ماه چهارم بارداری

ماه چهارم بارداریReviewed by بلانیان on Mar 13Rating:

ماه چهارم ماه رویش مو است شاید برایتان جالب باشد که جنینی که اکنون به اندازه یک هلوی درشت است هم روی سرش مو روییده و هم کمی از موهای ابروهایش به وجود آمده است.

در این ماه علاوه بر این‌که ممکن است با متوجه شدن جنسیت جنین ذوق زده شوید، یک تغییر خیلی جالب دیگر هم می‌تواند شما را شگفت‌زده کند و آن احساس تکان‌های جنین و لگد زدن او به شکمتان است که حس بی‌نظیر و غیرقابل وصفی دارد، البته اگر در این ماه این حرکات را حس نکردید هم نگران نباشید چون بعضی از مادران در پایان ماه پنجم آن را احساس می‌کنند.

به طور معمول خانم‌های باردار تا پایان این ماه سرحال‌تر به نظر می‌رسند و کمی از حالت تهوع‌های صبحگاهی‌شان کاسته می‌شود، اما در مواردی هم ممکن است این حالت‌ها تا پایان شش ماهگی هم ادامه داشته باشد.

نکته اینجاست که جنین در این ماه به سرعت در حال رشد است، پس هم او و هم مادرش به مواد غذایی بیشتر و مغذی‌تری نیاز دارند. پس مقدار غذای خود را در هر وعده کاهش، اما وعده‌های غذایی را افزایش دهید.

از خوردن مواد کافئین‌دار مثل چای، قهوه زیاد، شکلات و نوشابه در این ماه خودداری کنید، چون باعث اختلال رشد و در نتیجه پایین بودن وزن نوزاد در هنگام تولد می‌شود. همچنین بهتر است در این دوران به صورت چهار‌زانو بنشینید و همیشه پشت خود را صاف نگه دارید.

با بالا رفتن سطح هورمون‌ها بدن شما آب بیشتری جذب و به همین دلیل پاهایتان ورم می‌کند برای جلوگیری از هر‌گونه مشکل ناشی از ورم پاها. چند بار در روز پاهای خود را به مدت ۲۰ دقیقه بالاتر از قلبتان ببرید و از همه مهم‌تر این که مراقب افزایش بیش از اندازه وزن خود در کل دوران بارداری باشید، چون با اضافه شدن وزن، ورم پاها و درد ناشی از آن هم بیشتر می‌شود.

در این زمان ترش کردن معده که به نام سوءهاضمه اسیدی یا رفلاکس هم شناخته می‌شود، باعث ایجاد احساس سوزش در پشت جناغ سینه و گاهی طعم ترش و تلخی در دهان می‌شود. شما به این علت ترش می‌کنید که هورمون‌های دوران بارداری، روند هضم غذا را در بدن شما کند می‌کند تا به جنین کمک کند که مواد مغذی و آب را در بدن شما جذب کند، می‌توانید برای جلوگیری از سوزش معده، به جای مصرف سه وعده غذا در روز، ۶ وعده غذای کوچک داشته باشید و حتما حداقل ۴ ساعت قبل از خواب شام بخورید. غذاهای اسیدی مثل پرتقال، گوجه فرنگی و گریپ فروت را با غذاهایی که اسید کمتری دارند، ترکیب کنید.

به مواد غذایی که مصرف می‌کنید توجه کنید و از خوردن آنچه که موجب ترشی معده‌تان می‌شود، اجتناب کنید. بعد از صرف غذا کمی آدامس بجوید تا میزان بزاق دهانتان افزایش پیدا کند، زیرا بزاق، اسید داخل مری را خنثی می‌کند. بعد از صرف غذا حداقل برای یک ساعت صاف بنشینید یا با چند بالش در کنارتان بخوابید.

از این ماه به بعد با کودک خود صحبت کنید او حرف‌های شما را می‌شنود، این کار با این‌که از نظر خیلی‌ها ممکن است عجیب و غریب باشد، اما می‌تواند کمک بسیار خوبی برای ایجاد پیوند بین شما و فرزندتان باشد.

About Author

Add a Comment