معرفی برندگان فیلم فجر ۳۴

معرفی برندگان فیلم فجر ۳۴Reviewed by بلانیان on Feb 12Rating:

در این مراسم که مسوولان و هنرمندان حضور دارند، طبق وعده‌ای که در مراسم افتتاحیه داده شد، قرار نیست، هیچ مسوول و مدیری صحبت کند.

به گزارش بالاسری، مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، عصر پنجشنبه ۲۲ بهمن ماه ساعت ۱۹ با حضور مدیران و سینماگران با قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی در برج میلاد آغاز شد.

– اجرای این مراسم را محمد سلوکی برعهده دارد.

– از میان مدیرانی که در برج میلاد حضور پیدا کرده اند می توان به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و حسین مسافرآستانه مشاور رییس سازمان سینمایی اشاره کرد.

همچنین عوامل فیلم هایی که نامزد دریافت سیمرغ در این دوره از جشنواره شده اند نیز در سالن انتظار برج میلاد حضور دارند. این مراسم بدون فرش قرمز برگزار می شود.

– حمید فرخ‌نژاد، مهتاب کرامتی، محمد معتمدی، رضا کیانیان، نیکی کریمی، ابوالحسن داودی، سید جمال ساداتیان، سیروس الوند، فرزاد موتمن، بهرام رادان، شهرام مکری، مجید مظفری، پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، طناز طباطبایی و نسیم ادبی از جمله هنرمندان حاضر در این مراسم هستند.

– پیش از آغاز مراسم جمعیتی از مردم که کارت حضور در اختتامیه را ندارند پشت درهای سالن همایش های برج میلاد حضور یافته بودند که همین امر امکان ورود را برای مهمانان مراسم دشوار کرده بود.

– در این مراسم برندگان بخش های سودای سیمرغ، نگاه نو، سینماحقیقت و هنر و تجربه معرفی می‌شوند.

– این دوره از جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری برگزار شد.

– کارگردانی مراسم اختتامیه به عهده محمد پرویزی است که وی چندین پیش کارگردانی مراسم اهتتامیه جشنواره کودک همدان را نیز بر عهده داشته است.

– تقریباً نزدیک به ۹۰ درصد از مراسم اختتامیه از LED و ۱۰ درصد سازه برای تکمیل آن استفاده شده است.

سلوکی: لطفا صندلی ها را پر کنید!

آغاز سی وچهارمین جشنواره فیلم فجر همراه با صندلی های خالی باعث شد مجری برنامه از حاضرین بخواهد سریع تر جاهای خالی را پر کنند این در حالی است که جمعیت زیادی در مقابل یک درب که برای ورود تعبیه شده است ایستاده اند که کار را برای ورود مدعوین سخت کرده است گفتنی است دبیر جشنواره برای خودش نیز نامه ای نوشت و نکاتی را گوش زد کرد که مدارا کردن و نزدیکی با دوستان جزو پند هایی بود که به خود می داد.

– محمد سلوکی در ابتدای این مراسم خطاب به حاضران در مراسم اختتامیه اعلام کرد که محمد حیدری به دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نامه نوشته است.

نامه دبیر جشنواره به خودش

در ادامه محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر روی صحنه آمد و در حالی که سکوت کرده و به جمعیت خیره مانده بود، صدای ضبط شده او که متن نامه را قرائت می کند در سالن پخش شد. در بخش هایی از این نامه آمده است: این راه آمدم تا ببینم کجاهای راه احتیاج به ترمیم دارد، کجاها اشتباه رفتم و چه کار باید کرد.

