نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز ۱۰ و ۸٫۱

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز ۱۰ و ۸٫۱Reviewed by بلانیان on Mar 1Rating:

بسیاری از کاربران سیستم عامل ویندوز در نسخه های ۸.۱ و ۱۰ این سیستم عامل محبوب با مشکل بازدید از مقدار حجم مصرفی اینترنت خود در لپ تاپ و یا کامپیوتر مواجه هستند. شاید شما نیز یکی از این افرادی باشید که به علت پیدا نکردن راه حل این مشکل و عدم آگاهی از روش مانیتور کردن مقدار حجم مصرفی اینترنت از پیدا کردن روش های آن دست کشیده یا نا امید شده باشید. بازدید از مقدار حجم مصرفی اینترنت میتواند دلایل زیادی داشته باشد. از جمله این دلایل میتوان از دلایل امنیتی یاد کرد. همچنین بسیاری از کاربران بدلیل استفاده از تعرفه های محدود اینترنتی و یا عدم دسترسی به پنل کاربری سرویس دهنده اینترنت خود، از باخبر شدن چگونگی و مقدار تبادل اطلاعات در لحظه، به مانیتور کردن اینترنت مصرفی خود نیاز خواهد داشت.  در این آموزش قصد داریم تا به همراه شما به بررسی روش مانیتور کردن مقدار حجم مصرفی اینترنت بپردازیم، با ما همراه باشید با:

آموزش نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز ۱۰ و ۸.۱

این آموزش در دو نسخه ۱۰ و ۸.۱ سیستم عامل ویندوز و در دو بخش مجزا پیگیری خواهد شد.

چگونگی مشاهده مقدار مصرفی حجم اینترنت در ویندوز ۱۰

در سیستم عامل ویندوز ۱۰ دو راه برای مشاهده حجم مصرفی وجود دارد:

  • مشاهده مقدار مصرفی داده های اینترنت از طریق Task Manager

در ابتدا با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+ESC و با فشردن همزمان این کلیدها تسک منیجر سیستم عامل خود را باز کنید. سپس از سربرگ های موجود در Task Manager سربرگ App history را انتخاب کنید.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-01

با انتخاب گزینه App history در پنجره Task Manager مقدار حجم مصرفی داده های اینترنتی برای هر برنامه نمایش داده خواهد شد. در این روش حجم اینترنت مصرفی بصورت پراکنده قابل مشاهده میباشند تا شما از مصرف هر برنامه مطلع گردید.

  • مشاهده مقدار اینترنت از بخش تنظیمات

دومین روش برای مشاهده مقدار مصرفی داده ها در ویندوز ۱۰ از طریق بخش تنظیمات ویندوز میباشد. در این روش باید به بخش تنظیمات ویندوز بروید. برای ورود به این بخش راههای بسیاری وجود دارند اما آسانترین و سریع ترین روش باز کردن بخش تنظیمات در ویندوز استفاده از کلید ترکیبی Windows+I میباشد. با استفاده از این کلید ترکیبی بخش تنظیمات ویندوز را باز کنید و با باز شدن این بخش همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید بر روی گزینه Network & Internet کلیک کنید.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-012

با باز شدن گزینه های زیر مجموعه مربوط به بخش Network & Internet (که در تصویر زیر مشاهده میکنید) از گزینه های موجود در سمت چپ پنجره، گزینه Data Usage را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه در سمت راست این پنجره مقدار حجم مصرفی داده ها در یک ماه گذشته نمایش داده خواهد شد.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-013

همچنین برای اطلاع بیشتر و دقیقتر از چگونگی مصرف داده های هر برنامه (همانند روش Task Manager) میتوانید با انتخاب گزینه Usage Detail و باز شدن پنجره مربوطه آن اقدام نمایید.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-014

پس از انتخاب ابن گزینه و باز شدن پنجره مربوط به آن، میتوانید مقدار حجم مصرفی هر برنامه را بصورت جداگانه در ماه گذشته مشاهده کنید.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-015

چگونگی مشاهده مقدار مصرفی حجم اینترنت در ویندوز ۸.۱

در سیستم عامل ویندوز ۸.۱ نیز همانند ویندوز ۱۰ که در ابتدای آموزش گفته شد، دو راه برای مشاهده حجم مصرفی وجود دارد:

  • مشاهده مقدار مصرفی داده های اینترنت از طریق Task Manager

مشاهده مصرف داده ها در این نسخه از ویندوز نیز مانند ویندوز ۱۰ میباشد اما برای کاربرانی که بصورت مستقیم به این بخش آموزش مراجعه نموده اند یکبار دیگر روش و دستاوردها را شرح خواهیم داد.

در ابتدا با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+ESC و با فشردن همزمان این کلیدها تسک منیجر سیستم عامل خود را باز کنید. سپس از سربرگ های موجود در Task Manager سربرگ App history را انتخاب کنید.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-016

با انتخاب گزینه App history در پنجره Task Manager مقدار حجم مصرفی داده های اینترنتی برای هر برنامه نمایش داده خواهد شد. در این روش حجم اینترنت مصرفی بصورت پراکنده و در تمامی برنامه ها قابل مشاهده میباشند تا شما از مصرف هر برنامه مطلع گردید.

  • مشاهده مقدار مصرفی داده های اینترنت از طریق پنل شبکه

برای مشاهده حجم مصرفی اینترنت در ماه گذشته ابتدا بر روی آیکون شبکه موجود در نوار زیر ویندوز (task bar) که در گوشه سمت راست این نوار قرار دارد کلیک کنید.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-017

حال پنل Networks که تنظیمات و اطلاعات اینترنت و قابلیت ها را در دسترس شما قرار خواهد داد باز خواهد شد.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-018

حال در این پنل بر روی نام کانکشن اینترنت خود (نام اینترنت ما DigitalArt میباشد) کلیک راست کنید و در کادر باز شده گزینه ها، گزینه Set as metered connection را انتخاب کنید. با این کار معیار اندازه گیری حجم مصرفی شما، تنها نام کانکشن انتخاب شده میشود.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-019

حال دوباره همانند مرحله قبل بر روی نام کانکشن اینترنت خود کلیک راست کرده و با باز شدن کادر گزینه ها، گزینه Show estimated data usage را انتخاب کنید.

نمایش پهنای باند مصرفی (حجم اینترنت مصرف شده) در ویندوز 10 و 8.1-0110

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید پس از انتخاب گزینه Show estimated data usage مقدار حجم مصرفی اینترنت در بازه نوشته شده در آن برای شما قابل مشاهده میگردد.

نکته: مقادیر نشان داده شده حجم مصرفی در این حالات بصورت ۱۰۰% دقیق نمیباشند و توسط ویندوز اندازه گیری شده است. اما معیار،حجم کلی مصرفی در این روش است.

About Author

Add a Comment