بیوگرافی هانیه توسلی

بیوگرافی هانیه توسلیReviewed by بلانیان on Aug 28Rating:

هانیه توسلی 1 بیوگرافی هانیه توسلی

هانیه توسلی متولد ۱۷ خرداد ۱۳۵۸ در همدان و فارغ التحصیل ادبیات فیلم ‌نامه ‌نویسی از دانشگاه آزاد تهران است.

وی خواهر کوچکتر هما توسلی، نویسنده و منتقد نام آشنای سینمای ایران است.

او فعالیت های هنری خود را از سن ۱۷ سالگی و با تئاترهای عروسکی آغاز کرد. پس از قبولی در رشته تئاتر به طور جدی وارد حیطه هنر شد. بازی او در نمایش ( پدر دوست ‌داشتنی) در یکی از جشنواره های تئاتر تبریز، توجه نصرالله قادری را که به عنوان داور در آنجا حضور داشت به خود جلب کرد و برای ایفای نقش در تئاتر «پدر» دعوت به همکاری شد (۱۳۷۹) . یک سال بعد در فیلم کوتاه «روی جاده نمناک» از مهدی کرم پور و سپس در مجموعه تلویزیونی «غریبه» به ایفای نقش پرداخت، اما با بازی در فیلم شام آخر بود که وارد عرصه سینما شد .

در سال ۱۳۸۳ با بازی در فیلم «یک شب» به همراه نیکی کریمی در جشنواره کن حضور پیدا کرد. یک شب جزء معدود فیلم ‌های سینمای ایران است که با حضور بازیگری حرفه ‌ای، در عرصه جهانی مطرح می ‌شود.

هانیه توسلی همچنین در تلویزیون هم فعالیت دارد. او تا به حال در مجموعه های «غریبه»، «وفا»، «میوه ممنوعه» و «شمس العماره» بازی کرده است.

آثار

فیلم‌های سینمایی

شام آخر، فریدون جیرانی، ۱۳۸۰ اثیری، محمدعلی سجادی، ۱۳۸۰ شبهای روشن، فرزاد مؤتمن، ۸۱ – ۱۳۸۰ گاهی به آسمان نگاه کن، کمال تبریزی، ۱۳۸۱ جایی برای زندگی، محمدرضا بزرگ نیا، ۱۳۸۲ یک شب، نیکی کریمی، ۱۳۸۳ کافه ستاره، سامان مقدم، ۱۳۸۳ زمان می ایستد، علیرضا امینی، ۱۳۸۴ عصر جمعه، مونا زندی حقیقی، ۱۳۸۴ عاشق، افشین شرکت، ۱۳۸۵ غیر منتظره، محمد هادی کریمی، ۱۳۸۵ صدسال به این سال ها، ، ۱۳۸۹ عصر روز دهم، مجتبی راعی، ۱۳۸۷ کیفر، حسن فتحی، ۱۳۸۸ آقا یوسف، علی رفیعی، ۱۳۸۹ مادر پاییزی، سیروس رنجبر، ۱۳۹۰ ندارها، محمدرضا عرب، ۱۳۸۸

فیلم کوتاه و داستانی

روی جاده نمناک (مهدی کرم پور، ۱۳۸۰) دیروقت (اصغر نعیمی، ۱۳۸۳)

مجموعه های تلویزیونی

غریبه (مجموعه تلویزیونی، ۱۳۷۹) وفا (محمدحسین لطیفی، ۱۳۸۴) میوه ممنوعه (حسن فتحی، ۱۳۸۶) شمس العماره (سامان مقدم، ۱۳۸۸)

تئاتر

پروفسور بوبوس، آتیلا پسیانی، ۱۳۸۹ جیره بندی پر خروس برای سوگواری ۱۳۹۰، علی نرگس نژاد

جوایز و افتخارات

برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن هفتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم «شب های روشن»، ۱۳۸۲ کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «شب های روشن»، ۱۳۸۱ کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست و سومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «جایی برای زندگی»، ۱۳۸۳ کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «زمان می ایستد»، ۱۳۸۴ کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «ندارها»، ۱۳۸۹

هانیه توسلی 3 بیوگرافی هانیه توسلی هانیه توسلی 2 بیوگرافی هانیه توسلی هانیه توسلی 4 بیوگرافی هانیه توسلی

 

About Author

Add a Comment