گروه آریان چه شد ؟!

گروه آریان چه شد ؟!Reviewed by بلانیان on Aug 24Rating:

گروه آریان چه شد ؟!

گروه آریان چه شد

پاپ موزیکپایگاه خبری قانون: خیلی سال است که از انتشار اولین آلبوم گروه آریان می‌گذرد؛ گروهی که در همان روزهای اول انتشار آلبومش به یک بمب خبری تبدیل شد و کاست‌های آلبومشان در سراسر ایران دست به دست می‌چرخید اما چه شد که سیر صعودی محبوبیت آریان بعد از بیرون آمدن آلبوم سومشان، جای خود را به روندی نزولی داد که تا امروز ادامه دارد؟
گروه آریان چه شد ؟!
آریان امروز تبدیل به یک گروه منفعل شده که حتی گروه‌های نوپا هم گوی سبقت را از آن ربوده‌اند. آریانی که این روزها مشخص نیست قرار است به فعالیتش ادامه دهد یا خیر. خبرها حکایت از آن دارد که مدتی است در این گروه، اختلاف نظرهایی وجود دارد.

گفت‌وگو با پیام صالحی (خواننده) و محسن رجب‌پور (تهیه‌کننده و مدیر برنامه) گروه آریان را منتشر کرده است که در پی می‌آید:

پیام صالحی: از سال دوم راهنمایی به سمت یادگیری ساز سنتور رفتم. بعد از آن در دوران دبیرستان با پیانو و گیتار آشنا شدم و در دوران دانشگاه هم شروع به کار کردن یک‌سری آهنگ‏‌ها و شعرهایی کردم که بعدها آنها را در بعضی از قطعات آلبوم اول آریان شنیده‏‌اید. دقیقا مشابه همین داستان را هم «علی پهلوان» داشت. وقتی تحصیلاتم به اتمام رسید، به خدمت سربازی رفتم و در دوران آموزشی با «علی پهلوان» آشنا شدم. آنجا متوجه شدیم که هر دو گیتار می‏‌نوازیم و شعر و آهنگ داریم. بعد از آن در دفترچه خاطراتش که هنوز هم هست نوشتم: «مطمئنم که یک روز با هم روی صحنه، کنسرت اجرا می‏‌کنیم.»

گروه آریان در ابتدا یک گروه سنتی بود که اعضای اولیه آن «برزو بدیهی» و «سیامک خواهانی» بودند. بعد از آن با علی یک‌سری از کارها را به صورت تنظیم گیتاری درآوردیم. خلاصه بعد از یک مدت با زحمت زیادی مجوز شعر و آهنگ‏‌ها را گرفتیم؛ چون آن زمان نمی‏‌پذیرفتند که دختر و پسر با هم بخوانند. توسط پدر یکی از هنرجویانم به قشم دعوت شدیم تا به صورت رایگان کنسرت اجرا کنیم. با این حال، باز در آخرین لحظ به ما مجوز ندادند اما آخرین لحظه مجوز را گرفتیم. بچه‏‌ها را که پشت صحنه خوابشان برده بود بیدار کردیم و روی صحنه رفتیم. آن شب استقبال بسیار خوبی از کنسرت شد تا آنجا که از آن فیلمبرداری کردند و هفته بعد دوباره از ما برای اجرای برنامه دعوت کردند. خلاصه اینکه گروه همین طور شکل گرفت و ادامه پیدا کرد اما همچنان برای کنسرت به ما مجوز نمی‏‌دادند.

یک روز که در شورای شعر به دنبال کار مجوزها بودم با آقای رجب‏‌پور آشنا شدم و ایشان به همراه آقای احمدیان به عنوان نماینده شرکت ترانه شرقی، قراردادی با ما بستند که سه آلبوم اول آریان متعلق به ترانه شرقی باشد. بعد از آن هم مجوز آلبوم و کنسرت‏‌هایمان را گرفتند و آلبوم آریان تبدیل شد به پرفروش‏‌ترین آلبوم که با «آریان۲» رکورد فروش را زدیم و حدودا دو میلیون و ۷۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رفت. کنسرت‏‌های دور دنیا و داخل ایرانمان هم شروع شد. سال ۲۰۰۶ نام ما به عنوان اولین گروه ایرانی بین‏‌المللی در کتاب دایره‏‌المعارف موسیقی پاپ به طور رسمی در تاریخ موسیقی ثبت شد. بعد از آن در آلبوم سوم با «کریس دی برگ» همکاری کردیم و در دوره‏‌های بعد هم موقعیت‏‌های زیادی برایمان پیش آمد که متأسفانه به خاطر شرایط مملکت نتوانستیم شرکت کنیم و همه آنها را از دست دادیم.

