شوهرتان بیل گیتس باشد یا مستربین؟

شوهرتان بیل گیتس باشد یا مستربین؟Reviewed by بلانیان on Apr 3Rating:

شوهرتان بیل گیتس باشد یا مستربین؟
ازدواج یکی از مهمترین تصمیم های زندگی افراد است و هرکس ملاک و الگوی خاص خود را دارد که سرنوشت زندگی خود را با این تصمیم رقم می زند.

 قدیما وقتی قصد شوهر دادن دختری را داشتند بدون اینکه از ملاک و معیارهای او بپرسند تنها با تصمیم و نظر پدر و بزرگان خانواده، همسر دختر را انتخاب می کردند و بعد از اینکه پسر و دختر را به عقد هم در می آوردند دختر مانند خورشیدی که تازه از پشت ابر بیرون آمده باشد برای پسر رخ نشان می داد و بدون شناخت از هم وارد زندگی مشترک می شدند اما امروزه روز دیگر آن رسم ها رایج نیست و حتی گفته می شود که خواستگاری رفتن هم دارد شکل ظاهری و سوری به خود می گیرد چرا که برخی دختران و پسران دور از چشم خانواده ها حرف های معمول و ملاک هایشان را با هم می زنند و بعد خانواده ها را در جریان می گذارند، در واقع بقولی دختران می خواهند خود به استقبال آن مرد سوار بر اسب سفید رویاهایشان بروند.

توقعات دختران و پسران امروزی یکی از مسائلی است که باعث ازدواج های شاید دیرهنگام شده است و دختران شوهری مثل بیل گیتس باهوش، موفق و پولدار و یا مستربین شوخ طبع و مشهور را آرزو دارند  و پسران نیز به دنبال کدبانویی خانه نشین همچون مادرانشان هستند.

با وجود اینکه شناخت معیارها و خصوصیات یک فرد برای داشتن یک زندگی ایده آل می تواند موثر باشد اما ناگفته نماند از قدیم گفته اند ازدواج مانند یک هندوانه سر بسته است که کسی از درونش خبر ندارد و نمی توان حتی گاهی با شخصیت شوهر بیل گیتسی هم به خوشبختی رسید.

از اول گربه را دم هجله بکشید

دکتر حمید فرج الهی روانشناس در خصوص ملاک های اصولی انتخاب همسر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: درازدواج مسایل اساسی وجود دارد که قبل از ازدواج لازم است درباره تک تک آن موضوعات صحبت شود، در صورتی که تفاهم دو نفر در این موضوعات زیاد باشد، احتمال طلاق کاهش می یابد و اگر تفاهم دو نفر در این موارد کم باشد احتمال طلاق افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: برای کسانی که در جستجوی همسر مناسب هستند و همچنین زوج های که مدتی است عشق را در رابطه زناشویی گم کرده اند، موضوعاتی اهمیت پیدا می کند.

مراقب باشید عشق چشم و گوشتان را نبندد

فرج الهی با بیان اینکه این موضوعات با طلاق احتمالی و یا یک زندگی مملو از عشق ارتباط دارد، افزود: بررسی و ارزیابی کامل هر یک از موضوعات ضروری است، زیرا تجربه چندین سال کار مشاوره به ما نشان داده که بسیاری از زوج های جوان با وجود دوره آشنایی طولانی مدت تنها بر روی مسایل عاطفی متمرکز می شوند و از سایر موضوعات بسیار مهم غافل می شوند که درآینده زندگی زناشویی آنها صدمات غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت .

وی با اشاره به اینکه باورها و ارزشهای دینی و اصول اخلاقی ازجمله ملاک های قابل بررسی در ازدواج است، بیان کرد: سرگرمی و علایق، خویشاوندان، اهداف، رشد و پیشرفت تحصیلی، دوستان، رابطه صمیمانه با همسر، پول و مسایل مالی، موضوعات جنسی، خواسته ها و توقعات و رویارویی با هیجانات از دیگر مواردی است که باید در روند ازدواج مدنظر قرار داد.

این روانشناس با بیان مثال هایی از برخی موضوعات مطرح شده، عنوان کرد: اندیشه ها، باورها و اصول دینی شامل اعتقاد به خدا، پیامبر، آخرت و پرهیزهای دینی فرد، باورها و اصول اخلاقی مانند رعایت حقوق دیگران، طبیعت، حیوانات و آزادی، سرگرمی ها و علایق فرد و خانواده وی که اوقات فراغت خود را چگونه با آنها سپری می کند را طرفین باید در نظر بگیرند.

خویشاوندان و فامیل را از یاد نبرید

وی ادامه داد: باورها و ارزش های فرد در مورد خویشاوندان خود و علت قطع رابطه با برخی از آنها، اهداف شخص برای رشد و پیشرفت در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی و معرفی الگوهای زندگی برای رشد و پیشرفت در این زمینه ها، باورها و ارزش های فرد در مورد دوستی و رفاقت اعم از دوستی با جنس مخالف و موافق و رابطه همسر آینده وی با دوستانش از دیگر موارد قابل ارزیابی می باشد.

فرج الهی با بیان اینکه در رابطه صمیمانه با همسر باید مواردی مانند گذشته عاطفی طرفین، چگونگی ابراز صمیمیت در خانواده ها و نشانه های ابراز صمیمیت در دو طرف را بررسی کرد، افزود: باورها و ارزشهای خانوادگی دختر و پسر مانند تحصیل، حجاب و احترام نقش مهمی را در ازدواج ایفا می کنند که باید به تفاوت های خانواده طرف مقابل و باورهای خانوادگی آنها توجه بسیاری نمود.

وی تصریح کرد: افراد باید به تفاوت خانواده همسر و خانواده خود توجه کنند و انتظارات و توقعات خود را آنها به خوبی بشناسند تا در مواقع بروز اختلاف، با توجه به اینکه برای برخی افراد رازداری بسیار مهم است، از روش های مختلف حل آن بهره ببرند.

تکلیف مادیات را از اول روشن کنید

این روانشناس با بیان اینکه اشخاص در خصوص مسائل مالی نظرات مختلفی دارند، گفت: باورها و ارزش های هر کس در مورد پول متفاوت است و افراد در رابطه با مقدار درآمد، پس انداز، نحوه خرج کردن، قرض و وام راهکارهای مختلفی دارند که باورهای شخصی در مورد درآمد همسر، مهریه، جهزیه، مالکیت زن و جشن های ازدواج از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

وی در خصوص خواسته ها و توقعات فرد از زندگی و اطرافیان و تاثیر آن در زندگی مشترک اظهار کرد: آگاهی از خواسته ها و توقعات از پدر و مادر، همسر و عکس العمل فرد وقتی که خواسته هایش برآورده نمی شود و همچنین اعتقاد او به وظایف زن و مرد در خانواده و برتری زن و مرد در انتخاب فرد ایده آل برای زندگی مشترک بسیار حائز اهمیت است.

این روانشناس افزود: رویارویی دو طرف با هیجانات و برخورد با آنها هیجانات پیش رو و اینکه آنها را چگونه و به چه کسی بروز می دهد و همچنین اینکه چه رفتارهایی را نمی پسندد، برای انتخاب زوج مناسب مهم است.

ویژگی های یک زوج خوشبخت چیست؟

وی در خصوص ویژگی های یک ازدواج موفق اظهار کرد: در این ازدواج دختر و پسر انتظارات واقع بینانه ای از مشکلات ازدواج دارند، خوب ارتباط برقرار می کنند، احساس خوبی از شخصیت همسر خود دارند، اختلاف ها را به صورت مناسب حل می کنند.

فرج الهی افزود:  دو طرف در یک ازدواج موفق بر سر ارزش های اخلاقی و مذهبی با یکدیگر توافق دارند و در ارتباط با هم دارای نقش و مسئولیت برابر هستند.

زینب شاهمرادی روانشناس در این خصوص بیان داشت: برای ازدواج باید به چند ویژگی و معیار اصلی توجه کرد که برخی از آنها نسبی و به فرد و معیارهای او بستگی دارد و برخی دیگر جنبه عمومی دارند.

اصلی ترین ملاک ازدواج، خانواده و اخلاق

وی با بیان اینکه مسلماً ویژگی های شخصیتی، اخلاق و خلق و خوی طرفین در ازدواج مهم است، اظهار کرد: تناسب فرهنگی خانواده ها در ازدواج، میزان رضایت و مایل بودن آنها به این ازدواج و همچنین اشتراک دو طرف در اعتقادات، باورها، ارزش ها و اعتقادات مذهبی بسیار مهم است که باید این نکات اساسی را در ازدواج در نظر گرفت.

این روانشناس در خصوص وی‍ژگی های شخصیتی افراد و تاثیر آن در ازدواج تصریح کرد: اشخاص باید در زمینه درون گرایی و برون گرایی شبیه به یکدیگر باشند اما در برخی ویژگی ها مانند عصبی بودن و پرخاشگری بهتر است با فرد آرام و خونسرد ازدواج کند.

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین ملاک ازدواج، خانواده و اخلاق است، تصریح کرد: شغل، سلیقه، تفریحات و سرگرمی های افراد در رده بعدی معیارهای ازدواج قرار دارند که شوخ طبعی در این زمینه ملاک خیلی مهمی برای ازدواج نیست و بستگی به خود فرد دارد.

این روانشناس افزود: شوخ طبعی را تا حدی و به میزان کم همه اشخاص می پسندند که در این میان برخی افراد مایل هستند همسرشان شوخ طبع باشد و بعضی از آنها خیلی شوخ طبعی را نمی پسندند که ویژگی جانبی و حاشیه ای است و خیلی در امر ازدواج مهم نیست.

وی در خصوص تاثیر هوش و تحصیلات در ازدواج گفت: تحصیلات و هوش اصلاً ملاک درستی در ازدواج نیست و هوش برای افراد تا حدی که صحبت های یکدیگر را درک کنند و جهان ببینی متفاوتی نسبت به یکدیگر نداشته باشند، مهم است و تحصیلات به هیچ وجه نشان دهنده هوش و درک بالا نیست و نمی تواند مورد قضاوت قرار بگیرد.

شاهمرادی تاکید کرد: نمی توانیم بگوییم کسی که دارای مدرک دکترا است، همسر بهتری در مقایسه با شخصی که دیپلم دارد، خواهد بود.

شخص را در خانواده بسنجید

وی با بیان اینکه نحوه آشنایی دختر و پسر با یکدیگر بسیار مهم است، تصریح کرد: افراد بلافاصله پس از آشنایی خانواده های خود را در جریان بگذارند تا قبل از وابستگی به یکدیگر، با برخورد خانواده ها تفاوت ها را شناسایی کنند تا پس از آشنایی بیشتر و وابستگی، با مخالفت خانواده ها مواجه نشوند و به مشکلی برخورد نکنند.

این روانشناس افزود: رفتار افراد در خانواده و فرهنگ آنها بسیار اهمیت دارد که گاهی ممکن است رفتار افراد تغییر کند و با توکل بر خدا و تفکر منطقی و عقلانی و نیز تحت تاثیر قرار نگرفتن احساسات، بهترین انتخاب را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه افراد حتماً برای ازدواج از مشورت با دیگران بهره بگیرند و خود را درگیر ظواهر نکنند، گفت:  برخی افراد ورزشکار و هنری مایل هستند با اشخاصی مانند خود ازدواج کنند که برخی خواسته های این افراد است.

 

 

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment