رویارویی با کشتی نوح در شهر ویلیامزتاون کنتاکی آمریکا

رویارویی با کشتی نوح در شهر ویلیامزتاون کنتاکی آمریکاReviewed by balanian on Oct 23Rating: 4.5رویارویی با کشتی نوح در شهر ویلیامزتاون کنتاکی آمریکا

رویارویی با کشتی نوح در شهر ویلیامزتاون کنتاکی آمریکا

در روز پنجشنبه ۷ جولای، در شهر ویلیامزتاون کنتاکی آمریکا، جاذبه‌ای با نام رویارویی با کشتی نوح افتتاح شد. در این مجموعه که شامل پارک تفریحی و امکانات دیگر است، کشتی‌ای دقیقا مطابق با توصیفات کتاب مقدس (تورات) مدل‌سازی شده است.

cafegardesh__1_

این پارک توسط کن هم که به خلقت بر اساس کتاب مقدس باور دارد ساخته شده است. هم این جاذبه را طراحی کرده تا ابزار آموزشی‌ای برای باورمندان به خلقت دفعی، در برابر نظریه‌ی فرگشت و داروینیسم، باشد.

در نظریه‌ی فرگشت که به نام داروین شناخته‌ شده است گفته می‌شود که به‌وجود آمدن انسان طی میلیون‌ها سال انجام گرفته و این مغایر با خلقت دفعی آدم و حوا است که در کتب مقدس آمده است.

cafegardesh__2_

کَشتی نوح نام یک کشتی در داستان‌های کتب مقدس در دین‌های ابراهیمی است. بنا بر این داستان‌ها، نوح پیامبر به فرمان خدا این کشتی را ساخت تا خود، خانواده خود، کسانی که بوی ایمان آورده بودند و نمونه‌ای از هر حیوان را از پیامدهای طوفان نوح نجات دهد. بر اساس تورات و قرآن، نوح پیامبر دستور ساخت کشتی بزرگی را از سوی یهوه (الله در قرآن) دریافت کرد که ساخت آن سالها طول کشید، کشتی می‌بایست آنقدر بزرگ می‌بود که علاوه بر آدمیان (خویشان و پیروان نوح) از همه گونه جاندار، جفتی نیز در کشتی جای بگیرد تا بعد از پایان سیل بزرگ ادامه حیات بر روی زمین ممکن باشد. کشتی بعدها بر روی قله کوه آرارات نشست. هنوز برخی از باستانشناسان به جستجو برای یافتن بقایایی از این کشتی ادامه می‌دهند. در بین تمدنهای میانرودان نیز داستانی مشابه وجود داشته است.

cafegardesh__3_

داستان مذکور منجر شده تا تحقیقات بسیاری از سوی پیروان ادیان ابراهیمی برای یافتن بقایای کشتی نوح، به خصوص در منطقه آرارات انجام شود. در سال ۲۰۰۷ تیمی با حمایت کلیسای مسیحی تکه چوب‌هایی در ارتفاعات قله آرارات در ترکیه پیدا کرد. هرچند تیم جستجوگر مدعی شد که ٪۹۹/۹ مطمئن است که کشتی نوح را یافته است ولی باستان شناسان این ادعا را با توجه به شواهد علمی موجود مورد تردید فراوان دانسته‌اند.

cafegardesh__4_

کن هم این مجموعه را ساخته تا به این پرسش‌ها پاسخ دهد که «اندازه‌ی کشتی نوح چقدر بود؟» «چگونه نوح همه‌ی حیوانات را در کشتی خود جا داد؟» «چگونه نوح از این همه جانور نگهداری کرد و به آن‌ها غذا داد؟» «چگونه نوح کشتی را ساخت؟» همان‌طور که کن هم در سایتش ذکر کرده است، این کشتی در اندازه‌ی واقعی ساخته شده تا به این پرسش‌ها، و بیشتر، پاسخ داده شود.

مرکز مسیحی جنسیس (یک مرکز مسیحیان در آمریکا)، ماکتی بزرگ از کشتی نوح را بازسازی کرد و درب آن را از جولای ۲۰۱۶ به عنوان یک پارک تفریحی بروی عموم باز کرده است. سازندگان این کشتی می‌گویند اندازه‌های آن را هم بر اساس داده‌های انجیل محاسبه کرده‌اند؛ ۱۵۵ متر طول، ۲۶ متر عرض و ۱۵ متر ارتفاع. ساخت کشتی نوح ۱۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته است.

cafegardesh__5_

در داخل این کشتی ماکت‌هایی از حیوانات و خانواده‌ی نوح بر اساس باورها و برداشت‌های مذهبی قرار گرفته است. در این کشتی حتی ماکت‌هایی از دایناسورها هم قرار داده شده چرا که پیروان این گروه مسیحی معتقدند همه موجودات حتی داینوسورها را خداوند حدود ۶ هزار سال پیش آفریده است. این در حالی است که دانشمندان می‌گویند دایناسورها حدود ۶۵ میلیون سال پیش و قبل از آن که گونه انسان روی کره زمین پدیدار شود، منقرض شدند. ساخت این ماکت عظیم در چند سال گذشته، منشاء بروز مناقشه‌های فراوان در ایالت کنتاکی بود. منتقدان ساخت آن می‌گویند از آنجا که فرضیه‌های پشت احداث این پروژه در تضاد با نظریات علمی پذیرفته شده است، نباید دولت معافیت مالیاتی برای آن در نظر می‌گرفت. این مجموعه سروصداهایی هم درست کرده است. گفته شده که کارکنان این پارک ملزم به اعتقاد به خلقت‌ دفعی و آموزه‌های کتاب مقدس هستند و مانند راهبان بایست از گناهان کبیره پاک باشند. این چیزی است که در متن قرارداد آن‌ها آمده است.
ایالت کنتاکی از معاف کردن این مجموعه از مالیات در سال ۲۰۱۴ سر باز زد، اما مالکان مجموعه با استفاده از قوانین توانستند مقامات ایالتی را مجبور کنند تا تا سقف ۱۸ میلیون دلار پاداش مالیاتی بدهد، چرا که مجموعه هدفی «دینی و تبلیغی» دارد. صدها نفر در این مجموعه به استخدام در خواهند آمد چرا که کسی با امضای قرارداد فوق مشکلی ندارد.

About Author

Add a Comment