در متن این نامه آمده است:

«سلام

این نامه را برای شما می نویسم شاید عجیب باشد که خودت برای خودت نامه بنویسی و خودت به خودت بگویی که چگونه می توانی بهتر باشی یا کجای این راه را باید دوباره ترمیم کنی؛ هیچ قاضی و محکمه ای جز وجدان نمی تواند انسان را با خودش رو به رو کند و از این دیدار در میعادگاه مفهوم عمل باکی نداشته باشد، پس… من محمد حیدری متولد سال ۱۳۴۹ زاده ایران، همین خاک پر غرور برای شما آقای حیدری دبیر محترم فجر می نویسم، جایگاهی که در آن قرار گرفته ای نه متعلق به تو نه بسیاری دیگر پیش و پس از توست، روخانه ای است که محل گذر است و دوباره از آن نمی توان گذشت. بیاموز از آن فرهنگ مدارا را که نیازمند جامعه مدنی امروز است به دوستان نزدیک باش و به رقیبان نزدیکتر. بگذار شنیدن از ضعف های خویش را بیاموزیم، بیاموز جشنواره آوردگاه سلیقه هاست. قیاس در کار هنری امری نسبی است و انتخاب سخت ترین کار است اما چاره ای جز انتخاب نیست و همین انتخاب است که تراژدی را می سازد، زندگی را می سازد و در کنار رقابت، رفاقت را می سازد.

آقای حیدری یاد بگیر امسال و این جشنواره می گذرد سیمرغ را تو نمی دهی. دیگران می گیرند و این هر دو در خانواده بزرگ سینما شکر خداوند را طلب می کند و تنگ نظری را در این میان جایی نیست چرا که مهم برنده شدن نیست و بیاموز که اصلا بردی و باختی وجود ندارد، سینما المپیک نیست، تصویری برای تشریح اندیشه هاست و به اشتراک گذاشتن خویش با دیگران با آینه ای در دست در برابر جامعه ای که نسبت به آن همگی مسئولیم… و مردمانی شریف که ما را می بینند و قضاوتمان می کنند.

از تو می خواهم سروری فرو افتاده باشی و باور داشته باش تو نیز کامل نبودی و نخواهی بود، در رفع ضعف ها و نقص های خویش بکوشی و اگر حسنی بود فراموشش کنی. دیگر آنکه بدانی همدلی و تعامل مسیری است برای ساختن چیزهایی است که نداریم تو را آقای حیدری و سینماگران این مُلک را به عنوان یک مخاطب سینما، به مدارا، همدلی و تعامل با یکدیگر و دوستی و صلح و پرهیز از هر گونه قضاوت و داوری دعوت می کنیم. امید، امید، امید نقشی که آینده را می سازد.»

پخش کلیپ های مختلفی با موضوع پیام وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی، فعالیت دبیرخانه فجر، اقتصاد مقاومتی و مساله تحریم ها از دیگر بخش های مراسم بود.

برندگان بخش انیمیشن

اولین بخش از اهدای جوایز مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به معرفی برگزیدگان بخش پویانمایی اختصاص داشت.

جایزه ویژه این بخش ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای فیلم «پادشاه آب»، به حامد کاتبی برای کارگردانی فیلم «در مسیر باران» اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم انیمیشن به محمد امین همدانی برای انیمیشن «فهرست مقدس» تقدیم شد.

 

همدانی در این مراسم عنوان کرد: امسال ۸ انیمیشن در جشنواره شرکت کرد و باعث شگفتی شد. دغدغه ما سیمرغ نیست و دغدغه‌مان دیده شدن است. مخاطب ما مسئولان فرهنگی کشور است.

وی ادامه داد: در سالی که انیمیشن نام داشت و «شاهزاده روم» با وجود بی‌مهری‌ها به خوبی فروخت و دیده شد، ۸ انیمیشن در جشنواره حاضر شدند، انیمیشن‌هایی که خودشان روی پای خودشان ایستادند. در زمانی که انیمیشن می‌خواهد خودش را ثابت کند، ما امیدواریم که به این بخش توجه بیشتری شود.

 

برندگان بخش «هنر و تجربه»

 

از بین نامزدهای بخش «هنر و تجربه» شامل «چهارشنبه» به کارگردانی سروش محمدزاده، «سگ و دیوانه عاشق» به کارگردانی علی محمد قاسمی، «ممیرو» به کارگردانی هادی محقق، «نیم رخ ها» به کارگردانی زنده یاد ایرج کریمی و «یک شهروند کاملا معمولی» به کارگردانی مجید برزگر تندیس ویژه این بخش تقدیم شد به سروش محمدزاده برای کارگردانی «چهارشنبه».

