نفت ایران به اروپا نرفت، بنزین آمد

نفت ایران به اروپا نرفت، بنزین آمدReviewed by on Jan 30Rating: 5.0

شرکت های بزرگ نفتی به  تدریج در حال از سر گیری تجارت با ایران هستند، اما این تلاش ها همچنان با احتیاط صورت می گیرد و اغلب با موانع حقوقی عظیمی مواجه است. این بدان معناست که بازگشت کامل به بازار ایران بعد از لغو تحریم ها اگر نگویی ماه ها، اما هفته ها به طول خواهد انجامید. 
 
اما در حالی که افزایش صادرات نفت ایران در پی تحریم ها به مشکل خورده و به ویژه ایران نتوانسته هنوز نفتی به اروپا صادر کند چندین محموله بنزین به ایران انتقال داده شده است. 
 
  منابع تجاری گفتند، شرکت های مهم گانوور و ویتول هر کدام چند محموله بنزین را به ایران انتقال داده اند. گانوور و ویتول از اظهارنظر در این باره خودداری کردند. 
 
در همین حال، شرکت سوئیسی لیتاسکو متعلق به شرکت لوک اویل روسیه به دلیل آنچه منابع تجاری، مشکلات پوشش بیمه ای کشتی خواندند، ناگزیر از لغو قرارداد حمل یک محموله نفت ایران به ایتالیا در اوایل ماه فوریه شد. 
 
منابع تجاری گفتند، هماهنگی های اولیه توسط گلنکور و توتال برای اینکه تانکرها در ماه فوریه نفت خام ایران را حمل کنند به عمل آمده، هرچند که از جمله به دلیل مشکلات بیمه ای هنوز مشخص نیست که آیا این قراردادها نهایی شده یا نه. 
 
یک منبع تجاری نیز گفت: «به رغم لغو تحریم ها، هنوز (تجارت با ایران) خیلی دشوار است. پرداخت به دلار یک مشکل است، اعتبارات اسنادی بانک ها مشکلی دیگر و بیمه کشتی ها یک مشکل دیگر.» 
 
یک منبع آگاه در شرکت ملی نفت ایران گفت، شرکت های لیتاسکو، کپسا و توتال همگی به دنبال خرید محموله های نفت خام از ایران بودند، اما برخی معاملات هنوز نهایی نشده، و باید نفتکش هایی برای حمل این محموله ها پیدا شود. 
 
وی افزود، در بازار آسیا، ژاپن، تایوان و هند همگی خواستار واردات نفت بیشتری از ایران نسبت به مقادیر خریداری شده در طول تحریم ها شده اند. 
 
بازیگران مهم صنعت کشتیرانی می گویند، تلاش های ایران برای آغاز صادرات نفت به اروپا هنوز به  نتیجه نرسیده، زیرا مالکان تانکرها هنوز قادر به تامین پوشش بیمه ای لازم برای محموله های ایرانی نیستند.

About Author

Add a Comment