چاره افسردگی پاییزی

چاره افسردگی پاییزیReviewed by بلانیان on Mar 17Rating:

در افرادی که دارای علائم فکری هستند در طول فصل پاییز هجوم افکار منفی بیش از هر زمان دیگری ذهن و فکر آنها را درگیر می‌کند، افکاری همچون نگرانی نسبت به آینده، مرور خاطرات ناخوشایند گذشته و حتی در موارد شدیدتر افکار صدمه به خویشتن.

احساس و هیجانی که این افراد تجربه می‌کنند شامل ناامیدی، غمگینی، اضطراب، دلتنگی و کاهش انرژی است. مجموع این دو علامت باعث می‌شود فرد نسبت به امور روزمره خود بی‌علاقه شده، از اطرافیان کناره بگیرد و نشانه‌های افسردگی در او بروز ‌کند.

از دیگر نشانه‌های تغییرات هورمونی در این فصل می‌توان به کاهش تمرکز در کارهای روزمره، از دست دادن انرژی، ایجاد مشکلات خواب و ایجاد سردرد اشاره کرد. این نکته قابل ذکر است که در موارد بسیار شدیدتر افزایش اشتها، افزایش وزن و تمایل به خوراکی‌های شیرین بیشتر دیده می‌شود. مهم‌ترین دلیل شکایت افراد خانواده، کج خلقی و بدرفتاری ناشی از این اختلال است.

بررسی‌ها نشان داده است که افسردگی پاییزی در زنان و دختران جوان عموما شایع‌تر از مردان و در کشورهای شرقی و در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

روان‌شناسان علل دقیق افسردگی پاییزی را کاهش نور و سطوح پایین ماده‌ای شیمیایی به نام سروتونین در مغز می‌دانند و برای درمان این افسردگی روش‌هایی را توصیه می‌کنند که این کاهش نور و نبود تعادل در بدن را جبران کند.

اگر افسردگی پاییزی در حد خفیف باشد با نور درمانی، ورزش کردن و انجام کارهای لذتبخش تا حدی کنترل می‌شود.

در این میان نوردرمانی اصلی‌ترین درمان است که در آن فرد در معرض نور آفتاب یا روشن کردن اتاق در حد یک روز آفتابی قرار می‌گیرد. در موارد شدیدتر بهتر است با مراجعه به درمانگر متخصص و استفاده از دارو، خط درمان را ادامه دهد.

About Author

Add a Comment