روش های درمان جوش صورت و بدن

روش های درمان جوش صورت و بدنReviewed by بلانیان on May 21Rating:

طب سنتی و روش های درمان جوش صورت و بدن

جوش صورت 

روش های درمان جوش صورت و بدن

شاید شما هم از دسته افرادی باشید که مدتها با جوش صورت و بدن در گیر هستند. که گاهی با مصرف برخی مواد غذایی ، لوسیون ها و حتی مواد طبیعی بهتر و یا بدتر می شوند. راه های بسیاری برای درمان این مشکل وجود دارد که باید ابتدا در رابطه با علل ایجاد کننده این مشکل آشنا شویم و سپس به سراغ درمان برویم.پس تا درمان نهایی این مشکل با ما همراه باشید.

 عوامل ایجاد جوش صورت و بدن

مواردی که در حال مطالعه آنها خواهید بود از عوامل موثر در ایجاد و تشدید جوش های صورت و بدن هستند.

  • چربی پوست : چربی زیاد پوست صورت و بدن که از شایعترین عوامل ایجاد جوش است ترشحات چربی وقتی برای خارج شدن از پوست مسیری نداشته باشند باعث تشکیل غده های چربی شده که گاهی با نرسیدن غده به سطح پوست باعث تشکیل جوش های زیر پوستی می شوند که در این باره باید به این نکته اشاره کنیم که برای متعادل کردن چربی پوست باید از مصرف مواد غذایی چرب به ویژه مواد غذایی که دمای ذوب بیش از دمای بدن یعنی ۳۷ درجه دارند خودداری کرد و همچنین موادی مانند سس مایونز. بیشتر از روعنهای مایع برای تهیه غذا استفاده کنید در اینجا یادآور می شوم که مواد قندی که در طول روز مصرف می کنیم مانند : نوشابه ، انواع مربا ، شربت ها و به ویژه انواع شکلات وقتی وارد دستگاه گوارش می شوند کبد برای اینکه با بالا رفتن قند مقابله کند با ترشح آنزیمی قند اضافه را تبدیل به چربی می کند پس در مصرف انواع مواد قندی تجدید نظر کنید.
  • شیرینجات : مصرف انواع شیرینجات قنادی به ویژه شیرینجات تازه و دارای خامه ، گردو و انواع مغز ها و شکلات باعث شدت این مشکل خواهد شد گاهی محبت پدرها و مادر ها در سنین پایین تر که جایزه هایی را شکلات و یا از مواد قندی فراوان تشکبل شده را به کودکان خود می دهند غافل از اینکه در سالهای آینده مشکلاتی مانند انواع جوش ها ، لکه ها و گاهی هم اگزما گریبانگیر عزیزانشان خواهد شد پس بیایید از همان دوران کودکی تنقلات طبیعی که در حال فراموش شدن هستند را به کودکان خود بدهیم تا در آینده نه تنها مشکلات اینچنینی نداشته باشند بلکه آینده سازان فردا با دارا بودن پوستی صاف و شاداب ذهنی باز برای حل مسائل داشته باشند تا درگیر باشند.
  • اصلاح : گاهی اصلاح که به همراه در آوردن موهای زاید انجام می شود در اثر فشار هایی که به پوست وارد می شود پوست دچار التهاب می شود و به صورت جوش نمایان می شود .
  • لوازم و مواد آرایشی : گاهی استفاده از مواد آرایشی و پاک نکردن اصولی این مواد و اکتفا به پاکسازی پوست با دستمال و حتی با آب بدون استفاده از مواد شوینده اسیدی و قلیایی محیطی را برای رشد این باکتری ها آماده می کند که باعث پیشرفت و یا ماندگاری بیشتر جوشها می شود.
  • تماس موی سر با پوست : گاهی پوست حساس بوده و با تماس موی سر با پوست صورت باکتری از مو به پوست منتقل و باعث جوش می شود مخصوصا این مسئله در مورد افرادی که از موادی مانند روغن و ژل استفاده می کنند بیشتر دیده می شود.
  • کرم های ضد آفتاب : در صورتی که بر جسب کار و فعالیتی که انجام می دهید مجبور به استفاده از کرم های ضد آفتاب هستید باید به این نکته اشاره کنم که بهترین کرم های ضد آفتاب با لایه های حفاظتی مختلف بعد از گذشت دو ساعت کارایی خود را از دست داده و خود ماده ای مخرب برای پوست خواهند شد. در زمان مصرف کرم های ضد آفتاب با در نظر گرفتن زمان گقته شده پوست را با استفاده از صابون های آنتی باکتریال شستشو کرده و پس از خشک کردن پوست کرم خود را تجدید کنید. در صورت امکان از کرم های ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید.
  • تغییرات هرمونی : تولیـد و ترشح زیاد چربی در غدد که تواند به علت ارثی بودن یا پرکاری تیروئید و یا که با توجه به سن بلوغ در خانم ها و آقایان که گاهی میزان هورمون در سطح طبیعی می باشد ولی پوست به این مقدار طبیعی نیز حساس است. به همر ریختگی هرمونی می تواند باعث ایجاد و تشدید جوش شود.
