کاشت اولین محرک نخاعی توسط دانشمند ایرانی

کاشت اولین محرک نخاعی توسط دانشمند ایرانیReviewed by بلانیان on Aug 18Rating:

دانشمند ایرانی دانشگاه اوهایو موفق شد اولین کاشت نخاعی با قابلیت مقاومت در برابر خطرات دستگاه ام‌آرآی را در بدن یک بیمار آمریکایی قرار دهد.

دانشمند ایرانی دانشگاه اوهایو موفق شد اولین کاشت نخاعی با قابلیت مقاومت در برابر خطرات دستگاه ام‌آرآی را در بدن یک بیمار آمریکایی قرار دهد.

پزشکان از سالها پیش از محرکهای نخاعی برای تسکین دردهای مزمن در بیماران استفاده می‌کردند اما دستگاه جدید شرکت Medtronic Inc از یک ویژگی منحصربفرد برخوردار بوده که برخلاق سایر دستگاههای فلزی می‌تواند بطور ایمن در دستگاه ام‌آرآی مورد استفاده قرار بگیرد.

این امر بدان معنی است که افراد دارای کاشتهای داخلی نیز می‌توانند در صورت نیاز، بدون دردهای رایج در زیر این دستگاهها قرار بگیرند.

هفته گذشته اولین بیمار در آمریکا توسط دکتر علی رضایی و دکتر میلاند دیوگائونکار مورد جراحی قرار گرفته و این دستگاه در بدن وی کاشته شد. این بیمار 78 ساله از درد شدید پا رنج می‌برد.

دکتر رضایی، رئیس کنگره جراحان مغز و اعصاب اظهار کرد: سیستم جدید خطرات ام‌آرآی را حذف می‌کند؛ این یک دستاورد هیجان‌انگیز بوده که ما از مدتها پیش منتظر آن بودیم.

این کاشت در خارج از طناب نخاعی قرار گرفته و از آنجا به ارسال پالسهای ریز الکتریکی برای توقف ارسال سیگنالهای درد به مغز می‌پردازد. در عوض درد، بیماران یک حس گزگز از این تحریک عصبی در مناطقی از بدن خواهند داشت که قبلا درد داشتند.

بیشتر دستگاههای الکترونیکی و فلزی دیگر مانند محرکهای مغز یا کاشتهای حلزونی برای استفاده در دستگاه ام‌آرآی خطرناک هستند چرا که این دستگاهها ممکن است داغ شده، حرکت کرده یا بافت را پاره کنند.

دکتر رضایی با ضروری و رایج خواندن اسکنهای ام آرآی برای تشخیص و مراقبتهای پزشکی ابراز امیدواری کرد که افراد مبتلا به دردهای مزمن، بیماری نخاعی، اختلالات عصبی و ارتوپدی در زمان نیاز به اسکن ام‌آرآی بتوانند اسکنها را با استفاده از این کاشت جدید بدون درد انجام دهند.

بیماران دارای کاشتهای نخاعی باید سی‌تی اسکن شوند و ام‌آرآی برای آنها امکان‌پذیر نیست اما میزان زیاد سی‌تی اسکن به دلیل مواجهه بیش از حد با تابش نیز می‌تواند خطرناک باشد.

این کاشت جدید موسوم به سیستمهای محرک عصبی «SureScan» از یک لایه محافظ برخوردار بوده که انرژی دستگاه ام‌آرآی را گرفته و آنها را در امتداد طول دستگاه پراکنده می‌کند و باعث کاهش خطر داغ شدن دستگاه می‌شود.

این محرک با استفاده از کمترین میزان ماده مغناطیسی ساخته شده و از این رو توسط مغناطیس دستگاه ام‌آرآی کشیده نخواهد شد.

پس از کاشت در بدن، بیماران می‌توانند تحریک الکتریکی آن را از راه دور برای راحتی بیشتر تنظیم کنند. پزشکان نیز می‌توانند از کنترل از راه دور برای خاموش کردن دستگاه پیش از اسکن ام‌آرآی استفاده کنند؛ از این رو دستگاه باعث ایجاد سیگنال‌های غیرعادی در محرک نخواهد شد.

About Author

Add a Comment