نکات امنیتی دستگاه های ATM و POS

نکات امنیتی دستگاه های ATM و POSReviewed by بلانیان on Jan 21Rating: 5.0

با این که نمونه های جرایم الکترونیکی نسبت به جرایم سنتی کمتر است اما با رشد استفاده از تکنولوژی آمار مربوط به این جرایم رو به افزایش است. در ادامه مطلب، نکاتی آورده شده است که مطالعه و رعایت آن ها می تواند تا حد بسیار زیادی اطمینان خاطر شما را در استفاده از دستگاه های خود پرداز و پایانه های فروش فراهم کند.

• راه نگاه دیگراه را مسدود کنید.
به گونه ای بین دستگاه و فرد پشت سری خود که در صف انتظار ایستاده است قرار بگیرید که هنگام وارد کردن رمز، فرد نتواند رمز شما را مشاهده کند.
• آماده باشید.
قبل از رسیدن به دستگاه ATM یا POS، کارتی را که می خواهید با آن خرید کنید یا قبوض را که می خواهید پرداخت کنید ویا سایر عملیات را انجام دهید آماده کنید این کار از هول شدن و شتاب زدگی شما جلوگیری می کند.
• فرآیند تراکنش را با دقت و به طور کامل انجام دهید.
پس از اتمام فرآیند پول، کارت و رسید خود را بردارید. پولی را که از دستگاه دریافت می کنید در یک مکان امن بشمارید تا در صورت مغایرت با مبلغ درخواستی با دردست داشتن رسید دستگاه به بانک مربوطه مراجعه نمایید..
• رسید را نزد خود نگه دارید.
رسید دستگاه به منزله مدارک شما در تراکنش ATM یا دستگاه POS می باشد. رسید خود را برای بررسی های حسابداری ماهانه وسایر حساب های خود نگه دارید. هرگونه تراکنش و برداشت نامتعارف و غیر معمول را بلافاصله گزارش دهید.
• رمز کارت را به خاطر بسپارید.
رمز کارت خود را جایی یادداشت نکنید و آن را در کنار کارت حمل نکیند. رمز کارت بانکی خود را به دیگران نگویید.
• سرقت یا گم شدن کارت را بلافاصله گزارش دهید.
درصورت گم شدن یا سرقت کارت و عدم گزارش از سوی صاحب کارت، اگر سوء استفاده یا هرگونه جرمی با آن کارت اتفاق افتد صاحب کارت در قبال آن مسئول خواهد بود.
• اطلاعات مربوط به کارت بانکی را تلفنی به کسی نگویید.
اگر تلفنی دریافت کردید که از شما خواسته شد رمز کارت خود را بیان کنید، هرگز این کاررا انجام ندهید، به ویژه در زمانی که کارت خود را گم کرده اید. بانک ها و موسسات مالی هیچ گاه از طریق تلفن اطلاعات مالی شخص را نمی پرسند.
• هرگز برای افراد ناشناس پول پرداخت یا منتقل نکنید.
ماموران پلیس، مقامات انتظامی و… هرگز نباید از شما درخواست برداشت وجوه از طریق دستگاه های خود پرداز داشته باشند. هیچ کس حق ندارد شما را مجبور به انتقال یا برداشت وجه از طریق دستگاه ATM یا POS کند.
• کارت خود را در جای امن نگه داری کنید.
کارت خود را جهت جلوگیری از تا شدن، شکستگی و سایر آسیب دیدگی ها در جای مناسب قرار دهید.
• اطلاعات مربوط به کارت را نگه داری کنید.
شماره کارت و یا رسید تراکنش های قبلی و تلفن های مرتبط با صادر کننده کارت را نگه داری کنید تا درصورت مفقود شدن کارت بتوانید به سرعت مفقودشدن کارت را گزارش دهید.
• از نوار مغناطیسی پشت کارت حفاظت کنید.
نوار مغناطیسی پشت کارت را در کنار نوار دیگر کارت ها و یا در تششعات میدان های مغناطیسی قرار ندهید. قرار گرفتن کارت ها در کنار دیگر اشیا مغناطیسی، باعث بی استفاده شدن آن ها می شود.
• شب ها و ساعت های خلوت هنگام استفاده از ATM مراقب باشید.
شب ها و در ساعت های خلوت، به دستگاه هایی مراجعه نمایید که در محل روشنی قرار دارند. اگر احساس کردید افراد یا موارد مشکوکی در آن منطقه هستند که شما را تهدید می کنند آن منطقه را ترک و از دستگاه دیگری استفاده کنید و شرایط دستگاه قبلی را به پلیس گزارش دهید. در صورت امکان شب ها برای مراجعه به دست گاه های خود پرداز تنهایی مراجعه نکنید.
• مراقب خودروی خود باشید.
اگر با خودرو به دستگاه خودپرداز مراجعه کردید. بعد از گرفتن پول درب های خودرو ار قفل کنید و شیشه ها بالا باشد. اگر فردی به خودروی شما نزدیک شد و اعلام کرد کرد که نیاز به کمک دارد به او بگویید با پلیس تماس می گیرید تا به او کمک کند. به هیچ وجه اجازه ندهید شخص ناشناسی در این شرایط وارد ماشین شود.

About Author

Add a Comment