  • چاقی و اضافه وزن : چاقی ، اضافه وزن که از مواردی برای ابتلا به جوش بوده و همچنین علاقه به مصرف مواد چرب و پر انرژی که گاهی همراه با ادویه فراوان نیز هستند به ویژه خوردن غذاهای ساندویچی که حتی دیر هضم بوده و تولید یبوست در افراد می کنند را باید با جدیت هرچه تمام تر از برنامه غذایی روزانه حذف کرد.
  • تعریق : تعریق در فصل گرما و یا حضور در مناطق و یا محل هایی که باعث تعریق زیاد می شود و شستشو نکردن پوست به صورت منظم یکی دیگر از عوامل شایع جوش است.
  • نور ماوراء بنفش : یکی دیگر از عوامل شایع تشدید جوش در تابستان نور خورشید است که توصیه می کنم در این فصل از کلاه و یا نقابهایی که بر روی پیشانی قرار می گیرد و نقش سایه بان برای پوست را دارد استفاده کنید تا کمتر نور ماوراء بنفش خورشید را جذب کنید.
  • دستکاری جوش : دستکاری و یا ترکاندن این جوش ها باعث باقی ماندن جای آنها می شود در صورت امکان کمتر مقابل آینه بروید که نگاهی جهت شمارش و حفظ مکان جوش ها کنید.
  • استرش و تنش روحی : استرس های روحی یکی دیگر از عوامل ایجاد و تشدید این جوش ها هستند که باعث نا اختلال در دستگاه گوارش و از بین رفتن و ضایع شدن برخی مواد غذایی ، ویتامین ها و همچنین باعث بیشتر شدن میل به خوردن مواد قندی می شود.
  • مشکلات کبدی : غذاهای دیر هضم و چرب مانند تخم مرغ ، ماکارونی و بسیاری غذاهای چرب و پر ادویه دیگر که نیازمند به ساعت هضم طولانی باشند شما را دچار مشکلات کبدی می کنند که مشکلات کبدی مانند کبد چرب در ایجاد و تشدید جوش صورت نقش مهمی دارد پس از مطلع شدن از این موضوع باید در صدد درمان این مشکلات باشید.
  • زندگی در مناطق با آب و هوای آلوده : زندگی در شهرهای بزرگی مانند تهران که درصد آلودگی در هوا بسیار زیاد است و با توجه به پوست چرب و خاصیت جذب هر نوع آلودگی موجود در هوا و همچنین مصرف آب های آلوده حتی جهت شستشوی پوست در ایجاد و تشدید جوش نقش موثری دارند. توصیه می کنم با در نظر داشتن عوامل گفته شده با هر بار خارج شدن از منزل و محل کار و برگشت دوباره پوست را با استفاده از لیف بسیار نرم و صابون های آنتی باکتریال شستشو کنید.
  • میوه ها ، تنقلات ، آجیل : میوه هایی مانند : موز ، خرما ، انگور ، انجبر ، انبه ، خربزه ، گرمک ، طالبی ، تنقلاتی مانند : چیپس ، پفک ، شکلات ، کیک ، بیسکویت ، انواع بستنی ، شیر موز ، شیر انبه ، مغز گردو ، پسته ، بادام زمینی ، بادام هندی ، تخمه آفتابگردان ، انواع آجیل و اونواع تنقلات چرب ، شیرین و پر انرژی در ایجاد و تشدید جوش ها نقس دارند.
  • مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده : مصرف مواد غذایی که دارای مواد نگهدارنده بوده که باعث مشکلات کبدی و همچنین جوش می شود توصیه می شود که در ابتدا مصرف این مواد را کم و در نهایت قطع کنید حتی مواد غذایی که در منزل تهیه و به مدت های طولانی در فریزر نگهداری و بارها گرم می شوند در ایجاد و تشدید انواع جوش ها نقش دارند.
  • لبنیات : مصرف لبنیات پرچرب مانند ماست پرچرب ، شیر پرچرب ، خامه و حتی پنیر های خامه ای مشکلات چوش ها را تشدید می کنند پس در هنگام خرید لبنیات کم چرب را برای مصرف انتخاب کنید.
  • یبوست های طولانی : یبوست یکی از عوامل شایع مشکلات پوستی مانند لکه و جوش صورت است که اگر دچار این مشکل هستید باید در ابتدا با تصحیح مواد غذایی سعی در رفع یبوست داشته باشید زیرا بسیاری از مواد چرب و مضر باید از طریق روده ها و دستگاه گوارش دفع شوند.
  • تغییرات هرمونی در خانم ها : عقب و یا جلو شدن زمان سیکل ماهانه در خانم ها یکی دیگر از عوامل جوش است که ریشه در استرس و مشکلات روانی دارد.
  • قهوه و نسکافه : مصرف قهوه و نسکافه را به دلیل مقدار زیاد کافئین موجود در این مواد به حداقل برسانید.
  • گوشی موبایل : می توان گفت که گوشی موبابل یکی از آلوده ترین وسایلی است که ما روزانه حتی شبها استفاده می کنیم.
  • رو بالشتی : روبالشتی هم که در طول شب تا صبح حدود ۸ ساعت با پوست ما در تماس است یکی دیگر از موارد آلوده است که باید در حفظ و بهداشت آن دقت بیشتری کرد.

