مجید مجیدی: پاسخ کج‌فهمی‌ها بماند بعد از نمایش محمد (ص)

مجید مجیدی: پاسخ کج‌فهمی‌ها بماند بعد از نمایش محمد (ص)Reviewed by بلانیان on Aug 14Rating:

مجید مجیدی مجید مجیدی: پاسخ کج‌فهمی‌ها بماند بعد از نمایش محمد (ص)

 مجید مجیدی، کارگردان سینما با انتقاد از برخی کج فهمی‌ها و نگاه‌های نادرست در جهان اسلام گفت: برای مقابله با هتک حرمت به پیامبر، نیاز به جریان‌سازی در حوزه‌های هنری از جمله سینما، ادبیات و تجسمی هستیم.

دومین نشست خبری نخستین جشنواره‌ نشانه‌نوشته‌ محمد رسول الله با حضور مجید مجیدی (کارگردان فیلم و رییس جشنواره) و ابراهیم حقیقی (دبیر جشنواره)، امروز چهارشنبه ۲۳ مردادماه در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مجید مجیدی با اشاره به اهمیتی که موضوع فیلم پیامبر اکرم در جهان اسلام دارد، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر هجمه‌های زیادی نسبت به اسلام و به‌خصوص نام مبارک پیامبر اعظم (ص) صورت گرفته است. به همین دلیل فکر کردیم که با برگزاری جشنواره‌ای در خصوص نام پیامبر، از هنرمندان برای حضور جدی در این زمینه دعوت به عمل بیاوریم.

او افزود: هدف ما از برگزاری چنین جشنواره‌ای آغاز یک جریان هنری در کشور و در جهان اسلام برای صیانت از اسلام و پیامبر (ص) است. از نام نوشته‌هایی که به این جشنواره ارسال می‌شود، یک نام نوشته را در تیتراژ فیلم مورد استفاده قرار خواهیم داد. البته الزاما از نام نوشته‌ای که داوران به عنوان برگزیده‌ی جشنواره انتخاب کنند، استفاده نمی‌شود و انتخاب نهایی ممکن است با نظر داوران متفاوت باشد که با توجه به تخصص و نگاه زیبایی‌شناسانه‌ی داوران این امر بعید به نظر می‌رسد.

این کارگردان سینما همچنین عنوان کرد: جوایز برگزیدگان این جشنواره را سازمان زیباسازی شهرداری تهران تقبل کرده است. دوستان در این‌باره قول همکاری داده‌اند و امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد. البته با صحبت‌هایی که داشتیم قرار شد که این جشنواره با ورود به حوزه‌های دیگر حوزه‌های هنری در سال‌های آتی ادامه داشته باشد.

مجیدی در بخش دیگری از سخنانش به برخی هجمه‌ها و کج فهمی‌ها در طول ساخت فیلم اشاره و اظهار کرد: برای شروع ساخت فیلم تقریبا با همه‌ علمای شیعه و سنی جهان اسلام رایزنی کردیم، اما متاسفانه برخی کج فهمی‌ها باعث به وجود آمدن چالش‌هایی شد که پاسخ آن‌ها را به بعد از آماده شدن و نمایش فیلم واگذار کردیم.

او ادامه داد: هدف اصلی ما از ساخت این فیلم ایجاد نوعی اتحاد و وفاق در دنیای اسلام و مقابله با قرائت‌های مختلفی بود که از اسلام در دنیا و غرب وجود داشت. مقطعی که از زندگی پیامبر برای نمایش در این فیلم انتخاب شده نیز بر همین اساس صورت گرفته است.

کارگردان فیلم پیامبر(ص) در پایان درباره‌ دلیل رسانه‌ای نکردن مراحل ساخت فیلم اظهار کرد: من محافظه‌کار نیستم. دلیل رسانه‌ای نکردن مراحل ساخت فیلم و عدم تبلیغات نیز به دلیل برخی نگاه‌های ژورنالیستی است که ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. در آینده و با آماده شدن فیلم نشست‌هایی را در این خصوص برگزار خواهیم کرد و اطلاعات لازم را به سمع اصحاب رسانه خواهیم رساند.

در ادامه‌ این نشست ابراهیم حقیقی، هنرمند گرافیست و دبیر جشنواره با اشاره به بزرگی پروژه‌ فیلم گفت: طراحی لوگو برای پروژه‌های سینمایی امری رایج است. با توجه به اهمیت موضوع فیلم سعی کردیم از هنرمندان حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل بیاوریم. علاوه بر این نمایشگاهی را نیز از آثار رسیده برپا خوهیم کرد.

او افزود: پس از اعلام فراخوان جشنواره، تعداد ۶۳۵ نفر برای شرکت در جشنواره نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۱۶۴ نفر آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. معمولا حضور هنرمندان در هفته‌ی آخر پررنگ‌تر می‌شود. در فراخوان ذکر شده که علاوه‌بر زبان عربی و فارسی هنرمندان می‌توانند آثار خود را به زبان لاتین نیز برای شرکت در جشنواره ارسال کنند.

حقیقی همچنین عنوان کرد: با توجه به تخصصی بودن موضوع جشنواره انتظار چندانی از هنرمندان خارجی ندایم. اما با این حال به تمام کشورها فراخوان ارسال شده است تا هنرمندان مسلمان فرصت شرکت در این جشنواره را داشته باشند.

این هنرمند در باره‌ی برگزیدگان این جشنواره گفت: در پایان سه نفر از شرکت‌کنندگان به عنوان برگزیده انتخاب خواهند شد که البته داوان این حق را دارند که افرادی را برای تقدیر در اختتامیه انتخاب کنند. با توجه به توافقی که با سازمان زیباسازی شهرداری انجام شده افتتاحیه و برگزاری نمایشگاه در ۲۴ مهرماه و در برج میلاد خواهد بود.

او در پایان درباره‌ی اسامی داوران جشنواره نیز گفت: علاوه بر خود من مصطفی گودرزی، صداقت جباری، حبیب‌الله صادقی، مسعود نجابتی، جلیل رسولی و دو داور بین‌المللی از کشور ترکیه و آمریکا آثار رسیده را داوری خواهند کرد.

مطال تصادفی

About Author

Add a Comment