پیشگیری از سردرد و میگرن

پیشگیری از سردرد و میگرنReviewed by بلانیان on Jan 17Rating: 5.0

hhh1698

الکساندر ماسکوپ مدیر مرکز سردرد نیویورک در منهتن می گوید: این ۷ درمان مهم ترین گام هایی است که باید برداشته شود. این روش ها با رایج ترین نوع سردردها مبارزه می کند و از همان لحظه شروع درد، از آن جلوگیری می نماید.
وقتی سردردتان زندگی روزمره تان را دچار اختلال می کند، وقت آن است که با پزشک خود مشورت کنید. اما در عین حال، این روش های درمان بدون نسخه اما بسیار موثر را امتحان کنید.

ورزش کنید

ورزش منظم منجر به کاهش  میگرن، سردرد و سرگیجه می شود

دکتر ماسکوپ می گوید ورزش های قلبی عروقی ( هر نوع فعالیتی که ضربان قلب شما را افزایش می دهند و به چربی سوزی و تناسب اندام و استقامت بدن کمک می کنند) منظم، در نیمی از بیماران  منجر به کاهش  میگرن، سردرد و سرگیجه می شود. وقتی ورزش می کنید، بدن اندروفین (اندورفین‌ها (Endorphins) یا مسکن‌های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می‌شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است. اندورفینها که مرفین طبیعی بدن خوانده می‌شوند در حقیقت بسیار شبیه به مخدرها – مانند مرفین و دیگر مشتقات تریاک – عمل می‌کنند و تولید آن‌ها در زمان فعالیت بدنی، هیجان، احساس درد، خوردن غذاهای فلفلی، احساس عشق و اوج لذت جنسی است.) بیشتری تولید می کند که موجب توقف سنسورهای درد در شما می گردد.  همچنین ورزش استرس های  رایج در سردرد را نیز برطرف  می کند.

او می گوید سه بار در هفته و هر بار به مدت نیم ساعت به تمرینات قلبی عروقی ملایم مثل دویدن آرام یا دوچرخه سواری بپردازید. برای جلوگیری از افزایش سردرد و میگرن، از تمرینات شدید خودداری نمائید. ضربان قلب خود را زیر ۱۵۰ بار در دقیقه نگه دارید و اگر مانیتور سنجش ضربان قلب ندارید، باید در طول تمرین بتوانید با بینی نفس بکشید. بعد از حدود دو هفته، سردرد شما مرتباً کمتر خواهد شد.

سبزیجات برگ سبز و آجیل مصرف کنید

خوردن سبزیجات و آجیل برای پیشگیری از سردرد و میگرن مفید است

به گفته دکتر ماسکوپ کمبود منیزیم می تواند به شدت میگرن دامن بزند. این شرایط در امریکا بسیارشایع است: بر اساس آمار دپارتمان کشاورزی امریکا، بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال، کمتر از ۴۰۰ میلی گرم نیاز روزانه منیزیم مصرف می کنند.

برای جذب بیشتر منیزیم بطور طبیعی از اسفناج، برگ چغندر، بادام، بادام هندی، و آجیل برزیلی استفاده  کنید که همگی حاوی بیش از ۷۰ میلی گرم مواد معدنی در هر وعده  هستند. او همچنین مکمل های منیزیم مثل Migralex  را توصیه می کند: مصرف روزانه ۴۰۰ میلی گرم اکسید منیزیم می تواند کمک کند که سردرد شما بعد از دو هفته کم کم ناپدید شود.

مصرف قهوه را کاهش دهید

کاهش تدریجی مصرف قهوه برای بهبود سردرد و میگرن مفید است

همه کسانی که به قهوه معتادند، می دانند، ترک کافئین می تواند موجب سردرد وحشتناکی شود. نه تنها حذف این نوشیدنی از صبحانه میتواند موجب سردرد شود بلکه  افرادی که صبح ها قهوه می نوشند، در واقع از سردرد بعد از ظهرشان هم جلوگیری می کنند.

راه حل: مصرف خود را به ۸ اونس در روز (حدود ۲۲۶ گرم) کاهش دهید، بنابراین نداشتن قهوه در یک روز برای بدنتان به معنای از دست دادن یک ابزار تنظیم کننده عظیم برای سیستم بدنتان نیست.۸  اونس مقدارکمی است. دکتر ماسکوپ می گوید آرام آرام مصرف خود را کم کنید و سعی نمائید آنرا به یک فنجان در هفته کاهش دهید تا به مقدار ۸ اونس برسید.

خواب کافی داشته باشد

نداشتن خواب کافی از علل بروز سردرد های میگرنی است

ماسکوپ می گوید کم کردن حتی مقدار بسیار کم از میزان خواب کافی روزانه می تواند سردرد روز بعد را به همراه داشته باشد. عدم بستن چشم ها و خواب کافی مغز را نسبت به عوامل ایجاد کننده میگرن و سردرد مانند چراغ های روشن و سر و صداهای بلند مغز را حساس تر می کند. هدف، داشتن حداقل ۷ ساعت خواب شبانه و ثابت بودن این برنامه حتی در تعطیلات آخر هفته می باشد. اگر برای خوابیدن مشکل دارید با یک پزشک مشورت نمایید.

مدیتیشن انجام دهید

مدیتیشن باعث کاهش استرس می شود و در پیشگیری از میگرن موثر است

انجام مدیتیشن برای پیشگیری از سردرد و میگرن موثر است. زیرا این کار رایج ترین علت سردرد یعنی استرس را از بین می برد. بهتر با ۱۰ دقیقه مدیتیشن در روز شروع کرده  و به مرور آنرا  به  بیش از ۳۰ دقیقه برسانید.

گردن خود را تقویت کنید

تقویت عضلات گردن می تواند از سردرد جلوگیری نماید

دکتر ماسکوپ می گوید ایده انجام تمرینات گردن شاید احمقانه به نظر برسد اما علمی که پشتیبان این نوع درمان است شوخی نیست. فشار به ناحیه گردن – ناشی از خم شدن روی صفحه گوشی یا نگه داشتن تلفن بین گردن و شانه – می تواند به عصب های متصل به سر فشار وارد کرده و منجر به سردرد و میگرن شود. اگر سردرد به دلیل فشار به گردن باشد، درد در ناحیه گردن قبل از سردرد و یا همراه با آن احساس خواهد شد. تقویت عضلات گردن دروهله اول می تواند مانع گرفتگی عضلات شده  و از سردردهای بعدی جلوگیری نماید. او می گوید تمرینات تقویت گردن را هر روز انجام دهید و آثار بهبودی را در عرض دو هفته مشاهده کنید.

زیاد آب بنوشید

نوشیدن آب کافی برای پیشگیری از سردرد و میگرن مفید است

به گفته دکتر ماسکوپ کم آبی بدن یکی از علل رایج سردرد است. علت آن می تواند این باشد که بدلیل کمبود آب، خون غلیظ تر شده و جریان خون به سمت مغز کاهش می یابد. او می گوید قانون دشواری برای اینکه در روز چند لیوان آب بنوشیم وجود ندارد و این بیشتر از هر عامل دیگری بستگی به وزن افراد و آب و هوا دارد. برای اطمینان از اینکه آب کافی می نوشید، حواستان به رنگ ادرارتان باشد که باید نسبتا روشن باشد، اگر پررنگ بود  بدن شما کم آب است و باید آب بیشتری بنوشید.

About Author

Add a Comment