طب سنتی و روش های درمانی جوش صورت و بدن

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که درمان جوش ها نیازمند به صبر و حوصله بوده و در ضمن روش های درمانی مورد بحث از بهترین روش های درمانی در طب سنتی هستند که با اجرای این روش ها البته با توجه به رعایت مواردی که ذکر شد نه تنها جوش های صورت و بدن را رفع کرده حتی پوستی روشن و شاداب نیز خواهید داشت.

  • ورزش مرتب و منظم : در ابتدا باید به این نکته اشاره می کنم که ورزش مرتب و منظم در رفع جوش ها و خونرسانی به قسمت های مختلف پوست بسیار مناسب بوده و باعث درمان این مشکلات می شود اما باید بعد از هر جلسه ورزش استحمام را فراموش نکنید.
  • خواب : سعی در تنظیم ساعت خواب داشته باشید زیرا خواب کافی در طول شبانه روز به کاهش استرس و مشکلات عصبی کمک فراوانی خواهد کرد پس هر شب راس ساعتی معین به رختخواب بروید و صبح زود هم بیدار شوبد.
  • میوه ، سبزیحات و سالاد : استفاده از انواع میوه ها به ویژه مرکبات و میوه هایی با طبع سرد میوه هایی مانند : آلبالو ، توت ، شاه توت ، توت فرنگی ، لیموترش، سیب ، هندوانه ، آلو ، زردآلو ،آلوی سیاه ،گلابی ، نارنگی ، پرتقال ، گریپ فروت ، بکرایی و سبزیجات و سالاد فراوان به همراه غذا به دلیل فیبر فراوان و کمک به دستگاه گوارش که نقش مهمی در از بین رفتن جوش ها دارد توصیه می شود. گاهی به صورت روزانه مقداری کاهو یا خیارسبز را به همراه سیب درختی با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری آب گرفته و میل کنید.
  • غذاهای دریایی : مصرف مرتب غذاهای دریایی در درمان انواع جوش تاثیر مثبت دارد به شرطی که از ادویه های تند خبری نباشد.
  • آب : مصرف روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان آب که این عنصر حیاتی با کمک به کلیه ها ، کبد و همچنین ایجاد تعریق و دفع سموم از این طریق به درمان جوش صورت و بدن کمک بسزایی خواهد کرد. پس مصرف روزانه آب را فراموش نکنید.
  • صابون مناسب : استفاده از یک صابون مناسب به صورت شستشو چند  بار در طول روز  در جهت درمان یکی دیگر از قدمها به سوی موفقیت در درمان جوش است که توصیه می شود از صابون گوگرد ۱۰% برای شستشوی بدن و از صابون سفیداب مغز بادام برای شستشوی صورت که با استقاده از لیف بسیار نرم و بدون ایجاد فشار و زخمی کردن جوش ها انجام شود بسیار مناسب خواهد بود.
  • لیموترش تازه : مصرف خوراکی و ماساژ لیموترش تازه بر روی پوست نه تنها باعث درمان جوش های صورت می شود بلکه باعث روشن شدن پوست نیز شده و بسیاری اثرات درمانی دیگر نیز دارد. هر روز یک عدد لیمو ترش را از وسط نصف کرده و به همراه تمام وعده های غذایی و با فشردن و آب گرفتن داخل غذا میل کنید این عمل کمک به هضم غذا و کمک به تصفیه خون که وظیفه کبد است خواهد کرد و برای صورت با ماساژ به صورتی که هیچ فشاری به پوست وارد نکنید ماساژ داده و چند دقیقه بعد پوست را شستشو کنید این عمل باعث از بین بردن محیط آلوده ای که باکتری های سطح پوست برای زندگی استفاده می کنند خواهد شد.
  • زرشک سیاه یا زرشک آبگیری : این نوع زرشک که به رنگی تیره متمایل به سیاه بوده و برخلاف زرشک پلویی دارای هسته است را به مقدار ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم تهیه و پس از پاکسازی و شستشو با ۸ تا ۱۲ لیوان آب به مدت ۲۴ ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس کرده در یخچال نگهداری و هر روز صبح یک لیوان و هر شب یک لیوان از صاف کرده را میل کنید 
  • خاکشیر : مقدار ۲ قاشق خاکشیر را هر شب به همراه یک لیوان آب خیس کرده و هر صبح مقداری آب لیموترش و عسل را اضافه کرده و میل کنید.
  • سرگل بنفشه : سر بنفشه یکی از گیاهان دارویی با طبع سرد بوده و در درمان مشکلات کبدی و همچنین مشکلات پوستی دارای سابقه طولانی است .برای این منظور مقدار ۲ قاشق از سرگل بنفشه را هر شب با یک لیوان آب خیس کرده و روز بعد صاف کرده و میل نمایید همچنین توصیه می شود که تفاله باقی مانده را روی به صورت ماسک روی صورت قرار داده و پس از گذشت ۱۰ دقیقه پوست را با آب ولرم بشویید.
  • جوانه گندم : جوانه گندم به صورت تازه و حتی خشک به دلیل فراوانی ویتامن های گروه ب و همچنین فیبر در درمان این مشکلات تاثیر بسیار داشته و توصیه می شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم و یا از خشک برای غذا و سالاد بهره ببرید همچنین می توان مقداری از پودر جوانه را به همراه  مقداری شیر کم چرب به صورت ماسک روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شستشو کنید.
  • ماسک طبیعی ضد جوش و روشن کننده : این ماسک که نه تنها درمان بسیار مناسبی برای جوش صورت است بلکه بک ماسک روشن کننده فوق العاده نیز است.

مواد لازم

  • خیار سبز متوسط ۱ عدد
  • روغن زیتون ۱ قاشق چایخوری
  •  لیموترش تازه ۱ عدد
  • عسل یک قاشق چایخوری
  • بابونه شیرازی ۱ قاشق مرباخوری

روش مصرف

این ماسک یکی از طبیعی ترین ماسک ها برای پوست بوده که ضمن اثر بخشی مناسب برای پوست و دارای اثر ویتامینه نیز هست که توصیه می شود روزانه یک بار و زمانی که قصد خارج شدن از محل کار ، منزل و یا قصد رفت و آمد در مقابل نور مستقیم آفتاب را ندارید مبادرت به مصرف این ماسک کنید. ابتدا پوست را با آب گرم و صابون شستشو کرده سپس بابونه را همراه با دو استکان آبجوش دم کرده پوست را بخور داده سپس لیموترش تازه را آب گرفته به همراه مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده روی پوست قرار داده و پس از گذشت ۱۵ دقیقه پوست را با آب ولرم شستشو کنید.

روش های درمان جوش صورت و بدن

  • مخلوط عرق شاه تره و عرق کاسنی : مخلوط عرق کاسنی و شاه تره به صورت مساوی و مصرف روزانه دو لیوان که یک لیوان بین صبح و ظهر و یک لیوان بین عصر و شب میل شود بسیار اثر بخش بوده و دوره درمان را کوتاه تر خواهد کرد.
  • مخلوط عرق بید و کاسنی : مخلوط عرق بید و کاسنی به صورت مساوی و مصرف به صورت روزانه به جای آب در روند پیشرفت هر چه سریعتر به سوی درمان تاثیر عالی دارد.
  • گلاب : استفاده از گلاب هم یکی از راههای پیشگیری و همچنین درمان جوش‌های صورت است. برای این کار بهتر است صورت خود را هر روز با گلاب شستوشو دهید. البته بهتر است این کار قبل از خواب انجام شود تا گلاب مدت زمان بیشتری روی پوست باقی بماند.
  • درمان جوش صورت بعد از اصلاح : مقداری سفیداب نقره را به همراه عرق بید به صورت ماسک بعد از هر بار اصلاح روی صورت ماساژ داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شستشو کنید این نوع درمان یکی از بهترین و قدیمی ترین درمانهای جوش صورت بعد از اصلاح است که هم برای خانم ها و هم برای آقایان بسیار مفید خواهد بود.

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment