کمپانی Imagination سری جدید پردازنده گرافیکی خود را معرفی نمود

کمپانی Imagination سری جدید پردازنده گرافیکی خود را معرفی نمودReviewed by بلانیان on Mar 14Rating:

سری XE بر روی حداقل کردن اندازه قالب (برای کمینه سازی میزان سطح اشغال شده سیستم روی یک چیپ توسط پردازنده گرافیکی) و برخورداری از مجموعه‌ای از ویژگی‌های اصلی و محدود متمرکز است.

 

 

ایمجینیشن در مراسم رونمایی از Series8XE از دو طراحی پردازنده گرافیکی ۸XE خود یعنی GE 8300 و GE8200 رونمایی کرد. این دو مدل در واقع نسل بعدی مدل‌های GE 7800 و GE7400 هستند که بر مبنای سری ۷XE ساخته شده بودند. GE8200 در هر کلاک ۲ پیکسل ارائه می‌کند و این در حالی است که این رقم برای GE8300 چهار پیکسل در هر کلاک است. GE8200 بازار محصولات پایین رده و البته ابزارهای پوشیدنی بالارده را در نظر گرفته و  GE8300  برای ابزارهای قابل حمل پیشرفته‌تر و تلویزیون‌های ۴K تدارک دیده شده است.

 
ایمجینیشن در طراحی ۸XE به بیشینه‌سازی پیکسل فیل‌ریت ( تعداد پیکسل‌هایی که پردازنده گرافیکی قادر است در هر ثانیه در صفحه رندر کرده و در حافظه بنویسد) توجه زیادی داشته و حتی فیل‌ریت را بعنوان اصلی‌ترین شاخص عملکرد این سری از طراحی‌های خود برگزیده است. ایمجینیشن معتقد است که پیکسل فیل‌ریت مهم‌ترین منبع مورد نیاز برای ابزارهای پایین رده و سایر مصرف کنندگان پردازنده‌های گرافیکی پایین رده فعلی است چرا که کاربردهای ساده‌ای مثل وب‌گردی و بازی‌های عادی نیازی به عملیات‌های پیکسلی پیچیده ندارند. اگرچه که این شرکت در رابطه با جزئیات هنوز سخنی به میان نیاورده است و ترجیح داده تا جزئیات را به صورت سری حفظ کند ولی این طور به نظر می‌رسد که ایمجینیشن بالانس کلی بین منابع سایه‌زنی پیکسل‌ها، منابع محاسباتی و منابع پیکسل فیل‌ریت را برای رسیدن به اهداف عمکردی از پیش تعیین شده تغییر داده است.

در Series8XE‌ معماری Rogue تغییر چندانی با مدل‌های پیشین نداشته ولی ایمجینیشن تلاش کرده تا این پردازنده گرافیکی را از نظر هزینه و البته مقدار مصرف انرژی برای بازارهای هدفش بهینه کند. درست مثل Series7XE می‌توان از این پردازنده‌های گرافیکی جدید در ابزارهای پوشیدنی پیشرفته، اینترنت اشیا و البته گوشی‌ها و تبلت‌های میان رده استفاده کرد.

از نقطه نظر فنی، Series8XE در مقایسه با Series7XE از دو ویژگی قابل توجه برخوردار است. ۸XE با OpenGL ES 3.2 سازگار است همچنین این پردازده گرافیکی به آخرین ویژگی‌های مورد نیاز برای ES 3.2 نیز مجهز است و این ویژگی‌ها را در اختیار Vulkan نیز قرار می‌دهد. از سوی دیگر پشتیبانی از OmniShield که فناوری امنیت سخت افزاری این شرکت است از دیگر ویژگی‌های محصول جدید ایمجینیشن است که به نظر می‌رسد با توجه به نکات گفته شده توسط Imagination  این شرکت روی این ویژگی به عنوان یکی از قابلیت‌های اصلی محصول جدید خود که این محصول را از نسل‌های پیشین متمایز می‌کند، حساب باز کرده است.

About Author

Add a Comment