بهترین روش برای ایجاد وبلاگ فروشگاه اینترنتی

بهترین روش برای ایجاد وبلاگ فروشگاه اینترنتیReviewed by بلانیان on Jan 26Rating: 5.0

راه اندازی وبلاگ فروشگاه اینترنتی

راه اندازی وبلاگ فروشگاه اینترنتی

راه اندازی وبلاگ برای فروشگاه اینترنتی ضرورتی است که اغلب مدیران با تجربه فروشگاه های اینترنتی دریافته اند باید توجه جدی به آن داشته باشند. اما شاید بسیاری از همین اشخاص دلایل واقعی این ضرورت و هدف اصلی از داشتن یک وبلاگ در کنار فروشگاه و نیز شیوه درست و صحیح اجرا و به روز رسانی آن را ندانند. امروز در آموزشگاه دی بی اس تم می‌خواهیم نگاهی جامع بر این ضرورت و به ویژه شیوه صحیح اجرای آن داشته باشیم تا پاسخ مناسبی به تعداد زیادی از پرسش های دریافتی از کاربران ارائه نمائیم.


بازاریابی درون گرا Inbound Marketing چیست؟

پیش از آنکه به شما بگوییم وبلاگ فروشگاه خود را چگونه ایجاد کنید، میخواهیم شما را با علت و هدف ضرورت داشتن وبلاگ در کنار فروشگاه آشنا کنیم.

بازاریابی درون گرا Inbound Marketingبازاریابی درون گرا (Inbound Marketing) که به اسامی دیگر نظیر “بازاریابی جاذبه ای” نیز ترجمه شده است، بر اساس این تئوری بنا شده که بجای آنکه ما تبلیغات مان را به شیوه های متفاوت با صرف هزینه و زمان زیاد و البته در یک فضای رقابتی در معرض دید مخاطبانی قرار دهیم که اولاً ممکن است مخاطبان هدف ما نباشند و تبلیغات ما برای ایشان صرفاً ایجاد مزاحت نموده و بر روی برند ما تأثیر منفی بگذارد و ثانیاً تحت تأثیر بمباران های تبلیغاتی توجه شان به “تبلیغات ناخواسته” کمرنگ شده است، برنامه های بازاریابی خود را به گونه ای اجرا کنیم که مشتریان به دنبال پیدا کردن ما باشند!

در چه شرایطی مشتریان به دنبال ما می گردند؟

با انتشار محتوای یکتا، تازه، ارزشمند و کاربرپسند. با در اختیار دادن اطلاعاتی که کاربران قبل از خرید به دنبال آن هستند تا بتوانند پایه تصمیم گیری های خرید خود قرار دهند. با تکیه بر مزایای استفاده از محصول و خدمات و مشکلات برطرف شده در صورت خرید و استفاده بجای معرفی امکانات و ویژگی ها. با انتشار محتوای ارزشمند و کاربردی پس از خرید برای استفاده بهتر و مفیدتر از محصول توسط مشتریان. در مجموع با ارائه آنچه که مشتریان احتمالی، بالقوه و بالفعل به آن نیازمند یا علاقمند هستند.

اساس بازاریابی درون گرا بر ایجاد ارتباط بلندمدت و پایاپای با مشتریان است. اختلاف بزرگ بازاریابی درون گرا با شیوه های بازاریابی سنتی (outbound marketing) در آن است که محتوای بازاریابی ما به عنوان تبلیغ ناخواسته و عامل مزاحمت برای مشتریان نیست بلکه به تناسب خواست و علاقه مشتریان ایجاد شده و مشتریان برای دریافت اطلاع از انتشار محتوای تازه تر، به خواست خود در سیستم بازاریابی ما، سیستم خبرنامه، پیج شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای اطلاع رسانی جمعی نظیر کانال تلگرام ثبت نام می نمایند. مخاطبین در این شیوه هر زمان که بخواهند می توانند لغو عضویت کرده و در نتیجه این سیستم بازاریابی دقیقاً مخاطبانی را پوشش می دهد که مشتریان هدف ما هستند.

بازاریابی درون گرا Inbound Marketing

از دیگر امتیازات بازاریابی درون گرا نسبت به شیوه های سنتی، امکان انتشار ویروسی محتوای ناب و اختصاصی ما در بین جامعه است. به اشتراک گذاری در انجمن های گفتگو و شبکه های اجتماعی و دست به دست گشتن محتوای تولید شده ما میان تمام مخاطبین هدفی که تا پیش از آن حتی از وجود کسب و کار ما اطلاعی نداشته اند. با میل و اراده جامعه و بدون صرف زمان، انرژی و هزینه توسط ما.

مسئله “ارزان بودن” ، یکی دیگر از جنبه های بازاریابی درون گراست. شیوه بازاریابی درون گرا بسیار مناسب کسب و کارهای کوچک بدون سرمایه هنگفت برای تبلیغات و برندسازی است. جنبه دیگر این موضوع، همان مسئله برندسازی و کسب شهرت برای کسب و کار ما و وب سایت ما در میان رقباست. طبیعتاً انتشار محتوای ناب و دست اول و کاربر پسند در ارتباط با محصولات و خدمات عرضه شده بر روی سایت و همچنین اخبار تازه ها و اطلاع رسانی ها، وجه تمایز بزرگی میان برند و کسب و کار ما با رقبا خواهد بود.


چگونه شیوه بازاریابی درون گرا را برای فروشگاه خود اجرا کنیم؟

تمام آنچه تا کنون گفته شد، به منظور آشنایی شما عزیزان با علت و هدف راه اندازی وبلاگ در کنار فروشگاه اینترنتی تان است. به منظور پیاده سازی و اجرای شیوه های بازاریابی درون گرا، شما نیازمند به ایجاد یک وبلاگ در کنار یا دورن فروشگاه خود با هدف انتشار محتوای اطلاعاتی ارزشمند، ناب، تازه و کاربرپسند در ارتباط با محصولات و خدمات سایت و با هدف پوشش نیازهای مشتریان بالقوه و بالفعل شماست.

فراموش نکنید که افتتاح وبلاگ و انتشار محتوی بر روی آن تمام ماجرا نیست بلکه به اشتراک گذاری محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی، کانال های گروهی، انجمن های گفتگو و سایر شیوه های اطلاع رسانی عمومی، با هدف رساندن پیام تبلیغاتی خود به گوش مخاطبان احتمالی، لازمه‌ی تکمیل رسالت بازاریابی درون گراست که در این بحث به آن نمی پردازیم.


بهترین شیوه اجرای وبلاگ فروشگاه

یکی از پرسش های مهم و حیاتی در هنگام ایجاد وبلاگ برای فروشگاه، نحوه آدرس دهی وبلاگ یا مکان قرارگیری وبلاگ بر روی سایت است. آیا بهتر است آدرس وبلاگ فروشگاه به صورت blog.balasari.com باشد یا به صورت dbstheme.com/blog ایجاد شود؟

سئو seo

باید بدانیم هرآنچه که بر روی زیر دامنه یک سایت قرار گیرد، از دید موتورهای جستجوگر یک وب سایت مجزاست. یعنی زمانی که آدرس وبلاگ فروشگاه به صورت blog.balasarie.com باشد، وبلاگ فروشگاه از دید موتورهای جستجوگر یک سایت مجزا نسبت به خود فروشگاه شناسایی و طبقه بندی می شود. و برعکس در شرایطی که وبلاگ در دایرکتوری به صورت balasari.com/blog ایجاد شود، در واقع بخشی از خود سایت (مانند یک شاخه) شناسایی خواهد شد.

در حالت اول نوشته های وبلاگ تنها برای وبلاگ شمرده می شوند و انتشار مطالب بر روی وبلاگ منجر به توسعه وبلاگ خواهد شد نه فروشگاه و در حالت دوم مطللب وبلاگ به عنوان مطالب فروشگاه به شمار می آیند و منجر به توسعه سایت اصلی یعنی خود فروشگاه خواهند شد.

حال برای آنکه به پرسش فوق پاسخ بدهیم، باید نگاهی دقیق تر به هدف از تأسیس وبلاگ فروشگاه بیندازیم. آیا می خواهید با انتشار مطالب وبلاگ به توسعه سایت تجاری خود کمک کنید؟ برای بسیاری از فروشگاه های کم محصول و بسیاری از سایت های تجاری و شرکتی که قادر به انتشار محصولات و خدمات بطور منظم و روزانه بر روی سایت خود نیستند، بهترین شیوه برای  توسعه سایت و فروشگاه شان، کمک گرفتن از وبلاگ فروشگاه است.

فروشگاه هایی که قادر به به روز رسانی سایت اصلی با محصولات و خدمات جدید و روزانه نیستند، طبیعتاً از رقبای خود که انتشار منظم مطالب تازه و گسترش سایت با صفحات بیشتر را در برنامه خود قرار داده اند عقب خواهند ماند. چنین سایت هایی به کمک انتشار منظم مطالب جدید بر روی وبلاگ خود با مسیردهی مشابه balasari.com/blog می توانند سایت خود را به آسانی به روز رسانی کنند.

اما در شرایط برعکس، برای آن دسته از وب سایت های تجاری و فروشگاه های اینترنتی که بطور مداوم با مطالب و محصولات جدید سایت اصلی خود را به روز رسانی کرده و توسعه می بخشند، راه اندازی وبلاگ در ساب دومین به آدرس  blog.balasari.com کنترل های مدیریتی بیشتری در اختیارشان قرار می‌دهد.

