رئیس جمهور: ما تقریبا به همه اهداف اصلی خود بدون استثنا دست یافتیم

رئیس جمهور: ما تقریبا به همه اهداف اصلی خود بدون استثنا دست یافتیمReviewed by بلانیان on Jan 21Rating: 5.0

دکتر روحانی در دومین همایش استانداران و فرماندارن سراسر کشور افزود: پیروزی ملت ایران در پرونده پیچیده هسته ای و دستیابی به حقوق ملت بزرگ این سرزمین بعد از فراز و نشیب ۱۲ ساله و بعد از مذاکرات نفس گیر ۳۰ ماهه برای ملت بزرگ ایران مبارک باشد و امیدواریم ما بتوانیم از فضای بوجود آمده حدکثر استفاده را بنماییم .

به گزارش گروه سیاسی بالاسری، رئیس جمهور گفت:  اگر بگوییم موفقیت ملت ایران در این پرونده یکی از بزرگترین موفقیت های نه تنها مردم ایرانبلکه جهان در حال توسعه بوده است به گزاف سخن نگفته ایم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما تقریبا به همه اهداف اصلی خود بدون استثنا دست یافتیم؛ ما می خواستیم همه قطعنامه هایی که علیه مردم ایران تصویب شده لغو شود نه تعلیق و ما به این مهم دست یافتیم .

دکتر روحانی افزود: یک سال و نیم پیش ما گفتیم می خواهیم همه قطعنامه های تصویب شده علیه ملت ایران در سازمان ملل و شورای امنیت توسط همان اعضایی که آن را تصویب کردند لغو شود و تمام قطعنامه های شورای حکام توسط همان اعضا که تصویب شد لغو شود و ما به این اهداف دست یافتیم .

رئیس جمهور گفت : می خواستیم قطعنامه ها را همان اعضایی که تصویب کرده بودند ، لغو کنند.
آقای روحانی در ادامه سخنرانی خود در جمع فرمانداران و استانداران سراسر کشور با اشاره به اینکه باید قطعنامه هایی که شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده بود از سوی اعضای آن لغو شود، گفت: ما می خواستیم این قطعنامه ها توسط همان اعضایی که تصویب کرده بودند با آراء آنها لغو شود و همه قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که تصویب شده بود توسط همان اعضا لغو شود.
آقای روحانی تصریح کرد: این  ادعای بزرگی بود این حرفها مال یک سال یکسال و نیم پیش بود که من در سخنرانیها گفته بودم.
رئیس جمهور افزود : برای نخستین بار به تیم هسته ای گفتم که خط قرمز من برای شما این است که قطعنامه ها باید لغو شود بقیه مهم نیست قطعنامه ها به عنوان اولین خط قرمز است باید همه قطعنامه ها لغو بشود و خط قرمز دوم تحریم است همه تحریم ها باید برداشته شود ، بقیه موضوعات را حالا می شود پذیرفت که سانتریفیوژ حالا ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ تا یا ۶۰۴۰ تا باشد اینها چیزهای مهمی نیست در یک مسئله بین المللی.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید به آن اهداف اصلی که سرنوشت ملت به آن گره خورده بود آنها را حل و فصل می کردیم و این کار بزرگ و عظیمی بود.
آقای روحانی با اشاره به کار بزرگ مذاکرات ایران با ۱+۵ تاکید کرد: این کار نیاز به افرادی داشت که تجربه کار در این زمینه را داشته باشند و زبان بین المللی را بفهمند ، زبان حقوقی و سابقه این امر را بدانند.
آقای روحانی در ادامه سخنان خود در جمع فرمانداران و استانداران سراسر کشور به سخنرانی اش در سازمان ملل که گفته بود باید تمامی تحریمها برداشته شود ، اشاره کرد و گفت: گفته بودم که توافق زمانی صورت خواهد گرفت که تمامی تحریم های اقتصادی بالمره و یکدفعه لغو شود.
رئیس جمهور در ادامه افزود: وزرای خارجه ۱+۵ به وزیر امور خارجه ما در نیویورک گفته بودند که رئیس جمهور شما می گوید که همه تحریمها باید یکجا برداشته شود ، شدنی نیست مگر می شود همه تحریمها یکجا برداشته شود ؟ اصلاً شدنی نیست.
رئیس جمهور در ادامه به گرفتاری برخی کشورها از جمله کره جنوبی درباره مسئله هسته ای اشاره کرد و گفت: پرونده کره جنوبی را در موضوع هسته ای به شورای حکام آوردند.
آقای روحانی افزود:  این کشور در آزمایشگاه هایی اقدام به غنی سازی کرده بود و وزیر امور خارجه کره جنوبی در سال ۸۲ به آژانس بین المللی انرژی اتمی آمد، عذرخواهی کرد، آن مراکز آزمایشگاهی را تعطیل و تمام افراد را دستگیر  کردند و به دادگاه بردند و تمامی آن وسایل غنی سازی را نیز منهدم کردند.
آقای روحانی به پرونده هسته ای لیبی هم اشاره کرد و گفت: دیدید که لیبی هم چگونه همه تجهیزات هسته ای خود را بار کشتی کرد و به آمریکا فرستاد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضوع هسته ای کار آسانی نبود به دستاوردهای این مذاکرات پرداخت و گفت: غنی سازی را ادامه می دهیم ، تحقیقات و توسعه را ادامه می دهیم ، مرکز غنی سازی زیر کوه را که از نظر آنها معنی خاصی داشت تعطیل نخواهیم کرد، راکتور آب سنگین اراک  ماهیت آب سنگینش می ماند و به صورت مدرن تر تکمیل می شود و مواد هسته ای که شما می گویید انبار شدن آن خطرناک است ما حاضریم در یک بازار بین المللی و با یک کشور پیشرفته مبادله کنیم نه اینکه از بین ببریم.

