سردارکارگر:برای هنرمند تعیین تکلیف نکنیم

سردارکارگر:برای هنرمند تعیین تکلیف نکنیمReviewed by بلانیان on Jan 25Rating: 5.0
سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نخستین گردهمایی هنر انقلابی در آیینه راهیان نور که در مجتمع ۱۳ آبان (لانه جاسوسی) برگزار شد، گفت: از همه نهادها و ارگان‌ها اعم از سازمان بسیج مستضعفان، نیروهای انقلابی، جهاد سازندگی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، دانشگاه آزاد و همه عزیزانی که در قالب کاروان‌های راهیان نور زحمت می‌کشند، تشکر می‌کنیم.وی افزود: این یک توفیق است که خداوند متعال عنایت می‌کند که بتوانیم جهاد و از خودگذشتگی و ۸ سال دفاع مقدس را در قالب راهیان نور نشان دهیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به ابعاد جشنواره سرزمین نور گفت: جشنواره سرزمین نور در واقع به بیان ابعاد کیفی راهیان نور می‌پردازد و ابعاد محتوایی راهیان نور نیز باید در این جشنواره نمایان شود و لایه‌های پنهان آن نیز در این جشنواره پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: اینکه می‌گوییم دفاع مقدس، در خیلی از جاها باید معنای حقیقی آن مورد توجه قرار بگیرد؛ چرا که در بسیاری از نقاط دنیا، جنگ وجود دارد، اما هیچ‌گاه عنوان «مقدس» از آن نام برده نمی‌شود و در واقع دفاع مقدس، هنر امام خمینی(ره) بود و این اسم را حضرت امام نامگذاری کردند.

سردار کارگر عنوان کرد: همان‌طور که دفاع مقدس نمایانگر عظمت ایران است، سرزمین راهیان نور نیز از ایران اسلامی نمایندگی می‌کند.

وی تصریح کرد: در دفاع مقدس اتکا بر چند اصل بود که پیروزی ما را رقم زد. ایمان به خدا، توسل به ائمه(ع)، پیروی از ولی‌فقیه زمان و سپس مسأله محبت بود. ما در جنگ‌های دنیا بیشتر جنبه‌های خشونت را دیده‌ایم، اما در دفاع مقدس، جنبه‌های محبت موج می‌زد. محبت بین فرمانده و رزمنده، از این قبیل است. همچنین همواره در انجام کارهای سخت داوطلب داشتیم و افراد نسبت به هم سبقت می‌گرفتند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ما باید این اصول را در راهیان نور و جشنواره سرزمین نور نشان دهیم؛ چراکه راهیان نور عصاره ملت ایران و دفع مقدس نماد اسلام‌خواهی مردم و اسلام انقلابی نماد مجاهدت مردم ایران است.

سردار کارگر ابراز داشت: مردم از هر قشر، جناح و قومی با هر زبان و گویش و تفکری و حتی ادیان و مذاهب مختلف در دوران دفاع مقدس به دفاع از کشور پرداختند، بنابراین راهیان نور متعلق به همه مردم است، حتی مردم مسلمان دنیا و در واقع به مستضعفین جهان تعلق دارد. از این رو ابعاد راهیان نور جهانی است و نباید آن را کوچک فرض کنیم.

وی با بیان اینکه در جشنواره سرزمین نور باید ابعاد کیفی راهیان نور را در قالب هنر نشان دهیم، گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم داشته‌های خود را ارائه دهیم و دیگران در سایر کشورها توانستند با استفاده هنر، نداشته‌های خود را نشان دهند. ما باید به تعداد شهدا و جانبازان‌مان، بر مبنای اتفاقاتی که در دفاع مقدس رخ داده، خلق اثر داشته باشیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: ما نباید برای هنرمند تعیین تکلیف کنید؛ هنر سفارشی، هنر نمی‌شود. باید موضوع به هنرمند سپرده شود و باید به هنرمندان و مردم اعتماد کرد تا در قالب هنر سخن بگویند و در واقع باید با هنرمند هم‌زبان شده و سپس همدل شویم و از این تریبون از تمام هنرمندان دعوت می‌کنم در حوزه راهیان نور و دفاع مقدس قلم بزنند.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: ما دائرهالمعارف دفاع مقدس نداریم و تلاش ما بر آن است تا در برنامه ششم دائرهالمعارف دفاع مقدس را به پایان برسانیم و در برنامه هفتم، تاریخ دفاع مقدس را کامل کنیم.

About Author

Add a Comment