دوران افول آریان

بعد از آن دورانی شروع شد که نمی‏‌توان گفت کم‏‌کاری اما صحبت‏‌هایی راجع به سبک موزیک‏‌ها شد و به هر حال من سبک متفاوت‏‌تری هم برای خودم دارم که وقتی دیدم روند انتشار خیلی کند پیش می‏‌رود تصمیم گرفتم آلبومی با سلیقه خودم منتشر کنم؛ چون نمی‏‌توانستم تمام خواسته‏‌هایم را در گروه آریان پیاده کنم.

یکی دیگر از دلایل مستقل کار کردنم این بود که آن زمان ارتباطم با تمام ترانه‏‌سراها و آهنگ‏سازان قطع بود اما من آدمی هستم که دوست دارم به‌روز حرکت کنم و با همه در ارتباط باشم. آن زمان در بین بچه‏‌های گروه یک‌سری شبهات پیش آمد که من می‏‌خواهم گروه را بر هم بریزم اما بعد متوجه شدند که این‌گونه نیست و من همچنان در گروه هستم و همه چیز به نحو احسن پیش رفت. الان هم گروه ارجحیت دارد و من فقط در زمان بیکاری کار خودم را انجام می‏‌دهم.

حدود یک سال پیش آلبوم آریان آماده شد که ما آن را به شرکت ترانه شرقی داده‏‌ایم و اطلاعی هم از آن نداریم. هنوز که هنوز است می‏‌گویند آلبوم مجوز نگرفته و شعرها مشکل دارند. نمی‏‌دانم چطور ممکن است که همه مجوز گرفته‏‌اند و ما هنوز نتوانسته‌ایم. طبیعی است که این موضوع کمی باعث دلسردی بچه‏‌های گروه شود.

«علی پهلوان» هم برای کارهای مهاجرتش فعلا به استرالیا رفته و منتظر نتیجه آلبوم است. متأسفانه زمان که سپری می‏‌شود قطعات آلبوم هم قدیمی می‏‌شوند اما آریان فعلا به حالت استندبای مانده و من هم از این طرف در حال انجام کارهای مستقل خودم هستم.

این طور که به گوشم رسیده فکر می‏‌کنم درگیری‏‌هایی بر اساس نوع سیاست‏گذاری‏‌های ارشاد بین شرکت ترانه شرقی و وزرات ارشاد وجود دارد که باعث شد آقای «رجب‏‌پور» آلبوم آریان را از ارشاد بیرون بکشد تا شرایط دیگری حاصل شود. فعلا که همه بچه‏‌ها نگرانند و منتظریم تا علی از استرالیا برگردد و تصمیم جدیدی بگیریم. این را هم بگویم که مدیریت گروه آریان با شرکت ترانه شرقی است، نه با من. اگر دست من بود، این نظر را داشتم که از سلیقه‏‌ها و نظرات مختلف همه افراد و موسیقی‌دانان عزیزی که به ما علاقه دارند برای موسیقی‌مان استفاده کنیم تا بتوانیم ترانه‏‌های نسل امروز را منتشر کنیم و در کنارش با سبک آریان آنها را ارائه دهیم.

در آلبوم جدید سلیقه‏‌ها به هم نزدیک‏‌تر شده بود

در این چند سال گروه آریان یک ساختار و فعالیت به‌روز را دنبال می‏‌کرد که در کنارش طرفداران خودش را هم داشت. وقتی این‌گونه است دیگر نیازی نیست که آدم سلیقه شخصی‏‌اش را در گروه اعمال کند. گروه به این شکل موفق است و من هم یک عضو از بدنه گروه با این ساختار هستم. وقتی یک‌سری اتفاقات، چه از نظر مدیریتی و چه انتقادی پیش می‏‌آید، دیگر نمی‏‌توان مثل قبل پیش رفت. البته در آلبوم جدید خیلی از این مسائل را برطرف کردیم و سلیقه‏‌ها خیلی به هم نزدیک شدند اما متأسفانه هنوز منتشر نشده است.

شاید آریان باید با شرکت دیگری همکاری کند!

من بارها گفته‏‌ام که با آقای رجب‏‌پور دوست هستم اما دوستی و کار از هم جداست. شاید اصلا آقای رجب‏‌پور صلاح نداند یا مشغله‏‌های دیگری داشته باشد و نخواهد کار آریان را ادامه دهد اما تمام تصمیم‏‌گیری‏‌ها درباره اینکه اصلا آلبوم را به شرکت دیگری برای پخش بدهیم یا نه به زمانی موکول شده که علی به ایران بازگردد و بتوانیم یک نشست با شرکت ترانه شرقی بگذاریم که مطمئنا به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

محسن رجب‌پور: الان حدود یک‏ سال است که آلبوم پنجم آریان آماده شده و ما دقیقا ۳۰ خرداد سال ۹۱ آلبوم را برای دریافت مجوز به ارشاد فرستادیم. بعد از مدتی متوجه شدم که دیدگاه‏‌های وزارت ارشاد با نوع موسیقی که مردم گوش می‏‌دهند، هم‏‌خوانی ندارد. به همین دلیل آلبوم را از ارشاد خارج کردم. الان هم منتظریم تا ببینیم در دولت جدید چه اتفاقاتی می‏فتد و فرهنگ و خانه اولش، یعنی خانه موسیقی به سمتی حرکت می‏‌کند تا شکاف بین آنچه که مردم گوش می‏‌دهند و آنچه که به آن مجوز می‏‌دهند به هم نزدیک شود یا خیر.

آینده گروه بعد از انتشار آلبوم مشخص می‏‌شود

آریان گروهی بود که در طول مسیرش با حوادث نسبتا زیادی روبه‌رو شد. اتفاقاتی که این اواخر باعث این حواشی شد این بود که درون گروه برای ادامه رفتارهای آریان دو دیدگاه وجود داشت: یک دیدگاه از طرف «علی پهلوان» این بود که آریان از ابتدا با یک حس و حال آریانی به وجود آمده و حتی اگر قرار است ارتقاء پیدا کند باید خودش ارتقاء پیدا کند و خمیرمایه دیدگاهی آن تغییر نکند. یک دیدگاه دیگر که پیام به آن معتقد بود این بود که آریان یک عشق است و می‏‌تواند هر روز و هر سال تا آنجایی که مخاطب می‏‌پسندد، تغییر کند. این اختلاف دیدگاه‏‌ها باعث شد که در دوران رکود، بعد از آلبوم چهارم، «پیام صالحی» تصمیم بگیرد به طور مستقل آلبوم منتشر کند که این کار را انجام داد و یک کنسرت هم برگزار کرد اما دوباره به آریان بازگشت و به اصطلاح پذیرفت که مسیر جمعی را ادامه دهد. البته این موضوع هیچ‏‌وقت باعث نشد که آریان از هم بپاشد اما با این مشکلاتی که پیش آمده معلوم نیست اعضای گروه برای ادامه فعالیتشان چه تصمیمی بگیرند و هنوز به صورت رسمی در داخل گروه تصمیمی مبنی بر جدا شدن گروه از یکدیگر گرفته نشده است. منتها تمام این مسائل منوط به این است که آلبوم پنجم، چه زمانی منتشر شود و احتمالا بعد از انتشار آن، دیدگاه‏‌های مربوط به این حوزه مشخص خواهد شد.

زمزمه‏‌های جدا شدن آریانی‏‌ها از هم

آخرین جلسه‏‌ای که سال پیش با گروه آریان برای منتشر نشدن آلبوم داشتیم، بحث‏‌هایی می‏‌شد؛ البته نه اینکه گروه از هم بپاشد اما پیام دوباره جریان انتشار دومین آلبوم مستقل خودش را به میان کشید و اینکه حداقل کارهایی به صورت فردی داشته باشد که این کار را هم کرد و یکی دو قطعه در تلویزیون خواند. اساسا پیام کارهای فردی انجام داده است اما باقی اعضای گروه چنین کاری نکرده‏‌اند و طبق تصمیم گرفته شده در آن جلسه قرار شد تا منتظر انتشار آلبوم پنجم بمانند و بعد از انتشار آن برای آینده گروه تصمیم بگیرند.

منتظر رویکرد دولت جدید هستیم

زمانی که پیام به صورت انفرادی کار کرد در ابتدا به دلیل اینکه در بطن جامعه شائبه‏‌ای به وجود نیاید، تصمیم گرفت در نشست مطبوعاتی آلبومش با «علی پهلوان» همراه شود اما وقتی کارها جلو رفت به این نتیجه رسید که کارها خیلی خوب پیش رفته و احتیاجی به این جریانات نیست و در همان نشست گفت که «آریان مثل بچه من می‏‌ماند و هیچ‏‌گاه آن را رها نمی‏‌کنم. این آلبوم هم سلیقه فردی من است که نمی‏‌توانم در آریان آن را دنبال کنم. به همین دلیل می‏‌خواهم به صورت انفرادی به آن بپردازم.» پیام هیچ‏گاه از آریان جدا نشد و اولین‏ بار از خود من برای انتشار آلبوم مستقلش نظر مساعد را گرفت.

با این همه، من همیشه این هشدار را به او می‏‌دادم که این موضوع باعث جدایی تو از آریان نشود. آن زمان درست مثل روزی شده بود که «رضا گلزار» می‏‌خواست از آریان جدا شود. ما یا باید گروه را منتفی می‏‌کردیم یا اینکه فقط گلزار از آریان جدا می‏‌شد و گروه سر جای خودش باقی می‏‌ماند. زمانی که پیام تصمیم به انتشار آلبوم مستقل گرفت هم همین اتفاق افتاد و اگر قرار بود ما سهل‏‌انگاری کنیم، گروه آن زمان از هم می‏‌پاشید. به هر ترتیب، در حال حاضر، «علی پهلوان» هم برای تمدید اقامتش به استرالیا رفته و همه چیز را به بعد از انتشار آلبوم پنجم منوط کرده است. آلبوم پنجم هم فعلا منتظر دولت جدید است.

 

About Author

Add a Comment