آیا عربستانی‌ها در رنکینگ فیفا تقلب کردند؟

آیا عربستانی‌ها در رنکینگ فیفا تقلب کردند؟Reviewed by بلانیان on Feb 6Rating:

عربستانی‌ها در تازه‌ترین رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) ۲۰ پله صعود کرده‌اند.

صبح امروز بود که خبری منتشر شد با این مضمون که چرا عربستانی‌ها در رده‌بندی فیفا یک دفعه ۲۰ پله صعود کردند؟ در آن عنوان شده بود که این اتفاق هدیه‌ای است از جانب فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به عرب‌ها برای اینکه هم در رنکینگ جهانی بالاتر بیایند و هم در سید انتخابی جام جهانی جزو تیم‌های صدرنشین آسیا باشند.

این اتفاق در حالی افتاده است که هوشنگ نصیرزاده کارشناس فوتبال ایران هرگونه تبانی و تقلب در رده‌بندی فیفا را تکذیب می‌کند و می‌گوید خیلی بعید است که بتوان تغییری در این رنکینگ به وجود آورد. او از یک فرمول حرف می‌زند و می‌گوید: «رده‌بندی فیفا یک فرمول دارد که «P=m.i.t» و … این سیستم با همکاری شرکت کوکاکولا راه‌اندزای شده است. قبلا سیستم این‌طور بود که با توجه به تاریخ تأسیس کشورها و عضویت در فیفا معیارها را اندازه‌گیری می‌کردند. به همین دلیل هم بود که یک بار تیم ما تا رده‌های ۱۸ این رنکینگ بالا رفت. پس از این اتفاق و تجزیه شدن چند کشور از جمله یوگسلاوی و … این قانون تا حدودی تغییر کرد».

نصیرزاده ادامه می‌دهد: «کراوسی آمد و در جام جهانی سوم شد اما در رنکینگ پایین‌تر از ایران قرار داشت. با سیستم جدید اما دیگر از این اتفاق‌ها نمی‌افتد و هر چهار سال به چهار سال تغییرات گسترده‌ای در آن به وجود می‌آید. به عنوان مثال الان در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ هستیم. اگر بنا باشد که رنکینگ را محاسبه کنند، یک ماه از سال ۲۰۱۲ کسر می‌کنند و از سال ۲۰۱۶ به آن اضافه می‌کنند. یعنی ماه فوریه سال ۲۰۱۲ از جدول محاسبات خارج می‌شود و به جایش ماه فوریه سال ۲۰۱۶ قرار می‌گیرد. این حذف و اضافه‌کردن‌ها باعث می‌شود حتی تیمی که هیچ بازی‌ای انجام نداده باشد گاهی در رنکینگ صعود کند.»

این کارشناس مسائل فوتبال در پاسخ به این پرسش که “ممکن است عربستانی‌ها در این رنکینگ تقلب کرده باشند؟” این واکنش را نشان داد: «خیلی بعید است. شاید عربستان در سال ۲۰۱۲ نتایج بهتری گرفته باشد و نمرات منفی‌اش در قیاس با آن سوال کمتر بوده باشد. منظورم این است که شاید در ماه فوریه سال ۲۰۱۲ عربستانی‌ها نمره منفی زیادی داشته‌اند.

درست است که آنها ۷۰ روز فوتبال بازی نکرده‌اند اما تیم‌های دیگر شاید امتیاز منفی‌های تازه‌ای گرفته باشند. در هر صورت از دید من خیلی بعید است که تقلبی صورت گرفته باشد. البته با این سیستم جدید خیلی به نفع عربستانی‌ها می‌شود و اگر در همین رتبه باقی بمانند برای قرعه‌کشی جام جهانی در سید بهتری قرار می‌گیرند.»

About Author

Add a Comment