سنگاپور، شهر نور و هیجان + راهنمای گردشگری

سنگاپور، شهر نور و هیجان + راهنمای گردشگریReviewed by بلانیان on Mar 12Rating:

جزیره سنگاپور درگذشته Puluo chang نام داشت ولی نام امروز آن را شاهزاده هندی «تیلا اوتاما» برگزید. وی در سال ۱۲۹۹، هنگام ورود به این جزیره که در آن زمان تماسک خوانده می‌شد، مجسمه یک حیوان که همانند شیر بود مشاهده کرد و از این جهت آن‌جا را سنگاپور نامید. این نام، واژه‌ای است که در زبان سانسکریت مرکب از سنگا به معنی شیر و پور به معنی شهر است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، تاریخ جدید سنگاپور با ورود سر استانفورد رافلز یکی از عمال کمپانی هند شرقی به این جزیره آغاز شد. وی در ۲۹ ژانویه ۱۸۱۹ و با کسب اجازه از حکمران جوهور یکی از صاحبان اصلی این جزیره، یک پایگاه بازرگانی تاسیس کرد.

صلح و آرامش سنگاپور که بریتانیا آن را سنگر تسخیرناپذیر اقیانوس هند لقب داده بود، با هجوم ژاپنی‌ها از شمال مختل شد. این کشور از سال ۱۹۴۲ به مدت ۳ و نیم سال در اشغال ژاپن بود. در سال ۱۹۴۵ بریتانیا دوباره سنگاپور را تصرف کرد ولی در ۹ اوت ۱۹۶۵ دولت سنگاپور استقلال کامل خود را اعلام کرد.

جغرافیا

سنگاپور کوچک‌ترین کشور مستقل آسیا، در منطقه جنوب شرق آسیا و در تنگه مالاکا بین اقیانوس هند و آرام قرار دارد و از یک جزیره اصلی و ۶۰ جزیره کوچک تشکیل شده و پایتخت آن سنگاپور است. این کشور بزرگ‌ترین بندر آسیای جنوب شرقی، دومین بندر آسیا و چهارمین بندر بزرگ دنیاست و تانجونگ کاشونگ، سرانگون نی‌سون، وودزلند، یان‌کیت و یوچوکانگ، شهرهای مهم آن هستند.

زبان‌های رسمی در این کشور مالزیایی، چینی، تاملی و انگلیسی است. انگلیسی زبان اداری و حکومتی آن است و خط انگلیسی، خط رسمی این کشور تلقی می‌شود.

فرهنگ و آداب و رسوم

در این کشور سه فرهنگ اصلی وجود دارد: چینی، مالزیایی، هندی که هر کدام دارای مذاهب مختلفی هستند، به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند و آیین و فرهنگ خاص خود را دارند.

چینی‌ها عمده‌ترین گروه نژادی هستند که از کشور چین مهاجرت کرده‌اند و اقتصاد این کشور در دست آن‌هاست.

ادیان و مذاهب

مذاهب رسمی در سنگاپور بودیسم، تانوشیسم، مسیحیت، اسلام و هندوئیسم هستند. بودیسم پس از اسلام دومین موج مذهبی بود که توسط مهاجران چینی وارد سنگاپور شد. هندوئیسم توسط هندوهایی که توسط کمپانی هند شرقی به عنوان سرباز یا کارگر وارد این جزیره شدند، راه یافت. بیشتر آن‌ها سیک هستند. ورود مسیحیت هم در قرن ۱۹ توسط میسیونرهای پرتغالی, فرانسوی و انگلیسی صورت گرفت.

گردشگری در سنگاپور در یک نگاه

سنگاپور جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد. گردشگران می‌توانند در قالب گشت‌های شهری از جاذبه‌های مختلف آن بازدید کنند.

مجسمه Merlion، (سر شیر، بدن ماهی) نماد کشور سنگاپور است که در کنار رودخانه و پارک Merlion قرار دارد. باغ بزرگ ارکیده که در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد و بالغ بر ۲هزار گونه گل ارکیده در آن پرورش می‌یابد. بازدید از نمای بیرونی ساختمان‌های مجلس، شهرداری و دادگاه عالی سنگاپور که مربوط به دوران استعمار بریتانیا است.

خرید و بازدید از محله چینی‌ها (China Town) که برای خرید سوغاتی‌های چینی و لوازم الکترونیک مانند دوربین نسبتا خوب است از دیگر مزایای حضور در سنگاپور است. به یاد داشته باشید که هنگام خرید از این محله حسابی چانه‌زنی کنید. انواع و اقسام رستوران‌ها و غذاهای چینی و معابد چینی از دیگر جاذبه‌های این محله هستند.

خرید در فروشگاه‌های سنگ و جواهر موضوع دیگری است که می‌توانید کارهای بسیار زیبایی از زیورآلات را در این فروشگاه‌ها ببینید.

اماکن دیدنی سنگاپور

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنگاپور شامل باغ‌وحش (چهارمین باغ‌وحش زیبا و دیدنی دنیا)،Night Safari (حیوانات آزاد در شب، بازدید از داخل قطار)، خیابان Clarke و قایق‌سواری در شب بر روی رودخانه، موزه ملی سنگاپور، نمایشگاه تکنولوژی سنگاپور، Discovery Center، مسجد سلطان (منطقه عرب‌ها)، کشتی چن‌هو (سنتی چینی) به همراه بازدید از جزیره کوزو (لاک‌پشت‌ها) و چرخ‌وفلک سنگاپور با ارتفاع ۱۶۵ متر است.

با قطار و تله‌کابین می‌توانید به جزیره زیبا و تفریحی Sentosa وارد شوید. این جزیره دارای باغ پروانه‌ها، دنیای حشرات، تالاب دلفین‌ها و نوعی دلفین کمیاب (Pink) است. همچنین دنیای زیر آب در تونلی به مساحت ۸۰متر زیر آب است که بالغ بر ۲۵۰۰ گونه دریایی در آن وجود دارد. برج گردان Sky Tower، سینمای ۴بعدی و مجسمه بزرگ Merlion از دیگر جاذبه‌های شهری سنگاپور هستند.

از همه این‌ها زیباتر، برنامه نمایشی فواره‌ها و برنامه‌ای به نام Song Of The Sea است که این نمایش در کنار ساحل همراه با آب و لیزر نمایشی زیبا و خیره‌کننده را به اجرا در می‌آورد که هرروز بازدیدکنندگان فراوانی را به خود جذب می‌کند.

۶ غذایی که باید در سنگاپور امتحان کنید

در سفر به سنگاپور تجربه غذاهای متفاوت آن را از دست ندهید. به‌ویژه این ۶غذا را حتما امتحان کنید:

کاری سر ماهی غذایی است از سر ماهی سرخو، سبزیجات تازه، بامیه و بادمجان. سر ماهی به آرامی در کاری و سبزیجات پخته آغشته می‌شود و معمولا با نان یا برنج خورده می‌شود.

در کیک هویج سرخ شده در واقع هویج وجود ندارد، بلکه آرد برنج بخارپز شده و با ترب ژاپنی رنده شده پخته می‌شود. این غذا بسیار پر طرفدار و رایج است و به راحتی درست می‌شود.

در چای دنده نیز چای وجود ندارد. دنده‌هایی که پر از گوشت ساعت‌ها جوش می‌خورد و ادویه‌ها و فلفل‌های مختلف به آن اضافه می‌شود. این غذا به عنوان نوعی سوپ نیز مصرف می‌شود.

تست کایا (مربای نارگیل) در سنگاپور نوعی صبحانه یا میان‌وعده تلقی می‌شود. کایا، شکر، کادی (میوه‌ای شبیه آناناس)، شیر نارگیل و تخم‌مرغ با هم ترکیب می‌شود و سپس در میان تست قرار می‌گیرد و با قهوه یا چای صرف می‌شود.

آبمیوه نیشکر نوشیدنی پرطرفدار سنگاپور است و در بیشتر رستوران‌های سنگاپور سرو می‌شود. نیشکر را تحت فشار قرار می‌دهند تا آب آن گرفته شود.

باربیکیوی سفره ماهی، غذای دریایی سنگاپوری با کباب کردن سفره‌ماهی درست می‌شود. سفره‌ماهی‌های ماده برای این غذا انتخاب می‌شوند. این غذا به همراه سس سامبال (مخلوط فلفل‌های مختلف) سرو می‌شود. در صورت نبود سفره‌ماهی، معمولا ماهی سفید را جایگزین آن می‌کنند.

چرخ و فلک سنگاپور

چرخ‌وفلک عظیم سنگاپور از سال ۲۰۰۸ شروع به فعالیت کرد و ساخت آن ۲٫۵ سال به طول انجامید. این چرخ‌وفلک از ۲۸ کپسول مجهز به تهویه مطبوع تشکیل شده که هر کدام می‌توانند ۲۸ مسافر را در خود جای دهند.

ارتفاع چرخ و فلک سنگاپور ۱۶۵ متر است که بعد از های‌رولر ۱۶۷متری در لاس‌وگاس، مرتفع‌ترین چرخ‌وفلک دنیاست. چشم‌انداز مجموعه بسیار زیبا است و یک باغ جنگل‌های استوایی در آن قرار دارد.

این چرخ و فلک در مجاورت ساحل خلیج مارینا در منطقه‌ای به نام مارینا پرومناد قرار گرفته است و چشم‌انداز خوبی نسبت به مرکز شهر و جزایر باتام، بینتان، جوهور و مالزی دارد.

این چرخ و فلک با همکاری شرکت‌های آروپ و میتسوبیشی ساخته شده است. کل فضای در نظر گرفته شده برای ساخت این مجموعه ۳۳ هزار و ۷۰۰متر مربع و فضای ساختمانی آن ۱۶هزار متر مربع است که سالانه ظرفیت پذیرش ۷٫۳ میلیون نفر را دارد. یک چرخش کامل این چرخ‌وفلک ۳۲ دقیقه طول می‌کشد.

در آغاز، هنگامی که از مارینا سنتر به آن نگاه می‌کردید، خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخید اما به پیشنهاد کارشناسان فنگ‌شویی، از ۴ آگوست ۲۰۰۸ جهت چرخش آن برعکس شد.

ساختمان ترمینال چرخ‌وفلک از سه طبقه شامل فضاهای تجاری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و سالن تئاتر الهام گرفته از تئاترهای یونانی تشکیل شده است.

یک پارکینگ با گنجایش ۴۰اتوبوس و ۳۰۰خودرو در فضای پشت مجموعه قرار دارد. در این مجموعه امکانات کاملی برای معلولین در نظر گرفته شده است.

پر هیجان‌ترین جاذبه‌های سنگاپور که شما را سرشار از آدرنالین می‌کند!

G_max، بانجی (پرتاب از ارتفاع) معکوس: این برنامه بسیار مهیج، به گونه‌ای انجام می‌شود که سه تن روی صندلی می‌نشینند و به حالت معکوس از فاصله ۶۰متری زمین، رها می‌شوند. در این مورد می‌توان گفت فرصت خوبی ایجاد می‌شود تا پاسخ سئوال همیشگی خیلی از افراد داده شود؛ اینکه فضانوردان به هنگام رفتن به فضا و اوج گرفتن چه احساسی دارند؟

تاب ۵-GX: این یک تاب معمولی نیست. سرعت آن به ۱۲۰کیلومتر در ساعت می‌رسد و تا ارتفاع ۱۰۰متر بالا می‌رود. طبیعی است که در این حالت قلب افراد به تپش بیافتد! نکته جالب این است که افرادی که تمایل دارند می‌توانند فیلم مربوط به سفر هیجان‌انگیز خود در ارتفاعات را پس از اتمام آن داشته باشند.

تخته‌سوار محرک: پرسرعت‌ترین ورزشی است که می‌توان روی آب انجام داد که سرعت آن به ۲۰ تا ۵۸ کیلومتر در ساعت می‌رسد. این ورزش بر پایه اسکی روی آب، اسکیت و اسکی روی چمن و برف است که می‌تواند هیجان زیادی به علاقه‌مندان منتقل کند.

Battlestar galactica: قطارهای پر پیچ‌وخم که در ارتفاع ۴۲٫۵ متر از سطح زمین هستند و می‌توان گفت یکی از بهترین‌ها در دنیای هیجان هستند.

بندبازی: بندبازی از دیگر کارهایی است که در سنگاپور بسیار طرفدار دارد. البته گروهی از بندبازان حرفه‌ای در کنار علاقه‌مندان قرار دارند تا در صورت نیاز به آن‌ها کمک‌های لازم را برسانند. در مجموع، این حرکت پرهیجان باعث می‌شود تا ترس افراد نسبت به ارتقاع، کمتر شده و بتوانند سایر حرکات و بازی‌ها را انجام دهند. ارتفاع طناب این افراد، ۹ متر از سطح زمین است که ممکن است برای برخی جالب باشد که حداقل بخواهند یک‌بار آن را تجربه کنند.

انجمن اسکیت‌بازان: این قسمت به نوعی، مشابه فضای کنار دریا طراحی شده است. این مکان، نخستین پارک اسکیت سنگاپور است که همه علاقه‌مندان در سراسر سنگاپور می‌توانند به این مقصد آمده و نهایت استفاده و لذت را از آن ببرند. این فضا از سه بخش تشکیل شده که در حقیقت به ترتیب توانایی افراد، طبقه‌بندی شده است. اما در نهایت محیطی است که می‌تواند برای همه افراد به مراتب جالب و مهیج باشد.

غواصی با کوسه‌ها: سنگاپور، مسافران را برای غواصی در کنار کوسه‌ها دعوت می‌کند. در ضمن ضرورت ندارد که حتما علاقه‌مندان دارای مدرک غواصی باشند؛ مسئولان مربوطه می‌توانند کمک‌های لازم را به افراد برسانند.

محدودیت‌های قانونی

در سفر به سنگاپور، حتما به محدودیت‌های قانونی آن توجه کنید.

هنگام خرید، کاغذ رسید را حتما از فروشنده دریافت کرده و مراقب باشید که گم نشود، در صورت خروج و همراه نداشتن آن، ممکن است، مامور خروج با تماس با پلیس شما را دستگیر کند.

همراه بردن آدامس و جویدن آن ممنوع است و در صورت مشاهده، جریمه می‌شوید. همچنین خوردن و آشامیدن داخل اتوبوس ممنوع است و ریختن زباله و آب دهان جریمه ۱۰۰۰ دلاری را به همراه دارد.

همراه داشتن سیگار و هر نوع نوشیدنی ممنوع است. هر نفر فقط یک پاکت باز شده که حداقل یک سیگار از آن جدا شده، می‌تواند داشته باشد.

ورود داروهایی مانند قرص کدئین جرایم سنگین موامخدر را دارد و حکم آن اعدام است.

نکات ضروری سفر در سنگاپور

بیشتر مردم سنگاپور به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. زبان‌های ماندارین، مالایی و تامیل نیز در بعضی مناطق رایج است.

پول رایج سنگاپور دلار (SGD) است. خدمات تبدیل ارز در فرودگاه سنگاپور و در بسیاری از فروشگاه‌ها و هتل‌ها ارایه می‌شود. ATM ها ۲۴ ساعته فعال هستند و کارت‌های اعتباری اصلی نظیر ویزا، مسترکارت و امریکن اکسپرس را می‌پذیرند.