در این شرایط امکان ثبت مجزای وبلاگ در گوگل وبمستر تولز و همچنین آمارگیرهای معتبر جهانی وجود دارد. می توان تحلیل آماری دقیق تری بر ورودی ها و بازدیدهای مطالب وبلاگ داشت. و نیز در این شرایط می توان برای وبلاگ نقشه سایت مجزا داشت. در صورتی که وبلاگ بر روی ساب دومین ایجاد شود، در بسیاری از موارد شیوه اجرای آن استفاده از یک اسکریپت مدیریت محتوای مجزا برای وبلاگ است که در نتیجه کنترل های مدیریتی فراوان تری نسبت به حالت قبل در اختیار مدیر سایت و نویسندگان مجموعه قرار خواهد گرفت.


برای ایجاد وبلاگ از ماژول استفاده کنیم یا سیستم مدیریت محتوی؟

لوگوی پرستاشاپ prestashopبه هیچ عنوان نمی توان پاسخ دقیق و شفافی به پرسش فوق داد. برای اسکریپت های فروشگاه ساز نظیر پرستاشاپ ماژول های وبلاگ ساز بسیار خوب و قدرتمندی طراحی و ارائه شده است. همراه تقریباً تمام قالب های دی بی اس تم ماژول وبلاگ بسیار پیشرفته لئوتم به رایگان عرضه شده و وجود دارد که مدیر فروشگاه می تواند امکاناتی نظیر یک سیستم مدیریت محتوای کامل را با این ماژول قدرتمند در اختیار داشته باشد.

از مزایای دیگر استفاده از ماژول برای ساخت وبلاگ، یکپارچه بودن ماژول وبلاگ با هسته و ساختار فروشگاه است. دیتابیس ماژول، جداولی از دیتابیس فروشگاه است و ارتباط و انتقال اطلاعات میان وبلاگ و فروشگاه به آسانی برقرار می شود. به راحتی می توانید میان محصولات فروشگاه و مطالب وبلاگ یک ارتباط قوی و تنگاتنگ ایجاد نمایید. همچنین وبلاگ به عنوان یک بخش از سایت اصلی با همان قالب فروشگاه به نمایش در خواهد آمد و کاربرانتان وبلاگ و فروشگاه را به صورت یک سیستم بهم پیوسته و واحد مشاهده خواهند کرد.

اما ایراد بزرگ ماژول های وبلاگ فروشگاه سازهایی نظیر پرستاشاپ آن هست که تقریباً همگی به صورت دایرکتوری با آدرسی نظیر balasari.com/blog به نمایش در می آیند و مدیر فروشگاه نمی تواند از ماژول وبلاگ برای ایجاد وبلاگ بر روی ساب دومین استفاده نماید.

استفاده از یک سیستم مدیریت محتوی نظیر وردپرس بر روی ساب دومین به صورت blog.balasari.com آن یکپارچگی و پیوستگی استفاده از ماژول وبلاگ را ندارد (به عنوان مثال کاربری که در فروشگاه ثبت نام کرده است، ممکن است نیاز باشد در وبلاگ سایت هم بطور جداگانه ثبت نام نماید) و همچنین قالبی که بر روی وبلاگ نصب می کنید اغلب شبیه به سایت اصلی نیست مگر آنکه طراحی اختصاصی و مشاهبی برای آن انجام داده باشید.

از سوی دیگر، مسئله کنترل های مدیریتی و نظارتی بیشتر بر روی وبلاگ در این شیوه مطرح است. در مجموع تصمیم گیری به استفاده از ماژول وبلاگ یا استفاده از یک سیستم مدیریت محتوی نظیر وردپرس برای وبلاگ فروشگاه و یا حتی استفاده از هر دو شیوه در کنار هم، بستگی به سنجش تمام جنبه ها و شرایط فوق و تصمیم مدیر فروشگاه در ارتباط با بهترین انتخاب برای مجموعه تحت مالکیت خود دارد.


وبلاگ بگوییم یا بلاگ؟

در انتهای این آموزش قصد داریم به یک موضوع حاشیه ای بپردازیم و آن معنای دو واژه وبلاگ weblog و بلاگ blog است. در واقع وبلاگ همان وبلاگ معروف است و بلاگ پست های ارسال شده بر روی وبلاگ هستند. هر نوشته ای که بر روی وبلاگ خود منتشر می کنید یک بلاگ است و اصطلاح blogs با s جمع به معنی مجموع نوشته های شما بر روی وبلاگ شماست. این اصلاحات را به اشتباه بجای هم به کار نبریم.

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment