استفاده ازلوازم آرایش وتاثیر آن بر کاهش توان بارداری

استفاده ازلوازم آرایش وتاثیر آن بر کاهش توان بارداریReviewed by بلانیان on Sep 13Rating:

استفاده ازلوازم آرایش وتاثیر آن بر کاهش توان بارداری

در مسیر صنعتی­ شدن جامعه و مدرن شدن سبک زندگی، عوامل تهدیدکنندۀ سلامت باروری نیز افزایش یافته است.به گفته دکتر پاک روش، در مسیر صنعتی­ شدن جامعه و مدرن شدن سبک زندگی، عوامل تهدیدکنندۀ سلامت باروری نیز افزایش یافته است و مراقبت در این زمینه باید از دوران جنینی و حتی پیش از آن آغاز شود. وی با اشاره به این که از هفتۀ ششم تا هفته بیستم بارداری دستگاه تناسلی جنین شکل می­گیرد، گفت: مهم­ترین زمان حفظ باروری همین دوره است. بنابراین مادر در این مدت باید به شدت مراقب باشد که عواملی مانند بیماری­های ویروسی، تغذیۀ نادرست و آلودگی­های محیطی توان باروری فرزند در آینده را به خزر نیندازد.

استفاده ازلوازم آرایش وتاثیر آن بر کاهش توان بارداری

استفاده ازلوازم آرایش وتاثیر آن بر کاهش توان بارداری

دکتر پاک­روش مصرف غذاهای آماده و کنسروها را به­دلیل داشتن مواد نگهدارنده برای باروری بسیار مضر دانست و تأکید کرد: چاقی مهم­ترین عامل از بین رفتن توان باروری در جامعۀ ما است که در نتیجۀ زندگی مدرن و کم­تحرکی ایجاد شده است. ما از یک زندگی باز به یک زندگی بستۀ آپارتمانی وارد شدیم، پس باید فرهنگ زندگی آپارتمانی را با مقتضیات سلامت خودمان تطبیق دهیم، نه این که از سلامتمان برای این سبک از زندگی بگذریم.همچنین، با اشاره به وجود سرب در برخی مواد آرایشی، خاطرنشان کرد: مصرف این­گونه لوازم آرایشی نامرغوب هم برای باروری مادر و جنین مضر است و خانم­ها باید نسبت به تأثیر این گونه مواد آرایشی آگاه باشند.

این متخصص ناباروری افزود: برخی خانم­ها سونوگرافی­های مکرر در دورۀ بارداری انجام می­دهند که این کار بر توان باروری جنین در آینده، اثر نامطلوب دارد. سونوگرافی فقط باید با دستور پزشک و در موارد لازم انجام شود، زبرا قرارگرفتن زیاد در معرض امواج این دستگاه، به ­ویژه در شش ماه نخست بارداری، ممکن است تأثیرات منفی بر جنین داشته باشد.به­گفتۀ دکتر پاک­روش مصرف هرگونه دارو در دوران بارداری حتماً باید با مشورت پزشک متخصص زنان باشد، زیرا برخی داروها بر سیستم تناسلی جنین تأثیر می­گذارند.

وی یادآور شد که مراقبت­ها پس از تولد نیز باید ادامه یابد و افزود: تغذیه با شیر مادر مهم­ترین عامل حفظ باروری در نوزاد است. زیرا شیر مادر با تقویت سیستم ایمنی نوزاد و محافظتش در برابر بیماری­ها، به حفظ توان باروری نیز کمک می­کند. در دوران کودکی نیز باید مواظب تغذیۀ فرزندانمان باشیم، زیرا مصرف افراطی تنقلات و غذاهای آماده تأثیر منفی بر توان باروری کودکان در آینده دارد.دکتر پاک­روش با اشاره به امواج و آلودگی­های محیطی گفت: کنترل این معضل خارج از ارادۀ افراد است و مسئولان باید برای رفع این آلودگی­ها در سطح کلان تلاش کنند تا نرخ باروری کاهش نیابد. اما والدین هم باید مراقب آثار منفی امواج تلفن همراه بر باروری خود و فرزندانشان باشند و بازی کودک با این قبیل دستگاه­ها را محدود کنند.
این متخصص ناباروری پیشرفت ایران در زمینۀ تکنیک­های حفظ ناباروری را چشمگیر دانست و بیان کرد: مبتلایان به بیماری سرطان، پیش از آغاز درمان، می­توانند اسپرم، تخمک، جنین یا بافت­های تولید مثلی خود را فریز و ذخیره کنند تا پس از بهبود، در صورت تمایل بتوانند صاحب فرزند شود. همچنین خانم­ها و آقایانی که سنشان در حال بالارفتن است و هنوز ازدواج نکرده یا تصمیم به بارداری نگرفته­ اند، می­توانند از این تکنیک­های حفظ باروری استفاده کنند.

About Author

Tags:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Add a Comment