به وسیله این دعاها هم میتوان بچه دارشد/دعای بچه دارشدن/

به وسیله این دعاها هم میتوان بچه دارشد/دعای بچه دارشدن/Reviewed by balanian on Dec 24Rating: 4.5به وسیله این دعاها هم میتوان بچه دارشد/دعای بچه دارشدن/
به وسیله این دعاها هم میتوان بچه دارشد/دعای بچه دارشدن/
به وسیله این دعاها هم میتوان بچه دارشد/دعای بچه دارشدن/

به وسیله این دعاها هم میتوان بچه دارشد/دعای بچه دارشدن/

 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهر باف کارشناس مسائل مذهبی در خصوص ادعیه برای فرزند آوری وبچه دارشدن گفت:

 

یکی ازموضوعات چالش برانگیز در زندگی داشتن فرزند است . و برخی خانواده ها از این نعمت بی بهره اند، لذا ائمه اطهار(ع) برای فرزند دار شدن ادعیه و نمازهایی را توصیه کرده اند .

 

وی افزود: توصیه حضرات اهل بیت(ع) نسبت به نمازها و ادعیه به این معنا نیست که انسان کارهای پزشکی و علمی را کنار بگذارد. بلکه انسان ابتدا باید به دنبال علل طبیعی رفته و در کنار درمان به سراغ ادعیه هم برود .

 

این کارشناس اظهار داشت:بوعلی سینا در کتاب قانون (ترجمه جلد پنج صفحه ۳۷۵ گفتار چهارم موانع باردار شدن)
در باب برخی از این موانع ایراد سخن نموده .

 

حتی خود ائمه علیهم صلوات الله در برخی موارد نسخه هایی تجویز فرمودند که در بعضی از آنها امام علیه السلام همراه دعا درمان را نیز میفرمودند که به عنوان نمونه یک مورد ذکر می شود.

 

(عن عمر بن أبی حسنه الجمال قال : شکوت إلى أبی الحسن علیه السّلام قله الولد فقال « استغفر اللَّه وکل البیض بالبصل » .(منبع وافی تالیف ملا محسن فیض کاشانی ره جلد ۱۹ صفحه ۳۱۷)

 

امام علیه السلام به کسی که شکایت داشت از فرزند کم و در واقع دوست داشت فرزندان زیادی داشته باشد
ولی فرزند دار نمی شد فرمودند :استغفر الله بگو و تخم مرغ با پیاز بخور.)

 

انواع اذکار برای فرزند آوری

 

شهرباف در رابطه با انواع اذکار خاطر نشان کرد: آنچه اهل بیت علیهم صلوات الله در این رابطه فرموده اند به چند صورت بیان شده که بخشی به صورت ذکر است ، بخشی به صورت نماز و قسمت دیگر به صورت دعا است.

 

وی عنوان کرد: امام محمد باقر (ع) فرمود:اگر کسی بخواهد همسرش حامله شود بعدازنماز جمعه دو رکعت نماز با رکوع و سجود طولانی بگزارد و پس از آن بگوید:

 

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِمَا سَأَلَکَ بِهِ زَکَرِیَّا إِذْ قَالَ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ

 

اللَّهُمَّ هَبْ لِی ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعاءِ اللَّهُمَّ بِاسْمِکَ اسْتَحْلَلْتُهَا وَ فِی أَمَانَتِکَ أَخَذْتُهَا فَإِنْ قَضَیْتَ

 

فِی رَحِمِهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ غُلَاماً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیباً وَ لَا شِرْکاَ.(مصباح المتهجد شیخ طوسی ره صفحه ۳۷۸)

 

این کارشناس مذهبی افزود: این دعا مربوط به حضرت زکریا است که دارای فرزند نمی شد و خود و همسرش به سن پیری رسیده بودند که به خاطر دعای:

« رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ؛ خداوندا مرا تنها نگذار و تو بهترین وارثین هستی»

 

خداوند به آنها حضرت یحیی(ع) را عنایت کرد لذا این آیه مبارکه از آیاتی است که توصیه شده خواندن و مداومت ان برای فرزند دار شدن و دستور رسیده نقش کردن ان بر نگینی خاص برای فرزند دار شدن.

 

گفتن ذکر استغفر الله ربی و اتوب الیه

 

وی افزود: یکی دیگر از چیزهایی که برای فرزند آوری توصیه شده ذکر استغفار وگفتن ذکر استغفر الله ربی و اتوب الیه است . این کارشناس مذهبی درخصوص ذکر استغفار گفت: مردی به امام محمد باقر (ع)عرض کرد: فدایت شوم.
من ثروت فراوان دارم ولی فرزندی ندارم آیا چاره ای برایم هست که دارای فرزند شوم؟ فرمودند:

 

آری به مدت یک سال صد بار آخر هر شب استغفار کن و اگر شب آن را انجام ندادی در روز قضایش به جا بیاور زیرا خدای تعالی می فرمایند :

 

اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ .(سوره نوح ایات ۱۰و۱۱و۱۲)

(منبع :بحار النوارجلد ۸۴ صفحه ۲۲۱)

 

سأل رجل أبا جعفر علیه السلام وأنا عنده فقال له : جعلت فداک إنی کثیر المال ،

لیس یولد لی ولد ، فهل من حیله ؟ قال : نعم استغفر ربک سنه فی آخر اللیل مائه مره ، فان ضیعت ذلک باللیل فاقضه بالنهار ،فان الله یقول :

 

” استغفروا ربکم إنه کان غفارا ” * یرسل السماء علیکم مدرارا ” * ویمددکم بأموال وبنین ”

 

، لذا یکی از مواردی که بسیار توصیه شده ذکر استغفار است.

 

وی عنوان کرد: مرحوم مقدس اردبیلی(ره) در کتاب زبده البیان می فرماید:قوم نوح به خاطر گناهانی که کردند قحطی زده شدند وباران بر ایشان نبارید . فرزندانشان هلاک شده و زنانشان بچه نیاوردند .حضرت نوح آنها را توصیه به استغفار می کند که به این مسئله در سوره نوح نیز اشاره شده است.

 

شهرباف افزود: صاحب زبده البیان در ادامه می فرماید؛حاصل میشود فوایدی برای استغفار که آن زیاد شدن مال و فرزند است . وی تاکید کرد:

 

مقدس اردبیلی بدنبال مطالب فوق روایتی را نقل کردند که چند نفر با مشکلات مختلف به نزد امام علیه السلام آمدند . یکی شکایت از کمی مال میکرد و دیگری شکایت از نباریدن باران داشت و سومی شکایت از نداشتن فرزند . که امام علیه السلام همه آنان را امر به استغفار نمود (استغفر الله ربی و اتوب الیه و توبه کردن) .

About Author

Add a Comment