 

دومین تندیس این بخش به زنده یاد ایرج کریمی تقدیم شد.

 

خالی کردن جای زنده یاد ایرج کریمی با ریختن اشک های مادرانه

تشویق ایستاده حاضرین برای مادر زنده یاد ایرج کریمی که چندی پیش دار فانی را وداع گفت. او از میان جمعیت به سختی با کمک عصا به روی صحنه آمد و با بغض در گلو جای ایرج کریمی را خالی کرد.

 

 

برندگان بخش مستند

سیمرغ بهترین کارگردانی مستند به مهرداد اسکویی برای کارگردانی «رویاهای دم صبح» تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین فیلم مستند هم به A175 به تهیه‌کنندگی بهروز نورانی‌پور اهدا شد.

سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری مستند به رضا تیموری برای تصویربرداری فیلم اهالی خیابان یک طرفه اهدا شد.

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه‌ی فیلم فجر؛ برنامه‌ی اجرای موسیقی با خوانندگی محمد معتمدی برپا شد.

محمد معتمدی هم نتوانست یخ اختتامیه را آب کند

تا به اینجای برنامه سیمرغ های بخش های انیمشن؛ هنر و تجربه و مستند پر کشیدند و دست کارگردان فیلم مستند A157 که یک مستند ارزشی است خالی نماند و محمد رضا اصلانی از حاضرین خواست بایستند تا اعتراض خود را برای از بین رفتن خشونت نشان دهند.

حالا نوبت به اجرای محمد معتمدی رسید تا حال و هوای سرد و یخ سالن را تغییر دهد چرا که بر خلاف سال های گذشته به واقع شور و هیجانی را که از اختتامیه فیلم فجر سراغ داریم در سالن و میان حاضرین نمی بینیم و بعید است محمد معتمدی فضای یخ اختتامیه را بشکند.

 

جای عکاسان مناسب نیست

گر نکاتی که می توان در ادامه برگزاری این مراسم به آن اشاره کرد جایگاه پراکنده خبرنگاران در سالن است که خلاف سال های گذشته در کنار هم قرار ندارند همچنین دوربین ها جایگاه مناسبی را برای قرار گرفتن در سالن انتخاب نکردند و در مقابل دیدگان حاضرین هستند البته در شرایطی که سیمرغ های بخش انیمیشن و هنر و تجربه پر کشیدند، صندلی های خالی به تعداد قابل توجهی به چشم می آیند.

 
برندگان بخش «نگاه نو»

سیمرغ بهترین کارگردانی به «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی رسید.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به محمدحسین مهدویان برای کارگردانی «ایستاده در غبار» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان تهیه کننده فیلم «ابد و یک روز» رسید.

 

اولین انتقاد نسبت به عدم حضور حاتمی کیا کلید خورد

کارگردان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» اولین عکس العمل نسبت به عدم حضور کارگردان فیلم سینمایی بادیگارد نشان داد.پمحمد حسین مهدویان بعد از دریافت جایزه خود توضیح داد: مانند ابراهیم حاتمی کیا هر روز در سینمای ایران متولد نمی شوند و امیدوارم قدر بزرگان سینمای ایران را بدانیم. حیف است که ابراهیم حاتمی کیا در جمع ما نیست که به فیلمسازان تازه کاری چون من جایزه بدهد. من این جایزه را با رخصت از بزرگان سینمای ایران به خصوص ابراهیم حاتمی کیا به خودم تقدیم می کنم.

 

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه‌ی فیلم فجر برای معرفی برگزیدگان سودای سیمرغ،بهرام رادان که برای همراهی محمد سلوکی در بخش اهدای جوایز «سودای سیمرغ» روی سن آمده بود گفت: در ١۶ سالی که در سینما حضور دارم، همیشه قبل از اهدای جایزه همه دنبال نام های بزرگ بودند اما در جشنواه ٣۴ یک پوست اندازی شد و سینماگران گمنام و صاحب نام کنار هم امتیاز می گیرند.

