روش پاک کردن چسب ۱۲۳ از سطوح مختلف

روش پاک کردن چسب ۱۲۳ از سطوح مختلفReviewed by بلانیان on Mar 9Rating:

123-glue

چسب ۱۲۳ از خانواده چسب های قطره ای سیانوآکریلات میباشد و معمولا کاربران این گونه چسب ها در هنگام چسباندن اشیا به صورت اشتباه و یا آلودگی اجسام به چسب به طور نا خاسته, جهت جدا کردن چسب دچار مشکل میگردند و این پرسش برایشان پیش میاید که “حلال چسب ۱۲۳ چیست” ؟!

چسب ۱۲۳ و کلیه چسب های قطره ای مانند چسب های هوا خشک دارای حلال نمیباشند اما روشهایی وجود دارد تا بتوانید آنها را آسان تر و با کمترین صدمه به دیگر قسمتهای قطعه اصلی جدا نمایید. البته این روشها به صورت بسته بندی شده در بازار نیز ممکن است وجود داشته باشد که معمولا با نامهایی همچون “حلال چسب قطره ای” , ضد چسب ۱۲۳ ” , “Cyanoacrylate Remover” , “حلال چسب قطره ای” و نامهایی مشابه به فروش میرسند در هر حال موادی که در این مقاله به شما معرفی میگردد همان موادی است که در بسته بندی های تجاری در بازار به فروش میرسد که میتوانید به راحتی خودتان در منزل یا محل کار به آن دسترسی داشته باشید .

اولین ماده به عنوان حلال چسب ۱۲۳, استون میباشد که میتواند چسب را به آرامی تخریب کند, از این حلال میتوانید در زمانی که چسب کاملا خشک شده است استفاده نمایید, (لازم به ذکر است که حلال استونی که عموما به عنوان لاک پاک کن و استون معطر خریداری میگردد ممکن است به دلیل رقیق تر بودن قدرت کافی را برای رفع چسب نداشته باشد), بهتر است از حلال استون صنعتی و خالص استفاده نمایید. کافیست قطعه آلوده شده به چسب ۱۲۳ خشک شده را برای مدتی در داخل حلال استون قرار دهید (به طوری که کل سطوح چسب در داخل حلال باشند), این مدت بسته به ضخامت چسب میتواند از چند دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد و لازم است آنقدر قطعات در داخل حلال قرار گیرند تا چسب روی آن کاملا نرم شوند و سپس به راحتی قابل تمیز کردن میباشند. توجه داشته باشید که حلال استون فرار است و لازم است درب ظرف حاوی حلال بسته باشد تا از تبخیر آن جلوگیری شود. همچنین تشخیص این نکته که حلال به قطعه اصلی صدمه وارد نکند بر عهده شما میباشد. معمولا از این حلال میتوانید برای پاک کردن چسب روی قطعات فلزی, سنگی, شیشه ای, تفلونی و پارچه های بدون رنگ استفاده نمایید و پیشنهاد میگردد قبل از مصرف ابتدا قسمتی کوچک از قطعه را وارد حلال نمایید تا از نرسیدن آسیب به قطعه آگاه شوید. همچنین توجه داشته باشید که حلال استون بسیار برای قطعاتی از جنس لاستیک, نایلونی, پلاستیک و… نا مناسب میباشد .

دومین روش استفاده از سرکه میباشد, در مواردی که قطعات بزرگ هستند و قابلیت غرق کردن آنها در حلال استون نمیباشد میتوانید از مقداری سرکه استفاده نمایید به این روش که یک پارچه را آغشته به سرکه فراوان نمایید و آن را بر روی سطح چسب قرار دهید و در صورت خشک شدن پارچه مجددا آن را به سرکه آغشته نمایید و این عمل را تا جایی انجام دهید که چسب کاملا تخریب گردد و قابل جدا کردن باشد, از این روش نیز میتوانید جهت غرق آب کردن قطعه مانند روش قبلی استفاده نمایید .

روش سوم استفاده از شعله مستقیم میباشد و مسلما این روش تنها برای قطعات فلزی و سنگی قابل استفاده میباشد چراکه شعله آسیبی به آنها نخواهد رساند. برای استفاده از این روش کافیست شعله مستقیم فندک یا فندک کوره ای را بر روی سطوح چسبی مستقیما نگاه دارید تا چسب بسوزد و سپس به راحتی میتوانید چسب را از قطعه جدا نمایید. توجه داشته باشید که جهت استفاده از این روش لازم است از ماسک و دستکش استفاده نمایید تا گاز و تکه های چسب که ممکن از از چسب به طرفین پرتاب شوند باعث آزار شما نگردند .

در صورتی که چسب بر روی پوست بدن شما ریخته باشد به روش زیر عمل نمایید :

ابتدا لازم است بدانید که چسب قطره ای هنگامی که بر روی پوست بدن ریخته شود بسیار سریع و حتی بدون استفاده از شتاب دهنده ممکن است در عرض کمتر از ۵ثانیه خشک گردد و در حین خشک شدن به شدت داغ میگردد, در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد, قبل از هر کاری و در کوتاهترین فرصت کلیه لباسهای آن قسمت از بدن را که آلوده به چسب شده است از بدن خارج نمایید و در صورت داغ شدن چسب دستپاچه نگردید, ممکن است چسب داغی زیادی پیدا کند اما نگران نباشید زیرا این داغی باعث سوختگی بدن شما نخواهد شد, آرامش خود را حفظ نمایید و در صورتی که فرصت کافی برای خارج کردن کل پوشاک قسمت آلوده به چسب نگشتید و چسب خشک شد, باید تحمل کنید و با حوصله و فرصت کافی شروع به جدا کردن پوسته ای چسب از بدن نمایید, چسب هنگامی که روی بدن میریزد به دلیل ترشحات پوستی بعد از چند ساعت آسانتر جدا خواهد شد و همچنین میتوانید در این مدت بدن خود را چندین ساعت در داخل وان آب داغ فرو ببرید تا چسب ها آسانتر از بدن جدا گردند .

 

 

About Author

Add a Comment