سایه رکود اقتصادی چین بر بازارهای جهان

سایه رکود اقتصادی چین بر بازارهای جهانReviewed by بلانیان on Jan 12Rating: 4.5

واشینگتن پست در گزارشی به تاثیر رکورد اقتصادی چین بر عملکرد بازارهای جهانی پرداخت.
گزارش واشینگتن پست: سایه رکود اقتصادی چین بر بازارهای جهانی گسترده شده است

به گزارش «بالاسری»؛ پایگاه اینترنتی واشینگتن پست در گزارشی به قلم “آنا سوانسون” و “کوین سیف” نوشت: کاهش رشد اقتصادی چین و آشفتگی در بازارهای مالی این کشور، شرایط نامانی را در دیگر بازارهای جهانی بوجود آورده است. کشورهایی از تمام قاره‌های جهان با ترس و اضطراب ناشی از رکود اقتصادی چین مواجه هستند و درنتیجه متزلزل بودن بازارهای مالی، شاهد ادامه دار شدن رکود اقتصادی، تنش‌های سیاسی و زیان‌های مالی در اقصی نقاط جهان هستیم.

چین بزرگترین شریک تجاری آفریقای جنوبی است و زمانیکه شاخص سهام چین در معاملات بورس این کشور سقوط کرد، ارزش “راند،” واحد پول آفریقای جنوبی، نیز کاهش یافت. اقتصاد آفریقای جنوبی، مانند بسیاری دیگر از کشورهای آفریقایی، کاملا به چین وابسته است. چین مشتری منابع طبیعی کشورهای آفریقایی است و با توجه به رکود اقتصادی، مانند گذشته از آفریقا خرید نمی‌کند. در نتیجه کاهش تقاضا از سوی چین، کشورهای آفریقایی در کنار صدها مشکلی که با آن دست به گریبان هستند، برای تامین مواد غذایی و مبارزه با بحران گرسنگی نیز با مشکل جدی مواجه شوند.

در آمریکای جنوبی نیز تاثیر رکود اقتصادی چین به وضوح مشاهده می‌شود. در حالیکه ونزوئلا به افزایش بی‌سابقه تورم مواجه است و نرخ بیکاری در برزیل روز به روز افزایش می‌یابد، چین دیگر تمایلی به خرید کالاهای تولید شده در این منطقه از آمریکا ندارد. برزیل و ونزوئلا تلاشی مشترک برای کاهش تنش‌های سیاسی و حفاظت از دارایی‌های عمومی آغاز کرده‌اند.
کاهش رشد اقتصادی چین تاثیر غیرمستقیمی بر کاهش بهای جهانی نفت داشته است. نفت برنت پایین ترین سطح قیمت در ۱۲ سال گذشته را تجربه کرد و با بشکه‌ای ۳۱ دلار و ۵۶ سنت داد و ستد می‌شود. همین موضوع، دردسرهای خاص خود را به همراه می‌آورد.

کشورهای وابسته به نفت مانند عربستان و روسیه، متحمل زیان شدیدی به دلیل افت بهای جهانی طلای سیاه شده‌اند. این موضوع برای عربستان و روسیه مشکلات اقتصادی داخلی به همراه آورد. هر دو کشور حدود ۱۴ درصد از نفت خود را به چین صادر می‌کنند و مشخص است پایین بودن بهای جهانی نفت و رکود اقتصادی چین، چه تاثیری بر اوضاع اقتصادی مسکو و ریاض می‌گذارد.

 

About Author

Add a Comment