برندگان بخش «سودای سیمرغ»

بهترین جلوه های ویژه میدانی و جلوه های ویژه بصری:

ایمان کرمیان برای فیلم «ایستاده در غبار» در بخش جلوه های میدانی سیمرغ بلورین گرفت.

سید هادی اسلامی برای فیلم «بادیگارد» در بخش جلوه های بصری سیمرغ بلورین گرفت. وی سیمرغ خود را به حاتمی کیا اهدا کرد

حاتمی کیا صاحب سیمرغ شد

دومین انتقاد را به نبود ابراهیم حاتمی کیا، هادی اسلامی کلید زد و سیمرغ بلورین خود را به کارگردان فیلم سینمایی بادیگارد تقدیم کرد. با این حساب باید گفت ابراهیم حاتمی کیا صاحب سیمرغ شد آن هم از دست سینماگران. این دومین واکنش به نبود حاتمی کیا در اختتامیه فجر تا اینجای اختتامیه است.

ریتم اختتامیه تند است

پا فشاری به روی اشتباهات از دیگر نکاتی است که در اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به چشم می خورد. بهرام رادان که در افتتاحیه همین جشنواره به روی صحنه آمده بود تا بتواند جذابیت های برنامه را دو.چندان کند که ابدا چنین اتفاقی نیفتاد و بر عکس حوصله حاضران به انتها رسیده بود در اختتامیه نیز برای اعلام برندگان بخش سودای سیمرغ به روی صحنه آمد البته ریتم برنامه تند است و همه چیز با اجرای سلوکی به سرعت پیش می رود.

بهترین چهره پردازی

سعید ملکان برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

بهترین طراح صحنه و لباس

محمد رضا شجاعی برای فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ گرفت.

بهترین صدا

سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک برای فیلم «لانتوری» سیمرغ گرفتند.

 محمدرضا دلپاک بعد از دریافت جایزه خود، گفت: تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می کنند و در جمع ما عزیزی است که بیست روز است سکوت می کند… دلپاک به شدت اشک ریخت و جایزه اش را به زنده یاد یدالله نجفی تقدیم کرد و گفت سیمرغ خود را به دست همسر نجفی می رساند.

بهترین موسیقی متن

محمد رضا علیقلی برای فیلم «امکان مینا» و «دختر» سیمرغ گفت.

بهترین تدوین

بهرام دهقانی برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

دهقانی پس از دریافت سومین سیمرغ: باید از طرف بقیه همکارانم که نامزد شدم جایزه را می گیرم…خوشحالم که سعید روستایی و دوستانش نمی گذارند سینمای ایران یمیرد یا مریض شود در حالی که خیلی در تلویزیون چیزی غیر از این می گویند…نسل جدید اجازه مرگ سینمای ایران را نخواهند داد.

بهترین فیلمبرداری

پیمان شادمان فر برای فیلم «خشم و هیاهو» سیمرغ گرفت.

گوش زد نیکی کریمی به مجری اختتامیه فیلم فجر

زمانی که نوبت به اعلام برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری رسید نیکی کریمی که گویا شاهد فضای سرد سالن و اختتامیه شده بود از محمد سلوکی خواست تا با هیجان بیشتری اسامی کاندیدها را بخواند.

بهترین بازیگر نقش مکمل زن

شبنم مقدمی برای فیلم های «زاپاس» و «نفس» سیمرغ گرفت.

مقدمی پس از دریافت دومین سیمرغ: دو سال پیش و در زمان دریافت اولین سیمرغ پدرم در قید حیات بود و حالا او را یک سال ندارم این سیمرغ را به روح بلند و شریف پدرم. پدری که به من رو پای خود ایستادن را آموخت.

بهترین نقش مکمل مرد

نوید محمد زاده برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

نوید محمدزاده چند لحظه ای پشت میکروفن ایستاد و در سکوت با تشکر رفتاری از مخاطبان در میان تشویق بی امان آن ها از صحنه پایین آمد.

