جلوگیری از آسیب بدن در برابرگرما با این لباس

جلوگیری از آسیب بدن در برابرگرما با این لباسReviewed by بلانیان on Sep 8Rating:

جلوگیری از آسیب بدن در برابرگرما با این لباس

۴۶۶۱۶۵۸۸ - woman drinking water in summer sunlight

جلوگیری از آسیب بدن در برابرگرما با این لباس

دانشمندان دانشگاه استنفورد، به بهره گیری از الیاف گیاهی موفق به تولید پارچه ای شده اند که بدن را از آسیب دیدن در گرمترین شرایط نیز حفظ می کند.

برای همه ما پیش آمده که در روزهای گرم تابستان، خارج شدن از منزل و بیرون رفتن بزرگترین معضل به حساب آمده است. با فکر کردن به این موضوع می توان دریافت شرایط گرم و اجبار به پوشیدن لباس هایی که الیافی جاذب نور خورشید و گرما را دارند یکی از طاقت فرساترین چالش های روزهای گرم تابستانی به حساب می آید.در گذشته برای مقابله با این شرایط شما راه حلی جز ماندن در خانه و یا جابه جا شدن تنها با خودروی  مجهز به وسایل سرمایشی نبوده اید. دانشمندان دانشگاه استنفورد راه حلی برای تحمل این شرایط طاقت فرسا پیدا کرده اند. استفاده از لباس هایی با الیاف مصنوعی گرفته شده از گیاهان، که به اعتقاد دانشمندان دمای بدن را تا حد بسیار بالایی در شرایط خنک و مطلوب نگه می دارد.

به گفته پروفسور “لی چوی” طراح این نوع پارچه، « این پارچه ها که از الیاف مصنوعی و  گیاهان ساخته شده ،  دمای بدن را به میزان بسیار زیادی پایین نگه می دارد که این کار از پارچه های معمولی ساخته نیست.» لی چوی، همچنین عملکرد دیگر این پارچه را خنگ نگه داشتن بدن در شرایط عدم دسترسی به سیستم های تهویه مطبوع و سرمایشی عنوان کرد و افزود: « بسیاری از افراد در شرایط بسیار سخت و در مناطقی به دور از  سیستم سرمایشی زندگی می کنند، که گاها تحمل شرایط جوی برای این دسته از افراد غیر ممکن است.

این محققان که جزئیات یافته خود را در نشریه ساینس منتشر کرده اند معتقدند وقتی که می توان فردی را به جای محیطی که در آن زندگی می کند خنک نگاه داشت این به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی است. چرا که افراد با سازگار شدن دمای بدن با محیط از مصرف بی رویه انرژی جلوگیری می کنند.

این محصول شگفت انگیز که از ترکیب علوم نانوتکنولوژی، فوتونیک و علم شیمی پدید آمده، کارایی خاصی را به نمایش گذاشته که تا کنون در علم نساجی مدرن بی نظیر قلمداد می شده است. به گزارش مجله ساینس از این فناوری روز در نساجی، نکته بسیار مهمی که در این ابداع نهفته است، پایین آوردن دمای طبیعی بدن تا چهار درجه و همچنین انتقال گرما از طریق الیاف تعبیه شده به صورت اشعات مادون قرمز است. ویژگی منحصر بفردی که این محصول را از نمونه های مشابه تمیز می دهد.

کارشناسان معتقدند کارایی این محصول به نکته حائز اهمیت تقسیم می شود،  مورد نخست که در واقع ابتکار جدیدی محسوب نمی شود فراهم آوردن شرایطی است که طی آن عرق تولید شده توسط بدن از دل الیاف لباس به راحتی تبخیر شود. اما محققان  امر، در بخش دوم دست به یک نوآوری بسیار خلاقانه زده اند؛خروج گرما از طریق اشعات مادن قرمز.

پروفسور “شان هون ووی” مدیر ارشد بخش تحقیقات الکترونیک دانشگاه استنفرد، در توضیح این ابتکار گفت، « بیش از ۴۰ – ۶۰ درصد گرمای بدن هنگام نشستن از طریق این الیاف به اشعات مادون قرمز تبدیل شده و از محیط اطراف شخص دور می شود. این تخمین در حالت ایستاده و خوابیده میزان کمتری دارد. که در دست اندازه گیریست.»

با توجه به پروسه گرمایش زمین و با وجود تخمین های هر ساله کارشناسان هشدار گرمتر شدن کره زمین و در نتیجه پیامدهای جانبی این مسئله جهانی، طراحی چنین محصولی لازم و حیاتی به نظر می رسد.

About Author

Add a Comment