۳ روش برای خنک نگه داشتن لپ تاپ و جلوگیری از داغ شدن آن

۳ روش برای خنک نگه داشتن لپ تاپ و جلوگیری از داغ شدن آنReviewed by بلانیان on Feb 27Rating:

لپ تاپ مشابه هر نوع دستگاه الکتریکی دیگری ، بعد از مدتی به دلیل جریان الکتریسته ، حرارت تولید می کند و این حرارت اگر به خوبی مدیریت نشود ، سبب آسیب جدی به بخش های سخت افزاری لپ تاپ و سرانجام سوختن قطعات آن می شود. بنابراین برای این که عمر کارکرد قطعات لپ تاپ بیشتر شود ، لازم است به خنک نگه داشتن آن حین استفاده توجه کنیم. در این پست ۳ راه حل کاربردی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ ها می خوانید.

چگونه از داغ شدن لپ تاپ جلوگیری کنیم؟

How to Keep Your Laptop from Overheating

این بار اقداماتی در جهت پیشگیری از آسیب رسیدن به لپ تاپ که یکی از دلایل اصلی آن ، افزایش دمای بیش از حد لپ تاپ است ، را بررسی می کنیم.

۱- قرار دادن لپ تاپ در بلندی

هنگام قرار دادن لپ تاپ روی هر سطحی ، مثلا روی میز ، همواره سطح بلندتری نظیر کتاب را ، زیر لپ تاپ قرار دهید تا جریان هوا ورودی و خروجی از لپ تاپ ، بیشتر شود.این کار لپ تاپ را خنک نگه می دارد.

3 راه حل کاربردی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ

دقت داشته باشید که کتاب یا هر نوع سطحی که استفاده می کنید ، منافذ تهویه لپ تاپ را مسدود نکند ؛ به علاوه اگر سطح مناسبی را در دسترس نداشتید ، می توانید از وسایل دور ریختنی نظیر شانه تخم مرغ استفاده کنید. به این طریق که دو شانه را روی هم قرار دهیدتا برجستگی های یکی ، در فرورفتگی دیگری قرار گیرد و سپس با چسب آن ها را به هم بچسبانید.

3 راه حل کاربردی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ

۲- استفاده از فن و خنک کننده لپ تاپ

بهتر است برای افزایش عمر لپ تاپ ، از فن استفاده کنید. فن ها برند و انواع مختلفی دارند، تشک های خنک کننده لپ تاپ  نمونه های جدید تر فن لپ تاپ هستند که ضخامت کمی دارند و کم وزن هستند.

در صورتی که خرید فن برای شما مقدور نیست ، می توانید از پوشش های پلاستیکی ، سطوح چوبی و  هر جسم دیگری که جریان هوا را زیر لپ تاپ برقرار می کند استفاده کنید.

از قرار دادن لپ تاپ روی پتو ، مبل ، لحاف ، بالش و…خودداری کنید؛ این کار علاوه بر افزایش حرارت داخلی لپ تاپ ، ممکن است سبب آتش سوزی شود. در این رابطه

 

3 راه حل کاربردی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ

همچنین زمانی که فن و وسایل خنک کننده لپ تاپ را در دسترس ندارید ، می توانید درجه خنک کننده های منزل خود را افزایش دهید و حهت آن را به سمت لپ تاپ خود متمایل کنید.

3 راه حل کاربردی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ

۳-تنظیمات نرم افزاری جهت کاهش حرارت

در سه گام ، می توانید با انجام تنظیمات خود لپ تاپ ، از تولید بخشی از حرارت ، جلوگیری کنید.

  • از نرم افزارهای کاهش و تنظیم دمای لپ تاپ استفاده کنید.
  • از آورکلاک کردن لپ تاپ که به منظور افزایش سرعت اجزا سخت افزاری انجام میشود ، خودداری کنید. این کار حرارت لپ تاپ را بیشتر می کند.
  • میزان بارگذاری پردازنده را کم کنید. این کار هم برای سیستم عامل ویندوز و هم مک قابل اجرا است. اما در ویندوز ساده تر است. روش کار به این صورت است که روی بخش battery کلیک کنید و گزینه های بیشتر باتری یا more power option را انتخاب کنید. سپس روی Advanced power settings کلیک کنید . در این بخش گزینه processor power management را انتخاب کنید .  قسمتی که با Maximum Processor State مشخص شده است را میان ۷۰ تا ۹۰ درصد ( بهترین حالت ۸۰ در صد است) تنظیم کنید.

نکاتی که باید برای خنک کردن لپ تاپ به آنها توجه کنید

  • برای این که فن داخلی لپ تاپ شما به خوبی کار کند، هر چند وقت یک بار با استفاده از هوای فشره ، فن را پاک سازی کنید. دقت داشته باشید که بهتر است به صورت دوره ای لپ تاپ را غباروبی کنید تا گرد وخاک وارد اجزای آن نشود.
  • در صورتی که مدت زیادی است که از لپ تاپ خود استفاده می کنید ، باتری آن را عوض کنید.
  • می توانید از سینی ماکروویو یا اجاق گاز خود که حفره هایی بر روی سطح  آنها است در زیر لپ تاپ استفاده کنید تا گردش هوا در لپ تاپ به خوبی صورت گیرد.
  • می توانید از نرم افزارهایی مشابه SMC fan control استفاده کنید. این نرم افزار به کاربران مک کمک می کند تا با مدیریت برنامه ها و میزان تولید حرارت ، دما در حدود ۴۰ درجه نگه داشته شود و لپ تاپ خنک بماند.
  • از کارکردن با لپ تاپ به مدت طولانی خودداری کنید.
  • در صورتی که هیچ وسیله ای برای خنک نگه داشتن لپ تاپ خود پیدا نکردید ، می توانید از مواد یخ زده نظیر سبزیجات استفاده کنید و آن ها را با حوله بپیچید و زیر لپ تاپ قرار دهید.
  • هیچ گاه مناقد لپ تاپ را بلاک  نکنید و دقت کنید که احیانا بخش تهویه با نوار چسب یا اقلام دیگری مسدود نشود.
  • از قرار دادن لپ تاپی که دمای آن افزایش یافته است ، روی پاها و در تماس با بدن خودداری کنید.

About Author

Add a Comment