چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟

چگونه در زمان حال زندگی کنیم؟Reviewed by بلانیان on Feb 25Rating:

ما در خاطرات لذت‌بخشمان و آنچه که مشتاقانه در انتظار هستیم دنبال شادی می‌گردیم غافل از اینکه هدیه‌های کوچک روزمره و ساده زندگی هستند که رضایت و خرسندی ما را تقویت می‌کنند اما آنچه که انتظار داریم برای ما خوشی بلندمدتی به ارمغان آورد، به‌ندرت چنین می‌کند؛ خواه کم کردن ۱۵کیلوگرم وزن باشد یا ارتقای شغلی. با دستیابی به چنین اهدافی البته خوشحال خواهیم شد اما بعد از مدتی دوباره به همان میزانی که قبلا در زندگی شاد بوده‌ایم، برمی‌گردیم.

تمرکز روی زمان حال کمک می‌کند دریابیم چگونه شاد باشیم. از طرف دیگر، هر چه سنمان بالاتر می‌رود، نگرشمان به شاد بودن رشد می‌کند. بالا رفتن سن کمک می‌کند جنبه‌های منفی را نادیده بگیریم و به وجه مثبت قضایا گرایش داشته باشیم. جوانان طبیعتا منفی‌گرا هستند. تحقیقی در دانشگاه استنفورد تاثیر سن را روی اهداف و انتظارات بررسی کرد و نشان داد جوانان سریع‌تر جذب جنبه‌های منفی می‌شوند، اما افراد مسن‌تر روی وجه مثبت تمرکز می‌کنند.

شاید این تغییر نگرش بخشی از فرایند رشد باشد. از سوی دیگر، با گذر زمان فرد روابط بهتر و بیشتری با اعضای خانواده و دوستان نزدیکش برقرار می‌کند و به همین ترتیب نسبت به دوران جوانی‌اش که تمایل داشت به تنهایی خطر عواقب فعالیت‌هایش را بپذیرد، شادتر خواهد بود. تحقیقی روی ۱۸۴ فرد ۱۸ تا ۹۴ ساله نشان داد افراد مسن‌تر شادی بیشتر و طولانی‌مدت‌تری را تجربه می‌کنند. خاطرات خوش همیشه در یاد آنهاست و غم و عصبانیت یادشان نمی‌آید. همچنین افراد مسن‌تر کمتر نگرانند که دیگران درباره‌شان چه فکر می‌کنند.

محققان فکر می‌کنند این تغییر نگرش به این علت است که با بالا رفتن سن فرد آگاه‌تر می‌شود و بهتر درک می‌کند که زمان با شتاب در حال گذر است. از این رو بیشتر به لذت بردن از لحظه‌های زندگی و شاد بودن حتی با کوچک‌ترین چیزها اهمیت می‌دهد و کمتر نگرانی به خود راه می‌دهد.

در حالی که جوانان درگیر مسائلی مانند کار پیدا کردن، تشکیل خانواده، خرید خانه و… هستند و همیشه درباره آینده نگرانند. فاصله بین آرزوها و دستاوردها اغلب اجازه نمی‌دهد جوانان از موارد کوچک و زیبای زندگی لذت ببرند و شاد شوند. آنها در پی شادی‌های خیلی بزرگ‌اند که اغلب به سادگی محقق نمی‌شود. همچنین جوانان کمتر به سلامت خود اهمیت می‌دهند، اغلب خواب کافی و تغذیه سالمی ندارند. در حالی‌که افراد مسن‌تر بیشتر از خود مراقبت می‌کنند و طبیعتا سلامت خود شادی‌آور است.

اگر بخواهیم در یک کلام نسخه‌ای برای شاد بودن بپیچیم باید روی زمان تمرکز کنیم. اگر می‌خواهید شادی همراه همیشگی زندگی‌تان باشد، از لحظه‌ها لذت ببرید. در زمان حال زندگی کنید و قدردان همه اتفاقات کوچک و بزرگ زندگی‌تان باشید. حتی اگر این شادی کوچک به موقع رسیدن به اتوبوس، خواندن یک لطیفه بامزه در روزنامه یا پیدا کردن کمی پول در جیب شلوار قدیمی‌تان باشد!

About Author

Add a Comment