کدام امواج الکترومغناطیسی برای انسان ضرر دارند؟ چگونه از این تابش ها در امان باشیم؟

کدام امواج الکترومغناطیسی برای انسان ضرر دارند؟ چگونه از این تابش ها در امان باشیم؟Reviewed by بلانیان on Mar 2Rating:

بسیاری از وسایل اطراف ما ، نظیر تلویزیون ، تابش هاش الکترومغناطیسی از خود ساطع می کنند که با توجه به افزایش آمار سرطان ، کارشناسان سعی دارند رابطه ای میان این عارضه و استفاده از وسایل الکترومغناطیسی پیدا کنند. امروزه در جهان ، نکات زیادی در استفاده از این وسایل مطرح شده است که در اغلب کشورهای نیز رعایت می شود ؛ این در حالی است که کشور ما کمتر به این موضوع پرداخته است. در این مقاله ، نکات مرتبط با استفاده از این وسایل و خطر های احتمالی آن ها برای بدن را می خوانید.

Is Electromagnetic Radiation Dangerous?

 این تصور که امواج اطراف برای انسان سرطان زا است ، کاملا اشتباه است و اگر اینطور باشد ، نور خورشید ، بزرگترین موج سرطان زا دنیا است.

آلودگی الکترو مغناطیسی چیست؟

به طور کلی قرار گرفتن در معرض میدان یا تابش الکترومغناطیسی که از وسایلی نظیر تلفن همراه ، تلفن منزل ، مودم های وای فای و…ساطع میشود ، آلودگی الکترومغناطیسی ایجاد می کند.

انرژی امواج الکترونیکی ، غیر یونیزه است. به این معنا که شکسته شدن پیوند در این امواج امکان پذیر نیست. به زبان دیگر ، سبب آسیب به هسته سلول ها و ایجاد سرطان نمیشود. اما امواج الکترومغناطیس ، با این که سبب آسیب مستقیم نمیشود ، با تماس های مداوم با وسایلی که این امواج را منتشر می کنند ، ممکن است سبب آسیب های جدی شوند.

تاثیر تابش های الکترومغناطیس بر بدن و راه های پیشگیری از آن

نحوه تاثیر امواج الکترومغناطیس بر بدن

بدن ما به طور مستقیم از این امواج انرژی دریافت می کند. این امواج سبب برانگیخته شدن ماهیچه ها میشود. درست مشابه با عملی که در بخش های مختلف بدن ، حین تماس با اشعه آفتاب رخ می دهد.اما انرژی این امواج از انرژی تابشی آفتاب کمتر است.

انرژی مستقیما با فرکانس تابش ها در ارتباط است. مثلا امواج فرابنفشی که برای بدن مضر هستند ، فرکانسی برابر ده به توان شانزده دارند. این در حالی است که تابش هایی نظیر مایکروویو ، فرکانسی برابر با ده به توان نه دارند.

SAR ، عبارت اختصاری است که امروزه برای بیان میزان انرژی جذب شده توسط بدن ، در واحد زمانی خاص ، استفاده میشود. بنابراین ، FCC ، برای هر وسیله ای ، مقدار مشخصی را تعیین کرده است که سبب امواج حاصل از آن ، نباید از این مقدار بیشتر شود و بدن آن را جذب کند. با این حال با توجه به افزایش روزانه استفاده از وسایل هایی که این نوع امواج را منتشر می کنند ، باز هم نمی توان از این مقادیر مطمئن شد.

شواهد و آزمایش های استفاده از امواج الکترومغناطیس

در سال ۲۰۱۱ ، امواج وای فای ، به عنوان امواجی مضر از سوی آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اعلام شد. البته با مطالعات بعدی که صورت گرفت، این نتایج و اظهارات منسوخ شد. در برخی از مطالعات انجام شده ، دانه های گیاهان در مجاورت امواج وای فای قرار گرفت و در کمال تعجب ، این دانه ها از بین رفتند و حیات خود را از دست دادند. بنابراین امروزه روابط پنهانی میان استفاده از وسایلی نظیر موبایل و سلامتی وجود دارد که با استفاده ی منظم تر و کمتر از این دستگاه ها ، می توان بهداشت فردی را در برابر امواج الکترومغناطیسی را تا حد زیادی رعایت کرد.

تاثیر تابش های الکترومغناطیس بر بدن و راه های پیشگیری از آن

مراقبت فردی در برابر آلودگی های الکترومغناطیسی

اولین و مهم ترین گام برای مراقبت فردی ، استفاده کمتر از وسایلی است که این امواج را پراکنده می کنند.در ادامه حدود استفاده از هر یک از دستگاه هایی که بیشتر با آن ها کار می کنیم را می خوانید:

موبایل

در مورد این موبایل سعی کنید که اولا کمتر با تلفن همراه صحبت کنید ، ثانیا حدالمقدور از هدست یا هندزفری استفاده کنید. مواقعی که از موبایل خود استفاده نمی کنید آن را دور نگه دارید و در زمان خواب و استراحت ، آن را روی حالت پرواز تنظیم کنید. همچنین می توانید موبایل را روی حالت بدون مزاحم قرار دهید تا هم باتری شما سیو شود ، هم کمتر اشعه ساطع شود.قبلا در مرود نگهداری بیشتر شارژ موبایل به صورت مفصل در انزل وب صحبت کردیم.

وای فای و بلوتوث

وای فای ، یکی از امواجی است که میزان کم آن ، در فاصله های دور تاثیر گذار است. با این حال امواج وای فای مضر نیستند و استفاده از آن ها جای نگرانی ندارد. اما بد نیست که راه های پیشگیری را همیشه انجام دهید.

زمانی که با کابل از مودم خود استفاده می کنید ، وای فای را خاموش کنید و یا مودم را در دورترین نقطه میز نسبت به خود قرار دهید.

About Author

Add a Comment