کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی ممکن است؟

کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی ممکن است؟Reviewed by balanian on Dec 29Rating: 5.0کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقي ممکن است؟

کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی ممکن است؟

کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی ممکن است؟

سوال: چند روز دیگر سال خمسی بنده است آیا می توانم خمس را حساب و کنار بگذارم و در مابقی تصرف کنم ؟

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: تأخیر در پرداخت خمس جایز نیست و تأخیر درپرداخت باید با اجازه دفتر مقام معظم رهبری «دام ظله» یا یکی از وکلای مسلم ایشان در امر وجوهات شرعیه باشد.

آیت الله سیستانی: با عزل نمودن عین از حالت اشتراک خارج نمی شود.

آیت الله مکارم شیرازی: اشکالی ندارد و به شما اجازه می دهیم اما نباید درپرداخت آن سهل انگاری نمایید.

آیت الله شبیری: خمس به عین تعلق می گیرد و کسى که در مال وى خمس مى‌باشد نمى‌تواند بدون مصالحه با مرجع تقلید یا نماینده وی، آن را به ذمّه بگیرد، یعنى خود را بدهکار اهل خمس بداند و در تمام مال تصرّف کند و چنانچه تصرّف کند و آن مال تلف شود، باید خمس آن را بدهد. ولی تصرّف کردن در مال مذکور تا یک‌ پنجم آن باقى است اشکال ندارد.
آیت الله وحید: خیر کسى که خمس بدهکار است نمى تواند آن را به ذمّه بگیرد ـ یعنى خود را بدهکار اهل خمس بداند ـ و به گونه اى که در مسأله قبل گذشت در مال تصرّف کند ، و چنانچه تصرّف کند و آن مال تلف شود ، باید خمس آن را بدهد.
کسى که خمس بدهکار است ، اگر با حاکم شرع مصالحه کند و خمس را به ذمّه بگیرد ، مى تواند در مال تصرّف نماید ، و بعد از مصالحه منافعى که از آن به دست مى آید مال خود اوست.

آیت الله فاضل: تا زمانی که خمس اموال را پرداخت نکنید هرچند آن را کنار بگذارید حق تصرف در بقیه اموال را ندارید مگر آنکه با اجازه مرجع تقلید خود تصرف کنید.

استفتاء‌از سایت مراجع

کنار گذاشتن خمس و تصرف در مابقی ممکن است؟

 

About Author

Add a Comment