روش رانندگی در باران

روش رانندگی در بارانReviewed by بلانیان on Jan 18Rating: 5.0

شما می‌توانید برای کسب مهارت بیشتر و فراگیری نحوه رانندگی صحیح در جاده‌های بارانی این توصیه‌ها را به کار ببندید:

کنترل تجهیزات، مهم‌ترین گام

پیش از سفر حتما اتومبیل‌تان را آماده رویارویی با شرایط غیرعادی کنید. برف پاک‌کن و گرم‌کن‌ شیشه‌ جلو و عقب و البته بخاری، برای شرایط بارانی نقشی حیاتی دارند. همیشه قبل از سفر از کارکرد درست این ادوات اطمینان حاصل کنید. تیغه‌های برف پاک‌کن را حداقل سالی یک‌بار تعویض کنید، حتی اگر کاملا هم درست کار کند، به دلیل کهنگی مواد، هنگام کارکرد مداوم، صدا تولید می‌کند، صدایی ناهنجار که تداوم و تکرارش می‌تواند اعصاب شما را بهم بریزد. علاوه‌بر این معمولا در هوای بارانی، به دلیل اختلاف دمای درون و بیرون اتومبیل، شیشه‌های اتومبیل دچار مه گرفتگی می‌شود. در چنین شرایطی اگر گرمکن شیشه جلو و عقب کار نکند، حتما دچار مشکل می‌شوید. برای برطرف شدن زودتر مه می‌توانید با متعادل کردن دمای داخل اتومبیل، موقتا مشکل را حل کنید؛ یا قدری شیشه‌ها را پایین بدهید، یا حین روشن کردن گرمکن شیشه، کمپرسور کولر را نیز روشن کنید.

آرام و بااحتیاط رانندگی کنید

در جاده‌های بارانی سرعت، با احتمال لغزندگی نسبت مستقیم دارد. خصوصا در جاده‌هایی که برای اولین بار در حال پیمودنش هستید، احتیاط را در دستور کار قرار بدهید. سرعت را تا حدی که کاملا بر ماشین تسلط داشته باشید پایین بیاورید. در جاده‌های پرپیچ و خم این توصیه اهمیت بیشتری هم دارد. جاده‌های بارانی به‌شدت فرمان‌پذیری خودروها را کاهش می‌دهند و این موضوع سر پیچ‌ها بیشتر به چشم می‌آید. حتی برای ماشین‌هایی همچون سمند که عملکرد خوبی در پیچ‌ها از خود ارائه می‌دهند، هم کاهش سرعت در جاده‌های بارانی یک ضرورت است. چنانچه پیش از رسیدن به پیچ سرعت خود را کم کرده باشید، بدون مشکل مسیر را ادامه می‌دهید، اما با سرعت بالا و احساس لغزندگی، ممکن است دقیقا حین چرخش فرمان به سرتان بزند سرعت را کم کنید، این کار هم ممکن است سبب لغزش قسمت عقب ماشین و برخورد با گاردریل یا حتی واژگونی شود.

فاصله زیادی را با ماشین جلویی حفظ کنید

این ساده‌ترین، اما کلیدی‌ترین توصیه برای جاده‌های بارانی است. در رانندگی به فاصله زمانی و مکانی لحظه فشردن پدال ترمز تا لحظه توقف اتومبیل، طول خط ترمز یا فاصله توقف گفته می‌شود. بدیهی است که در شرایط بارش و لغزندگی، فاصله توقف از حالت عادی بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی بدیهی است که برای تسلط بر اتومبیل، باید فاصله خود از اتومبیل جلویی را، حداقل دوبرابر حالت عادی تنظیم کنید. بدانید که در ساعات اول بارندگی، لغزندگی به مراتب وضعیت بدتری دارد و احتمال تصادف بیشتر است، در این شرایط رعایت سرعت کم و فاصله زیاد، اولویت بیشتری دارد.

فلاشر را فراموش نکنید

بارندگی‌ عموما دید رانندگان را کاهش می‌دهد. این کاهش دید به‌خصوص زمانی که مه گرفتگی نیز همراه بارش می‌شود، تشدید می‌یابد. حتی اگر باران همراه با مه نباشد هم، به دلیل قطرات آب روی شیشه جلو و عقب و حرکت برف‌پاک‌کن دید راننده از حالت عادی کمتری است. در چنین شرایطی، معمولا راننده متبحر تلاش می‌کنند با روشن کردن چراغ‌های مه‌شکن یا روشن کردن فلاشر، رانندگان جلوتر و عقب‌تر از خود را از وجود خود آگاه کنند. شما هم بسته به میزان دید در جاده، حتما یکی از این دو راه را انجام دهید.

ترمز ناگهانی ممنوع

هنگامی که لازم است توقف کنید یا سرعت‌تان را کم کنید، به آرامی و ملایمت ترمز کنید. ترمز ناگهانی در این شرایط بسیار خطرناک است و احتمال لغزندگی را چندبرابر می‌کند. به‌خصوص در زمانی که فرمان صاف نیست و آن را برای انحراف به یکی از طرفین پیچانده‌اید، ترمز ناگهانی ممکن است سبب چرخش اتومبیل برخورد آن با اتومبیل‌های دیگر یا گاردریل کناره بزرگراه‌ها شود.

راهنمای لحظات لغزش

در لحظاتی که احساس کردید ماشین دارد می‌لغزد، اولا خونسردی خود را حفظ کنید، ثانیا به آرامی پای خود را از روی پدال گاز بردارید، فرمان را در جهتی که می‌خواهید جلوی ماشین حرکت کند، بپیچانید. اگر جاده برفی یا یخبندان باشد، برای کنترل ماشین، باید فرمان را به همان سمت که ماشین لغزیده بپیچانید، در غیر این صورت لغزش را تشدید می‌کنید ممکن است
باعث تصادف شوید.

از چاله‌‌های آب باران دوری کنید

چاله‌های آب خطای دید ایجاد می‌کنند. حین رانندگی در جاده‌ای بارانی، حتی‌الامکان از چاله‌های آب عبور نکنید. به دلیل این‌که عمق چاله قابل تشخیص نیست. هم ممکن است دست‌اندازهای بدی در زیر این چاله‌ها نهفته باشد، هم ممکن است عمق‌شان این‌قدر باشد که به موتور اتومبیل شما آسیب بزنند. گاهی عبور از چاله‌های آب سبب خیس شدن شمع اتومبیل می‌شود و اگرچه ممکن است در لحظه ماشین خاموش نشود، اما مثلا بعد از یک خاموشی، دیگر موتور اتومبیل روشن نشود.

از جلویی‌ها پیروی کنید

در جاده‌های بارانی، به جریان طبیعی ترافیک و جهت حرکت اتومبیل‌های جلوتر از خود اعتماد کنید.


رعایت نکات زیر به هنگام رانندگی در روزهای بارانی و برفی به افزایش ایمنی در رانندگی می انجامد:

۱) هنگام بارندگی دقت بیشتری به خرج دهید. مبادا مناظر زیبا، هوای خوش و بوی نم باران حواستان را از رانندگی پرت کند.

۲) از سالم بودن برف پاک کن های جلو و عقب مطمئن باشید و بسته به شدت باران، سرعت برف پاک کن را تنظیم کنید.

۳) منبع آب شیشه شوی را به طور مرتب کنترل کنید. در یک جاده گل آلود، حتی پس از باران، ماشین های جلویی آن را گلی خواهند کرد.

۴) مراعات عابران پیاده را بکنید. خیابان پر از چاله های کوچک و بزرگ است که هنگام باران پر از آب می شوند. شرط انصاف این است که از چاله ها با احتیاط عبور کنید تا آب گل آلود به عابران نپاشد.

۵) هنگام بارندگی، حداکثر سرعت های مجاز تعیین شده برای معابر مختلف کاهش می یابد و شما باید با سرعت کمتری رانندگی کنید. این احتیاط در سرعت، برای وقتی که تازه باران شروع شده هم صادق است. یعنی وقتی که تازه زمین تر شده، اصطکاک کاهش می یابد. به خصوص در اوایل بارندگی، به علت مخلوط شدن آلودگی های سطحی مانند روغن ماشین و گرد و خاک که به طور معمول روی سطح همه خیابان ها و جاده ها هست، حتی خطر جدی تر نیز می شود.

۶) اگر هنگام بارش باران مجبور به گرفتن ترمز شدیدی شدید، چند بار به طور پیایی پا را روی ترمز فشار دهید. با این کار از لیز خوردن ماشین جلوگیری خواهید کرد. البته رانندگان ماشین هایی که به ترمز ABS مجهزند، خیالشان از این بابت راحت تر است زیرا این ترمزها برای لیز نخوردن در چنین شرایطی طراحی شده اند.

۷) شاید این سوال پیش بیاید که هنگام سر خوردن، چگونه خودرو را متوقف کنیم؟ بهترین کار، این است که اعتمادبه نفس داشته و به خود مسلط باشید. از ترمز کردن بپرهیزید زیرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخ ها را قفل می کند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می شود. باید در جهتی حرکت کنید که قسمت عقب خودرو سر می خورد (فرمان را به همان طرف بچرخانید) و هر زمان خودرو به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد.

۸) از سبقت گرفتن بپرهیزید. چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه ای به عقب خودرو می زند که موجب سر خوردن آن می شود و خودرو در جهت عکس حرکت برمی گردد. در عین حال، خودرو را در دنده نگه دارید و از خلاص کردن آن بپرهیزید، زیرا در این حالت به کم شدن سرعت کمک می کند و حداکثر کنترل را به راننده می دهد.

۹) از برداشتن پای خود از روی گاز به طور ناگهانی خودداری کنید و پدال گاز را به طور متعادل نگه دارید تا از سرخوردن خودرو در این وضعیت جلوگیری کنید. هنگامی هم که خودرو «بکسوات» کرد از گاز دادن های بی مورد و چرخاندن سریع چرخ ها خودداری کنید زیرا این عمل علاوه بر این که نتیجه مثبتی ندارد، خودرو را نیز عمیق تر و کامل تر در گل و لای فرو می برد.

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment