معارضان سوری فریبکارانه‌تر از داعش عمل می‌کنند

معارضان سوری فریبکارانه‌تر از داعش عمل می‌کنندReviewed by بلانیان on Feb 23Rating:

گزارشگر شبکه دو تلویزیون فرانسه طی گزارشی اعلام کرد که معارضان سوری تفاوت چندانی با داعش ندارند و ایدئولوژی تروریست‌های داعشی را دارند و اغلب فریبکارانه‌تر از این تروریست‌ها عمل می‌کنند.

 در شرایطی که رسانه‌های غربی پیوسته از جنایات رژیم بشار اسد سخن می‌گویند و برای حمایت از حقوق شورشیان به اصطلاح «میانه‌رو» مبارزه می‌کنند، برنامه «نگاهی به جهان» که اخیرا از شبکه ۲ تلویزیون فرانسه پخش شد، رویکرد و نگاهی بسیار متفاوت نسبت به مناقشه جاری در سوریه دارد و اعلام می‌کند که شورشیان سوریه تفاوت چندانی با داعش ندارند.

«سماح سولا» گزارشگر شبکه دو تلویزیون فرانسه طی این گزارش تحت عنوان «گمراهی بزرگ» گفت: «پنج سال جنگ طولانی در سوریه ۲۶۰ هزار کشته، ۸ میلیون آواره در داخل این کشور و چهار میلیون آواره در خارج از این کشور را در پی داشته است و این بدان معناست که از هر دو سوری یک نفر ناچار مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده است.»

وی در پاسخ به این پرسش که «چگونه ممکن است جنگ داخلی در کشوری کوچک به مناقشه‌ای جهانی با مداخله قدرت‌های بزرگ منجر شود؟» گفت: «بی‌شک وقوع اشتباهات زیاد از همان ابتدا و یا ورود گروه های متعددی در این مناقشه را ‌می‌توان دلیل امر دانست.»

به لطف خبرنگارانی نظیر «فرانک گانوزو» که بمنظور شفاف‌سازی ماهیت مناقشه پیچیده جاری در سوریه در آنجا حضور یافتند، امکان تشخیص درست از نادرست در اسرع وقت امکان‌پذیر است.

وی در خصوص تقسیم‌بندی و توزیع نیروها در سوریه گفت: «دولت کنترل ۲۵ درصد از خاک سوریه را در دست دارد و شورشیان و کردهای شمال به ترتیب کنترل ۲۰ و ۱۵ درصد سوریه را در اختیار دارند و ۴۰ درصد باقیمانده خاک این کشور در دست داعش است. اما چنانچه از نزدیکتر نگاه کنیم، درخواهیم یافت که دو سوم جمعیت باقی مانده در سوریه در مناطق تحت کنترل دولت دمشق تجمع کرده‌اند.»

این خبرنگار افزود: «برخی از گروه‌های شورشی همان ایدئولوژی گروه تروریستی داعش را دارند و به مدد گزارش‌های خبرنگاران که از ارتباط نزدیک با شورشیان این گروه‌ها به دست آورده‌اند، هیچ تردیدی در خصوص تمایلات و عزم آنها باقی نمی‌ماند.»

همه این گروه ها که هر یک فرماندهان و راهبردهای خاص خود را دارند، هدف یکسان برکناری «بشار اسد» و تشکیل «حکومت اسلامی» (به سبک داعش) را دنبال می کنند؛ چرا که بشار اسد مانع آنان در تشکیل خلافت اسلامی می‌شود.

بنابر اعلام یکی از روزنامه‌نگاران که توانسته بود به مخالفان در حلب نزدیک شود، ده‌ها گروه و فراکسیون مخالف دولت در دمشق وجود دارند که تمایل به برکناری بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه دارند چرا که اسد مانع آنان در تشکیل خلافت اسلامی است.

این گروه‌ها که بسیار فریبکارانه‌تر از داعش فعالیت می‌کنند، هرگونه وابستگی و تعلق به داعش را رد می‌کنند اما تلاشی برای پنهان کردن پرچم‌های داعش را که در همه جا برافراشته شده انجام نمی‌دهند.

این مستند گزارش‌هایی را از آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی نشان می‌دهد که در آن خبرنگاران به یک توپخانه مخالفان نفوذ می‌کند و یکی از این افراد را در حال ساخت کمربند انتحاری نشان می‌دهد که در تعریف ایدئولوژی خود می‌گوید که آماده‌ است همه کافران را بکشد و سپس خود را در ساختمانی که در آن تک‌تیراندازان مانع از پیشروی جهادگران می‌شوند، منفجر کند.

در گزارشی دیگر، یک خبرنگار سابق روزنامه فرانسوی «لوموند» که به مدت ۸ سال در سوریه زندگی کرده، منطق تأمین مالی عاری از آرمان‌ها را محکوم کرده و می‌گوید که افرادی که در این گروه ها می‌جنگند حقوق دریافت می‌کنند و این موضوع در کشوری فقیر پس از پنج سال جنگ، مسئله‌ای معنادار است.

وی همچنین می‌گوید که عربستان سعودی، میلیاردها دلار صرف تأمین مالی شورشیان کرده و آمریکا، ترکیه و فرانسه نیز این کار را انجام می‌دهند.

به گفته نویسنده این گزارش، افرادی که در این گروه‌ها حضور دارند، برای دریافت حقوق باید کار مهم و درخشانی انجام دهند و پس از آن پول برای انها فرستاده خواهد شد و حدود ۳۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو از جانب شورشیان و معارضان دریافت خواهند کرد و به همین ترتیب شورشیان با توجه به میزان حقوق پرداختی از یک گروه به گروه دیگر جابجا می‌شوند و این دلیلی برای ترک ارتش سوریه است که حقوق پرداختی در آن بین ۷۰ تا ۱۰۰ یورو است.

وی می‌گوید: «کسانیکه پیشتر راهی خیابان‌ها می‌شدند و حقوق و آزادی بیشتر را طلب می‌کردند البته هنوز نیز به کار خود ادامه می‌دهند، با آن‌هایی که سلاح در دست دارند یکسان نیستند و انگیزه‌ها و خواسته‌های یکسانی ندارند.»

About Author

Add a Comment