رئیس جمهور با اشاره به انتخابات ۷ اسفند هم گفت:همه  تلاش کنید شور و نشاط و امید مردم افزایش یابد و آن نکته‌ای که رهبری فرمودند که همه به پای صندوق های رأی بیایند و رأی دهند، اگر کسی با نظام مسئله دارد این مسئله ملی است و همه به پای صندوق آرا بیایند و ما باید زمینه امید شور و رقابت را ایجاد کنیم.

آقای روحانی با اشاره به رد صلاحیت برخی داوطلبان انتخابات خاطر نشان کرد: کسی که می خواهد برود نماینده مجلس شود البته باید به دینش چه اسلام، چه زرتشتی و چه ارمنی تعهد داشته باشد و التزام به قانون اساسی و ولایت نیز جز بدیهیات است ولی آیا همه دعواها این است؟ پس محیط زیست چه می شود،‌ صنعت و توسعه کشور،‌ بیکاری و ‌رکود کجا رفت ؟

وی گفت: یعنی امیرالمومنین وقتی می خواست حاکمی بگذارد فقط دقت می کرد که این اهل نماز شب است یا نماز اول وقت در مسجد می خواند و یا زکات می دهد؟ فقط صداقت و ایمان مد نظر ایشان بود؟‌یا کارآمدی و کاربلدی و توانایی مدیریت و فهم جامعه هم مد نظر ایشان بود؟

رئیس جمهور با اشاره به قنبر یکی از یاران نزدیک امیرالمومنین (ع) گفت:قنبر فردی پاک،‌ متدین و مخلص بود پس چرا امیرالمومنین ایشان را فرماندار و استاندار نکرد؟

آقای روحانی افزود:امیرالمومنین (ع) انسان قوی و سیاستمدار را برای استانداری انتخاب می کرد و گاهی هم اگر ایرادی داشت به وی عتاب می کرد و نامه می نوشت که چرا این کار را انجام داده ای؟

رئیس جمهور ادامه داد: گاهی امیرالمومنین (ع) برای حل مشکلات پیچیده برخی استان ها افرادی را انتخاب می کرد که انسان تعجب می کند البته این هم به خاطر آن است که ما به همه زوایا آشنا نیستیم و گرنه معلوم است کار امیرالمومنین (ع) درست است.

وی با اشاره به انتصاب زیاد بن ابیه به استانداری فارس از طرف امام علی (ع) خاطر نشان کرد: وقتی امیرالمومنین (ع) دید فارس شلوغ است و کسی نمی تواند آنجا را اداره کند یک سیاستمدار پخته که در بقیه موارد نیز تا حدودی قابل قبول بود به اسم زیاد ابن ابی را به استانداری فارس منصوب کرد.

رئیس جمهور گفت باید همه باهم در انتخابات ۷ اسفند به سوی وحدت و امید حرکت کنیم.

 

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment