چگونه یک شغل ایده آل پیدا کنیم؟

چگونه یک شغل ایده آل پیدا کنیم؟Reviewed by بلانیان on Jan 9Rating: 4.5

اکثر افراد دائما به دنبال مشاغل جدید هستند ، حوزه ها و بخشهای فعالیتشان را تغییر می دهند ، حتی گاهی وارد مشاغل جدید و حرفه های تازه می شوند . آنان بدنبال چیزی هستند که ما آنرا تحت عنوان شغل مناسب و ایده ال بیان می کنیم . برای فهم این پرسش و شناخت تواناییهایتان باید استعدادهایتان را ارزیابی کنید تا بتوانید به دیدی روشن برسید .

در این مطلب سعی داریم تا شما را با تمامی ابعاد و زوایای یک شغل ، تاثیرات فردی و اجتماعی آن ، محیط کار ، حقوق و مزایا ، فرصتهای قابل پیشرفت و تمامی زوایای ارزشی آن آشنا کنیم.

How do I find an ideal job

اما نظرتان درباره خود شغل چیست؟ چگونه تمامی این موارد و نتایج را در چهارچوب ارزشهای شغلی خود ارزیابی می کنید . برای یافتن شغل مناسب ابتدا باید شناخت کاملی از خود و استعدادهایتان داشته باشید . در این مقاله کلیدهای اصلی راه شناخت و پاسخ مسائل را بررسی می کنیم ، تا سوال کلیشه ای چه شغلی برایم مناسب است را پاسخ دهیم .
به دوران کودکی تان فکر کنید!

آنگاه که کودکی ۱۰ ساله بودید ، چه آرزویی داشتید؟ می خواستید زمانیکه بزرگ شدید چکاره شوید؟ شاید به نظرتان مضحک باشد که آرزوهای خام کودکی را در قالب بازگشت ناپذیر جوانی در جستجوی شغل مورد علاقه تان جامه عمل بپوشانید. آری ، واقعیت این است که شما تمام سالهای جوانی را به بطالت گذراندید ، سالهایی که آغاز یک موفقیت بود . حتی اگر در رویاهایتان خود را رئیس جمهور، یا یک سوپراستار و برنده جایزه اسکار فرض می کردید ، باز هم در این مرحله از زندگی به شما کمکی نمی کرد و کاربردی در زندگیتان نداشت . به همین دلیل مشاغل مشابه آنها را فرض کنید . بجای فرار از واقعیت و گریز از لحظه های دشوار زندگی ، در برابر سختیها مقاومت کنید . موانع و مشکلات را بشناسید و دربرابر آنها بایستید . از جستجو برای یافتن شغل مورد علاقه تان ناامید نشوید ، اگر بخواهید می توانید از یک کارمند ساده به مدیری با تجربه ارتقای شغلی یابید ، در واقع حقیقت زندگی چیزی فراتر از رویاها وآرزوهای شماست . هیچ گاه جامعه و دولت صرفا شما را به دلیل داشتن رویای شغلی زیبا در دوران کودکی مورد تقدیر قرار نمی دهند ، حقایق زندگی مبتنی براصول هدفمند و منطقی پایه گذاری شده اند که فوق العاده دقیق و خدشه ناپذیرند . باید بپذیرید که دوران کودکی با تمام وقایع تلخ و شیرینش ، با تمام حوادث و اتفاقات به یاد ماندنی و تکرارناپذیرش و تمامی آرزوها ورویاهای شیرینش پایان یافته است و شما آن کودک محبوب دیروز نیستید ، بلکه جوانی سرشار از انرژی هستید که باید مسیرسبز زندگیتان را در چهارراه حوادث بیابید . اگر نتوانستید شغل دلخواه دوران کودکی را بدست آورید ، شغلی مشابه و همسو با آن را برگزینید . مثلا اگر بازیگری و سوپراستارشدن رویای شغلی شماست ، به مشاغل رسانه ای ، تبلیغات و روابط عمومی و امثال آنها که رابطه نزدیکی با دنیای تصویرو بازیگری دارند بپیوندید .

How do I find an ideal job(1)

به کلاسهای مورد علاقه تان از دبیرستان تا دانشگاه بیاندیشید!

حتما در کلاسهای دوره دانشجویی به درس و استاد خاصی علاقمند بوده اید و نمرات درخشانی دریافت کرده اید ، اگر تمامی جزییات آن به ذهنتان نمی رسد ، زیاد مهم نیست ، هدف شناسایی و کشف استعداهای نهفته شماست ، تا بدین روش با توجه به علاقه و استعدادتان پلی عمیق میان رویای کودکی ، استعداد غریزی و در نهایت شغل دلخواه ایجاد شود . اگر شیفته تاریخ و هنر و باستان شناسی هستید ، مشاغل مورد علاقه تان را در موزه و کتابخانه جستجو کنید . اینها گزینه های مرتبط با دروس مورد علاقه شما هستند . حتی می توانید در سایر بخش های مرتبط مانند تبلیغات ، مدیریت ، مسئول گروه های بازدید کننده ویا حتی بخش مالی موزه همکاری کنید اگر درس تاریخ به نظرتان جالب نیست ، شاید روانشناسی مورد علاقه تان باشد ، اگربه هدفتان در روانشناسی نرسیدید ، باز هم مشاغل مرتبط با آن را جستجو کنید . شاید شما شخصی باشید که به دیگران در رسیدن به اهدافشان در درس ، کار و مسائل دیگر کمک می کند و از راهنمایی کردن لذت می برد ، پس بدنبال مشاغلی نظیر دبیر ، فروشنده و مهماندار باشید ، مطلقا از کار در چنین فضایی لذت خواهید برد . بی شک با تفکری عمیق تر نسبت به کلاسها و علایق دوران تحصیل می توانید بیش از پیش با استعداها و خواسته هایتان آشنا شده و از مشاغل و تجربیات دیگران در انتخاب شغلتان بهره جویید .

How do I find an ideal job(2)

ابعاد شغلتان را مورد ارزیابی قرار دهید!

مهمترین معیارهای انتخاب شغلتان چه چیزهایی هستند؟ اندکی تعمق در این باب بسیار حائز اهمیت است . به خودتان و تواناییهایتان بیاندیشید ، چه مواردی در شغل فعلی موجب ناراحتی شما می شوند؟ آیا واقعا احساس می کنید که فرصتهای دیگر شغلی را از دست داده اید؟ شغل ایده آل شما تلفیقی از تاثیرات و امواج مثبت است که با ورود به عرصه زندگی انفعالات شگرفی ایجاد می کند ، امواج منفی را از زندگی و محیط شما پاک می کند و پنجره ای نو به جهان می گشاید . مثلا اگر به اعداد وآمار علاقمندید و از کار ثابت در یک شرکت و فروشگاه ناراضی هستید ، شغلتان را عوض کنید ، ایده آل ها و علایق شما در شغل مشاور یک شرکت ویا موسسه نهفته است . شغلی فوق العاده تحلیلی و حساس که نگرش های متفاوتی ایجاد می کند ، هر روز با مخاطبان جدید و انواع تفکرها و اعتقادات آشنا می شوید .

اگر به پزشکی ، پرستاری و حضور ساعات طولانی در اتاق های پراسترس عمل و اورژانس بیمارستان علاقمند نیستید ، و تنها به دلیل مسائل مادی آنرا انتخاب کرده اید شغلتان را تغییردهید ، شاید شما شیفته کار در بخش پژوهشی و تحقیقی بیمارستان باشید ، اتفاق خاصی نمی افتد و تنها از بخشی به بخش دیگر می روید و حوزه مطالعاتتان افزایش می یابد . انبوه مقالات و منابع برای تحقیق ، چنان وقت شما را می گیرند که دیگر مجالی برای کارهای دیگر باقی نمی ماند و چیزی که مهم است رویای شغلی و خرسندی شماست که به حقیقت پیوسته است .

شغلهای مختلف را تجربه کنید

پس از اجرای تمامی این خودکاوی ها و ارزیابی ها خود را در مرحله عمل قرار دهید و جنبه های مختلف خود را بشناسید . چنین ارزیابی هایی با روشی علمی و منطقی زوایای مختلف و استعدادهای شما را نشان داده و راهی نو در پیشبرد اهدافتان فراهم می کند . با اجرای آزمونهای شغلی زمینه ای مناسب برای خود ایجاد می کنید و با تلاش بیشتر کاستی ها را بهبود می بخشید .

زمانی مسائل مالی و محل کار تنها دغدغه شما به حساب می آمد ، اما اکنون بار دیگر خود را مورد ارزیابی قرار دهید و این پرسش را دوباره تکرار کنید . چه شغلی مناسب من است؟ واضح است که نه تنها نگرش شما تغییر یافته است ، بلکه شخصیت شما نیز به مراتب بهتر شده است ، حالا دیگر می دانید به چه شغلی علاقه دارید ، استعدادهایتان را می شناسید و رابطه خوبی با کار و جو حاکم بر آن ایجاد کرده اید . آری ، شناخت مقدمه پیروزی است . باز هم خاطره ای از استادم به ذهنم خطور کرد او می گفت : ” برای رسیدن به هدفی که تابحال نتونستی بدستش بیاری ، باید آدم دیگه ای بشوید “.

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment