باید و نباید هایی که برای داشتن یک زندگی شاد باید بدانیم

باید و نباید هایی که برای داشتن یک زندگی شاد باید بدانیمReviewed by بلانیان on Jan 9Rating: 4.5

 

www.1moshaver.com

شاد بودن یک تجربه روحانی است که در زندگی کردن با عشق، قدردانی کردن و زیبایی در هر لحظه به دست می آید.
شاد بودن چیزی است که همه ما تمایل داریم که در هر لحظه آن را به دست بیاوریم و برای کسب آن انواع کارهای شادی آور را امتحان می کنیم. اما بالاخره به این نتیجه می رسیم که شادی را نباید در جای خاصی جستجو کرد. شادی حق ما و انتخاب ماست. کافی است آن را برای ادامه زندگی مان انتخاب کنیم. توقعات و انتظارات نابه جا از دیگران، قضاوت های نادرست، نگرانی های بی مورد در مورد آینده و تاسف خوردن در مورد گذشته، تلاش برای کنترل همه چیز، خواسته های بی شمار، همه این ها مسائلی هستند که به شما اجازه شاد بودن نمی دهند.

در ادامه بالاسری ۵ کاری که افراد شاد انجام می دهند و همچنین کارهایی را که انجام نمی دهند را با هم مرور می کنیم و به خودمان قول می دهیم که زندگیمان را رو به شاد بودن تغییر دهیم:

۱- در زمان حال زندگی کنید

تنها این لحظه ای که در آن قرار دارید موجودیت دارد. فقط در این لحظه است که می توانید احساس زنده بودن کنید، در آن تغییر کنید، ابداع کنید، از خود و دیگران قدردانی کنید، آینده خود را بسازید و یاد بگیرید و رشد کنید. شادی در همین لحظه ای است که در آن قرار دارید، نه در خاطرات گذشته شما و نه در آینده ای که هنوز نیامده است.هرگز در گذشته باقی نمانید و نگران آنچه که فردا اتفاق می افتد نباشید.

فکر کردن درباره تجربیات دردآور در گذشته باعث رنج و آزار ما می شوند. به همین دلیل دائما در حال کنترل و پیش بینی آینده و کنترل اوضاع می شویم و باید و نباید هایی برای خودمان تعیین می کنیم و همین باعث ایجاد نا امیدی و نارضایتی از زندگی می شود.

۲- آزاد و رها باشید

همه اتفاقات و ناگواری ها را در زمان خودش رها کنید و بدون آن ها به فردا بروید. پرونده آنچه که اتفاق افتاده را در ذهن خود ببندید و چمدان خاطرات تلخ را جا بگذارید و با آغوش باز پذیرای لحظه های لذت بخش و شادی و آزادی باشید.
اغلب ما بیش از اندازه دلبسته ی آدم ها و مکان و اشیا و غیره شده ایم. همواره می خواهیم در کنار آن ها باشیم، نگران شان هستیم، دلبسته مکان خاصی هستیم. همه اینها سدی بزرگ هستند که به ما اجازه حرکت نمی دهند. از خیلی از قید و بند هایی که ساخته اید خودتان را آزاد کنید. این قید و بند ها و تعلقات نمی گذارند که روح شما رشد کند و مسیر موفقیت را طی کند چرا که همواره شما را به گذشته تلخ تان می کشاند و به جای زندگی در لحظه، در گذشته ی ناکام باقی خواهید ماند.

۳- با افراد شاد و خوشبخت زمانتان را بگذرانید

شادی مسری است و می تواند به همه انتقال داده شود. می توان شادی را با دیگران سهیم شد. افراد شاد در هر لحظه از زندگی شان خوشحال هستند، از آنچه که هستند و دارند راضی و خوشحال اند و همیشه لبخند می زنند و در هر لحظه می دانند که چگونه از زندگی شان بهره و لذت کافی را ببرند و این دقیقا همان چیزی است که می تواند شما را تبدیل به یکی از آن ها کند. اطراف افراد منفی زیاد نمانید.

افراد منفی سمی هستند. منظور من افرادی هستند که لبخندشان را از دیگران دریغ می کنند، نمی بخشند، دائما دیگران را قضاوت می کنند و در مورد دیگران با تنفر و حسادت صحبت می کنند. می گویند آدم ها را از روی اطرافیانشان باید شناخت. این دقیقا درست است و اگر اطراف شما را افراد شاد و موفق احاطه کنند شما نیز جزئی از آن ها خواهید شد.

۴- به دنبال علائقتان بروید

با اشتیاق علائقتان را پیدا کنید و به دنبال رویاهایتان بروید. بدون شک معنا و مفهوم زندگی را با این کار پیدا خواهید کرد. از کارهایی که دوست ندارید انجام دهید دوری کنید.

تصور کنید فردی را که ۵ الی ۹ ساعت از روز کاری را انجام می دهد که دوست ندارد و یا در کنار همکارانش احساس خوبی ندارد. او نه وقتی برای انجام کارهایی که از آن ها لذت می برد را دارد و نه زمانی برای استراحت. او هیچگاه نمی تواند کارهای هیجان انگیزی را که دوست دارد انجام دهد و هیچگونه سرگرمی ندارد. (چند نفر از ما دچار چنین روزمرگی کشنده ای هستیم؟ )
زندگی چنین فردی رو به سوی ویرانی و بدبختی است. پس این گونه نباشیم و همین الان خودمان را از این زندگی نجات دهیم.

۵- بپذیرید

منظورم اینست که همه چیز را همانگونه که هست قبول کنید. خودتان را همین گونه که هستید قبول کنید و به خودتان افتخار کنید. اطرافیانتان را با تمام ویژگی های خوب و بدشان بپذیرید. حوادث و اتفاقات زندگی و همه چیز اطرافتان را بپذیرید. شما باید درک کنید که این بهترین چیزی است که در حال حاضر وجود دارد و خودتان را به دست های قوی و پر از رحمت خداوند عالمیان بسپارید. همه چیز ممکن است بهتر از اکنون شود اما شما در این لحظه هستید و هرگاه آینده فرا رسید به آن ها فکر کنید. کنترل کردن و تلاش برای تغییر دادن ممنوع

این دو کار شاید موفقیت آمیز باشد اما شادی بخش نیست. اینکه ما سعی در کنترل کارهای دیگران و اتفاقات داریم و می خواهیم که دیگران را تغییردهیم نشانه این است که ما از آن چه که در دور و بر زندگی مان هست ناراضی هستیم. تلاش برای درست کردن همه چیز و کنترل دیگران و دخالت کردن در روند طبیعی اتفاقات، فشار زیادی بر ما خواهد آورد و نتیجه ای جز نا امیدی و غم و اندوه برای ما نخواهد داشت.
اگر شما شروع به انجام این باید ها و نباید ها کرده اید مطمئن باشید راهتان برای احساس یک شادی متفاوت و عمیق و یک زندگی پر از آرامش و صلح و رضایت را هموار است.

About Author

Add a Comment