تاکسی‌های سنگاپور با سیستم تاکسی‌متری کار می‌کنند. نرخ ورودیه آن‌ها حدود ۳ تا ۳٫۴۰ دلار است، اما در اوقات شلوغی مبلغ اضافه دریافت می‌کنند. برای رزرو تاکسی می‌توانید با سیستم یکپارچه (۶۳۴۲۵۲۲۲) تماس بگیرید.

ولتاژ برق در این کشور ۲۲۰ ولت و پریزها به صورت سه‌شاخه هستند و از بیشتر فروشگاه‌ها می‌توانید با قیمت ارزان آداپتور بخرید.

آب کلیه شیرها کاملا سالم و آشامیدنی است. سنگاپور در منطقه گرمسیری قرار دارد پس به‌دلیل رطوبت و گرمای زیاد، به اندازه کافی آب بنوشید.

آب‌وهوای سنگاپور گرم و مرطوب است و در طول سال نوسانات کمی دارد. متوسط دمای روزانه ۳۱ درجه سانتی‌گراد است و این دما در شب به ۲۴ درجه می‌رسد، در نتیجه در انتخاب لباس دقت کنید. سنگاپور همیشه آفتابی است پس عینک آفتابی را فراموش نکنید.

کد بین‌المللی کشور سنگاپور ۶۵+ است. اما در سنگاپور اگر رومینگ بین‌المللی روی گوشی خود داشته باشید، به صورت خودکار به شماره‌های محلی وصل می‌شود و نیازی ندارد که ۶۵+ را بگیرید.

شما در فرودگاه می‌توانید هتل خود را از کانترهای ۲۴ ساعته رزرو هتل انتخاب کنید.

اگر در طول سفر اشیای گران‌بهای خود را گم کردید یا اموالتان دزدیده شد، با دفاتر مرکزی Tanglin Dividional (شماره ۶۳۹۱۰۰۰۰) تماس بگیرید و حادثه را گزارش کنید.

اگر پاسپورت خود را گم کردید به پلیس گزارش دهید، سپس به اداره مهاجرت (تلفن ۶۳۹۱۶۱۰۰) بروید تا ویزای موقت دریافت کنید. بعد از آن به سفارت کشور خود اطلاع دهید تا اقدامات لازم را برای بازگشت شما انجام دهند.

سیگار کشیدن در کلیه مکان‌هایی که تهویه مطبوع دارند نظیر مراکز خرید، رستوران‌ها، پارک‌های سرپوشیده و سینماها ممنوع است. سیگار کشیدن همچنین در اتوبوس‌های عمومی، ترن‌های تندرو (MRT)، تاکسی‌ها و آسانسورها ممنوع است. سیگار کشیدن در اماکن عمومی برای نخستین‌بار هزار دلار سنگاپور جریمه دارد. بد نیست این را بدانید که در سنگاپور زیرسیگاری تولید نمی‌شود!

انعام دادن در سنگاپور متداول نیست، زیرا بیشتر هتل‌ها و رستوران‌ها ۱۰درصد حق سرویس اضافه دریافت می‌کنند. اما اگر در رستورانی بودید که حق سرویس دریافت نمی‌کرد و خدمات خوبی ارایه می‌داد، می‌توانید انعام دهید.

حق سرویس مسافران که معادل ۲۱ دلار سنگاپور است، در بلیط‌ها لحاظ شده است. اگر این کار انجام نشده باشد، شما باید ۲۱ دلار سنگاپور را هنگام ورود پرداخت کنید. مسافرانی که کمتر از ۲۴ ساعت در بخش ترانزیت می‌مانند، می‌توانند بدون پرداخت حق سرویس از فرودگاه خارج شوند.

سنگاپور یکی از امن‌ترین شهرهای توریستی دنیاست. حتی خانم‌ها هم می‌توانند در شب به تنهایی در خیابان‌ها راه بروند. اما طبق گفته پلیس محلی «میزان جرم جنایت پایین به معنی امنیت کامل نیست»، در نتیجه باید مراقب موارد خاص باشید.

 

 

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment