احتمال وجود تاریخ ۱۰هزار ساله برای تهران

احتمال وجود تاریخ ۱۰هزار ساله برای تهرانReviewed by بلانیان on Mar 9Rating:

محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار، سرپرست هیات کاوش اضطراری در خیابان مولوی تهران از احتمال وجود تاریخ ۱۰ هزار ساله برای تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، اسماعیلی که گزارش کاوش‌های باستان شناسی خود را به چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران ارایه می‌داد، تاکید کرد: در صورت انجام مطالعات تکمیلی و با توجه به شواهد بدست آمده از ترانشه ۶ در خیابان مولوی، این تاریخ می‌تواند اواخر هزاره هفتم و اوایل هزاره ششم پیش از میلاد یعنی ۱۰ هزار سال قبل را نیز شامل شود.

او در ادامه گزارش خود، انجام مطالعات سال‌یابی قدمت استقرار ۷هزارساله در تهران را تایید کرد.

وی افزود: کاوش در ۶ ترانشه وجود محوطه‌ای باستانی از دوران اسلامی و پیش از تاریخ را در محدوده چهار راه مولوی مطرح می‌کند و از شواهد این ادعا، آثار فرهنگی به دست آمده مانند مطالعات سال‌یابی انجام شده به روش «ترمولومینسانس» و مطالعات مقایسه‌ای است.

او با بیان این‌که کاوش در منطقه چهار راه مولوی با کشف تعدای قطعات سفال ضرورت یافت، افزود: در ترانشه شماره یک آثار دوران پیش از تاریخ، شامل بقایای یک سازه حرارتی و بقایای یک تدفین بود که متعلق به یک زن میانسال می‌شد که همراه وی یک ظرف سفالی قرمز رنگ منقوش سبک دوره فلات قدیم (سیلک ۱و۲) به عنوان هدیه درون گور قرار داده شده بود.

به گفته این باستان‌شناس، در ترانشه شماره ۶ بر اساس مواد فرهنگی و نحوه شکل گیری نهشته‌های فرهنگی و طبیعی، سه دوره قابل شناسایی است.

این باستان‌شناس بیان کرد: مطالعات انجام شده در محدوده مربعی که از شمال خیابان مولوی، غرب خیابان رئیس عبداللهی، شرق خیابان صاحب جم و جنوب خیابان اردستانی را شامل می‌شود و در محدوده بیرونی ارگ صفوی منتهی‌الیه بازار سنتی تهران در بخش میدان امین السلطان دروازه شهر ری یا شاه عبدالعظیم صورت گرفت، کاوش در ۶ ترانشه وجود محوطه‌ای باستانی از دوران اسلامی و پیش از تاریخ را مطرح می‌کند.

اسماعیلی افزود: با این کاوش سابقه استقرار در محدوده شهری تهران که تا پیش از این بر اساس کاوش های استاد کامبخش فرد به هزاره اول قبل از میلاد در قیطریه منسوب بود حداقل به هزاره پنجم پیش از میلاد یعنی هفت هزار سال قبل باز می گردد .

مناسب برای تمامی دندان ها

به همراه پایه چراغ دار


قیمت : ۲۵۰۰۰ تومان

نمادی از عشق و محبت، مناسب با هر سلیقه ای

جذاب ترین هدیه برای کسی که دوستش دارید


قیمت : ۲۷۰۰۰ تومان

برای اولین بار در ایران

۱۱۰۰۰ تومان
تجربه ای نو از احساسدارای مجوز از وزات بهداشت و درمان به شماره: ۱۲۲۸۲۰۳۳۷۴


قیمت : ۲۷۰۰۰ تومان

:: مشتری گرامی در صورت ثبت سفارش، این محصول به نام ژل آبی ارسال خواهد شد ::

نمادی از عشق و محبت، مناسب با هر سلیقه ای

جذاب ترین هدیه برای کسی که دوستش دارید


قیمت : ۱۵۰۰۰ تومان

About Author

Add a Comment