سلامت غذای نذری در ظروف یکبار مصرف

سلامت غذای نذری در ظروف یکبار مصرفReviewed by بلانیان on Jan 18Rating: 5.0

در ماه محرم و ایام عزاداری،‌ استفاده از ظروف یکبار مصرف به طور چشمگیر افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی مثلا استفاده از ظروف نامرغوب و بی‌کیفیت به صرف قیمت پایین و ریختن غذای نذری داغ داخل آنها،‌ سلامت افراد به خطر می‌افتد. حالا چطور باید ظروف مناسب را انتخاب کنیم؟ اصلا رعایت چه نکاتی هنگام خرید و استفاده از این ظرف‌ها ضروری است؟

بد نیست بدانید، ظرف‌هایی که از مواد گیاهی و طبیعی تهیه می‌شوند،‌ بهترین نوع ظروف یکبار مصرف هستند. ظروف گیاهی یکبار مصرفی که از مواد اولیه طبیعی مانند نشاسته ذرت اصلاح شده تولید می‌شوند،‌ فاقد مواد مضر و شیمیایی هستند و در برابر ریختن مواد غذایی یا مایعات با حرارت بالا مقاومت دارند. دکتر علی‌اکبر رمضانی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ظروف یکبار مصرف رایجی که به دلیل ارزان بودن در بسیاری از هیات‌ها و تکیه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌ شیمیایی و از جنس پلی استایرن هستند و توانایی تحمل دمای بالاتر از ۶۵ درجه را ندارند. بنابراین ریختن مواد غذایی بسیار داغ در این ظرف‌ها عوارض و خطرات زیادی برای سلامت مصرف‌کنندگان دارد،‌ چون در حرارت بالا، مواد سمی این ظروف به مواد غذایی درون آنها منتقل می‌شود.

نوشیدن چای در لیوان‌های شفاف ممنوع

از آنجا که امسال ایام سوگواری محرم شاهد کاهش دمای هوا در بیشتر نقاط کشور هستیم، کم نیستند عزادارانی که نوشیدنی‌های گرم مثل چای، شیر و شیرکاکائوی داغ را به عنوان نذری انتخاب می‌کنند. این در حالی است که ریختن این مایعات داخل لیوان‌های شفاف پلاستیکی سرطان‌زاست. پس برای مصرف مواد غذایی سرد مانند شربت از ظروف یکبار مصرف شیشه‌ای و برای مایعات و غذاهای گرم از ظروف یکبار مصرف گیاهی، مقوایی یا اسفنجی استفاده کنید و یادتان باشد ظروف یکبار مصرف گیاهی اثرات سوء کمتری برای محیط زیست ایجاد خواهند کرد و باعث تخریب آن نمی‌شوند.

اگر آش نذری می‌دهید

به گفته دکتر رمضانی، ظروف یکبار مصرف سفید و فوم‌دار برای خوراکی‌های سرد، گرم و مرطوب مناسب است، اما نباید برای غذاهای داغ مثل آش که دمای بالایی دارند از آنها استفاده کرد چون ممکن است باعث بروز اختلالات گوارشی و حتی سرطان شوند.

رنگی‌ها خطرناک‌ترند

این روزها ظروف یکبار مصرف در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند. ممکن است برای پذیرایی از مهمان‌های سوگوارتان تصمیم بگیرید از این ظروف استفاده کنید. دکتر رمضانی با بیان این که هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف رنگی باید جوانب احتیاط را رعایت کرد، می‌افزاید: ظروف یکبار مصرف مثل ظروف دیگر توانایی نگهداری رنگ را ندارند. به همین علت هنگام ریختن غذای داغ یا چای در ظرف، لایه‌ای رنگ در غذا حل و وارد بدن می‌شود. بنابراین هرگز نباید از انواع رنگی این ظروف به‌ویژه برای غذاهای داغ استفاده شود.

برای ریختن نذری در ظرف عجله نکنید

یکی از نکات بسیار مهم هنگام ریختن غذای نذری داخل ظروف یکبار مصرف این است که اجازه دهید غذا کمی خنک شود و سپس آن را در ظرف بریزید. به گفته دکتر رمضانی، این ظروف قابلیت گرم شدن مجدد در مایکروفر را هم ندارند و اگر می‌خواهید آنها را مجدد مصرف کنید باید داخل ظروف مخصوص مایکرو گرم شوند. همچنین از ورقه‌های پلاستیکی برای پوشش غذا هنگام گرم کردن آن در ماکروویو خودداری کنید چون به‌راحتی مواد شیمیایی موجود در آن، داخل غذا راه‌ پیدا می‌کند و باعث آلوده شدن آن می‌شود.

نکات طلایی هنگام خرید

در حال حاضر، تولید ظروف یکبار مصرف زیاد شده و حتی برخی از آنها برچسب استاندارد هم دریافت می‌کنند، اما مردم باید دقت کنند ظروفی را که می‌خرند علاوه بر داشتن برچسب استاندارد، مجوز سازمان غذا و دارو نیز روی آنها درج شده باشد و سراغ ظروف پلاستیکی نامرغوب فله‌ای نروند. به طور کلی پلاستیک‌ها پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها مواد سمی و برای سلامت انسان مضر هستند؛ در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند.

اشکال کار اینجاست که در فرآیند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. برای همین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و استفاده‌کنندگان از ظروف باید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را از مراکز معتبر که از مواد اولیه مرغوب و مطلوب استفاده می‌کنند،‌ بخرند.

به فکر پاکبان‌های طبیعت باشید

ایام محرم فرصت مناسبی برای رسیدن به سلامت معنوی است. یکی از مشکلات رایج در عزاداری‌های حسینی‌‌ در ضمن توزیع نوشیدنی داغ و غذای نذری، ریختن زباله ظروف یکبار مصرف در معابر عمومی مثلا خیابان است. این اقدام چهره نامناسبی از سیمای شهری بر جای می‌گذارد چرا که پس از مصرف، انبوهی از ظروف یکبار مصرف در معابر و خیابان‌ها ریخته می‌شود و این کارگران شهرداری یا همان پاکبان‌ها هستند که زحماتشان ده‌ها برابر بیشتر می‌شود و با انداختن هر زباله روی زمین، یک کمر برای برداشتن آن خم می‌شود.

About Author

Add a Comment