بهترین بازیگر نقش اول زن

پریناز ایزدیار برای فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

می ترسم سیمرغم را بیندازم

پریناز ایزدیار هنگامی که ذوق زده شده بود پیش از دریافت آن از دست داوران چند کلامی به پیشنهاد سلوکی صحبت کرد تا کمی آرام شود.

بهترین بازیگر نقش اول مرد

پرویز پرستویی برای فیلم «بادیگارد» سیمرغ گرفت.

واکنش پرستویی به نبود خالق حیدر ذبیحی

پرویز پرستویی گفت: من پرویز پرستویی بازیگر نقش ذبیحی بادیگارد هستم خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی کیا است. خوشحالم که توانستم ایفا گر نقشی باشم که اعضای هیت داوران این نقش را شایسته دانستند. این سیمرغ را ابتدا تقدیم می کنم به ابراهیم حاتمی کیا. و بد به پنج تن سینمای ایران. عزت الله انتظامی جمشید مشایخی داود رشیدی محمد علی کشاور و علی نصیریان که در سالن حضور ندارند.

بهترین فیلمنامه

سعید روستایی برای فیلمنامه «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

بهترین کارگردانی

سعید روستایی برای کارگردانی فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

بهترین فیلم

حبیب والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ گرفت.

بهترین کارگردانی

سعید روستایی برای کارگردانی فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ گرفت.

جایزه ویژه این بخش به هومن سیدی برای کارگردانی «خشم و هیاهو» تقدیم شد. هومن سیدی کارگردان فیلم «خشم و هیاهو» تصریح کرد: من آمادگی نداشتم فقط آمده بودم که دست بزنم اما خیلی خوشحالم که جایزه ویژه هیات داوران را گرفتم. از سعید سعدی هم به عنوان تهیه کننده که مثل کوه پشت فیلمسازان می ایستد تشکر می کنم.

بهترین فیلم

حبیب والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم «ایستاده در غبار» سیمرغ گرفت. وی جایزه خود را به سردار همدانی تقدیم کرد و گفت: دوست داشتم این فیلم را سردار شهید همدانی تماشا می کرد.

همچنین سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی به نرگس آبیار برای فیلم «نفس» تقدیم شد.

نرگس آبیار بعد از دریافت سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی بیان کرد: از همراهانم در پروژه سینمایی «نفس» تشکر می کنم. این فیلم، اثری درباره معصومیت، کودکی و رویاها است و شاید فرصت بیشتری نیاز است، تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند. امیدوارم مردم این فیلم را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند.

در این بخش از مراسم محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان که در این مراسم حضور داشتند، تقدیر کرد. فیلم «ایستاده در غبار» بر اساس زندگی و مبارزات او ساخته شده است.

مدیران برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر طی نامه‌ای از خانواده سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان تشکر کردند. پس از قرائت نامه، حضار به احترام شهدای جمهوری اسلامی ایران ایستادند و آنان را مورد تشویق قرار دادند.

محمد حیدری دبیر دوره بعدی جشنواره فیلم فجر شد

با اعلام حکمی از سوی حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی که از سوی مجری خوانده شد محمد حیدری به عنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شد.

فیلم برگزیده تماشاگران

فیلم «ابد و یک روز» سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد.

بیشترین آرای تماشاگران به ترتیب به فیلم های «ابد و یک روز» سعید روستایی، «بادیگارد» ابراهیم حاتمی کیا، «بارکد» مصطفی کیایی، «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان و «اژدها وارد می شود» مانی حقیقی تعلق دارد.

میرکریمی مدیرعامل خانه سینما که وظیفه جمع آوری و مدیریت آرای مردمی جشنواره را برعهده دارد نیز در سخنانی گفت: امسال یک تیم متخصص و با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ نفر آرای مردم را جمع کردند و شبانه روز کار کردند. این افراد حتی خودشان مهلت دیدن فیلم هار نیافتند و آقای علی آشتیانی پور در راس این گروه مدیریت خوبی داشت.

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment