روسیه در جنگ با ترکیه و آمریکا تردید نمی‌کند

روسیه در جنگ با ترکیه و آمریکا تردید نمی‌کندReviewed by بلانیان on Feb 17Rating:

“عبدالباری عطوان” سردبیر روزنامه اینترنتی “رأی الیوم” روز چهارشنبه در مطلبی نوشت: در حاشیۀ یک همایش سیاسی مشترک، یک دیپلمات ارشد روس در ملاقاتی به من تأکید کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای جلوگیری از سقوط بشار اسد و نظام سوریه حتی یک لحظه در نبرد با ترکیه و یا حتی آمریکا تردید نخواهد کرد.
عطوان به نقل از این دیپلمات ارشد روس خاطرنشان کرد که سقوط نظام سوریه به معنای شکست روسیه خواهد بود.
این دیپلمات روس به عطوان گفت که ولادیمیر پوتین را به خوبی می شناسد و تعجب نمی کند که اگر نخستین ضربه را انجام دهد، زیرا شکست در سوریه به معنای شکست او در داخل روسیه خواهد بود، و پوتین اجازه نمی‌دهد سوریه به یک افغانستان دیگر تبدیل شود.
عطوان افزود: ترکیه از تحولات شمال سوریه دچار ترس شده است، زیرا نیروهای سوریه در حال پیشروی به سوی حلب هستند و توانسته‌اند با پشتیبانی هوایی روسیه این شهر را محاصره کنند، ارتش دموکراتیک سوریه نیز که از نیروهای کرد و عرب تشکیل شده پایگاه منغ را تحت کنترل گرفته اند و درحال نزدیک شدن به شهر “اعزاز” هستند و این امر به معنای قطع جاده ارتباطی حلب و مرزهای ترکیه خواهد بود. به همین دلیل است که احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که شهر اعزاز خط قرمز است و نمی تواند اجازه دهد که سقوط کند.
عطوان تأکید کرد: شهرهای حلب و رقه سوریه سرنوشت سوریه و کل منطقه و یا حتی دنیا را تعیین خواهند کرد، زیرا این دو شهر محور همه چالشها و لشکرکشی‌ها در هفته ها و یا ماه‌های آینده خواهند بود.
این روزنامه نگار عرب با اشاره به پافشاری عربستان برای حمله زمینی به سوریه و سکوت آمریکا در این زمینه گفت: آمریکا تا این لحظه هنوز اعلام نکرده است که آیا فرماندهی این عملیات را برعهده خواهد گرفت یا نه، زیرا همگام شدن با این درخواست عربستان به معنای ورود به جنگی مستقیم با روسیه خواهد بود، امری همیشه که با سیاستهای اوباما در تضاد بوده است.

 

About Author

Add a Comment