از نقاط دور دست کشور بی‌نیاز از خانه‌های بهداشت شده‌اند. به طوریکه در روستاها و مناطق‌دور برای هر ۱۵۰۰ نفر در خانه‌های بهداشت یک مرد و زن بهورز حضور دارند که خدمات بهداشتی و حتی درمانی ارائه می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به جذب ۹ هزار نیرو در این بخش عنوان کرد: ارائه واکسن‌های جدید و انواع واکسن‌های مختلف، ارائه خدمات به مادران و نوزادان و همچنین توزیع مکمل‌ها که در گذشته مردم این مناطق محروم بودند از جمله توجهات در ارائه خدمات در خانه‌های بهداشت بوده است و تا پایان عمر دولت تمام نقاط ایران دارای خانه بهداشت می‌شود.

هاشمی همچنین به توجه در زمینه حاشیه‌نشین‌ها نیز اشاره کرد و افزود: در حاشیه شهرها ۱۱ میلیون نفر زندگی می‌کنند و به جرات می‌توانم عنوان کنم تنها نهادی که حضور موثری در حاشیه‌نشین‌ها داشته، بخش بهداشت بوده است به طوریکه برای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب بهداشت و برای هر ۵۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت ایجاد شده است که در این مراکز خدمات دندانپزشکی، مراقبت مادر و کودک و حتی خدمات روانشناسی و مشاوره ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین فردا (شنبه ۱۰ بهمن) طی مراسم‌هایی برای چندین میلیون نفر ایرانی در حوزه بهداشت و به مناسبت دهه فجر بهره‌برداری‌های متعددی صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به بوفه مدارس نیز گفت: یکی از مشکلات عدم توجه خود مردم به بهداشت عمومی و کم رونق بودن آگاهی آنان در حوزه بهداشت عمومی است که باید از دوران کودکی و دانش‌آموزی این مباحث را شروع کرد.

هاشمی تصریح کرد: بنابراین برای ۷ میلیون دانش‌آموز اقدامات پیشگیری علی الخصوص در حوزه دندانپزشکی به‌خصوص در دوره ابتدایی آغاز کردیم و در سال‌های آینده تا دوره دبیرستان نیز ادامه خواهد یافت.

وی به نقش والدین و معلمان برای پیشگیری از اضافه وزن بچه‌ها نیز گریزی زد و گفت: مثلاً در استفاده از نمک باید مراقبت‌های لازم صورت پذیرد. زیرا ۵۰ درصد مرگ در ایران به خاطر سکته مغزی و قلبی است که یکی از عوامل آن فشار خون بوده در حالیکه ۵۰ درصد این افراد نیز از فشار خود بی‌اطلاع هستند در حالیکه افزایش وزن و فشار خون باعث فشار رگ‌ها و در نهایت سکته مغزی و قلبی می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین به توجه در مصرف روغن و آب معدنی و همچنین شیرین‌کننده‌ها پرداخت و گفت: یکی از مقولات دیگر بحث قاچاق و تقلبات است که ما در این حوزه کم توان هستیم و امیدواریم در آینده بتوانیم بهتر انجام وظیفه کنیم.

هاشمی همچنین در توصیه ای به نمازگزاران گفت: در واقع شما باید خودتان مراقب سلامت‌تان باشید کما اینکه تاکنون ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند، پرداختی‌ها نیز کمتر شده‌ است و دسترسی مردم نیز در حوزه سلامت افزایش یافته، ولی با آنچه که ما آرزو داریم فاصله داریم و از این بابت نیز از مردم عذرخواهی می‌کنیم، ولی تلاش وزارت بهداشت، دولت و مجلس این خواهد بود که مشکلات در این حوزه در مدت چند سال آینده به حداقل کاهش یابد ولی بدانید نقش شما در حوزه پیشگیری اصل و بیشتر است.

وی با تاکید بر مقولات پیشگیری گفت: به هر حال خطیب نماز جمعه در سخنرانی‌هایش همیشه مردم را به پرهیز و پیشگیری از گناه توجه می‌دهد بنابراین آنچه در حوزه سلامت موثر است مقوله پیشگیری است همانطور در مسائل ایمانی اگر پیشگیری نکنید و مبتلا به گناه کبیره شوید توبه کردن راحت نیست. بنابراین در حوزه پزشکی باید عنوان کنم کسانی که چاق هستند می‌دانند که وزن کم کردن چه مصیبتی دارد و یا فشار خون به راحتی پایین نمی‌آید و یا اینکه معتاد و یا سیگاری به راحتی از اعتیاد رهایی نمی‌یابد.

هاشمی همچنین با اشاره به هزینه‌های بسیار درمان برای کشور و خانواده‌ها که فوق‌العاده بالا است، خاطرنشان کرد: اگر ما به مقوله پیشگیری نپردازیم همه اعتبارات کشور را نیز به درمان اختصاص دهیم نمی‌توانیم رضایت مردم راجلب کنیم. بنابراین درخواست دارم هر هفته از تریبون نماز جمعه ایرانیان به رعایت بهداشت عمومی توصیه شوند. ما نیز سعی می‌کنیم در این مقولات به همراه دولت هیچ کوتاهی نکنیم و امروز نیز مباحثی را که عنوان کردم کارنامه خدمات پزشکان، پرستاران و مدیران ارشد و محیطی وزارت بهداشت بود.

 

About Author

Add a Comment