قناعت، لازمه دوام و آرامش انسان است

قناعت، لازمه دوام و آرامش انسان استReviewed by بلانیان on Mar 18Rating:


آرامش انسان

معاون تهذیب مدیریت حوزه‌های علمیه استان زنجان گفت: دنیای مدرن انسان را صرفا مصرف‌گرا کرده است و فرد برای رقابت با دیگران در ثروت‌اندوزی مرتکب اعمالی می‌شود که عاقبتش خوشایند نیست.

حجت‌الاسلام علی ناصر :منطقه زنجان، اظهار کرد: قانع بودن فرد در زندگی موجب افزایش رزق و روزی می‌شود. هر اندازه انسان مدیریت خوب بر هزینه‌های خود داشته باشد می‌تواند از زندگی با کیفیتی برخوردار باشد.

وی افزود: قرآن‌کریم برنامه جامع در حوزه کسب روزی حلال را به انسان‌ها ارائه داده است که در این ارتباط قناعت از جایگاه ویِژه‌ای برخوردار است که در کتاب الهی با موضوعاتی از جمله رزق، تلاش، حرص و طمع، تقدیر و سرنوشت نیز ارتباط دارد.

ناصر تصریح کرد: متاسفانه قناعت در دنیای امروز جایگاهی ندارد؛ چرا که فزون‌طلبی و زیاده‌خواهی افراد تبدیل به یک ارزش و اصل شده است و این تفکر اشتباه با توسل به ابزارهای مختلف ترویج می‌یابد.

این مدرس حوزه افزود: دنیای مدرن انسان را صرفا مصرف‌گرا کرده است و در این ارتباط فرد همواره با دیدن چیزهای نو سعی دارد، صاحب هر آنچه که دیگران دارند، باشد و در این مسیر مرتکب اعمالی می‌شود که عاقبت او را تبدیل به انسان شرور می‌کند و زمانی از خواب غفلت برمی‌خیزد که هیچ سهمی از آرامش در طول زندگی خود نبرده است.

ناصر اظهار کرد: انسان اگر از تربیت نفس خوبی برخوردار باشد می‌تواند تنها به داشته‌های خود متکی و قانع باشد و این قانع بودن بزرگ‌ترین امتیاز در زندگی او تلقی می‌شود، زیرا نتیجه آن کسب آرامش است. متأسفانه امروزه وقوع بسیاری از مشکلات در زندگی افراد با نداشتن قناعت ارتباط مستقیم دارد.

وی یادآور شد: ذلت و خواری، نگرانی و تشویش‌خاطر، چشم‌طمع داشتن به مال دیگران، عدم امنیت در معیشت و احساس حقارت نشانه‌های فردی است که در زندگی قانع نبوده است. کسی‌که به آنچه خداوند‌ متعال به او داده، راضی نباشد خواه‌ناخواه دست نیاز به سوی دیگران دراز می‌کند که باعث ذلت و خواری خود می‌شود. در مقابل انسان قانع، انسان حریص قرار دارد فرد حریص و طمع‌کار همیشه نگران و خاطر ناراحتی دارد. نگران سرنوشت مال و ثروت و وضعیت مقام و منصب خود همواره همیشه پریشان‌خاطر است.

ناصر خاطرنشان کرد: انسان اگر می‌خواهد در زندگی خود موفق باشد باید قناعت را سرلوحه زندگی خود قرار دهد که لازمه دوام و آرامش افراد در قناعت و قانع بودن خلاصه شده است.

 

About Author

Add a Comment